AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Hei! Vi skal få oss valp og har ventet lenge på og få en golden retriever valp som vi har stått på liste til i lang tid ❤️ nå i juli skal vi endelig hente vår pelskling hjem! Vi hadde bestilt tur til utlandet for over et år siden før vi visste at vi fikk valp fra dette kullet og dermed klaffer det at vi henter valpen dagen etter vi kommer hjem fra ferie, da er valpen 10 uker og noen dager ❤️ er det noen som har hentet valp så seint? Hvordan gikk det har dere noen erfaring med det VS 8 uker? Er redd for at det kan påvirke valpen, men vi har veldig god dialog med kennel og de skal beholde en valp selv så den blir ikke alene når de andre valpene drar når de er 8 uker ❤️ vi har også flere uker igjen av ferien etter vi har hentet den, men tenkte bare og høre hva deres erfaringer er? ❤️ Anonymkode: 75aff...120
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Det er bare positivt at dere henter senere enn tidligere 🤗 Anonymkode: de4a1...e0e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Vil tro det går helt fint 😊 Trodde og at de hadde gått bort fra 8 ukers regelen og at de nye anbefalingene er 12 uker? Om så så er ikke 10 uker for sent for å hente valpen 😊 Anonymkode: ac4a7...d4e 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Det går helt fint selv om det fortsatt er ca 8 uker som er normen for levering. Den viktigste jobben er den dere gjør i form av tilknytning og nærhet med valpen i starten, det å lære den å sove (la den få nok ro) og å lære lese den mtp det den trenger osv. Passe på at det ikke er flere på en gang som snakker med den osv.. Anonymkode: 8529f...aa9
Tabris Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Frem til ca 12 ukers alder er den viktige sosialiseringsperioden. Dvs at valpens fryktrespons er ikke fullt utviklet enda, så dette er den beste tiden for å tilvenne valpen alt den trenger å bli kjent med og trygg på i sin nye hverdag - andre hunder av ulike størrelse og utseende, ulike mennesker (menn, kvinner, barn, eldre osv), trafikk, anleggsmaskiner, ender i parken, joggere, syklister osv osv. Du går dermed glipp av to viktige uker hvor du kan tilvenne valpen disse tingene som er en del av deres hverdag. Det er derfor viktig at oppdretter fokuserer på dette. Tar valpen med ut hjemmefra og introduserer den til nye miljø, andre hunder, fremmede folk osv. Hvis oppdretter gjør det så vil det som regel gå helt fint å hente den som ti uker. 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Om oppdretter skal beholde en valp, vil jeg tro at de vil være godt motivert til å sosialisere og miljøtrene sin egen valp, og da også din valp i samme slengen Valper har godt av å være litt lenger med mor også. Dette går fint 🙂 Anonymkode: 15859...adb 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Har ingenting å si❤️Valpen har bare godt av å være hos sin mor litt lengre. Anonymkode: 9176b...e75 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 Forskning og studier viser at valper som får nye hjem mellom 10 - 12 uker er mindre redde, flinkere til å sosialisere seg med andre hunder, enklere og få husrene og har lært bitehemmingskontroll bedre (altså mindre valpebiting). I naturen går valpene sammen med mor og andre familiemedlemmer til de er minst 1 år gamle. De er vi mennesker som har skapt disse "reglene" og dessuten har hunder en fryktperiode når de er 8 uker, så det kan i mange tilfeller være den værste tidspunktet å skifte hjem. I enkelte land er det nå anbefalt fra kennelklubben at valper ikke skal selges til nye hjem før de er min. 9 (noen steder 10) uker. I motsetning av hva vi før trodde, går vi altså ikke glipp av viktig sosialiseringsperioder og miljøtreninger. Tvert i mot gjør mor og søskenflokken dette bedre enn oss! Unntaket er hvis det er en særs dårlig oppdretter der valpene ikke får noe beriking i miljøet eller sosialisering (type låveoppdretter) eller i værste fall blir flyttet fra mor. Da bør man hente tidligere. Min egen erfaring er også at de valpene (jeg har opp igjennom hatt 7 hunder som kom til meg fra de var valp), er at jo senere de kom, jo bedre var det på alle måter! Her er det altså snakk om at vi tobeinte må snart oppdatere oss litt og følge med på all den lærdom vi har fått gjennom forskning de siste 20 - 30 årene. TS, det er med andre ord det beste for valpen (og for deg) om du får den når den er 10 uker kontra 8. Hvis noen vil bestride dette, eller ønsker mer informasjon anbefaler jeg for eksempel Google Scholar hvor det finnes mange studier og forskningsresultater. Hilsen en som har jobbet fulltid med hund i 16 år. Anonymkode: 9d103...4ce 3 1 2
Tabris Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Forskning og studier viser at valper som får nye hjem mellom 10 - 12 uker er mindre redde, flinkere til å sosialisere seg med andre hunder, enklere og få husrene og har lært bitehemmingskontroll bedre (altså mindre valpebiting). I naturen går valpene sammen med mor og andre familiemedlemmer til de er minst 1 år gamle. De er vi mennesker som har skapt disse "reglene" og dessuten har hunder en fryktperiode når de er 8 uker, så det kan i mange tilfeller være den værste tidspunktet å skifte hjem. I enkelte land er det nå anbefalt fra kennelklubben at valper ikke skal selges til nye hjem før de er min. 9 (noen steder 10) uker. I motsetning av hva vi før trodde, går vi altså ikke glipp av viktig sosialiseringsperioder og miljøtreninger. Tvert i mot gjør mor og søskenflokken dette bedre enn oss! Unntaket er hvis det er en særs dårlig oppdretter der valpene ikke får noe beriking i miljøet eller sosialisering (type låveoppdretter) eller i værste fall blir flyttet fra mor. Da bør man hente tidligere. Min egen erfaring er også at de valpene (jeg har opp igjennom hatt 7 hunder som kom til meg fra de var valp), er at jo senere de kom, jo bedre var det på alle måter! Her er det altså snakk om at vi tobeinte må snart oppdatere oss litt og følge med på all den lærdom vi har fått gjennom forskning de siste 20 - 30 årene. TS, det er med andre ord det beste for valpen (og for deg) om du får den når den er 10 uker kontra 8. Hvis noen vil bestride dette, eller ønsker mer informasjon anbefaler jeg for eksempel Google Scholar hvor det finnes mange studier og forskningsresultater. Hilsen en som har jobbet fulltid med hund i 16 år. Anonymkode: 9d103...4ce Har du lenke til forskningen? Vil gjerne lese den. Det blir uansett ikke helt riktig å sammenligne med naturen (og hva er egentlig "naturen" for en så gjennomført menneskeavlet art som hunden?). En vill hund trenger ikke å lære seg å omgås noe annet enn det den gjør med sin mor det første året. En valp hos mennesker, derimot, skal lære å fungere i et menneskelig samfunn med alt hva det innebærer av mennesker, dyr, støy, trafikk osv osv.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 2 hours ago, Tabris said: Frem til ca 12 ukers alder er den viktige sosialiseringsperioden. Dvs at valpens fryktrespons er ikke fullt utviklet enda, så dette er den beste tiden for å tilvenne valpen alt den trenger å bli kjent med og trygg på i sin nye hverdag - andre hunder av ulike størrelse og utseende, ulike mennesker (menn, kvinner, barn, eldre osv), trafikk, anleggsmaskiner, ender i parken, joggere, syklister osv osv. Du går dermed glipp av to viktige uker hvor du kan tilvenne valpen disse tingene som er en del av deres hverdag. Det er derfor viktig at oppdretter fokuserer på dette. Tar valpen med ut hjemmefra og introduserer den til nye miljø, andre hunder, fremmede folk osv. Hvis oppdretter gjør det så vil det som regel gå helt fint å hente den som ti uker. Dette stemmer ikke! Anonymkode: 7ad15...bb3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 det er vel 12 uker som gjelder!? Min var iallfall 12 uker. Anonymkode: 36eb9...03c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer ikke! Anonymkode: 7ad15...bb3 Jepp. Og kunne lagt til støvsuger, kjøre bil i bur, buss, tog osv. Seriøse oppdrettere er veldig obs på dette. Og det er viktig for den nye eieren å følge opp. Det er altfor mange hunder som blir beskyttet fra "vanskelige" situasjoner. Sosialisering med andre hunder er utrolig viktig, hvis ikke mister de språket og blir redde og aggressive. Anonymkode: 36eb9...03c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 Vår var 12 når vi hentet, veldig trygg og fin valp som var utrolig lett å få husren Anonymkode: 81da8...1b9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 Jeg har fått to valper ved 8 ukers alder og en en god del senere. Den valpen som var lengst hos moren sin var desidert lettest å ha med å gjøre. Ikke voldsom under lek, veldig trygg og tillitsfull og klar for nye bekjentskaper. Det kan selvfølgelig være rnasebetiunget, samt at oppdretter var veldig flink, men jeg tror han hadde veldig godt av litt ekstra tid med mor Anonymkode: 0cf49...a29 4
Aureka Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 (endret) Tabris skrev (3 timer siden): Har du lenke til forskningen? Vil gjerne lese den. Det blir uansett ikke helt riktig å sammenligne med naturen (og hva er egentlig "naturen" for en så gjennomført menneskeavlet art som hunden?). En vill hund trenger ikke å lære seg å omgås noe annet enn det den gjør med sin mor det første året. En valp hos mennesker, derimot, skal lære å fungere i et menneskelig samfunn med alt hva det innebærer av mennesker, dyr, støy, trafikk osv osv. Hvis det er en seriøs oppdretter så driver de med nettopp eksponering av valpene. Det er noe eier må fortsette med selvfølgelig. Uke ti høres ut som veldig god timing for overtakelse. Da får valpen god basis trygghet. Og i dette tilfelle så beholder oppdretter selv en valp som de sikkert også ønsker å eksponere. Endret 19. juni 2023 av Aureka
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #16 Skrevet 20. juni 2023 Vær glad for at dere kan hente valpen senere enn 8 uker. Før var det 12 uker som gjaldt, så ble det 10 uker og nå er det 8 uker. En kan jo lure på om det er noe av grunnen til at det er så mange utrygge hunder? Anonymkode: 05aee...96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå