AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 For 1 år siden ble avtalen skrevet etter to rettsmøter. Jeg valgte å avslutte etter to rettsmøter for å slippe en lengre periode med konflikt. Jeg ga etter på alle områder selv om jeg var sterkt uenig. De siste 6 mnd har den andre parten brutt flere avtaler vedrørende barnefordelingssaken. Den har også begynt å si seg enig i henting for å så si seg uenig bare timer før henting. Dette går utover samværet med barnet mitt. I det økonomiske får den andre alle godtgjørelser, men følger ikke opp klær og utstyr etter barnets behov. Dette står spesifisert i vår avtale at den parten skal gjøre, nå anser den ikke dette som så viktig. All kommunikasjon foregår ved sms, så det er veldokumentert. Jeg har over tid videresendt til den advokaten jeg brukte, men får beskjed om at dette ikke er nok til ny runde. Noe av det verre som har skjedd det siste halve året er manglende oppfølging av barnets helse. Jeg ender med å måtte få time på legevakt for å følge opp. Samtidig har jeg null informasjon om hva som har skjedd og når det har skjedd. Er det jeg som overdriver eller er det en dårlig advokat? Anonymkode: 7d61b...5c5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Kan du i første omgang kalle inn til møte på fvk? Vet de ikke har noen myndighet, men da får du i alle fall dokumentert noe. Ellers kan du jo forhøre deg med en annen advokat dersom du tenker at din nåværende gjør en dårlig jobb. Anonymkode: a652d...096
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du i første omgang kalle inn til møte på fvk? Vet de ikke har noen myndighet, men da får du i alle fall dokumentert noe. Ellers kan du jo forhøre deg med en annen advokat dersom du tenker at din nåværende gjør en dårlig jobb. Anonymkode: a652d...096 De dokumenterer jo ikke, for de skriver ingenting ned. Anonymkode: 7d61b...5c5
Jusstudenten Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Hei. Du spør om du overdriver... Det er jo ikke lett for noen her å vite det, men jeg reagerer på det du sier om helse og legevakt: Legevakt tar vel kun imot akutt? Fikk du virkelig "time på legevakten"? Kjente ikke barnets fastlege til hendelsen? For meg skurrer dette noe, og kan fremstå overdrevet, men om du kan dokumentere at den andre parten ikke ivaretar barnets liv og helse, så er det absolutt noe du kan og bør gå videre med. Å unnlate å gi barn helsehjelp, er omsorgssvikt. Først og fremst må du forhøre deg med advokaten din, men også fvk kan gi råd til deg. Du kan også henvende deg til barnehage/skole for å få den informasjonen du trenger. Har dere delt foreldreansvar skal det være greit. At to parter kan ha ulik forståelse av hva som er nødvendig klær og utstyr er vanlig, min anbefaling er å ikke gjøre dette til en kampsak med mindre det er helt nødvendig. Er konfliktnivået høyt, kan det være en løsning å rett og slett ha en vinterdress hos mamma og en hos pappa, en sykkel hos mamma og en hos pappa; da slipper man ha oversikt over hva som skal gå frem og tilbake mellom de ulike hjemmene, og den foresatte som barnet er hos har til enhver tid ansvaret for at barnet er velkledd og velutstyrt. Man kan ha med punkt om dette i samværsavtalen. Er du misfornøyd med advokaten din, bør du absolutt bytte. Tillit mellom dere er avgjørende. Det er vanskelig å forstå helt hva advokaten mener med at det "ikke er nok til en ny runde". Dette skurrer også noe for meg, men jeg skal ta deg på ditt ord: En samværsavtale kan reforhandles når som helst. Dreier det seg om samværsstans/sabotasje, og familievernkontoret ikke klarer løse konflikten ved megling, bør saken bringes for tingretten. Om det foreligger en god avtale, skal dager og tider for henting/ levering/ samvær være enkelt å ha oversikt over for begge parter. Om dere ikke har faste avtaler - du skriver at den andre parten går med på henting, for så å trekke det tilbake- bør du snakke med (den nye) advokaten din om en avtale der tider for henting og levering er en fast del av avtalen. I det hele tatt bør du snakke med advokaten om alt du angrer på/ skulle ønske var med i avtalen, og få råd for hvordan en ny avtale bør se ut. (Er barnet så lite at det fremdeles ammes, er det lurt å vente med faste tidspunkt for henting/samvær til ammeperioden er over!) Det er ofte slik at det er i ettertid man blir klok: Å avslutte forhandlinger etter to møter, for å slippe lengre konflikt, på tross av at du tydeligvis var misfornøyd fra starten av med avtalen dere inngikk, viste seg jo å være dumt. Du står tydeligvis nå - slik du selv oppfatter det- i konflikt etter konflikt. Heldigvis kan altså en samværavtale når som helst reforhandles. Det beste er om partene er enige om å gjøre endringer i avtalen (endringer tvinges ofte fram i takt med barnets utvikling). Er de ikke det, må partene møtes på familievernkontoret og starte arbeid med ny samværsavtale der. I ditt tilfelle bør den andre parten være enig i at jo bedre avtale dere får til, og jo mer dere klarer bli enige om på familievernkontoret, jo billigere blir prosessen for dere begge. Men ikke avslutt prosessen uten en avtale du kan leve med over tid!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Jusstudenten skrev (19 minutter siden): Hei. Du spør om du overdriver... Det er jo ikke lett for noen her å vite det, men jeg reagerer på det du sier om helse og legevakt: Legevakt tar vel kun imot akutt? Fikk du virkelig "time på legevakten"? Kjente ikke barnets fastlege til hendelsen? For meg skurrer dette noe, og kan fremstå overdrevet, men om du kan dokumentere at den andre parten ikke ivaretar barnets liv og helse, så er det absolutt noe du kan og bør gå videre med. Å unnlate å gi barn helsehjelp, er omsorgssvikt. Først og fremst må du forhøre deg med advokaten din, men også fvk kan gi råd til deg. Du kan også henvende deg til barnehage/skole for å få den informasjonen du trenger. Har dere delt foreldreansvar skal det være greit. At to parter kan ha ulik forståelse av hva som er nødvendig klær og utstyr er vanlig, min anbefaling er å ikke gjøre dette til en kampsak med mindre det er helt nødvendig. Er konfliktnivået høyt, kan det være en løsning å rett og slett ha en vinterdress hos mamma og en hos pappa, en sykkel hos mamma og en hos pappa; da slipper man ha oversikt over hva som skal gå frem og tilbake mellom de ulike hjemmene, og den foresatte som barnet er hos har til enhver tid ansvaret for at barnet er velkledd og velutstyrt. Man kan ha med punkt om dette i samværsavtalen. Er du misfornøyd med advokaten din, bør du absolutt bytte. Tillit mellom dere er avgjørende. Det er vanskelig å forstå helt hva advokaten mener med at det "ikke er nok til en ny runde". Dette skurrer også noe for meg, men jeg skal ta deg på ditt ord: En samværsavtale kan reforhandles når som helst. Dreier det seg om samværsstans/sabotasje, og familievernkontoret ikke klarer løse konflikten ved megling, bør saken bringes for tingretten. Om det foreligger en god avtale, skal dager og tider for henting/ levering/ samvær være enkelt å ha oversikt over for begge parter. Om dere ikke har faste avtaler - du skriver at den andre parten går med på henting, for så å trekke det tilbake- bør du snakke med (den nye) advokaten din om en avtale der tider for henting og levering er en fast del av avtalen. I det hele tatt bør du snakke med advokaten om alt du angrer på/ skulle ønske var med i avtalen, og få råd for hvordan en ny avtale bør se ut. (Er barnet så lite at det fremdeles ammes, er det lurt å vente med faste tidspunkt for henting/samvær til ammeperioden er over!) Det er ofte slik at det er i ettertid man blir klok: Å avslutte forhandlinger etter to møter, for å slippe lengre konflikt, på tross av at du tydeligvis var misfornøyd fra starten av med avtalen dere inngikk, viste seg jo å være dumt. Du står tydeligvis nå - slik du selv oppfatter det- i konflikt etter konflikt. Heldigvis kan altså en samværavtale når som helst reforhandles. Det beste er om partene er enige om å gjøre endringer i avtalen (endringer tvinges ofte fram i takt med barnets utvikling). Er de ikke det, må partene møtes på familievernkontoret og starte arbeid med ny samværsavtale der. I ditt tilfelle bør den andre parten være enig i at jo bedre avtale dere får til, og jo mer dere klarer bli enige om på familievernkontoret, jo billigere blir prosessen for dere begge. Men ikke avslutt prosessen uten en avtale du kan leve med over tid! Jeg hentet fredag ettermiddag og kunne derfor ikke gå til fastlege. Jeg ringte legevakten da vi kom hjem, de sendte sms slik at de fikk se hva det handlet om og vi fikk beskjed om å komme med en gang. På melding ble det senere på kvelden skrevet av den andre parten at den hadde sett dette, ikke gått til lege, planla å ta det om det ikke ble bedre. Da jeg endelig kom igjennom på tlf til den så sier den at den ikke kjenner til årsaken. Da jeg stiller spørsmål ut fra hva barnet forteller så kommer det noe informasjon, men med mulig løgn. Jeg stiller igjen et direkte spørsmål og den innser å ha blitt fersket i løgn. I vinter hadde ikke barnet ekstra ulltøy, votter som passet eller varm dress. Det ser jeg på som nødvendig og det aller minste er å ha minst et sett av dette. I vår avtale er det fastsatt alt angående henting og hvem som bidrar til hva i barnehagen. Dette brytes og det er dokumentert. Jeg ble overkjørt fra alle kanter der og da, advokat anbefalte at jeg skulle gi etter. Jeg sa til advokaten at dette er fullstendig feil og fortalte hvilke bekymringer jeg hadde for fremtiden. Mine bekymringer har skjedd. Den gang rettsmøtene fant sted så var barnet på venteliste hos spesialist angående et ganske stort problem. Den andre parten forteller til spesialisten at den ikke har merket noe galt, det er kun jeg som reagerer. Vel, hos spesialisten viste det seg at jeg hadde rett og barnet måtte ha en operasjon for å bli frisk. Hva om jeg ikke hadde observert eller stått på mitt? Hvor lenge skulle barnet da gått med kroniske plager? Hadde dette og flere ting kommet frem den gangen vi hadde rettsmøte så hadde saken sett annerledes ut. Ved rettamøtene klarte den andre parten å legge det frem som at jeg var ekstremt opptatt av helse. Jeg har holdt meg til min del av avtalen, den andre parten holder ikke sin del og det går utover samvær hos meg. Anonymkode: 7d61b...5c5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Forstår ikke helt hva du er ute etter her. Ønsker du mer samvær, er det dét som er saken? Anonymkode: 55a1a...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Mulig du har en dårlig advokat, men vedkommende er uansett bedre enn fremmede anonyme på nettforum. Anonymkode: fb8ca...4d2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du i første omgang kalle inn til møte på fvk? Vet de ikke har noen myndighet, men da får du i alle fall dokumentert noe. Ellers kan du jo forhøre deg med en annen advokat dersom du tenker at din nåværende gjør en dårlig jobb. Anonymkode: a652d...096 Advokater får ikke brukt det som skjer på fvk. Anonymkode: a4721...50c
Jusstudenten Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hentet fredag ettermiddag og kunne derfor ikke gå til fastlege. Jeg ringte legevakten da vi kom hjem, de sendte sms slik at de fikk se hva det handlet om og vi fikk beskjed om å komme med en gang. På melding ble det senere på kvelden skrevet av den andre parten at den hadde sett dette, ikke gått til lege, planla å ta det om det ikke ble bedre. Da jeg endelig kom igjennom på tlf til den så sier den at den ikke kjenner til årsaken. Da jeg stiller spørsmål ut fra hva barnet forteller så kommer det noe informasjon, men med mulig løgn. Jeg stiller igjen et direkte spørsmål og den innser å ha blitt fersket i løgn. I vinter hadde ikke barnet ekstra ulltøy, votter som passet eller varm dress. Det ser jeg på som nødvendig og det aller minste er å ha minst et sett av dette. I vår avtale er det fastsatt alt angående henting og hvem som bidrar til hva i barnehagen. Dette brytes og det er dokumentert. Jeg ble overkjørt fra alle kanter der og da, advokat anbefalte at jeg skulle gi etter. Jeg sa til advokaten at dette er fullstendig feil og fortalte hvilke bekymringer jeg hadde for fremtiden. Mine bekymringer har skjedd. Den gang rettsmøtene fant sted så var barnet på venteliste hos spesialist angående et ganske stort problem. Den andre parten forteller til spesialisten at den ikke har merket noe galt, det er kun jeg som reagerer. Vel, hos spesialisten viste det seg at jeg hadde rett og barnet måtte ha en operasjon for å bli frisk. Hva om jeg ikke hadde observert eller stått på mitt? Hvor lenge skulle barnet da gått med kroniske plager? Hadde dette og flere ting kommet frem den gangen vi hadde rettsmøte så hadde saken sett annerledes ut. Ved rettamøtene klarte den andre parten å legge det frem som at jeg var ekstremt opptatt av helse. Jeg har holdt meg til min del av avtalen, den andre parten holder ikke sin del og det går utover samvær hos meg. Anonymkode: 7d61b...5c5 Jeg forstår ikke helt meningen med svaret ditt, men om rådene mine ikke kom tydelig fram, kommer kortversjonen her: Er du misfornøyd med advokaten din, bør du bytte Du bør reforhandle samværsavtalen dersom du ikke er fornøyd med den (rådfør deg med advokat i forkant, innled forhandling på familievernkontor) Om det dreier seg om samværssabotasje kan du ta saken til retten, dersom fvk ikke klarer løse konflikten/ bruker for lang tid. Ikke ta til takke med en avtale du ikke er fornøyd med Om du er bekymret for barnets helse, grip inn. Er barnet for dårlig kledd, sørg for at det er velkledd når du har det. Pass på at barnet har med skiftetøy når du leverer i barnehage. Når du ikke har barnet, får du ikke gjort noe fra eller til, men du kan få et tydeligere og bedre formulert punkt om dette i en ny samværsavtale. Det spiller ingen rolle om den andre parten skulle ha kjøpt vottene, er barnet votteløst i kulda, må du som forelder ta ansvar. Forsøk å ikke skape konflikter over temaer som kan løses (relativt) enkelt. Du er en myndig person, med omsorg for et lite barn: Det er ditt ansvar å ikke la deg overkjøre, men kjempe den kampen du anser som nødvendig for barnets beste.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): I vinter hadde ikke barnet ekstra ulltøy, votter som passet eller varm dress. Det ser jeg på som nødvendig og det aller minste er å ha minst et sett av dette. Hvorfor skaffet du ikke barnet votter og dress? Fordi den andre skulle gjort det? Veldig sympatisk. Stakkars unge,høres ut som den har to foreldre som ikke samarbeoder og hver for seg er håpløse. Anonymkode: 53813...e16 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skaffet du ikke barnet votter og dress? Fordi den andre skulle gjort det? Veldig sympatisk. Stakkars unge,høres ut som den har to foreldre som ikke samarbeoder og hver for seg er håpløse. Anonymkode: 53813...e16 Jo, jeg gjør det selv om den andre har mye bedre råd enn meg. Anonymkode: 7d61b...5c5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 Hvorfor godkjente den andre parten på avtalen at den skulle stå for slikt når den ikke gjør det? Anonymkode: 7d61b...5c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå