Majer Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Fram til nå har det vært fokus på å gjøre så fremtidige generasjoner får det bedre enn de før dem. Sånn er det ikke lenger. Hva har endret seg? Jeg kan ikke se andre årsaker enn at folk er mer egoistiske enn før. Hva kan årsaken til det være? Jeg kan ikke finne andre argumenter enn velstand. Har de eldre fått så mye at hjernene deres ikke fungerer optimalt lenger? Andelen barn og unge som trenger kontinuerlig pleie eller tilsyn er økende. Man gjør lite med forurensning selv om de unge ønsker det, det stilles stadig strengere krav til utdanning, boligprisene blir bare høyere og de eldre har også vært med på å skape en eldrebølge. Det virker som folk ikke klarer å bry seg om andre enn eget avkom. 5 4
Belima Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter. Hva vil du vi skal svare på? Mener du at folk skal dø i stedet for å bli eldre? Jeg kan ikke få gjort noe med forurensning alene, høyre ødela boligmarkedet i sin tid da jeg var ung og utdannelse har alltid vært viktig. Som privatperson får jeg heller ikke gjort noe for barn og unge som trenger pleie eller økende tilsyn. 9
Vera Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Belima skrev (11 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter. Hva vil du vi skal svare på? Mener du at folk skal dø i stedet for å bli eldre? Jeg kan ikke få gjort noe med forurensning alene, høyre ødela boligmarkedet i sin tid da jeg var ung og utdannelse har alltid vært viktig. Som privatperson får jeg heller ikke gjort noe for barn og unge som trenger pleie eller økende tilsyn. På hvilke måte ødela Høyre boligmarkedet? 4
Granita Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Stusser litt på Bobil generasjonen som nesten får panikk hvis de har en hjemmehelg. 7
Belima Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Vera skrev (2 minutter siden): På hvilke måte ødela Høyre boligmarkedet? https://www.ba.no/bolig/hoyre-odela-boligpolitikken-pa-1980-tallet/s/1-41-6825266 2
navnet Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Majer skrev (30 minutter siden): Jeg kan ikke se andre årsaker enn at folk er mer egoistiske enn før. Hva kan årsaken til det være? Jeg kan ikke finne andre argumenter enn velstand. Jeg tror rett å slett at eldre generasjoner ikke tror på yngre generasjon når de sier at de sliter. De leser tallene, de hører på de, men de tror ikke på det. Eksempel: Jeg var i prossess med å kjøpe hus, og satt i åpent landskap og viste en kollega et hus vi skulle dra på visning på, og forklarte at joda det var gammelt, men vi trengte ikke fikse kjøkkenet, og badet tålte tre år til før vi måtte pusse opp, og taket var nytt etc etc så all in all så følte vi at dette var noe vi hadde råd til, og hadde kapasitet til å holde ved like. Så kommer en kollega av meg (boomer-generasjon) og er sånn "jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden ser på så gamle slitte hus, det er jo mye lettere å kjøpe et helt nytt hus som er i perfekt stand, så slipper man vedlikehold på en stund?". Jeg så på vedkommende å var sånn: HVEM har penger til nye hus ? Vi har spart i 10 år for å SÅ VIDT ha råd til denne rønna fra 1950. (personen ble sjokkert, de hadde nemlig akkurat kjøpt nytt hus til 12 millioner og synes de gjorde en god deal der). Summa summarium, boomergenerasjonen har ofte arva en hel haug med hytter og hus, som de har solgt videre på en enorm prisøkning de selv har skapt, og klarer ikke selv skjønne hvorfor den yngre generasjonen ikke "bare har arva" en haug med eiendommer selv, men boomergenerasjonen lever jo så lenge, og de insisterer på å ha tre hytter, samt fortsette å bo i en villa. Kan liksom ikke vinne her. 13 2 4
Brunello Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 navnet skrev (8 minutter siden): Jeg tror rett å slett at eldre generasjoner ikke tror på yngre generasjon når de sier at de sliter. De leser tallene, de hører på de, men de tror ikke på det. Eksempel: Jeg var i prossess med å kjøpe hus, og satt i åpent landskap og viste en kollega et hus vi skulle dra på visning på, og forklarte at joda det var gammelt, men vi trengte ikke fikse kjøkkenet, og badet tålte tre år til før vi måtte pusse opp, og taket var nytt etc etc så all in all så følte vi at dette var noe vi hadde råd til, og hadde kapasitet til å holde ved like. Så kommer en kollega av meg (boomer-generasjon) og er sånn "jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden ser på så gamle slitte hus, det er jo mye lettere å kjøpe et helt nytt hus som er i perfekt stand, så slipper man vedlikehold på en stund?". Jeg så på vedkommende å var sånn: HVEM har penger til nye hus ? Vi har spart i 10 år for å SÅ VIDT ha råd til denne rønna fra 1950. (personen ble sjokkert, de hadde nemlig akkurat kjøpt nytt hus til 12 millioner og synes de gjorde en god deal der). Summa summarium, boomergenerasjonen har ofte arva en hel haug med hytter og hus, som de har solgt videre på en enorm prisøkning de selv har skapt, og klarer ikke selv skjønne hvorfor den yngre generasjonen ikke "bare har arva" en haug med eiendommer selv, men boomergenerasjonen lever jo så lenge, og de insisterer på å ha tre hytter, samt fortsette å bo i en villa. Kan liksom ikke vinne her. Mitt inntrykk er stikk motsatt. Her jeg jobber er det de på 30 som kjøper kjempedyrt og i perfekt stand. Vi litt eldre klarer oss fint med boliger vi gjør noe med over litt tid. 9 5
Bovina sancta Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 (endret) 37 minutter siden, navnet said: Jeg tror rett å slett at eldre generasjoner ikke tror på yngre generasjon når de sier at de sliter. De leser tallene, de hører på de, men de tror ikke på det. Eksempel: Jeg var i prossess med å kjøpe hus, og satt i åpent landskap og viste en kollega et hus vi skulle dra på visning på, og forklarte at joda det var gammelt, men vi trengte ikke fikse kjøkkenet, og badet tålte tre år til før vi måtte pusse opp, og taket var nytt etc etc så all in all så følte vi at dette var noe vi hadde råd til, og hadde kapasitet til å holde ved like. Så kommer en kollega av meg (boomer-generasjon) og er sånn "jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden ser på så gamle slitte hus, det er jo mye lettere å kjøpe et helt nytt hus som er i perfekt stand, så slipper man vedlikehold på en stund?". Jeg så på vedkommende å var sånn: HVEM har penger til nye hus ? Vi har spart i 10 år for å SÅ VIDT ha råd til denne rønna fra 1950. (personen ble sjokkert, de hadde nemlig akkurat kjøpt nytt hus til 12 millioner og synes de gjorde en god deal der). Summa summarium, boomergenerasjonen har ofte arva en hel haug med hytter og hus, som de har solgt videre på en enorm prisøkning de selv har skapt, og klarer ikke selv skjønne hvorfor den yngre generasjonen ikke "bare har arva" en haug med eiendommer selv, men boomergenerasjonen lever jo så lenge, og de insisterer på å ha tre hytter, samt fortsette å bo i en villa. Kan liksom ikke vinne her. Ja er det ikke helt merkelig? Jeg har en gammel grandtante som høylytt proklamerer i alle familiesammenkonster at "æsj! Hvem ORKER å flytte inn i brukte hus?? Det er bare vemmelig. Vi har aaaaaalltid bare kjøpt nytt". Og en annen grandtante som mener at siden jeg har brukt aaaaltfor mye tid på utdanning (les: tatt en mastergrad som det er veldig behov for i samfunnet), så har jeg bare godt av dårligere pensjon enn henne. Selv gikk hun av som 62-åring med AFP og veldig bra vilkår. Hun mener at jeg ikke får 40 år med opptjening, og derfor bare er en byrde for henne og andre uten utdanning. Uansett hvor mye jeg prøver å vise henne med å telle på fingre at jeg kommer godt over 40 år med opptjening hvis jeg jobber lenger enn 65, nekter hun å tro på det 😅 Endret 19. juni 2023 av Bovina sancta 1 1 1
navnet Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Mitt inntrykk er stikk motsatt. Her jeg jobber er det de på 30 som kjøper kjempedyrt og i perfekt stand. Vi litt eldre klarer oss fint med boliger vi gjør noe med over litt tid. Så du beviser egentlig poenget mitt ? 😂
prt90 Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 Mer grådige enn dumme Husk at de eldre har jobbet veldig hardt for å tømme Nordsjøen for olje. De har spise opp all desserten og derfor føler de at de fortjener det siste kakestykket også 6 1
tussi680 Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 Det har med alder og erfaring å gjøre tror jeg. Nå gir jeg jo blanke i hva andre mener /synes om meg og mitt, det er deres prbl. Så ja, enig med Brunello. 2
Brunello Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 navnet skrev (11 minutter siden): Så du beviser egentlig poenget mitt ? 😂 Hvordan da? 2
PITTY Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 Av de yngre jeg har rundt meg på alle kanter så snakker vi om at de har bygd seg helt nye designhus, to-tre nyere/dyre biler på tunet. Og er det noen som sliter med å holde tritt med de vellykkede utad, man aksepterer jo ikke idag at man er noe dårligere enn de andre. Ja så trår foreldre inn til denne mer eller mindre bortskjemte generasjonen. Igår så jeg en Lamborghini sportsbil i flere-millionklassen. Var ikke mange og tyve år den karen. Meget sikker på at han eide denne bilen slik han fremstod. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gråte på deres vegne i alle fall.. Det som større deler av denne generasjoner sliter med er fravær av nærhet og sosial relasjon til sine foreldre. Mange syn på dette. Hvilken fremtid de møter? Nå vet vel alle at menneskeheten klarer å ødelegge seg selv før eller siden. Den yngre generasjonen klarer heller ikke å forhindre dette. De er nok ikke noe bedre når det kommer til stykket. Selv om de ønsker å gi inntrykk av det. 5
MIapernille Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 Mitt problem med tankeløshet for ungdommen og fremtiden er de enorme summene som blir brukt på luksus som ferier i utlandet. Enda verre er forurensningen dette medfører for kommende generasjoner. Det er lite tanke for andre generelt, stort sett handler det om meg og mitt. Men at de yngre er eller kommer til å være så mye bedre gjenstår å se. Og det er ikke de eldre som gjør boligprisene som de er. De eldre er mer syke enn yngre, så det blir for mange flytende konklusjoner for min del. 2
Vera Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 Belima skrev (31 minutter siden): https://www.ba.no/bolig/hoyre-odela-boligpolitikken-pa-1980-tallet/s/1-41-6825266 Takk
Illuminatum Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 Belima skrev (31 minutter siden): https://www.ba.no/bolig/hoyre-odela-boligpolitikken-pa-1980-tallet/s/1-41-6825266 Ja, det var en mye bedre løsning før dereguleringen kom. Folk måtte betale opptil flere hundre tusen "under bordet" for å kjøpe en leilighet. Alle hadde jo det liggende. 2
Majer Skrevet 19. juni 2023 Forfatter #18 Skrevet 19. juni 2023 (endret) PITTY skrev (7 minutter siden): Av de yngre jeg har rundt meg på alle kanter så snakker vi om at de har bygd seg helt nye designhus, to-tre nyere/dyre biler på tunet. Og er det noen som sliter med å holde tritt med de vellykkede utad, man aksepterer jo ikke idag at man er noe dårligere enn de andre. Ja så trår foreldre inn til denne mer eller mindre bortskjemte generasjonen. Igår så jeg en Lamborghini sportsbil i flere-millionklassen. Var ikke mange og tyve år den karen. Meget sikker på at han eide denne bilen slik han fremstod. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gråte på deres vegne i alle fall.. Det som større deler av denne generasjoner sliter med er fravær av nærhet og sosial relasjon til sine foreldre. Mange syn på dette. Hvilken fremtid de møter? Nå vet vel alle at menneskeheten klarer å ødelegge seg selv før eller siden. Den yngre generasjonen klarer heller ikke å forhindre dette. De er nok ikke noe bedre når det kommer til stykket. Selv om de ønsker å gi inntrykk av det. Det er jo nettopp fordi mange foreldre og besteforeldre kun er opptatt av å overføre pengene videre til egen familie. Penger som kommer av blant annet sterk prisvekst på boliger. Det representerer jo ikke de som ikke får det. Endret 19. juni 2023 av Majer 2
navnet Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 Brunello skrev (8 minutter siden): Hvordan da? At den eldre generasjonen selv velger å tro hva de vil om "dagens unge". At du har small sample size syndrome fordi du er i et miljø med noen få med penger, betyr ikke det at det er fakta. Butikkmedarbeidere, kokker, og sykepleiere sliter med å få kjøpt seg bosted, og bostedene de evnt får kjøpt er små, eller gamle med behov for store vedlikehold. Så det er ikke like god rom i økonomien for å få barn eks. Folk flest, med normale jobber, sliter. 1 1 1
Brunello Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 navnet skrev (14 minutter siden): At den eldre generasjonen selv velger å tro hva de vil om "dagens unge". At du har small sample size syndrome fordi du er i et miljø med noen få med penger, betyr ikke det at det er fakta. Butikkmedarbeidere, kokker, og sykepleiere sliter med å få kjøpt seg bosted, og bostedene de evnt får kjøpt er små, eller gamle med behov for store vedlikehold. Så det er ikke like god rom i økonomien for å få barn eks. Folk flest, med normale jobber, sliter. Men det gjelder alle aldersgrupper i de yrkene du nevner. Sykepleiere i 50-60 årene kjøper normalt ikke de dyreste boligene. Og de jeg sikter til tjener ikke all verden. Noe over snittet, men helt normale lønninger på rundt 750’ 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå