AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Det eneste som er i tilbudsavisene er grillmat. Dette dominerer også diskene på butikken om dagen. Jeg er ikke så glad i grillmat og ikke er det spesielt sunt heller. Mange av "grill"produktene er ultraprossesert mat med masse salt. "Svir du maten på grill dannes det to typer giftige stoffer, heterosykliske aromatiske aminer, og PAH-forbindelser (polysykliske aromatiske hydrokarboner). Dette er stoffer som kan forårsake kreft. De heter gentoksiske karsinogener og er skadelig for kroppens arvemateriale." Anonymkode: 93e91...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Ja, fra mai til august SKAL det grilles. Ingenting er som grillmat på verandaen i varmen. Da koser vi vårs. Anonymkode: 60157...2b3 4
exictence Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Jeg griller egentlig sjelden. Men er jeg på grillbesøk, tar jeg å pakker inn i bakepapir, så aluminiumsfolie, det jeg skal legge på grillen til meg selv. Det kan være omtrent alt som jeg ellers lager til middag.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Svir du maten på grill dannes det to typer giftige stoffer, heterosykliske aromatiske aminer, og PAH-forbindelser (polysykliske aromatiske hydrokarboner). Dette er stoffer som kan forårsake kreft. De heter gentoksiske karsinogener og er skadelig for kroppens arvemateriale." Anonymkode: 93e91...6f9 Griller du maten ordentlig så unngår du det der 🙂 Anonymkode: 59d1f...96d 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Vi har grillet hver dag i det siste. Hvor har du det fra at grillmat må være usunt? I går grillet vi helside av laks, hadde grønn salat som tilbehør. I dag skal jeg grille blomkål og aubergine, som brukes i wraps sammen med curry og koriander. I morgen er det kyllinglår med grillet paprika, løk og squash. Vi har også grillet spareribs (fra bunn) med coleslaw (hjemmelaget) og mais til. Ingenting er altså ultraprosessert. Alt salt har jeg tilsatt selv. Og jeg kan grille, så ingen svidd mat her, nei. Anonymkode: 749f4...452 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Vi liker å grille, men ikke hver dag. Det går mest i hverdagsmat man-torsdag. Mye salater og pasta nå om sommeren. I helga blir det grilling ja, men prøver å ikke svi maten. I tillegg liker jeg ikke det ferdig marinerte kjøttet i butikkene. Kjøper derfor kjøtt som jeg marinerer selv. Føler det er sunnere (og bedre på smak). Anonymkode: 2454f...c60
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 herregud TS.... ALT MED MÅTE, ikke sant???? Hvorfor være så dramatisk? Anonymkode: 4e2ea...57f 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 Jeg griller aldri. Hater å grille. Det er mye bedre å lage maten ferdig, og spise i ro og mak (gjerne ute i hagen), enn å løpe frem og tilbake og sjekke at maten ikke blir svidd. Anonymkode: 1a6f7...182 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): herregud TS.... ALT MED MÅTE, ikke sant???? Hvorfor være så dramatisk? Anonymkode: 4e2ea...57f Haha. Nå fikk jeg et bilde av en person sitter halvveis bak gardinen i egen stue, observerer naboer som griller og koser seg, samtidig som man trykker i vei på PCen og søker opp alt om salt, prosessert mat, og heterosykliske aromatiske aminer. Kanskje legger man også en flyer i postkassa, i tillegg til et surt innlegg på et kvinneforum. Anonymkode: 749f4...452 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg griller aldri. Hater å grille. Det er mye bedre å lage maten ferdig, og spise i ro og mak (gjerne ute i hagen), enn å løpe frem og tilbake og sjekke at maten ikke blir svidd. Anonymkode: 1a6f7...182 Pelletsgrill. Stiller temperaturen, akkurat som man gjør i stekeovnen. Anonymkode: 749f4...452
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 Vi griller ikke hver dag, nei. Men har som regel mye lettere mat på sommeren enn vinteren. Har hendt vi har stekt grillmaten inne også. Anonymkode: f2f25...4ea
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 Elsker grillmat og griller gjerne ett par ganger i uken om været tilllater det. Nå er jeg såpass oppegående at jeg ikke svir maten. Gidder ikke å spise "grillkull". TS, hvis du tar deg tid til grillingen og ikke er så dramatisk, kan du også nyte et godt grillmåltid. Anonymkode: bcbb9...661 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 Så ofte som mulig. Anonymkode: 5077f...310 1
bib_84 Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg griller aldri. Hater å grille. Det er mye bedre å lage maten ferdig, og spise i ro og mak (gjerne ute i hagen), enn å løpe frem og tilbake og sjekke at maten ikke blir svidd. Anonymkode: 1a6f7...182 Så enig! Tenkte på det senest i går, grilling er så kaotisk 😆
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 bib_84 skrev (2 minutter siden): Så enig! Tenkte på det senest i går, grilling er så kaotisk 😆 Kaotisk? Vi sitter i ro med grillen ved siden av bordet og snur på ting nå og da mens vi prater og spiser. Anonymkode: 17045...87d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 bib_84 skrev (2 minutter siden): Så enig! Tenkte på det senest i går, grilling er så kaotisk 😆 Det handler egentlig om vaner. Enten pelletsgrill, som nevnt over. Der styrer man temperatur, samt har termometer med kobling til app/telefon. Maten lager seg selv. Eller kull, med soner. Da sørger vi får å ha alt klart inne, før vi setter oss ved grillen og koser oss med selve grillingen. Forstår jo at det er stressende om man setter i gang med alt på en gang. Anonymkode: 749f4...452
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 Alle disse setningene starter som regel med «vi». «Vi griller». Grilling hører familielivet eller tosomheten til, det er en sosial greie. Som singel merkes dette veldig vært år. Jeg har en bitteliten veranda, og kunne sikkert fått plass til en bitteliten elektrisk grill, men det er ikke så sjarmerende å grille alene. Så nei, jeg griller ikke hver dag, jeg griller aldri. Anonymkode: 657de...c53 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 Vi griller stort sett hver finværsdag😊 Mannen tar kjøttet og jeg alt inne. Været er så dårlig her, kalde å våte somre så nyter sol å varme med grillmat. Hadde vi bodd sørpå med skikkelig sommer hadde vi nok ikke grilla hver dag. Anonymkode: 8b43a...617
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, fra mai til august SKAL det grilles. Ingenting er som grillmat på verandaen i varmen. Da koser vi vårs. Anonymkode: 60157...2b3 Uten æ?I Grenland kosær vi vårs åsså Anonymkode: 2da7c...65d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg griller aldri. Hater å grille. Det er mye bedre å lage maten ferdig, og spise i ro og mak (gjerne ute i hagen), enn å løpe frem og tilbake og sjekke at maten ikke blir svidd. Anonymkode: 1a6f7...182 Få deg en mann så kan han grille. Anonymkode: 2da7c...65d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå