Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en leieboer (fra Italia) som har bodd i leiligheten min i 5 måneder. Hun er ekstremt upålitelig. Ikke en eneste gang har hun betalt leien i tide, en gang over en måned på overtid. Det er kun ved gjentatt mas at hun gidder å bry seg. Hun har ikke betalt en eneste strømregning(de går ut fra min konto), selv om jeg har bedt om det flere ganger.  
Hun har ekstremt dårlig kommunikasjon. Hun skiftet nummeret sitt uten å fortelle meg det, så fikk ikke noe svar på det gamle nummeret. Jeg måtte søke henne opp på gulesider for å finne nye nummeret. Når jeg endelig fikk tak i henne så fikk jeg ihvertfall snakket med henne, og fikk leien. 
Men nå har jeg fått flere klager av naboer som sier hun roter i fellesgangen, og hun har tilsynelatende en hund, og en mann boende i leiligheten(som hun ikke har sagt noe om til meg), og hunden driver å hopper over gjerdet til naboen, og har griset på verandaen hennes, og gått inn i leiligheten hennes!  hun har bedt meg å snakke med leieboeren, men nå har jeg ringt henne 3 ganger over en 5 dagers-periode, og hun svarer ikke telefonen, og ringer ikke opp igjen, altså ignorerer meg. 

Denne damen har null respekt for meg, for naboen, og sannsynligvis ikke for leiligheten. Jeg har vært intet annet enn hyggelig og imøtekommende med henne siden hun flyttet inn. 
Jeg tenker å kaste henne ut nå. Vi har 2 måneder gjensidig oppsigelse i kontrakten. Virker det urimelig ? 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke umulig, her har du flere kontraktsbrudd. (Men mann boende i leiligheten er ok, det har hun krav på og du ingenting å si). Jeg regner med du har skrevet noe i kontrakten om at det ikke er lov med husdyr? Og manglende betaling av leie og strøm. Men du må varsle riktig. Les her: https://www.huseierne.no/nyheter/disse-reglene-ma-du-folge-nar-du-skal-si-opp-leieboeren/?gclid=EAIaIQobChMI-OGrsdvO_wIV64poCR0usgq2EAAYAiAAEgJ0XfD_BwE

Anonymkode: 5b59d...23d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt opp leiekontrakten, referert til vesentlig mislighold av leieavtalen (vil forvente at du har noe om ro og orden, samt noen punkter om betaling).

Men slik du beskriver leietaker, så har jeg en følelse på at hun ikke flytter frivillig... 

Anonymkode: 68721...716

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg trenger ingen grunn for å si henne opp. Den er tidsbestemt med 2 måneder gjensidig oppsigelse i kontrakten.

Men ja ,kan bli vanskelig å bli kvitt henne

Endret av Stiigen
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Si hun opp, dette kan bare eskalere 😩

Jeg skjønner ikke at folk er så sløve når de er leieboere, har bodd på samme stedet i 12år, aldri betalt for sent, er stille og rolig…

Anonymkode: 956f0...bbf

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Stiigen skrev (33 minutter siden):

Jeg trenger ingen grunn for å si henne opp. Den er tidsbestemt med 2 måneder gjensidig oppsigelse i kontrakten.

Men ja ,kan bli vanskelig å bli kvitt henne

Det er ikke sånn det funker. Du trenger en grunn for å si henne opp. Selv om dere har avtalt gjensidig oppsigelse, sier loven at man ikke kan si opp leietaker uten gyldig grunn. Og man har ikke lov til å avtale dårligere betingelser enn loven, som dere har gjort. Sånn sett er kontrakten deres ugyldig.

Anonymkode: 93a45...8fb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Si hun opp, dette kan bare eskalere 😩

Jeg skjønner ikke at folk er så sløve når de er leieboere, har bodd på samme stedet i 12år, aldri betalt for sent, er stille og rolig…

Anonymkode: 956f0...bbf

Jeg forstår det ikke selv. Jeg tenker at folk generelt er anstendige, men blir bare forvirret når folk ikke er det. Det er så utrolig lite jeg krever av henne; 1.betal leie og strøm , 2. svar meg i hvert fall om jeg sender melding eller ringer. Nå gjør hun ingen av delene , og jeg er dritnervøs fordi jeg har en person jeg absolutt ikke stoler på boende i min fine leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet

I din leilighet? Men da er jo saken enkel, si at du må ha den tilbake fordi du skal bruke den selv, gyldig oppsigelsesgrunn .

Anonymkode: a6fdd...b85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I din leilighet? Men da er jo saken enkel, si at du må ha den tilbake fordi du skal bruke den selv, gyldig oppsigelsesgrunn .

Anonymkode: a6fdd...b85

Å si at du skal bruke den selv er ikke gyldig oppsigelsesgrunn. Du må faktisk bruke den selv også.

Anonymkode: 93a45...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke urimelig. Hun har ikke betalt husleie til avtalt dato, ikke betalt for strøm, brudd på husordensregler. Bare å sende en oppsigelse.

Anonymkode: 793ca...e5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke urimelig. Hun har ikke betalt husleie til avtalt dato, ikke betalt for strøm, brudd på husordensregler. Bare å sende en oppsigelse.

Anonymkode: 793ca...e5b

Det jeg er mest redd for er at hun skal sette seg på bakbeina, og nekte. Når hun ignorerer meg og nekter å kommunisere så er det vanskelig å gjøre noe. I tillegg så vil hun mest sannsynlig slutte å betale leie de 2 månedene oppsigelsen tar, og da forsvinner hele depositumet på det, så hvis det er skader og problemer i leiligheten har jeg ingenting å dekke det med , og jeg må betale 8mnd strømregning av egen lomme. 
Jeg har sykt lite lyst å havne i noe rettslig krangel og involvere politi etc. 

AnonymBruker
Skrevet
Stiigen skrev (11 minutter siden):

Det jeg er mest redd for er at hun skal sette seg på bakbeina, og nekte. Når hun ignorerer meg og nekter å kommunisere så er det vanskelig å gjøre noe. I tillegg så vil hun mest sannsynlig slutte å betale leie de 2 månedene oppsigelsen tar, og da forsvinner hele depositumet på det, så hvis det er skader og problemer i leiligheten har jeg ingenting å dekke det med , og jeg må betale 8mnd strømregning av egen lomme. 
Jeg har sykt lite lyst å havne i noe rettslig krangel og involvere politi etc. 

Igjen, du kan ikke bare si opp med to måneders varsel selv om dere har kontraktsfestet dette. Du må ha gyldig grunn. Manglende betaling av husleie er selvsagt en slik grunn, men da må du få ut fingeren og starte prosessen med utkastelse. Dette kommer til å ta tid. 

Anonymkode: ac982...e64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...