Gå til innhold

Er du utbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du eller er du sykmeldt? Hva gjør du om dagene? Jeg orker ingenting...sitter med pc innimellom, ikke krefter til noe.

Anonymkode: 97d23...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Har vært" utbrent.

Er fortsatt ikke frisk men tilbake i 80% jobb (var innom 100%).

Dersom du nettopp har møtt veggen og fått diagnose/sykemelding så må du bare ta tiden til hjelp. Kroppen din er utslitt og det vil ta lang tid å lege kroppen. Lengre enn du tror.

Et par tips fra meg.

Kom deg i fysisk aktivitet. Gjør det du klarer. Klarer du å gå ut døra og opp trappa? Flott! Lengre? Enda bedre!! Ikke tenk at om du ikke går langt er det ikke verdt det. ALL aktivitet hjelper om det så er bare rundt huset. Det absolutt verste du kan gjøre mot kroppen din er å bli inaktiv over lengre tid. Jeg vet det er tøft og jeg vet at alt virker uoverkommelig i starten. Men du må ut og i aktivitet om du skal bli bedre.

IKKE snu døgnet. Det virker fristende og lett. Sover du på dagen slipper du å tenke over bekymringer eller forholde deg til folk. Og på natta kan du se på serier eller spille. Det kan du. Men du ødelegger og for deg selv. Andre mennesker er stort sett på jobb på dagtid og sosiale på kvelden. Skal du snakke med noen må det gjøres da. Og skal du ha legetimer må det skje på dagtid. Og da er det ødeleggende for søvnen din og formen din om du 5 av 7 dager har snudd døgnet og plutselig må stå opp etter to timer søvn for å rekke legetimden.. det blir fort en ond sirkel og jeg har sett andre som går på den smellen. Og plutselig skal en begynne med gradert sykemelding. Det blir ALDRI enklere når en først har snudd døgnet. Hold søvn og rutine mest mulig normalt.

Ikke fall for fristelsen for å spise lett og usunn mat fordi du er sliten. Det er lett å havne i denne fellen og jeg har vært der selv. Men usunn mat påvirker søvnen, overskuddet og energinivået ditt. Og du trenger all den næring du kan få nå som du skal takle utbrenthet. Ty til enkle men greie løsningen og halvfabrikat er bedre enn fastfood. Og du trenger ikke lage middag hver dag. Et enkelt måltid med brødmat eller knekkebrød kan fungere lenge.

Lykke til! :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

"Har vært" utbrent.

Dersom du nettopp har møtt veggen og fått diagnose/sykemelding så må du bare ta tiden til hjelp. Kroppen din er utslitt og det vil ta lang tid å lege kroppen. Lengre enn du tror.

Et par tips fra meg.

Kom deg i fysisk aktivitet. Gjør det du klarer. Klarer du å gå ut døra og opp trappa? Flott! Lengre? Enda bedre!! Ikke tenk at om du ikke går langt er det ikke verdt det. ALL aktivitet hjelper om det så er bare rundt huset. Det absolutt verste du kan gjøre mot kroppen din er å bli inaktiv over lengre tid. Jeg vet det er tøft og jeg vet at alt virker uoverkommelig i starten. Men du må ut og i aktivitet om du skal bli bedre.

IKKE snu døgnet. Det virker fristende og lett. Sover du på dagen slipper du å tenke over bekymringer eller forholde deg til folk. Og på natta kan du se på serier eller spille. Det kan du. Men du ødelegger og for deg selv. Andre mennesker er stort sett på jobb på dagtid og sosiale på kvelden. Skal du snakke med noen må det gjøres da. Og skal du ha legetimer må det skje på dagtid. Og da er det ødeleggende for søvnen din og formen din om du 5 av 7 dager har snudd døgnet og plutselig må stå opp etter to timer søvn for å rekke legetimden.. det blir fort en ond sirkel og jeg har sett andre som går på den smellen. Og plutselig skal en begynne med gradert sykemelding. Det blir ALDRI enklere når en først har snudd døgnet. Hold søvn og rutine mest mulig normalt.

Ikke fall for fristelsen for å spise lett og usunn mat fordi du er sliten. Det er lett å havne i denne fellen og jeg har vært der selv. Men usunn mat påvirker søvnen, overskuddet og energinivået ditt. Og du trenger all den næring du kan få nå som du skal takle utbrenthet. Ty til enkle men greie løsningen og halvfabrikat er bedre enn fastfood. Og du trenger ikke lage middag hver dag. Et enkelt måltid med brødmat eller knekkebrød kan fungere lenge.

Jeg er helt uenig med deg. Når nervesystemet er så i ubalanse har mange behov for å roe helt ned. Dersom man er veldig utbrent skyter pulsen til himmels bare ved lite aktivitet og kroppen har behov for ro og hvile. Dersom man begynner for tidlig med aktivitet kan det ta lenger tid. Snakker av erfaring! Følg feks dringri på Instagram, hun snakker om dette og har mange gode råd.

anbefaler psykolog, rolige avspenningsøvelser, hvile og søvn, sunn mat og omega 3. 

Anonymkode: bbb7d...134

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt uenig med deg. Når nervesystemet er så i ubalanse har mange behov for å roe helt ned. Dersom man er veldig utbrent skyter pulsen til himmels bare ved lite aktivitet og kroppen har behov for ro og hvile. Dersom man begynner for tidlig med aktivitet kan det ta lenger tid. Snakker av erfaring! Følg feks dringri på Instagram, hun snakker om dette og har mange gode råd.

anbefaler psykolog, rolige avspenningsøvelser, hvile og søvn, sunn mat og omega 3. 

Anonymkode: bbb7d...134

Helt uenig er du jo ikke :)

For det første er vi enig i at kroppen trenger hvile. For det andre er vi enige i at søvn er viktig. Og vi er enig i at sunn mat er viktig.

Så legg merke til at jeg skriver "inaktiv over lengre tid". Jeg er enig i at man ikke skal kaste seg ut i krevende aktivitet eller presse seg, noe jeg og skriver. Men å bli passiv og stillesittende over lengre tid ødelegger og kroppen på sin måte. Merk, "lengre tid".

Jeg tror du misforstod meg og tenker at jeg mener man skal presse seg. Det skal man ikke. Kroppen bestemmer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i lang tid med symptomer på stress før det sa pang og jeg fikk et panikkanfall på jobb. Har vært sykemeldt i noen måneder nå. 

Først i ettertid skjønte jeg at smertene i kroppen, den økte pulsen og det generelle ubehaget kom av stress. Etterhvert økte det på med muskelsmerter, hodepine, svimmelhet, kvalme, angst og fryktelig sliten. Nå har jeg roet ned i noen måneder. Jeg har gått turer så lenge været har vært greit, men i mitt tempo. Jeg har da prøvd å fokusere på naturen og positive ting. Hjemme har jeg lest bøker, hørt på musikk, vært på nett, sett på serier. Rett og slett bare koblet helt ut. Det har hjulpet. 

Startet å jobbe 20% nå i juni og har en leder som maser om at jeg må komme tilbake i større stilling, det hjelper ikke. Flere av symptomene har nå kommet tilbake. 

Mitt råd er å lytte til kroppen og gjør lystbetonte ting. 

Anonymkode: 21024...66f

AnonymBruker
Skrevet

Her er noen ting jeg vet er bra for et anspent nervesystem:

1) Bruke god tid på alt. Lang frokost, lang dusj, lang pause på sofaen med podkast. Øv deg på å skru ned tempoet.
2) Unngå skjerm. Hør gjerne på podkast, men med lukkede øyne. Se heller på TV enn å scrolle på mobil eller pc.
3) Lage sunn mat og spise godt hver dag. Lag gjerne doble porsjoner, så bruker du mindre tid og energi på matlaging.
4) Gå en rolig tur ute eller bare gå til nærmeste kafé og sitt der litt. Det e lurt å komme seg litt ut.
5) Forsøke å dusje og kle på seg og stelle seg litt hver dag. 
6) Forsøk gjerne å gjøre rolig yoga. 5 minutter her eller 10 minutter der, alt er bedre enn ingenting. Etter hvert kan det hende du har mer overskudd til å gjøre lengre økter med mer tempo, men i starten kan du prøve yin yoga. 

Anonymkode: 351b8...de3

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (22 timer siden):

"Har vært" utbrent.

Et par tips fra meg.

Tusen takk for gode tips. Tar en dag av gangen her...kjenner det er fristende med usunn og søt mat, men prøver holde meg unna. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for gode tips. Tar en dag av gangen her...kjenner det er fristende med usunn og søt mat, men prøver holde meg unna. ts

Jeg vet veldig godt hvordan det der føles.

Usunn mat gir rask energi og en god følelse som du nå "trenger". Men det er kortvarig. Og du får sultfølelse igjen fort nok og du klarer ikke å holde et jevnt energinivå som du nå trenger. I tillegg vil usunn mat påvirke søvnen din og gjøre den dårligere.

Det er lett å velge usunn og rask mat. Og jeg kan gi deg titalls unnskyldninger for at du skal velge usunn mat. Og du har sikkert flere titalls selv.

Men det er ikke det som er best for deg.

Tenk som så at nå har du god tid til å lage god mat slik du vil. Finn noe godt du har lyst til å lage som er bra for deg og ikke krever for mye. Brødmat med masse ulikt pålegg. Knekkebrød. Havregryn. Ta deg tid. Hva har du hastverk for lenger?

AnonymBruker
Skrevet

Tridde jeg var det. Kavet meg opp i 60 %stilling etter 100% sm i nesten et helt år. Fikk ME-diagnosen etter det året.

Anonymkode: 5eabd...a47

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...