AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Jeg har minstesats på ufør, enslig. Pleier å få ca. 19 000 utbetalt, men idag fikk jeg ca. 26 000. Har jeg virkelig økt med nesten 7000 kr? Eller kan jeg plutselig ha fått ung ufør, enslig? Anonymkode: 2d739...679 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Det er jo uten skattetrekk. Juni er uten skatt og desember halv skatt. Neste mnd er det vanlig igjen. Kos deg med 7000 kr ekstra. Anonymkode: 1c8c4...a0d 32 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Det er skattefri måned denne måneden. Anonymkode: 5f6ea...619 13 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Øøøh - det er skattefri måned i juni, samt etterbetaling fra mai. Nei du kan ikke plutselig ha fått ung uføretillegg 😂 Anonymkode: 79d14...b61 15 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har minstesats på ufør, enslig. Pleier å få ca. 19 000 utbetalt, men idag fikk jeg ca. 26 000. Har jeg virkelig økt med nesten 7000 kr? Eller kan jeg plutselig ha fått ung ufør, enslig? Anonymkode: 2d739...679 Gå på nav.no og se på utbetalinger. Der ser du at det ikke er trekt skatt og at du har fått etterbetalt. Anonymkode: 36eea...407 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Det er skattefri måned. Kos deg med den eksrra summen. ❤️ Anonymkode: d2b5c...233 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Huff. Du har neppe plutselig blitt ung og enslig nei. Er det første året du får uføretrygd? Synes uansett det er rart at du ikke har fått med deg etterbetaling og skattefri juni. Anonymkode: d2a09...68f 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 Skattefritt i juni, som andre skriver. Du vil også få høyere utbetaling i desember. Anonymkode: 37797...c7e 1
Mezzosoprena Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har minstesats på ufør, enslig. Pleier å få ca. 19 000 utbetalt, men idag fikk jeg ca. 26 000. Har jeg virkelig økt med nesten 7000 kr? Eller kan jeg plutselig ha fått ung ufør, enslig? Anonymkode: 2d739...679 Nei, det trekkes ikke skatt i juni...
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har minstesats på ufør, enslig. Pleier å få ca. 19 000 utbetalt, men idag fikk jeg ca. 26 000. Har jeg virkelig økt med nesten 7000 kr? Eller kan jeg plutselig ha fått ung ufør, enslig? Anonymkode: 2d739...679 Du tuller nå håper jeg. Alle vet jo hva som skjer med skatten i juni og desember. Anonymkode: 0a29f...c41 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 Kjenner flere som 44 000 kr i trygd i dag.... Anonymkode: 1c8c4...a0d 1
tussi680 Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 Dere som jobber og har helse til akkurat det, sett pris på alle dagene du jobber. Vi som er uføre vi ønsker å jobbe men det går ikke. Var lykkelig selv i dag, fikk jo bakoversveis av summen....Har epilepsi så det er ikke akkurat den festligste sykdommen å ha skal jeg si dere som jobber fullt og halvt. Plutselig detter en i bakken. 4 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 Det hadde vært flott om var permanent, men er kun for juni som slags "feriepenger". Da har vi skattefri måned Anonymkode: 65287...b31 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 Samboeren min har samme sommdeg, men han fikk bare ca 2000 mer enn vanlig.. Anonymkode: 4d6c1...fdf
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samboeren min har samme sommdeg, men han fikk bare ca 2000 mer enn vanlig.. Anonymkode: 4d6c1...fdf Han kan sjekke på nav, dine utbetalinger. Der står utregningen. Anonymkode: 00c0f...a51 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samboeren min har samme sommdeg, men han fikk bare ca 2000 mer enn vanlig.. Anonymkode: 4d6c1...fdf Hvordan er det mulig? Det er jo kun fordi uføre ikke trekkes i skatt nå i juni at folk får mer utbetalt enn vanlig. Så når du sier din samboer ikke fikk 2000 nå, så betyr jo det at han normalt ikke skatter mer i måneden. Det høres jo ikke helt riktig ut. Da har han skrudd ned skattenivået sitt med vilje feil. Anonymkode: c18df...132
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 Jeg har utbetalt 19894 kr normalt, da er rett under 700 av dette stønad for fordyret kosthold på grunn av cøliaki. Min utbetaling er altså høyere enn minsteutbetalingen og jeg er en av de heldige med god økonomi. Jeg har ikke rett på og får ikke noen andre stønader, det er det de færreste som får med mindre de da har barn og rettigheter der (som alle uavhengig av ufør eller ei har rett på). Jeg har ikke fått annen økonomisk hjelp heller, ikke noe startlån, husbanklån, sletting av studielån, dekning av tannlege eller andre ting folk ser ut til å tro at alle uføre får kasta etter seg. Det er veldig få uføre som får utbetalt max, de få er som regel mennesker som er etablerte, godt voksne og har hatt godt betalte stillinger over tid. Er de uheldige vil reduksjonen i inntekt ha større påvirkning enn for de av oss som aldri har hatt høyere inntekt. Jeg hadde en jobb der bonuser var del av lønna, jeg ville tjent både bonuser og fått flere lønnsøkninger om jeg var i jobb. Som ufør har jeg på grunn av inflasjon og slikt effektivt stått stille siden jeg ble ufør (jeg klager ikke) hadde jeg kunnet beholdt jobben min ville jeg ha økt lønna med rundt 200000kr året i tilegg til bonusene. Det er snakk om 1,5 mill om jeg regner konservativt siden jeg ble syk for 10 år siden og det er bare hva jeg ville tjent mer enn hva jeg tjente. Jeg har 66% av lønna jeg hadde for 10 år siden. Anonymkode: a48a8...a4e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 Jeg har 32000 i ung uføretrygd pluss at jeg har vta lønn😊 Anonymkode: c7f81...d22 1
snusmumrikke Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 Bortsett fra på KG har jeg ikke inntrykk at at folk flest er negative til at vi i Norge har et økonomisk sikkerhetsnett, som sørger for at vi får noe å leve av hvis vi blir ute av stand til å forsørge oss selv. De som tjener mye før de blir syke, får mer i trygd enn de som tjente mindre, og det går ikke an å f.eks sammenligne lønnen til en lege og en barnehageassistent, sånn uansett, det gir ingen mening. Det er heller ikke slik at auler av folk som jukser seg til trygd, og at en stadig større del av befolkningen "lever på staten". I følge NAV sin pressmelding om uføretrygd i mai, har andelen uføretrygdede ligget stabilt på ca 10,5 %, de siste årene, så selv om antallet trygdede øker samlet sett, er det ikke en større andel av befolkningen enn før. La oss se litt nærmere på tallene. Folketrygden i sin helhet utgjør 589 milliarder i statsbudsjettet, det er riktignok en av de største utgiftene til staten, men mesteparten av bevilgningene går til helt andre enn de uføretrygdede. 118 milliarder er summen regjeringen (skrev på sidene sine) at de ønsker å sette av til uføretrygd i 2023, og det er verdt å merke seg at utbetalingene skattes som lønn, så rundt 21 % i snitt går tilbake til staten. Mange sier at de betaler for uføre gjennom skatten sin, og virker tynget over den byrden. Selv om det teoretisk sett høres logisk ut, er det i praksis bare fjas. Med utgangspunkt i tall fra mars 2023 (ssb) var det 344 456 uføretrygdede i Norge. Den største andelen finner vi i alderen 60-67, som er 123 034 personer Like bak finner vi gruppen 50-59 år, på 116 699 personer. La den synke inn, og så fortsetter vi. De aller fleste av disse har jobbet og skattet i mange år før de ble uføretrygdet, for å være helt konkret er det av disse 239 733 syke menneskene 23 436 personer som har rett på Ung Ufør. Disse tallene understreker at de fleste er ikke free riders, men folk som har jobbet og skattet i mange år før de ble syke og/eller skadet, og ute av stand til å jobbe mer. Det er også en kjensgjerning at alle betaler skatter og avgifter på tjenester og varer som jevnt og trutt fører penger inn i statskassa, i tillegg til at staten pumper penger fra oljen inn i der også, så jeg vil påstå at ingen som er lavtlønnet betaler "gildet" for de uføre, de dekker sine egne utgifter for samfunnet, her og nå, men ikke minst når de blir pensjonister. Pengene folk skatter i dag er med på å vedlikeholde systemene, slik at det ER et system der når de selv må lene seg på velferdsstaten. Nå har jeg ikke tatt for meg alt det som friske mennesker også får ut av skattepengene sine, f.eks dagpenger, foreldrepenger, sykehus og infrastruktur osv, men alt koster og vi er alle med på å betale for det, etter evne, riktignok, Og sånn bør det vel være? Alle eksperter og vitere av alle slag er enige i at det aldri har vært vanskeligere å få innvilget uføretrygd enn det er nå. Det er en lang prosess med lav inntekt over mange år, og underveis har man veldig liten kontroll eller valgfrihet i eget liv, det er mye venting og usikkerhet, en vet aldri når neste tiltak er, eller om det kommer nye regler undervis i løypa som kan påvirke hverdagen og utbetalingene. Pengene kommer med en meldeplikt hver 14. dag, men det er slett ikke sikkert de havner på konto, eller at du får rett sum, så du må følge nøye med selv. Nav skal vite om alt som skjer i livet ditt, og du kan ikke trå feil på noe vis. De fleste orker ikke sånt frivillig i 5-10 år, uten noen garanti for at de ender opp med trygd til slutt. Misforstå meg rett, folk som ER syke har ingen vei utenom denne løypa, og det er uendelig mye bedre enn alternativet, å søke sosialhjelp eller sulte ihjel, og personlig er jeg veldig takknemlig for at det er mulig å få uføretrygd når kriteriene er der. Men å jukse seg til uføretrygd er det nok ytterst få som gjør i dag. Om NAV mener det er den minste sjanse for at folk kan klare å arbeide noe, så skal det avklares opp og ned i mente (og jeg tenker at sånn må det være, om det hersker tvil). Jeg vil tro at de som "kjenner noen" som har faket seg til trygd, enten ikke vet alt, eller at vedkommende gjorde det for en del år siden, da det var andre regler og ikke så trangt gjennom nåløyet som i dag. Det er langt flere som overlever sykdom i dag enn noen gang før, mange av disse blir aldri friske, de "bare" lever fortsatt, tross alvorlige diagnoser og langvarige, tunge behandlingsløp. Det at det finnes de som "ikke har tillit til systemet" som gir syke mennesker NOE å leve av, om ikke for, sier mer om de som har disse holdningene enn noe annet. Min erfaring er at folk flest viser omtanke og forståelse for at det er vanskelig å være syk og leve på minstesats, den hetsen som hersker her inne har jeg aldri møtt ansikt til ansikt. Jeg synes det er en uting når svake grupper settes opp i mot hverandre, og i stedet for å hakke på (de få) syke menneskene som får trygd fordi det finnes underbetalte yrker, burde folk stå sammen for å heve lønningene til de som har minst. Det er ikke greit at yrker som er viktige for samfunnet betales mye dårligere enn yrker som er helt overflødige, og det er en MYE viktigere kamp enn å redusere uføretrygden . De som tjener minst ville ikke fått noe mer om vi hadde fjernet alle de 118 milliardene fra statsbudsjettet. Løsningen er aldri å sparke nedover, om vi vil løfte noe som helst her i verden. Det gjelder også lave lønninger. 9 1 7
Forvirret23 Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 snusmumrikke skrev (7 minutter siden): Bortsett fra på KG har jeg ikke inntrykk at at folk flest er negative til at vi i Norge har et økonomisk sikkerhetsnett, som sørger for at vi får noe å leve av hvis vi blir ute av stand til å forsørge oss selv. De som tjener mye før de blir syke, får mer i trygd enn de som tjente mindre, og det går ikke an å f.eks sammenligne lønnen til en lege og en barnehageassistent, sånn uansett, det gir ingen mening. Det er heller ikke slik at auler av folk som jukser seg til trygd, og at en stadig større del av befolkningen "lever på staten". I følge NAV sin pressmelding om uføretrygd i mai, har andelen uføretrygdede ligget stabilt på ca 10,5 %, de siste årene, så selv om antallet trygdede øker samlet sett, er det ikke en større andel av befolkningen enn før. La oss se litt nærmere på tallene. Folketrygden i sin helhet utgjør 589 milliarder i statsbudsjettet, det er riktignok en av de største utgiftene til staten, men mesteparten av bevilgningene går til helt andre enn de uføretrygdede. 118 milliarder er summen regjeringen (skrev på sidene sine) at de ønsker å sette av til uføretrygd i 2023, og det er verdt å merke seg at utbetalingene skattes som lønn, så rundt 21 % i snitt går tilbake til staten. Mange sier at de betaler for uføre gjennom skatten sin, og virker tynget over den byrden. Selv om det teoretisk sett høres logisk ut, er det i praksis bare fjas. Med utgangspunkt i tall fra mars 2023 (ssb) var det 344 456 uføretrygdede i Norge. Den største andelen finner vi i alderen 60-67, som er 123 034 personer Like bak finner vi gruppen 50-59 år, på 116 699 personer. La den synke inn, og så fortsetter vi. De aller fleste av disse har jobbet og skattet i mange år før de ble uføretrygdet, for å være helt konkret er det av disse 239 733 syke menneskene 23 436 personer som har rett på Ung Ufør. Disse tallene understreker at de fleste er ikke free riders, men folk som har jobbet og skattet i mange år før de ble syke og/eller skadet, og ute av stand til å jobbe mer. Det er også en kjensgjerning at alle betaler skatter og avgifter på tjenester og varer som jevnt og trutt fører penger inn i statskassa, i tillegg til at staten pumper penger fra oljen inn i der også, så jeg vil påstå at ingen som er lavtlønnet betaler "gildet" for de uføre, de dekker sine egne utgifter for samfunnet, her og nå, men ikke minst når de blir pensjonister. Pengene folk skatter i dag er med på å vedlikeholde systemene, slik at det ER et system der når de selv må lene seg på velferdsstaten. Nå har jeg ikke tatt for meg alt det som friske mennesker også får ut av skattepengene sine, f.eks dagpenger, foreldrepenger, sykehus og infrastruktur osv, men alt koster og vi er alle med på å betale for det, etter evne, riktignok, Og sånn bør det vel være? Alle eksperter og vitere av alle slag er enige i at det aldri har vært vanskeligere å få innvilget uføretrygd enn det er nå. Det er en lang prosess med lav inntekt over mange år, og underveis har man veldig liten kontroll eller valgfrihet i eget liv, det er mye venting og usikkerhet, en vet aldri når neste tiltak er, eller om det kommer nye regler undervis i løypa som kan påvirke hverdagen og utbetalingene. Pengene kommer med en meldeplikt hver 14. dag, men det er slett ikke sikkert de havner på konto, eller at du får rett sum, så du må følge nøye med selv. Nav skal vite om alt som skjer i livet ditt, og du kan ikke trå feil på noe vis. De fleste orker ikke sånt frivillig i 5-10 år, uten noen garanti for at de ender opp med trygd til slutt. Misforstå meg rett, folk som ER syke har ingen vei utenom denne løypa, og det er uendelig mye bedre enn alternativet, å søke sosialhjelp eller sulte ihjel, og personlig er jeg veldig takknemlig for at det er mulig å få uføretrygd når kriteriene er der. Men å jukse seg til uføretrygd er det nok ytterst få som gjør i dag. Om NAV mener det er den minste sjanse for at folk kan klare å arbeide noe, så skal det avklares opp og ned i mente (og jeg tenker at sånn må det være, om det hersker tvil). Jeg vil tro at de som "kjenner noen" som har faket seg til trygd, enten ikke vet alt, eller at vedkommende gjorde det for en del år siden, da det var andre regler og ikke så trangt gjennom nåløyet som i dag. Det er langt flere som overlever sykdom i dag enn noen gang før, mange av disse blir aldri friske, de "bare" lever fortsatt, tross alvorlige diagnoser og langvarige, tunge behandlingsløp. Det at det finnes de som "ikke har tillit til systemet" som gir syke mennesker NOE å leve av, om ikke for, sier mer om de som har disse holdningene enn noe annet. Min erfaring er at folk flest viser omtanke og forståelse for at det er vanskelig å være syk og leve på minstesats, den hetsen som hersker her inne har jeg aldri møtt ansikt til ansikt. Jeg synes det er en uting når svake grupper settes opp i mot hverandre, og i stedet for å hakke på (de få) syke menneskene som får trygd fordi det finnes underbetalte yrker, burde folk stå sammen for å heve lønningene til de som har minst. Det er ikke greit at yrker som er viktige for samfunnet betales mye dårligere enn yrker som er helt overflødige, og det er en MYE viktigere kamp enn å redusere uføretrygden . De som tjener minst ville ikke fått noe mer om vi hadde fjernet alle de 118 milliardene fra statsbudsjettet. Løsningen er aldri å sparke nedover, om vi vil løfte noe som helst her i verden. Det gjelder også lave lønninger. Stående applaus👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå