Gå til innhold

Forslag til hva en 12-åring kan gjøre alene hjemme i ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skoleferien starter nå, og barna skal ha 6 ukers ferie sammen med oss. Eldstemann skal på speiderleir i min første ferieuke. Så har jeg fri hele juli. Altså 5 uker. Kona skal ha fri 4 uker, jeg begynner å jobbe siste ferieuka hennes.

7.august er vi begge tilbake på jobb, mens barna har 2 ukers ferie igjen. Yngstejenta skal på SFO, mens sønnen min da blir alene hjemme. Han har ikke så mange venner, og de få han har er bortreist på ferie disse ukene. Å melde han på f.eks sommerskole eller fotballskole uten at han har noen der han kjenner godt, vet jeg hadde blitt mislykket, da han sliter med å ta kontakt med nye folk.

Så, hva kan vi foreslå av aktiviteter han kan finne på i disse 2 ukene? Er redd det blir skjerm fra vi drar på jobb om morgenen og frem til vi kommer hjem om han ikke har noe konkrete planer.

Anonymkode: 7a47a...b03

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om han liker å game så ser jeg ikke problemet de to ukene. Det er faktisk ganske sosialt. 

Evt høre med foreldrene til vennene om han kan være med om de f.eks skal på hytta eller noe? 

AnonymBruker
Skrevet

Har han noe godt forhold til tanter/onkler/besteforeldre som han kan bo hos en langhelg, f.eks?

Anonymkode: 8237b...563

AnonymBruker
Skrevet

Gaming er jo topp det i en sånn setting.

Da min eldste var på den alderen likte også veldig godt å tegne og male, så vi kjøpte inn en del av dette, bl.a lerret han kunne male på.

Liker han lego kan dere kjøpe inn noen nye, eller la han okkupere spisebordet og bygge fra fantasien med det dere har.  Evt legge til rette for andre ting han liker godt  

Pokemon Go er kjempepopulært hos min 11-åring. 

Boblebad/basseng i hagen så han kan avkjøle seg/bade selvom han er hjemme. 

Fotballmål i hagen om han liker fotball. 

Anonymkode: 19a9f...32e

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gaming er jo topp det i en sånn setting.

Da min eldste var på den alderen likte også veldig godt å tegne og male, så vi kjøpte inn en del av dette, bl.a lerret han kunne male på.

Liker han lego kan dere kjøpe inn noen nye, eller la han okkupere spisebordet og bygge fra fantasien med det dere har.  Evt legge til rette for andre ting han liker godt  

Pokemon Go er kjempepopulært hos min 11-åring. 

Boblebad/basseng i hagen så han kan avkjøle seg/bade selvom han er hjemme. 

Fotballmål i hagen om han liker fotball. 

Vi har ikke hage.

Men han kan jo være på hytta hos besteforeldre, det er jo et alternativ. Vi kan se litt hva vi gjør

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har ikke hage.

Men han kan jo være på hytta hos besteforeldre, det er jo et alternativ. Vi kan se litt hva vi gjør

Ikke en terrasse heller?

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke en terrasse heller?

Sikkert leilighet da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skoleferien starter nå, og barna skal ha 6 ukers ferie sammen med oss. Eldstemann skal på speiderleir i min første ferieuke. Så har jeg fri hele juli. Altså 5 uker. Kona skal ha fri 4 uker, jeg begynner å jobbe siste ferieuka hennes.

7.august er vi begge tilbake på jobb, mens barna har 2 ukers ferie igjen. Yngstejenta skal på SFO, mens sønnen min da blir alene hjemme. Han har ikke så mange venner, og de få han har er bortreist på ferie disse ukene. Å melde han på f.eks sommerskole eller fotballskole uten at han har noen der han kjenner godt, vet jeg hadde blitt mislykket, da han sliter med å ta kontakt med nye folk.

Så, hva kan vi foreslå av aktiviteter han kan finne på i disse 2 ukene? Er redd det blir skjerm fra vi drar på jobb om morgenen og frem til vi kommer hjem om han ikke har noe konkrete planer.

Synd at sommerskole eller fotballskole ikke er aktuelt. Han kunne kanskje fått en god venn der. Håper det ordner seg for han♥️

AnonymBruker
Skrevet

Gaming er sosialt og avkoblende😊

Anonymkode: c4646...fbe

AnonymBruker
Skrevet

Er redd det blir skjerm fra vi drar på jobb om morgenen og frem til vi kommer hjem om han ikke har noe konkrete planer.

Er ikke noe å være redd for, set verste som kan skje er at han koser seg.

Det er ferie, la han slappe av den siste biten som han selv ønsker, trenger ikke være planer og aktiviteter i alle 8 ukene.

Anonymkode: d3082...18f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg mye erfaring med med min. Gaming er ikke noe problem. Det er faktisk litt godt at det blir så mye skjermtid at hun rekker å gå lei.

Endelig får jeg oppmerksomhet igjen 😄

Anonymkode: 962ca...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gaming i to uker er ingen krise hvis dere går ut etter jobb. Ellers, kan han få noen småjobber å gjøre hjemme som han kan få betalt for? Feks handle, rydde, vaske? Er det noen venner hjemme han kan finne på ting med? Gi dem penger til kino eller svømmehall feks. Han kan dra på biblioteket? Eller få penger og handle inn klær og utstyr til skolestart selv? 

Hva tenker han selv?

Anonymkode: dc0c7...300

Skrevet

Enig med de andre her, gaming i to uker i strekk er da ikke noe problem. 

Skrevet

Gi ham noen husarbeidsoppgaver han må gjøre, alt ettersom hva som trengs å gjøres den dagen. Ikke et fullt dagsverk, selvsagt, men litt småting. Brette klær, ta ut av oppvaskmaskina, handle (skriv handleliste), støvsuge, finn to plagg som er for små, vaske sykkelen sin, lage enkel middag osv. Så får han LITT avbrekk fra skjermen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...