Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve meg på å lage hjemmelaget babygrøt, men er dette riktig fremgangsmåte? Blande sammen havremel, hirseflak og vann, og la det stå over natten? Kan det stå på benken feks? Tenker på bakterieoppvekst osv 😂🙈

Anonymkode: 80753...ed8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter det i kjøleskap.

Anonymkode: a6d4c...9f8

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke noen "riktig" måte å lage grøt på, selv om det er mange sterke meninger ;)

Anonymkode: b0da0...7bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi stavmikset havregryn og lagde helt vanlig grøt med havremelk som alle barna kunne spise. Hadde oppi litt fruktpure til babyen.

Anonymkode: 6c4c5...2f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi stavmikset havregryn og lagde helt vanlig grøt med havremelk som alle barna kunne spise. Hadde oppi litt fruktpure til babyen.

Anonymkode: 6c4c5...2f9

Men de må jo få i seg jern.. det er ikke nok med bare havregryn da. 

Anonymkode: 97e4a...68f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men de må jo få i seg jern.. det er ikke nok med bare havregryn da. 

Anonymkode: 97e4a...68f

Da kan jo barnet få leverpostei, fisk, kjøtt, egg, nøtter og andre ting som er rike på jern?

Både havre og hirse holdes for å være ganske jernrike korn.

Anonymkode: b0da0...7bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brukte havremel og vann, og litt frukt. Har ikke stavmikser, derfor ferdig havremel. Havremelk er vel stort sett havre og vann.

Mine barn likte ikke hirse, derfor ikke brukt det.

Anonymkode: 03179...659

AnonymBruker
Skrevet

Havremel i vann over natta. Koker i minst 5 minutt. Har i litt morsmelk og litt olje, og fruktpuré. Server. 

Anonymkode: 9601a...f10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Havremel i vann over natta. Koker i minst 5 minutt. Har i litt morsmelk og litt olje, og fruktpuré. Server. 

Lar kjelen stå i kjøleskapet over natta før jeg koker opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mye havremel og hvor mye vann? Kan jeg ha i morsmelkerstatning? (Ammer ikke) 

Anonymkode: 22cdf...8f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skal prøve meg på å lage hjemmelaget babygrøt, men er dette riktig fremgangsmåte? Blande sammen havremel, hirseflak og vann, og la det stå over natten? Kan det stå på benken feks? Tenker på bakterieoppvekst osv 😂🙈

Anonymkode: 80753...ed8

Sjekk ut ida gran jansen sitt innlegg på instagram med grøt fra gro gro norge, den var kjempeenkel å lage og veldig god! :)

Skrevet

https://idagranjansen.com/oppskrifter/babygrot-med-aprikosmos

Eg syns denne er god. Eg tek også oppi 1 ts eplecidereddik når eg blautlegg, for å gjere grauten lettare fordøyeleg. Brukar også egg/eggeplomme og nøttemjøl for meir fett og næringsstoff, og toppar med litt meir c-vitamin for å styrke jernopptaket. T.d bringebær er veldig godt i denne :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 19.18):

Hvor mye havremel og hvor mye vann? Kan jeg ha i morsmelkerstatning? (Ammer ikke) 

Hvis du lager en porsjon så ville jeg tatt en toppet spiseskje med mel og dekk det med vann. Det kommer til å bli mer enn en porsjon, men jeg synes det er best om det er litt volum i gryta. Ha i mer vann etter hvert som det koker og tykner, til du får rett konsistens. Morsmelkerstatning er helt topp det. Ha det i på slutten, ikke når det koker men når grøten egentlig er ferdig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvis du lager en porsjon så ville jeg tatt en toppet spiseskje med mel og dekk det med vann. Det kommer til å bli mer enn en porsjon, men jeg synes det er best om det er litt volum i gryta. Ha i mer vann etter hvert som det koker og tykner, til du får rett konsistens. Morsmelkerstatning er helt topp det. Ha det i på slutten, ikke når det koker men når grøten egentlig er ferdig. 

Takk 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...