Gå til innhold

Familie som ikke gir bursdagsgaver til dagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vår familie gir vi alle bursdagsgaver til hverandre (foreldre med voksne barn med partner og barnebarn, på begge sider). Selv om jeg er voksen synes jeg det er fint å få bursdagsgave til bursdagen min, og ikke lenge etterpå. Er det ikke innafor å forvente å få bursdagsgaven sin på bursdagen, eller kort tid etterpå? Ikke å få bursdagsgave i sommerferien når man hadde bursdag i mai? De fleste i familien bor samme sted, men noen bor andre steder i landet. Det er ofte disse som ikke gir gave til selve dagen, men det gjelder også de som bor nært. Selv er jeg flink til å gi gaver på selve dagen, eller eventuelt når det blir arrangert selskap. 

Anonymkode: 8c735...e1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg syns man heller kan droppe det hvis det blir så lenge etterpå.

Anonymkode: 33755...766

Skrevet

Nå pleier jeg ikke å feire bursdagen min, og gave får jeg kun av mannen min og moren min. Da blir det typisk på dagen eller max et par dager etter. Det samme gjelder andre veien. Men det blir vel annerledes med folk som bor langt unna som man ikke ser så ofte? Da er det kanskje naturlig å overrekke gaven neste gang man treffes?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingenting i mot å få det lenge etterpå blir like overrasket. 

Anonymkode: 2b0fb...92e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå gir vi kun til barn.

Og jeg må innrømme at jeg hater å sende gaver "ut i intet". Som regel får jeg ikke bilde/video av at gave blir åpnet en gang. Men det er mulig like greit, da jeg har sett hvordan det i barnebursdager er å rive opp papiret, så "neste". 

Elsker det når vi kan gi gavene personlig, og se gleden. Samtidig som det er eneste gaven de får å glede seg over den dagen. 

Anonymkode: 8cbb9...496

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

I vår familie gir vi alle bursdagsgaver til hverandre (foreldre med voksne barn med partner og barnebarn, på begge sider). Selv om jeg er voksen synes jeg det er fint å få bursdagsgave til bursdagen min, og ikke lenge etterpå. Er det ikke innafor å forvente å få bursdagsgaven sin på bursdagen, eller kort tid etterpå? Ikke å få bursdagsgave i sommerferien når man hadde bursdag i mai? De fleste i familien bor samme sted, men noen bor andre steder i landet. Det er ofte disse som ikke gir gave til selve dagen, men det gjelder også de som bor nært. Selv er jeg flink til å gi gaver på selve dagen, eller eventuelt når det blir arrangert selskap. 

Anonymkode: 8c735...e1d

Jeg syns sommerferien er innen kort nok tid fra mai 🙈

Anonymkode: 46ad2...fbe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her gir vi seøvsagt når vi møtes, det betyr 3 mnd fra hun ene hadde bursdag. Ser ikke problemet 

Anonymkode: 1e47c...d41

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke bor i nærheten kan selvsagt gi gave når man møtes. Jeg forventer ikke at man bruker penger på å sende gaven. Jeg har bursdag på samme tid som en av de store salgsperiodene og har heller ikke problem med at jeg får gave etter salget

Anonymkode: 46ad2...fbe

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet jeg heller. Jeg synes det er sært å forvente at andre skal bruke tid på å dra til deg eller betale dyr porto for å sende i posten fordi du på død og liv må ha bursdagsgaven innen en viss tidsfrist. Gaven er jo ikke mindre fin eller spesiell fordi man fikk den noen uker for sent. Det viktigste må vel være at noen har tenkt på deg, ikke når det skjer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å gi når jeg blir invitert + noen få unntak. 

Anonymkode: 2267f...30a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor langt unna resten av familien. Jeg liker best å få gaven på bursdagen. Hvis jeg får gaven mye senere, er det jo et tydelig bevis på at de glemte dagen min. Så jeg vil heller ha en billig gave tilsendt i posten på dagen, enn en dyrere gave overrekt neste gang vi møtes. 

Anonymkode: 6feb9...5cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. 

Det er dyrt å sende gaver. Det kan også være giveren ikke har tid og overskudd til å handle gaver akkurat i mai, når det er helt galemattias for mange. Det kan også være at giveren venter på salg. Eller vil gi den personlig. 

Små barn synes jeg man bør strekke seg langt for at skal få gave på dagen. Men voksne...? Er man voksen, bør man takle at man får bursdagsgaven når det er praktisk for den som gir den. 

Anonymkode: 820e9...353

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enten får man gi gaven så bursdagsbarnet får den på dagen/eller i en feiring nær bursdagsdatoen, ellers kan det bare være. Ser intet poeng i å få en gave tre måneder etter dagen. Da kan man heller slutte å gi gaver.

Anonymkode: 9cd00...bcd

AnonymBruker
Skrevet

Gave til neste gang man treffes. Unngå å sende pga dyr porto.

Hvis det er snakk om barn, så tenker jeg det er viktigere å ha klar gaven til dagen. Vi voksne bør kunne vente, og i utgangspunktet være kjempetakknemlig for at noen vil gi oss gaver fortsatt.

Anonymkode: 1cace...651

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I sommerferien når bursdag er i mai synes jeg ikke er for ille. Jeg har bursdag rett etter jul, og har ved flere anledninger fått bursdagsgaven som en del av julegaven - nesten ett år etter!

«Venter» fortsatt på siste bursdagsgave fra foreldrene mine. Selv gir jeg alltid på dagen eller kort tid etter. 

Anonymkode: 24001...93d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå gir vi kun til barn.

Og jeg må innrømme at jeg hater å sende gaver "ut i intet". Som regel får jeg ikke bilde/video av at gave blir åpnet en gang. Men det er mulig like greit, da jeg har sett hvordan det i barnebursdager er å rive opp papiret, så "neste". 

Elsker det når vi kan gi gavene personlig, og se gleden. Samtidig som det er eneste gaven de får å glede seg over den dagen. 

Er det forventet at man sender bilder eller videoer av åpning av gaver til giveren?!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg pleier å gi når jeg blir invitert + noen få unntak. 

Anonymkode: 2267f...30a

Samme her 

Anonymkode: 43858...b36

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre kan komme med gave mange måneder etterpå. Må innrømme at jeg faktisk synes det er litt sårt. De er supre foreldre og de sier flere ganger at «du har jo ikke fått gave enda, du», og så kommer det lenge etterpå. Det er jo ikke det at jeg er avhengig av gaven jeg får, jeg synes bare det er litt koselig å bli husket på selve dagen. Det hører med til historien at de alltid gir gave til barna på riktig dag og at vi er en familie som ikke feirer så mye.

Anonymkode: 26e20...8b4

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (10 timer siden):

Er det forventet at man sender bilder eller videoer av åpning av gaver til giveren?!

Jeg snakker om barn. De fleste foreldre og besteforeldre knipser jo i vei under gaveåpning. 

Da er det fint at det kommer et bilde sammen med "takk for gaven" til tante som ikke kunne være der. Men som regel er det bare stillhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er passert 50 og husker fortsatt ikke når mine søsken har bursdag selv om vi ellers har tett kontakt. De er litt eldre enn meg. Jeg feirer ikke min bursdag selv, så jeg passer ikke på deres. Min mor pleide å sende sms og si at jeg måtte gratulere, og gjorde selvsagt det. 

Den enes barnebarn på 10 og 11 ga jeg 1000,- til hver i julegave. Fikk ikke engang et takk på sms, så nå er det slutt på det også. 

Anonymkode: 248d8...293

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...