Gå til innhold

Gravid som student

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nylig funnet ut at jeg er gravid, og som overskriften sier så er jeg student🫢 er 25 år og samboer er 28. Vi er veldig glade men jeg kjenner litt på panikk (mulig det er vanlig).. 

Ja jeg er student, men når barnet blir født har jeg et semester igjen før jeg er ferdig med bachelor. Får da permisjon fra studiene et år hvis jeg har forstått det riktig og må ta fullføre siste semester når barnet er rundt 1 år. Jeg tar en bachelor hvor jeg er ganske sikker på at jeg garantert jobb etter ferdig utdanning, men likevel er jeg litt nervøs. Samboer har god inntekt, og jeg får stipend underveis. 
Har noen noe «positivt» å komme med så jeg får landet litt og følt at dette er rett og bra?😅 Tror jeg ikke blir å angre men er litt nervøs kjenner jeg..🫢

Anonymkode: c9d2a...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er også student! 24 år og venter mitt 2 barn🥰 jeg syns det går helt fint å være student og mamma, barna er bare en stor motivasjon til å komme seg gjennom skolen og ut i arbeidslivet☺️ du kan få mer støtte fra Lånekassen om du venter barn eller har barn, så ville sjekker det ut litt! Gratulerer så mye, og det er HELT normalt å være litt nervøs i starten. Det går seg fort til ❤️

Anonymkode: 893c2...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har far mulighet til å ta permisjon siste semester så du får fullført på tiden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk barn mens jeg tok 1. året av bacheloren, tok ikke permisjon. Synes det var tungt, men alt går hvis man bare ønsker det. Ville nok ikke gjort det igjen

Anonymkode: 12b36...6e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk barn da jeg tok mastergraden min. Her passet det perfekt med 1 år permisjon mellom år 1 og 2 i studieløpet mitt, så kunne hoppe rett på siste året etter permisjonen. Fikk penger fra både nav og lånekassen da jeg var i petmisjon, så hadde god råd. Og da barnet startet i barnehage og jeg gjenopptok studiene var det veldig praktisk at jeg styrte ukedagene og studietiden min selv kontra jobb med faste tider osv. Går helt fint å få barn som student 😊

Anonymkode: fadb9...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo perfekt å være student og få barn. Ihvertfall når dere har en inntekt og ikke begge er student.

Tenk all friheten du har som student. Og når barnet begynner I barnehage, har du lettere mulighet til å ta en rolig start. Og ved sykdom er det også lettere for deg som ikke har en arbeidsgiver og max antall syke dager. Barnet kan også ha kortere dager i bhg mest sannsynlig noe som er kjempe fint når de er så små (du kan sikkert ikke hente tidlig hverdag men oftere enn om du er i jobb)

Lykke til! Student og baby passer kjempe fint sammen!

Hilsen to barns mor og student. Startet studiene når barn nr to begynte i bhg.

Anonymkode: f282b...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt fantastisk å være student og mor - så lenge du er ferdig med fadderuka, festing hele uka og hundre frivillige verv. 

Det gir fleksibilitet, men for meg var det også veldig disiplinerende. Å gjøre seg ferdig med en innlevering i god tid ble nødvendig, for jeg visste aldri når det kom en telefon fra barnehagen og jeg måtte prioritere andre ting. 

Anonymkode: d908d...917

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å få barn som student gir mange fordeler. Du får bedre vilkår fra Lånekassen, og du er mer fleksibel. 

Selv tok jeg eksamener første semester etter at Lille ble født, som solomamma. Bar i sjal mens jeg holdt på med studier. De sover jo mye som babyer. Eventuelt får man jo foreldrepenger og kan ta permisjon som andre. 

Anonymkode: 682af...e18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt fantastisk å være student og mor - så lenge du er ferdig med fadderuka, festing hele uka og hundre frivillige verv. 

Det gir fleksibilitet, men for meg var det også veldig disiplinerende. Å gjøre seg ferdig med en innlevering i god tid ble nødvendig, for jeg visste aldri når det kom en telefon fra barnehagen og jeg måtte prioritere andre ting. 

Anonymkode: d908d...917

Sant sant. Det er mye sykdom når de starter i barnehage. Så hvis hun har mulighet vil jeg egentlig anbefale å i hvert fall prøve å ta et par fag under «permisjonen». Ellers er det alltid muligheter for å utsette fag da. Ved sykdom får man legeerklæring. Men alle barn er forskjellige, så jeg tror man bare må prøve seg frem å se hva som funker/ ikke funker. Forhåpentligvis har man besteforeldre eller andre som kan stille opp innimellom og😊

Studier er jo mer fleksible sånn at man eventuelt kan lese/ skrive på kveldstid etter at barnet har lagt seg og. Og ikke alle studier har obligatoriske forelesninger. 

Anonymkode: 682af...e18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...