Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på ti dager som alltid legger seg på siden når hun skal sove. Vi ruller henne over til ryggen når hun har sovnet, men når vi våkner om natten har hun sannelig kommet seg over på siden igjen. Flere som har opplevd dette? Vår førstefødte klarte ikke å snu seg så tidlig så det var liksom aldri et problem med han😅 lurer på om jeg bare skal la henne ligge på siden og heller støtte opp med noe under magen slik at hun ikke ruller videre, er ikke det tryggere enn at hun våkner om natten og snur seg uten noe sikring? Eller skal vi fortsette å snu henne til ryggen?

Anonymkode: 50a5e...d97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke tryggere å støtte opp! Risikerer at hun heller setter seg fast/kveles av den gjenstanden. Fortsett å legge henne til å sove på ryggen og snu henne hvis dere oppdager det. Hvis det ellers er ingen gjenstander i sengen, hun legges på rygg og hun har fast madrass med stramt laken så regnes det som trygt når de klarer å snu seg selv. 

Anonymkode: ed052...871

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sov på siden på barsel. Jeg spurte sykepleierne om det var greit og de sa ja.

Anonymkode: adb5f...27f

AnonymBruker
Skrevet

Alle mine tre sov helst på siden :)

Anonymkode: 67bf1...276

Skrevet

Eg hadde mine på sida på den tida, veldig lite over vel og merke så dei klarte ikkje snu seg på magen. Bygde opp med oppbretta handkle/teppe, men forsiktig å ha det nærme ansikt. Og her gjer jo di det av seg sjølv, så då ville eg bygd opp. Legg det under madrassa så kan ikkje ho flytte på det! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en baby på ti dager som alltid legger seg på siden når hun skal sove. Vi ruller henne over til ryggen når hun har sovnet, men når vi våkner om natten har hun sannelig kommet seg over på siden igjen. Flere som har opplevd dette? Vår førstefødte klarte ikke å snu seg så tidlig så det var liksom aldri et problem med han😅 lurer på om jeg bare skal la henne ligge på siden og heller støtte opp med noe under magen slik at hun ikke ruller videre, er ikke det tryggere enn at hun våkner om natten og snur seg uten noe sikring? Eller skal vi fortsette å snu henne til ryggen?

I dag har jeg to voksne  og sunne barn som jeg alltid la på siden når de skulle sove. Fikk beskjed av helsetjenesten og jordmor om kun å forandre på høyre og venstre side. La jeg den lille på høyre siden, så ba de meg legge de ned på venstre siden etterpå, etter at de hadde vært våkne, spist og byttet bleier på. 

Gikk så fint! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var på nyfødt intensiv etter fødsel, og de la alltid jenta vår på siden :) da sov hun best. 

Anonymkode: b3e4a...4bd

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke anbefalt å la de sove på siden selv om de sover bedre da, ifølge LUB? Forsøkte å finne ut av dette selv da min og sov bedre på siden. Jeg lot henne sove på siden på dagdupp der jeg passet på men ikke på natta. Baserte det da på at det var anbefalingene, fordi de mente de kan puste dårligere på siden enn på ryggen forsto jeg det som. 

Anonymkode: 9235d...551

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo ikke anbefalt å la de sove på siden selv om de sover bedre da, ifølge LUB? Forsøkte å finne ut av dette selv da min og sov bedre på siden. Jeg lot henne sove på siden på dagdupp der jeg passet på men ikke på natta. Baserte det da på at det var anbefalingene, fordi de mente de kan puste dårligere på siden enn på ryggen forsto jeg det som. 

Ts her

tenker litt det samme, er ikke stresset på dagtid men stresser litt om natta 😛 hvordan fikk du henne til å sove på ryggen om natta da? Er borrelås innafor?😂

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

tenker litt det samme, er ikke stresset på dagtid men stresser litt om natta 😛 hvordan fikk du henne til å sove på ryggen om natta da? Er borrelås innafor?😂

Jeg tror ikke min rullet over på siden om natta før hun var litt eldre, såvidt jeg husker iallfall. 

Når hun ble litt eldre la jeg rullete håndkle for å unngå at hun rullet over på magen fordi hun lærte så tidlig å rulle uten at hun klarte å rulle tilbake.. Men det er absolutt ikke anbefalt og er visstnok farligere enn at de ruller over på siden/magen da. Men så noen tipset om å legge dette under laken, det er sikkert tryggere? Men jeg tør ikke gi råd på dette som går imot anbefalinger.

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å svøpe eller bruke sovepose?

Anonymkode: b7f3c...efb

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Prøvd å svøpe eller bruke sovepose?

Anonymkode: b7f3c...efb

Jeg ville ikke svøpt en som allerede klarer å rulle over på siden. Farlig om de ruller rundt til magen i svøp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine har vært side-sovere, og det har ifølge både de ansatte på sykehuset, og helsesyepleiere på helsestasjonen vært uproblematisk. 

Jeg snudde over på rygg om jeg våknet og så det, eller bare sov ungen sånn. 

Anonymkode: d64ee...800

AnonymBruker
Skrevet

Alle mine har sovet på siden og har fått beskjed om at det er greit 

Anonymkode: 94104...c7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...