Gå til innhold

Menskopp, bading og størrelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte gi menskopp et forsøk, da jeg ser for meg at det er praktisk med bading. Har en tendens til å få mensen hver gang vi planlegger å dra å bade 🙈

Dere som bruker det, hvordan syntes dere det fungerer? Blir det "tett" nok? Kan man bade i basseng med menskopp? 

Jeg har til nå vært skeptisk til menskopp fordi jeg liker ikke å putte noe "oppi der", og liker ikke tamponger. Har rett og slett blitt litt traumatisert etter fødseler med mye styr i underlivet etterpå. Bruker menstruse og tøybind til vanlig . De gangene jeg har brukt tampong bruker jeg alltid den minste. Vil helst ha minst mulig kopp for at det ikke skal oppleves ekkelt, men ser det anbefales stor størrelse til de som har født. Hva er andre sin erfaring med størrelser? 

Takk for svar 🩸🩸

Anonymkode: aa7e7...394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være litt knotete å få inn før man får teken på det. Har både stor og liten, den lille rommet rett og slett ikke nok.

Ellers så elsker jeg det at man kan bade med den uten å måtte skifte med en gang 🙂

Jeg kjøpte på normal, men kan ikke tenke meg at de er de beste. Tar gjerne imot tips da jeg fint kan investere i en "toppmodell".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker menskopp :) 'Aldri tilbake til tamponger og bind. 

Størrelser er litt individuelt. Jeg har en mooncup i den minste størrelsen, som gikk helt fint frem til jeg fikk mitt andre barn da jeg var 39 - til tross for at jeg ifølge skjemaene burde hatt den største pga alder og tidligere fødsel lenge før dette. 

Ja, om den er satt i rett, holder den helt tett. Den skal ikke dyttes langt inn, tvert imot skal den bare så langt inn at den akkurat er innenfor åpningen, og du ikke kjenner den. I motsetning til tamponger, som skal stappes godt oppi. 

Du finner mange videoer på ulike måter å sette den inn. Jeg syntes det var litt knot første par gangene, men med litt øvelse er det null stress. 

Jeg var godt fornøyd med Mooncup, nå har jeg gått til innkjøp av Lunette (trorjeg)?

Du kan forsøke denne for å se hva som passer for deg: https://putacupinit.com/quiz/

Anonymkode: 5716d...199

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for erfaringer,  høres ut som jeg bare får prøve 😊

Jeg ser det er veldig mange typer 😬 får lese meg litt opp, 

Skrevet

Jeg har herifra; https://www.menskopp.se/

Har hatt i ca. 3-4 år. Kommer aldri til å gå tilbake til tampong! Fungerer supert til både trening og bading 🙂👌

Synes dog det var et herk første 3-4 mnd. Vanskelig å få til i starten, men det gikk! Ser de har utvidet med en størrelse til, men jeg har en av de to største. Blør mye i starten av perioden og da holder den i ca. 3 timer. Bruker truseinnlegg for sikkerhetsskyld første 2-3 dagene. Ingenting ekstra på slutten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, strawberry88 said:

Jeg har herifra; https://www.menskopp.se/

Har hatt i ca. 3-4 år. Kommer aldri til å gå tilbake til tampong! Fungerer supert til både trening og bading 🙂👌

Synes dog det var et herk første 3-4 mnd. Vanskelig å få til i starten, men det gikk! Ser de har utvidet med en størrelse til, men jeg har en av de to største. Blør mye i starten av perioden og da holder den i ca. 3 timer. Bruker truseinnlegg for sikkerhetsskyld første 2-3 dagene. Ingenting ekstra på slutten. 

Takk for tips! Er litt skeptisk til menskopp for er så ekstra følsom der nede, men får jo gi det en sjanse for å se om det er noe for meg 😊 jeg bruker mest menstruser nå og elsker de, men det funker jo ikke bading 😆

AnonymBruker
Skrevet

Hvis flere her erfaring med ulike menskopper - del gjerne! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man den ut. Er det knotete?

Anonymkode: 21993...97d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan får man den ut. Er det knotete?

Anonymkode: 21993...97d

For det meste ikke. Ikke om man har satt den inn rett. Om man har dyttet den milevis opp i hufsa, kan det være vanskelig å få fatt på den. Men ellers ikke. 

Man klemmer den litt sammen, og vrir den ut. 

Viktig å sjekke at koppen har gode riller eller knudrete bunn, da er det lettere å få grep på den. Mange kommer med en "stilk" eller knopp, men den skal man ikke dra i for å få den ut, det er kun for å dra den litt nedover igjen etter man har satt inn, for å få godt vakuum. For å få den ut, må man først klemme den litt sammen så man bryter vakuumet, så kan man vri den ut. 

Anonymkode: 5716d...199

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...