Minnie27 Skrevet 11. januar 2006 #1 Skrevet 11. januar 2006 Flere som skal på kino og se den? Ja, jeg elsker kostymedrama! Fikk bbc-serien med samme navn av mannen til jul, og koser meg med den nå. Blir helt romlemantisk av slike filmer jeg, så mannen blir litt oppgitt... Flere som digger lignende filmer?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #2 Skrevet 11. januar 2006 JA Gleder meg til å se filmen. Elsket serien da den gikk på TV, og har den på video (men har ikke videospiller lenger ) Liker alle Jane Austen som er filmatisert; Emma, Persuasion, Sense & Sensibility. Er det flere da mon tro?
Minnie27 Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2006 Hva med Mansfield Park - er ikke det Austen? Har ikke sett den da men.
Malou Skrevet 11. januar 2006 #4 Skrevet 11. januar 2006 Kommer nok ikke til å se den på kino, men regner med å se den når den kommer på DVD (eller før). Har ikke sett orginalen jeg da, men har hørt nok om den til at jeg er blitt nyskjerrig.
Elbereth Skrevet 11. januar 2006 #5 Skrevet 11. januar 2006 Jane Austen er bra når man skal ha romantikk! Vet ikke om jeg får den med meg på kino, eller om det blir dvd, men den blir nok sett. Helt sikkert uten mannen.
Daria Skrevet 11. januar 2006 #6 Skrevet 11. januar 2006 Hva med Mansfield Park - er ikke det Austen? Har ikke sett den da men. ← Det er også Austen ja. Skal nok se den, mer har mine tvil om det kan bli like bra som serien. Ingen kan vel slå Colin Firth som mr. Darcy... (sånn apropos fordommer...)
Lealaus Skrevet 11. januar 2006 #7 Skrevet 11. januar 2006 Serien Clueless som gikk/går på en eller annen kanal er også Austen, dog i veldig moderne stil da ;-) (Hadde engelsk særemne om henne). Anbefaler dere å lese bøkene hennes. Hun skrev utrolig bra for den perioden.
Daria Skrevet 11. januar 2006 #8 Skrevet 11. januar 2006 Serien Clueless som gikk/går på en eller annen kanal er også Austen, dog i veldig moderne stil da ;-) (Hadde engelsk særemne om henne). ← Filmen Clueless var basert på Emma. Serien bygger på filmen igjen, så det er vel ikke så mye Austen igjen der... Men filmen anbefales -en god del scener er faktisk ganske lett gjenkjennelige.
Gjest 2324 Skrevet 11. januar 2006 #9 Skrevet 11. januar 2006 Tror ikke jeg kommer til å stå først i kinokøen, for å si det på den måten..
blå Skrevet 11. januar 2006 #10 Skrevet 11. januar 2006 Jeg kommert helt klart til å stå først i kinokøen. Jeg elsker sånne filmer. Har sett Sense and Sensibility mange mange ganger. Har ennå ikke sett serien av Stolthet og fordom. Men den ligger i hylla. Vet ikke om jeg skal se filmen eller serien først.????
Daria Skrevet 11. januar 2006 #11 Skrevet 11. januar 2006 Tror jeg ville satset på filmen først. Siden filmen er kortere, vil de ha måttet kutte flere scener i den, og da er det mye bedre å kunne glede seg over nye scener i serien enn å irritere seg over manglende scener i filmen ...tror jeg da...
blå Skrevet 11. januar 2006 #12 Skrevet 11. januar 2006 Det var lurt............Da stiller jeg meg tilbake i Kinokøen.
Anglofil Skrevet 11. januar 2006 #13 Skrevet 11. januar 2006 (endret) Vel, nå er jeg en Austen-fan og har lest alle hennes bøker på både engelsk og norsk. Jeg må selvsagt få med meg filmen, men er ytterst skeptisk. Selv elsker jeg boka og har lest den minst 10 ganger fra perm til perm. BBC-serien vil nok bli hard å slå for å si det sånn, så jeg venter spent. Hvis man liker Austen-filmer, basert på hennes verker, anbefaler jeg disse (har alle selv på dvd); Emma (1996) Jane Austen's Emma (itv - 1996) Emma (BBC-serie 1972) Northanger Abbey (BBC - 1986) Sense and Sensebility (1995) Sense and Sensebility (BBC-serie 1981) Mansfield Park (BBC-serie 1983) Mansfield Park (1999) Persuasion (BBC-serie 1995) Vil anbefale blant annet Northanger Abbey på det sterkeste, som er baserer på Austens eneste gotiske roman, noe som preger filmen. Har en sensuell tone over seg, en overraskende god film som jeg falt pladask for! Mvh Yvonne Endret 11. januar 2006 av yvonne
Gjest lillelou Skrevet 11. januar 2006 #14 Skrevet 11. januar 2006 Jepp,jeg skal se den. Noe sier meg at jeg ikke får med meg sambo,men da får det heller bare bli en "digg deg selv"-kveld.
SissiB Skrevet 11. januar 2006 #15 Skrevet 11. januar 2006 :har mine tvil om det kan bli like bra som serien. Ingen kan vel slå Colin Firth som mr. Darcy... (sånn apropos fordommer...) ←
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2006 #17 Skrevet 11. januar 2006 Så sant jeg får en barnevakt, skal jeg og prinsessen se den
alicante Skrevet 11. januar 2006 #18 Skrevet 11. januar 2006 Jeg har allerede sett den, og jeg synes den var veldig koselig. Det var så behagelig å sette seg godt til rette å bare nyte menneskene, forholdene, landskapet, kostymene, musikken... Ja, det meste egentlig. Den varte i over to timer, men tiden gikk som en vind. Gled dere, dere som har tenkt å se den!
Minnie27 Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #19 Skrevet 11. januar 2006 Takk for flere tips Yvonne Har lest boka, men det er så lenge siden at jeg tror jeg må finne den fram igjen. Tror nok jeg må alliere meg med ei venninne for å se den på kino, mannen nekter... Ja ja, da blir det jentekveld! Gleder meg!
Anglofil Skrevet 11. januar 2006 #20 Skrevet 11. januar 2006 Bare hyggelig.. Ja, jeg får vel komme meg på kino snart.. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå