AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Hva spiser dere for å ikke legge på dere eller fortsatt gå ned? Og samtidig kjenne litt på helgefølelsen? Jeg er normalvektig men ønsker å gå ned et par kilo, fordi vekta ligger på feil sted. Dette var den første helgen jeg faktisk prøvde spise sunnere. Feks byttet popcorn ut med oppkuttede grønnsaker, spiste sukkerfri is i stedet for is med sukker til dessert, og holdt meg unna drikke med kalorier. Uansett så har jeg ikke gått ned i helgen men gått opp cirka 200 gram. Vet det kan være vann osv. Ammer fremdeles så er ikke på noen aktiv slankekur, bare ønsker å gå ned "naturlig" ved å spise sunnere. Hva spiser dere for å kose dere i helgen men unngå vektoppgang? Anonymkode: 17b24...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Gikk ned en halv kilo fra torsdag til i dag. Har drukket flere glass ingefærøl, flere glass iste med sukker, litt potetgull og på lørdag spiste jeg en liten stratos og litt annen sjokolade. Jeg har trent litt så jeg har nok brent bort kaloriene på den måten samt at jeg faster (men drikker vann/kaffe/te) til ca kl 12 hver dag. Anonymkode: 48bfb...61c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Spiser to knekkebrød til frokost og ellers litt potetgull og sjokolade til kvelds på lørdag. Om jeg har barnet mitt her lager jeg kylling og salat til middag i tillegg. Så spiser heller mindre mat. Anonymkode: 7f1ee...9b7
Gud Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Ein kan ikkje måle nedgang i feitt over ei så kort periode. Vekta vil kunne svinge mykje meir av andre grunnar når det berre er snakk om nokre få dagar. Å gå i kaloriunderskot derimot, det blir noko anna. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Holder meg jevnt slank. Fordi jeg droppet tanken om "helgefølelsen" og "mat=kos". Kan ta sjokolade en tirsdag, vin en torsdag. Men helg betyr ikke at jeg trenger snop, pizza og brus. Anonymkode: a4b4e...f58 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Lære at kos ikke betyr godteri du kan gjøre andre ting enn å spise snop for å få helgefølelsen. Sen frokost med god kaffe, sitte ute, se en film, etc. Slutt å veie deg så ofte. Holder lenge med en gang i uka. Naturlig variasjon vil det alltid være etter hva du spiste til middag og hvor mye vann kroppen holder. Anonymkode: d97bb...de2 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Trenger ikke snop for helgefølelse, men hvis jeg vil ha lite så sparer jeg opp kalorier i løpet av uka. Anonymkode: 5a457...115
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 Holder meg som regel til samme måltidsrytme, men spiser veldig sunt, bare råvarer. Om jeg spiser snacks er det kombucha, nøtter eller mørk sjokolade. Anonymkode: b4cc3...a26
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 Jeg tenker alltid ukesgjennomsnitt. Ellers blir det for styrete for meg. Spiser mindre i ukedagene, uten problem, og koser meg med det jeg har lyst på fredag og lørdag kveld (i begrensete mengder). Orker ikke å sitte med oppkuttede grønnsaker en lørdagskveld. Anonymkode: 86144...0b2 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Mye høres fornuftig ut. Det er ikke bærekraftig å spise så mye kjøtt som vi gjør. Men de glemmer psykisk helse, syns jeg. Det er ikke bra mentalt å være restriktiv hele tiden. Å kunne kose seg med sjokolade og noen glass vin når anledningen byr seg kan være avslappende og skape kos og velvære. Anonymkode: 86144...0b2
KaBom Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 Det gir ikke praktisk mening å snakke om å gå ned eller opp i vekt i helgene. Fettforbrenning skjer over tid, og da er det først og fremst totalt inntak sammenlignet med forbruk som har betydning, ikke hvilke dager disse er spredd utover. Jeg veier ALLTID litt mer mandag enn det jeg gjør søndag, selv om jeg egentlig ikke har store utskeielser i helgene. Litt mer salt i maten, litt styrketrening og litt endring av søvn og vipps så har kropen min bundet litt ekstra væske. Dette har absolutt null å si for fettprosenten eller langsiktig vekt. Skal du måle vekt bør du prøve å måle med minst en ukes mellomrom mellom veiingene og over lengre tid enn et par uker, liksom. Det er først da du kan se de virkelige tendensene. 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 Spiste mindre på dagen, spiste en mindre posjon middag og bevegde meg mer slik at jeg kunne gjøre plass til 30g potetgull, 30g popkorn, en liten Daim (twist-form) og et par drammer med lettbrus. At jeg ikke spiste dette til vanlig, bare på lørdag, gjorde at jeg nøt hver eneste smak jeg tok i munnen. Hvert eneste potetgullflak og popkornbit lot jeg ligge i munnen til det smuldret opp av seg selv, og daimen varte leeenge og smakte såå godt. Jeg gledet meg til ny daim allerede fra søndagen av, og så fram til det hele uken, som igjen ga opplevelsen en helt ny dimensjon. Og med dette så varte også kosen lenge, og mye lengre enn at jeg skulle ha gomlet i meg en halv pose potetgull slik jeg brukte. Anonymkode: 6f446...d20 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #13 Skrevet 20. juni 2023 Takk for svar❤️ Vil bare tilføye at jeg veier meg vanligvis hver fredag, men av og til mandag etter helg for å ha en "startvekt". Tendensen er at jeg koser meg for mye og dermed bare vedlikeholder vekta, altså går ikke ned mer. Ligger å vaker mellom 1-2 kg opp og ned. Takk for tips dere som delte❤️ Jeg greier ikke bare spise 30 g potetgull, får jeg smaken så spiser jeg mer.. Samme med godteri. Eneste jeg kan spise er mørk sjokolade uten å fråtse. Følte meg veldig bra å spise dipp med grønnsaker faktisk men i lengden så vet jeg ikke om det er det jeg kommer til å spise i helgene. Jeg nyter som regel en god porsjon middag som pizza, carbonara eller taco. Så føler det gir nok kalorier. Anonymkode: 17b24...ad1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 Det er ikke noe problem å spise godteri i helgene samtidig som man er slank. Men da må man jo holde igjen litt på andre ting. Anonymkode: 83a8b...1f4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar❤️ Vil bare tilføye at jeg veier meg vanligvis hver fredag, men av og til mandag etter helg for å ha en "startvekt". Tendensen er at jeg koser meg for mye og dermed bare vedlikeholder vekta, altså går ikke ned mer. Ligger å vaker mellom 1-2 kg opp og ned. Takk for tips dere som delte❤️ Jeg greier ikke bare spise 30 g potetgull, får jeg smaken så spiser jeg mer.. Samme med godteri. Eneste jeg kan spise er mørk sjokolade uten å fråtse. Følte meg veldig bra å spise dipp med grønnsaker faktisk men i lengden så vet jeg ikke om det er det jeg kommer til å spise i helgene. Jeg nyter som regel en god porsjon middag som pizza, carbonara eller taco. Så føler det gir nok kalorier. Anonymkode: 17b24...ad1 Om du vil beholde potetgull og godis på lørdag så må du "bare" kutte resten av dagen, som jeg gjør. Fort gjort å slippe helt opp, for da er det "lov" (gjort det selv), men da går det bare ikke. Sånt er ikke gjort på et blunk, så det tar sikkert litt tid å tilvenne. Men du får det til 💪 Anonymkode: 7f1ee...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det slankende effekt å kutte morgen maten? Ikke enig. Jeg spiser kl 05.00 når jeg står opp og spiser igjen kl 09.00. Jobber tidlig jeg da. Veier 59kg og er 1.69 høy så er veldig slank. Dropper heller kveldsmaten, men har alltid sjokoade til kaffe. Holder meg aktiv stortsett hele dagen, trener av og til intervall trening. Puls opp og puls ned... k37 Anonymkode: 9cfd6...f1a Jeg er 170 cm og 59kg, veldig fint å se at du beskriver deg som veldig slank. Har selv lyst til å gå ned litt, men dette hjelper på selvfølelsen:) Anonymkode: 427c4...312
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mye høres fornuftig ut. Det er ikke bærekraftig å spise så mye kjøtt som vi gjør. Men de glemmer psykisk helse, syns jeg. Det er ikke bra mentalt å være restriktiv hele tiden. Å kunne kose seg med sjokolade og noen glass vin når anledningen byr seg kan være avslappende og skape kos og velvære. Anonymkode: 86144...0b2 Det er "kose seg" mentaliteten som er farlig, og som man må komme bort fra. Om uka består av å "være restriktiv" og å "kose seg" så garanterer jeg en ting; man vil aldri kunne vedlikeholde en lav vekt over tid. Jeg kan ta en is fordi det er ekstra god gelato tilgjengelig, i varmen. Men det gjør meg ingenting å si nei-takk når de nå pøser på med is på jobben. Jeg tar et kakestykke når det er feiring, men dropper dette når det spises kake på jobb hver fredag. Jeg kan ta et-par biter sjokolade en sjelden gang, men aldri ene og alene fordi jeg ser TV en lørdag, og aldri en hel plate. Det er en mentalitet man må lære seg om man skal knekke vektkoden. Anonymkode: a4b4e...f58 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er "kose seg" mentaliteten som er farlig, og som man må komme bort fra. Om uka består av å "være restriktiv" og å "kose seg" så garanterer jeg en ting; man vil aldri kunne vedlikeholde en lav vekt over tid. Jeg kan ta en is fordi det er ekstra god gelato tilgjengelig, i varmen. Men det gjør meg ingenting å si nei-takk når de nå pøser på med is på jobben. Jeg tar et kakestykke når det er feiring, men dropper dette når det spises kake på jobb hver fredag. Jeg kan ta et-par biter sjokolade en sjelden gang, men aldri ene og alene fordi jeg ser TV en lørdag, og aldri en hel plate. Det er en mentalitet man må lære seg om man skal knekke vektkoden. Anonymkode: a4b4e...f58 Jeg vil si det er sånn du lever som er å kunne kose seg med snacks av og til. Jeg levde veldig restriktivt før pga spiseforstyrrelse, og koste meg aldri med noe. Det var veldig negativt for min mentale helse å ikke kunne være spontan og kose meg med gode ting. Jeg er ca der du er nå, og føler virkelig at det er å kose seg med snacks og mat. Anonymkode: 427c4...312
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 Jeg kan godt slå til med en is på en mandag, uten at det ødelegger resten av uka. Men på jobb sånne kakedager har jeg unngått, det er ALT for mye kaker og snop på jobb i ukedagene. Skulle gjerne sett det var mulig å ha sosiale stunder eller feire noe uten bare kaker og sukker hele tiden. Uansett der er jeg den "sære" på jobben😅 Men helger har jeg alltid skeiet ut litt mer men tydeligvis for mye for jeg står bare stille på vekta. Nå med en sunnere kosehelg så føler jeg vekta peker nedover endelig. Men må jo opprettholde det helg etter helg. Nå er det sånn at jeg må spise frokost, lunsj osv, kan ikke kutte så mye der pga amming. Spiser allerede sunn frokost og lunsj, så skal det bli mindre kalorirrikt må jeg spise noe kalorifattig knekkebrød eller noe sånt😅 Anonymkode: 17b24...ad1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå