AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 I USA begynner de nå å ta til orde for å oppheve ekteskapet og familien som sådan. For det å vokse opp i et ekteskap, i en familie der foreldrene er gift, gjør at det generelt sett går bedre med barna enn det går med barn som vokser opp i splittede familier. Det de frykter for er at barn som er født utenfor ekteskapet skal stigmatiseres. Derfor er det beste det å oppheve familien som sådan i sin helhet, mener de. Hva tenker du? Burde familien oppheves? https://www.psychologytoday.com/us/blog/living-single/202306/a-world-without-marriage Anonymkode: 42a0a...b9b
Yodas Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Det er bedre ar alle har det dårlig enn ar noen har det bedre enn andre? 😄 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Yodas skrev (2 minutter siden): Det er bedre ar alle har det dårlig enn ar noen har det bedre enn andre? 😄 Det er viktig at barn ikke stigmatiseres. Ikke sant? Anonymkode: 42a0a...b9b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Så vidt jeg kan se sier ikke artikkelen at vi skal kvitte oss med familien, men med ekteskapet. Eller, rettere sagt, ikke knytte så mange rettigheter og lover opp til ekteskapsstatus, men til forholdsstatusen. Det er de religiøst konservative som setter synonym mellom ekteskapet/ektepakten og familie. Anonymkode: 0fa42...6cf 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så vidt jeg kan se sier ikke artikkelen at vi skal kvitte oss med familien, men med ekteskapet. Eller, rettere sagt, ikke knytte så mange rettigheter og lover opp til ekteskapsstatus, men til forholdsstatusen. Det er de religiøst konservative som setter synonym mellom ekteskapet/ektepakten og familie. Anonymkode: 0fa42...6cf Det var et godt svar. Men det var ikke svar på det jeg spurte om. Eller på det du oppfatter at artikkelen spør om. Men det var en fin insinuasjon om at jeg er "religiøst konservativ". Nice! Anonymkode: 42a0a...b9b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det var et godt svar. Men det var ikke svar på det jeg spurte om. Eller på det du oppfatter at artikkelen spør om. Men det var en fin insinuasjon om at jeg er "religiøst konservativ". Nice! Anonymkode: 42a0a...b9b Det du spør om er noe annet enn det som omtales i artikkelen. Tråden din er uklar. Anonymkode: f6151...2bd 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det du spør om er noe annet enn det som omtales i artikkelen. Tråden din er uklar. Anonymkode: f6151...2bd Nei, det jeg spør om er om vi burde oppheve det som gjør at barn stigmatiseres. Det er bare uklart for de som ikke bryr stigmatisering av barn. Anonymkode: 42a0a...b9b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det jeg spør om er om vi burde oppheve det som gjør at barn stigmatiseres. Det er bare uklart for de som ikke bryr stigmatisering av barn. Anonymkode: 42a0a...b9b Du tenker at alle skal skille seg da? Anonymkode: bb733...405
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 I USA betyr ekteskap og familie litt mer enn her i Norge. Hvis partneren har helseforsikring via jobb kan dette dekke en ektefelle, men gjerne ikke "kun" samboer. Så jeg forstår godt at de vurderer å forandre dette Anonymkode: 4c4ba...bd8 1
Yodas Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det jeg spør om er om vi burde oppheve det som gjør at barn stigmatiseres. Det er bare uklart for de som ikke bryr stigmatisering av barn. Anonymkode: 42a0a...b9b Barn og voksne blir stigmatisert for alt mulig, men vi kan ikke forby alt mulig av den grunn. Kanskje bedre å lære folk folkeskikk, eller lære seg å ikke bry seg om hva andre mener. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 51 minutter siden, AnonymBruker said: Det er viktig at barn ikke stigmatiseres. Ikke sant? Anonymkode: 42a0a...b9b Ikke veldig Anonymkode: 1135b...845 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke veldig Anonymkode: 1135b...845 Nei, du har rett i det. KG på sitt beste ja. Mandags-KG er alltid på sitt beste. Anonymkode: 42a0a...b9b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 Er man redd for stigmatisering fordi barn er født utenfor ekteskap er jo en mulig løsning at flere gifter seg før de stifter familie. Dette er et valg som man tar helt selv. Staten er interessert i stabile familieforhold der 2 voksne oppfostrer sine felles barn. Anonymkode: 76aad...70a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I USA betyr ekteskap og familie litt mer enn her i Norge. Hvis partneren har helseforsikring via jobb kan dette dekke en ektefelle, men gjerne ikke "kun" samboer. Så jeg forstår godt at de vurderer å forandre dette Anonymkode: 4c4ba...bd8 Men det er ikke bare det, det er stigmatiseringen som barn som er født utenfor ekteskap utsettes for som også trenger å gjøres noe med. Selv om de har et, forsiktig sagt, dårligere helsevesen der enn her så er det fortsatt en del stigmatisering av barn født utenfor ekteskap som er viktig å komme til livs. Spørsmålet er da om ikke det beste er å oppheve ekteskap som sådan helt og holdent? Anonymkode: 42a0a...b9b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 Som påpekt i tråden handler artikkelen om å fjerne de spesielle juridiske privilegene man har som gift Det går da fint ann å være en familie uten å være gift? Familien er da mye mer enn to stk som er gift. Anonymkode: 50d06...446 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er man redd for stigmatisering fordi barn er født utenfor ekteskap er jo en mulig løsning at flere gifter seg før de stifter familie. Dette er et valg som man tar helt selv. Staten er interessert i stabile familieforhold der 2 voksne oppfostrer sine felles barn. Anonymkode: 76aad...70a Barn velger hvor de blir født? Anonymkode: 42a0a...b9b
Yodas Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men det er ikke bare det, det er stigmatiseringen som barn som er født utenfor ekteskap utsettes for som også trenger å gjøres noe med. Selv om de har et, forsiktig sagt, dårligere helsevesen der enn her så er det fortsatt en del stigmatisering av barn født utenfor ekteskap som er viktig å komme til livs. Spørsmålet er da om ikke det beste er å oppheve ekteskap som sådan helt og holdent? Anonymkode: 42a0a...b9b Noen blir stigmatisert fordi de ikke har bil. Derfor bør vi forby biler. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 Ekteskap er en utdatert institusjon. Hvorfor skal voksne mennesker inngå en økonomisk union? Menn skal ikke forsørge kvinner lenger Anonymkode: 3cb8e...810 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 Hvilken stigmatisering er det du sikter til? I dag er jo de aller fleste barn født utenfor ekteskap og således ikke en gruppe i mindretall. Er også usikker på om du leste og forstod innholdet i artikkelen. Anonymkode: 265c0...981 2
Yodas Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ekteskap er en utdatert institusjon. Hvorfor skal voksne mennesker inngå en økonomisk union? Menn skal ikke forsørge kvinner lenger Anonymkode: 3cb8e...810 https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/dOz7LO/samboerskap-eller-ekteskap-fem-store-oekonomiske-forskjeller-du-boer-vite-om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå