AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Har tenkt en del på dette, men blir aldri klok. Har alltid vært litt usikker på hvordan jeg ser ut, og er egentlig ganske nervøs for hvordan jeg blir å se ut etter en graviditet. Jeg blir sikkert ikke tenke på dette når barnet er født, men akkurat nå føler jeg meg usikker. Så hvordan endret kroppen din seg etter graviditet? Leser at mange går mye ned i vekt etter pga amming, enn hvis man ikke kan amme? Jeg planlegger og har lyst til å være aktiv under graviditeten, og har lyst til å ha en sunn livsstil. Huff.. høres ut som jeg er veldig kroppsfiksert, men tror dette er noe jeg sliter med🫤 Til sammenligning har min mor født fire barn. Hun har selvfølgelig en del løs hud på mage og en del strekkmerker. Er dette genetisk? Hun trente ikke aktivt under graviditet den gang. Anonymkode: 248f3...3a7 1
Yodas Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Jo, jeg har sikkert endret meg noe, men det er jo ikke så lett å si hva som skyldes svangerskap og hva som skyldes alder. Jeg synes fortsatt jeg ser ganske bra ut etter å ha født 5 barn. Er fortsatt slank, og har ikke hengepupper eller strekkmerker.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Har mange venninner som har fått barn og har også barn selv. Som regel går folk tilbake til den livsstilen de hadde før de fikk barn. De som var slanke før de fikk barn er slanke nå. Tilsvarende for de som ikke var slanke. Anonymkode: acd9e...f1b 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Det varierer veldig. Noe kan man styre selv (f.eks. vekt), mens med andre ting (løshud, strekkmerker, underlivsplager) er man prisgitt tilfeldigheter (gener). Jeg har noen strekkmerker (det fikk jeg også i puberteten), men ellers forandret ikke kroppen min seg noe særlig av å få barn.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har mange venninner som har fått barn og har også barn selv. Som regel går folk tilbake til den livsstilen de hadde før de fikk barn. De som var slanke før de fikk barn er slanke nå. Tilsvarende for de som ikke var slanke. Anonymkode: acd9e...f1b Det er mitt inntrykk også.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Min kropp er helt lik, men det er nok en kombinasjon av gener og at magen min ikke ble så stor. Jeg er slank og trener litt. De som får veldig store mager, er nok de som er mest utsatt for heng og løs hud. Strekkmerker er mest genetisk, men sannsynligheten for å få det øker naturligvis også med hvor mye huden tøyes. Du bør prøve å leve så sunt som mulig, ikke minst for babyens skyld, så har du gjort det du kan. Anonymkode: d361d...35f 1
Nikea Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Litt mer løs hud på magen (den henger ikke, men er litt mykere 😄) og strekkmerker er min eneste endring. Jeg veier 15 kilo mindre nå 4 år etter fødsel enn da jeg ble gravid, men dette har jeg vært veldig bevisst på. Så det kan man styre litt selv. Strekkmerker er genetisk, men mamma har det ikke etter to barn. Men jeg har ikke arvet kroppstypen hennes, hun er slank/ganske formløs kropp med små pupper, mens jeg har alltid hatt timeglassfigur og store pupper. Så mulig jeg arvet oldemor? 😄
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 Tja, jeg var slank da jeg ble gravid og er fortsatt slank. Å gå ned de kiloene jeg la på meg gikk av seg selv. Ammet begge barna mine i ca 1,5 år. Puppene mine ble finere etter svangerskap og amming. Har små pupper, men de fikk en finere form. Jeg fikk ingen strekkmerker. Har litt løs hud over mageområdet. Underlivet fikk seg en trøkk under første fødsel så det ser ikke like "ryddig" ut som det gjorde før, men funksjonen er som før. Dette er heller ingenting som plager hverken meg eller mannen min. Jeg fikk urinlekkasje etter svangerskapene, men dette er jeg operert for og fungerer perfekt. Anonymkode: 2028d...adc 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 Når jeg ser på alle rundt meg, vil jeg si nesten alle kommer tilbake i den kroppen de hadde før de ble gravide. Noen blir tynnere en periode, men synes det virker som om kroppen havner der den trives til slutt… Jeg har selv født 3 barn. Min yngste er 10 mnd nå, og kroppen min er fin. Puppene har blitt litt mindre for hver runde med amming, og litt spent på hvordan de blir nå. Rumpa er kanskje litt ammeflat, men det går over. Magen er flat, ingen strekkmerker, men merker at jeg har mindre kontakt med magemusklene under navelen og kan fort få litt ballongmage der om kveldene. Det tipper jeg også kommer til å gå seg til desto lenger kroppen har fått tid til å komme seg. Har fått 3 barn på 4 år, så er litt svakere i magen enn jeg var før jeg fikk mitt første barn. Trener jevnlig og har et normalt kosthold, men med en god del sjokolade. Jeg er IMPONERT over hvordan kroppen vår fungerer, strekker seg og tilpasser seg og produserer de grommeste mennesker. Den er jammen meg fantastisk! Det er det viktigste. ..og min erfaring ift kropp og selvbilde selv om det selvfølgelig er helt individuelt. Man blir ikke «frisk» av å få barn, men man modnes liksom litt og verdsetter kroppen sin på en helt annen måte. Jeg tenker fortsatt over kroppen min og hvordan den ser ut, men det er mye mindre viktig… Anonymkode: eb7e2...f38 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 Yodas skrev (49 minutter siden): Jo, jeg har sikkert endret meg noe, men det er jo ikke så lett å si hva som skyldes svangerskap og hva som skyldes alder. Jeg synes fortsatt jeg ser ganske bra ut etter å ha født 5 barn. Er fortsatt slank, og har ikke hengepupper eller strekkmerker. Hvordan klarer du å holde deg slank etter 5 fødsler? 😀 gjør du noen spesielle treningsøkter, hva spiser du? Anonymkode: 240d1...ae1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 Det er veldig individuelt og vanskelig å forutsi. Amming er ikke noen automatisk slankekur altså, noen går lite ned eller legger tvert imot på seg av det. Vil heller si at det er en fordel å ikke amme, fordi man ikke skal bevisst slanke seg når man ammer pga. frigjøring av miljøgifter i morsmelken. Selv synes jeg det er verre med endringer som går på funksjon enn utseende. Tenker at mange lever godt med strekkmerker og løs hud sammenlignet med underlivsplager som urinlekkasje og dårlig sex. Anonymkode: d6002...739
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 For min del er det kun brystene som er litt slappere. Ikke noe jeg tenker på da det ikke vises når jeg har på bh, og mannen synes de er like fine (sier han hvertfall😂). Fikk hverken strekkmerker eller hengemage. Vekten er den samme som før jeg ble gravid. Kanskje litt slappere rumpe men det kan også ha med alderen å gjøre, jeg er tross alt ikke 20 år lengere😅 kunne sikkert vært «fikset» om jeg orket å trene 😛 understellet ser likt ut, men jeg måtte trene det godt med knipeøvelser for å ikke lekke etter fødselen 😛 Anonymkode: 6ae79...293
Yodas Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan klarer du å holde deg slank etter 5 fødsler? 😀 gjør du noen spesielle treningsøkter, hva spiser du? Anonymkode: 240d1...ae1 Gjør ikke noe spesielt, så det er sikkert mest gener.
asterix Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvordan klarer du å holde deg slank etter 5 fødsler? 😀 gjør du noen spesielle treningsøkter, hva spiser du? Anonymkode: 240d1...ae1 Er man slank fra før og har et normalt sunt kosthold og aktivitetsnivå så slutter man da ikke automatisk å være slank bare fordi man får flere barn. 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 Som flere sier, det er veldig individuelt. Min kropp var mye den samme. De fleste strekkmerker jeg har, fikk jeg i tenårene. Ikke et eneste strekkmerke på "synlige steder" fra graviditeten. Men for min del gikk jeg fra "knøttsmå pupper" til "gigapupper" på få måneder. Så jeg fikk litt strekkmerker på dem. Men etter flere å synes de knapt. Jeg gikk ned i vekt gjennom graviditet, og veide mindre rett etter fødsel enn før jeg ble gravid. Men kroppen ville åpenbart hente det inn, for jeg gikk veldig opp i vekt gjennom ammeperioden. Hadde et veldig behov for feit og søt mat. Men etter at jeg var ferdig med å amme normaliserte dette seg. Og det var mulig for meg å finne tilbake til "normalvekt" og kroppen var da ganske normal igjen også. Med unntak av puppene, som aldri kommer til å bli små igjen. De har stabilisert seg på ganske store, og der er de helt uavhengig av øvrig kroppsvekt hos meg. De fleste jeg kjenner har trodd at kropp og strekkmerker og sånt var viktig for dem. Og så viste det seg at når barna kom, så brydde de seg ikke så mye om egen kropp lengre likevel. Da var de nesten stolte av strekkmerkene sine. Anonymkode: a9778...b02
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 Har født tre barn. Kroppen gikk raskt tilbake til normal tilstand med de to første, men det tredje svangerskapet har satt noen spor. Ingen strekkmerker, men jeg har fortsatt en liten kul som gjør at jeg fortsatt ser gravid ut. Baby er 7 måneder nå. Jeg tenker ikke så mye på det. Har tankene et helt annet sted. Regner også med at magen blir flat igjen. Det tar bare litt lengre tid denne gang. Anonymkode: c937b...477
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 Nå har jeg bare født 1. men kroppen min er helt lik som før jeg fødte. Anonymkode: ac8ef...e6c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 Jeg har endret meg mye. 2 mnd siden barnet ble født nå. Før var jeg tynn og flat. Nå har jeg gått opp fra str xs/s til m/L. Ser fremdeles gravid ut. Håper magen blir flatere etterhvert da.. Puppene er MYE større. Jeg har strekkmerker på lår og pupper. Også har jeg problemer med underlivet. Inkontinens. Blir mulig operasjon om noen mnd. Håper det hjelper. Jeg hadde en lang og komplisert fødsel som endte med sugekopp, da. Da er det visst høyere risiko for å få skader. Min mor la også på seg etter fødsel, så det er sikkert genetisk. Hun var også syltynn som ung. Anonymkode: 7f40c...d6a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 Underlivet har endret seg. Og musklene i bekkenbunnen. Puppene er forandret en del, de er mindre og slappere. Jeg har gått en del ned i vekt + at jeg ammer fremdeles etter 1,5 år så vil tro de to tingene har innvirkning på puppene. Jeg har ingen strekkmerker og ikke egentlig løs hud men huden på magen er litt mykere enn før så den er vel litt slapp. Anonymkode: ced4a...6cb
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 Har født to barn, siste for snart 12 år siden. Har ikke forandret meg. Kanskje blitt viktigere med knipeøvelser. Ellers er jeg lik. Samme har det vært for min søster og min mor, så det er sikkert mest genetisk. Fikk skikkelig stor mage siste graviditet pga mye fostervann og at jeg er lav. Men ingen strekkmerker eller løs hud. Bortsett fra vekt er det jo lite man kan styre selv, dessverre. Det der er nok veldig individuelt. Anonymkode: 8105c...b84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå