Gå til innhold

Asperger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er Asperger og autisme den nye «hot» diagnosen for tiden eller? Virker som alle vil ha dette.. 

Da får folk en grunn til å være einstøing og vise til «diagnosen» det er jammen mange rare folk som er som de er uten at de har Asperger 

Anonymkode: e64bd...2ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har autisme selv og har alltid ønsket at jeg aldri hadde diagnosen siden det er veldig slitsomt og vanskelig å klare seg, forandringer og sosiale relasjoner.

Anonymkode: cacff...030

AnonymBruker
Skrevet

Skulle helst ikke hatt det😔

Anonymkode: 27278...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Er mange som vil ha den diagnosen fordi de tror det er en lett vei til ufør. 

Anonymkode: 06601...563

AnonymBruker
Skrevet

Det er en interessant diskusjon egentlig..

Hvor skal man sette grensen for å få diagnosen?

Skal man gi diagnosen til de som ikke sliter?

Men er det egentlig bare redsel for at mine problemer skal kimses bort? Det kan godt hende vi er veldig mange som har autisme. Da bør vi kanskje heller fokusere på lidelsene som følger med. 

Jeg personlig sliter med at jeg tar inn for mange sanseinntrykk, mageproblemer, angst, eksekutiv funksjon, sårbarhet for stress, ADD, oppheng i interesser, sosiale koder, endringer i planer, jobb, bilkjøring og husstell.

Mens Elon Musk fungerer fint i jobb, men sliter kanskje med andre ting.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende man kun burde gi ut diagnosen ved autismesentere som er spesialisert på den.

Mange som får den privat nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan hende man kun burde gi ut diagnosen ved autismesentere som er spesialisert på den.

Mange som får den privat nå.

Det tok 7 år under utredning for mitt barn å få den diagnosen etter mye om og men. Symptomene og problemene ble sterkere og sterkere desto eldre barnet ble (straks voksent). Ble allerede avvist av en BUP pga de ikke klarte å finne ut av hva som er galt og manglende samarbeidsevne til å gjennomføre testene fra barnets side. BUP nr 2 tok heldigvis tak i utfordringene. Tror du virkelig at et autismesenter ville vært løsningen? 1 sted i landet og totalt avhengig av å se barnet i aksjon? Det ville i dette tilfellet ført til enten drap (utagering fra barnet) eller selvmord (var suicidal i noen år) om ikke barnet hadde fått hjelpen her. Ingen med asperger og autisme er like. De er som du og jeg helt forskjellige.  Det er en ufattelig lang vei å gå for å få diagnose. Forskjellen nå er heller at det settes et fokus på disse lettere psykisk funksjonshemmingene. Alle monner drar og desto mer hjelp de med asperger og autisme har desto større er sannsynligheten for at de kan bli produktive arbeidstakere innenfor sine spesialiteter. Om du får noen tråder her fra folk som nylig har fått diagnose spiller liten rolle. Det er kanskje deres ventilasjon for å håndtere hverdagen. Du kan ikke bestemme hva andre kan poste her inne såfremt det ikke bryter med forumreglene.

Anonymkode: d6c38...16b

AnonymBruker
Skrevet

De færreste vil ha aspergers. De som har det, vil gjerne derimot vite om de har det - for å skjønne seg selv bedre, få hjelp til å takle livet bedre, få tilpasninger på jobben, etc.

Jeg har aspergers. Jeg VIL ikke ha det. Jeg har derimot hatt stor nytte av å få en diagnose som forklarer mye av det jeg sliter med. Det har gitt meg verktøy til å forstå hva som skjer, hvordan jeg bedre kan leve med det, osv. 

Anonymkode: 84225...4d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skrevet (endret)

Jeg fikk diagnosen i 2018 og det hadde ikke falt meg inn. Trodde jeg bare var dum sosialt og høysensitiv. Jeg ble utredet av en nevropsykolog på DPS. Det er en komplisert utredning så det bør gjøres av en spesialist. 

Tror de færreste ønsker å ha den, men hvis man tror man har den så ønsker man gjerne å få det bekreftet. Jeg visste jeg var bipolar lenge før jeg fikk diagnosen. Så da jeg fikk den ble jeg lettet. Nå får jeg riktig behandling for det også. 

Endret av Purple_Pixiedust
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Det er sikkert mange ‘rare’ folk der ute som er udiagnostisert også. Eneste grunnen til at jeg ønsket å bli utredet var for at jeg vet jeg står i fare for å slite i arbeidslivet grunnet andre revmatiske/kroniske plager. Får mye bedre hjelp fra NAV med autismediagnosen. Det er og godt å vite hvorfor man er som man er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...