Gå til innhold

Hunder som ikke går i bånd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På Korsika fant jeg dette skiltet utenfor en restaurant:

Advarsel! Korsikansk landsby! Her har vi kirkeklokker som ringer regelmessig, haner som galer grytidlig, husdyrflokker midt iblant oss og hunder uten bånd. Hvis du ikke kan takle det, har du kommet til feil plass.

Det syns jeg var herlig. Noe  av det aller hyggeligste med Korsika og stort sett ellers i Frankrike er den avslappede og vennlige holdningen stort sett alle mennesker har til hunder - også hvis de går løs. Ingen hever et bryn en gang om de ser en hund uten bånd,Og så får man anledning til å treffe og hilse på så mange koselige og søte hunder, noe som er en stor glede for oss som ikke kan ha hund selv.

Anonymkode: 4e418...c13

• Liker 11
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Båndtvang-hysteriet her i landet har gått for langt. Merkelig nok elsker hundeeiere det, lenge siden sist gang jeg så en hund som fikk gå løs.
Min går alltid løs, knapt fått noen negative reaksjoner på de 14 år jeg har hatt henne.

Anonymkode: 66c54...b20

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min går også alltid løs, om vi ikke går en populær fjelltur eller i sentrum. Hjemme er hun løst. På fjellet vi eier går hun alltid løst og på fjell ikke mange går. Er vi en plass med få mennesker går hun løst da også. Hun er en kjempelydig border collie, så er ikke bekymret for at hun stikker av. Hun har heller ingen interesse for beitende sauer, så hun er litt raseutypisk😆

Anonymkode: 963b3...638

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herlig! Jeg er motstander av båndtvangen (utenfor de som ikke har kontroll på hunden sin så klart og hvor hunden kan skade andre) og synes dette er fantastisk. 

Anonymkode: 8e79e...62c

• Liker 4
Skrevet

poenget med bånd er jo i utgangspunktet for eiere som ikke har kontroll på hunden sin og de er det mange av, veldig mange.. Hunder som bjeffer og gneldrer på alt og alle er en uting. Bedre eiere - bedre hunder. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor et sted der det aldri er båndtvang, men mer en generell lov om å ha kontroll på hunden sin, ikke la den skremme andre, ha god innkalling, ikke la den jage husdyr. Og det går veldig fint. Det skjer jo uhell, men det ser man jo i Norge med hunder i bånd også. Det er helt fantastisk å kunne gå lange turer i skogen med hunden løst hele året. Setter henne selvsagt i bånd umiddelbart om jeg ser barn, andre hunder i bånd eller dyr, men jeg syns det er en veldig god generell forståelse overfor andre. Jeg har aldri hatt en dårlig opplevelse med andres hunder.

Anonymkode: 2ab93...9bc

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 14.14):

Advarsel! Korsikansk landsby! Her har vi kirkeklokker som ringer regelmessig, haner som galer grytidlig, husdyrflokker midt iblant oss og hunder uten bånd. Hvis du ikke kan takle det, har du kommet til feil plass.

Det syns jeg var herlig. Noe  av det aller hyggeligste med Korsika og stort sett ellers i Frankrike er den avslappede og vennlige holdningen stort sett alle mennesker har til hunder - også hvis de går løs. Ingen hever et bryn en gang om de ser en hund uten bånd,Og så får man anledning til å treffe og hilse på så mange koselige og søte hunder, noe som er en stor glede for oss som ikke kan ha hund selv.

Og pga dette er det sjelden konflikter hunder i mellom. Dermed ingen stress for eiere heller. Frankrike er virkelig landet som har skjønt det. Cool holdning. Ikke nevroser som i Norge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Herlig! Jeg er motstander av båndtvangen (utenfor de som ikke har kontroll på hunden sin så klart og hvor hunden kan skade andre) og synes dette er fantastisk. 

Anonymkode: 8e79e...62c

Man har aldri 100% kontroll og den kan skade andre liv overalt

Anonymkode: f79df...108

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man ser stadig saker i media der hunder har skadet rådyr og sau slik at de lider før de må avlives. Skulle vært båndtvang hele året. 

Anonymkode: 1785b...637

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har aldri 100% kontroll og den kan skade andre liv overalt

Anonymkode: f79df...108

Helt rett. 100% finnes ikke. Etter nano-innsikten er ingenting identisk eller 100%.

Så det må du/vi bare innfinne oss med.

Og at vi når som helst kan få en murstein i hodet har vi visst i alle år.

Anonymkode: 8e1fb...5ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tvang og forbud = Arbeiderpartiet politikk. Alltid vært. Og når det ikke virker, enda mer tvang og forbud.

Mer nyansert arbeid gjøres ikke. Et enkelt pennestrøk/forbud er enklest for seg selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grøss. Hater bikkjer og skrullete bikkjeeiere.

Anonymkode: 130f5...b6b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Grøss. Hater bikkjer og skrullete bikkjeeiere.

Anonymkode: 130f5...b6b

Dobbelgrøss. Hater nevrotiske bikkjehatere.

For det handler mest om irrasjonell angst siden en Rottweiler bjeffet mot de som liten. Èn gang..

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det skulle vært så enkelt at de som har kontroll på hunden sin kunne la være å bruke bånd, men om man ikke har det og det skjer noe burde de fått en klekkelig bot! For det er faktisk ikke trivelig å gå tur med egen hund som blir angrepet av løse hunder som ikke hører på eier i det hele tatt... 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 14.14):

Så enig, synes det er så mye hysteri rundt båndbruk.

Anonymkode: 34356...d69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så enig, synes det er så mye hysteri rundt båndbruk.

Anonymkode: 34356...d69

De får sende politiet på Maren i `bølle og bestevenn`også da. Hun trener og oppmuntrer deltagerne til løs hund når de trener. Også ute på offentlige områder.

AnonymBruker
Skrevet

Som en hundeelsker. Det er ganske spesielt å sitte å lese denne tråden, og rett å slett være ekkel mot de som er redde for hunder, eller bare ikke liker de. 

Wow ro deg ned. Du får flytet til frankrike hvor de har hundene løse da. Her respekterer vi at ikke alle i samfunnet synes din hund er like søt som det du gjør. Helt vilt å skulle pålegge andre mennesker å like ditt kjæledyr. 

Ta å bytt hund med tarantellaer, eller slanger å kjenn litt på hvordan det ville vært for deg. 

Anonymkode: 980f0...44f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Noe av problemet er hundeeiere som mener de har kontroll på hunden sin - helt til de plutselig ikke har det lenger. Jeg har i og for seg ikke noe i mot løse hunder, men da må du faktisk ha full kontroll. Det er ikke greit at den løper bort til andre hunder og mennesker. Enda verre når de raser rundt i skogen i båndtvangsperioden. Har stor hund selv som ikke liker andre hannhunder og det blir fort bråk når løse hunder kommer stormende. Det hjelper ikke at eieren roper at "den er helt harmløs". Folk må selv få bestemme om de vil hilse på din hund eller ikke, og de trenger ikke komme med noen forklaring på hvorfor de ikke vil. Hunden en ditt ansvar og du har plikt til å sørge for at den ikke plager/forstyrrer de rundt deg. 

Anonymkode: 9fa86...59a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Hundeeiere som vanligvis har kontroll på hunden sin har IKKE lenger det sekundet når jaktinstinktet dukker opp. Tror folk her må lese seg opp på hvem og hva båndtvangen skal beskytte, for det er ikke bikkja di.

Jeg har selv ikke egen hund, men fy f så irriterende «jeg har kontroll på hunden min, hehe»- folk er. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tvang og forbud = Arbeiderpartiet politikk. Alltid vært. Og når det ikke virker, enda mer tvang og forbud.

Mer nyansert arbeid gjøres ikke. Et enkelt pennestrøk/forbud er enklest for seg selv.

Du tuller nå? Hvem er det som har skapt boligpriser som tvinger unge til å flytte fra hjemstedet? Hvem har fjernet arbeidsplasser i distriktene så skoler legges ned? Tvang det og.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...