AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Jeg tåler ikke urettferdighet, både på egne og på andres vegne. På jobben min er det flere mellomledere. Ok, si du har en leder. ansatt 1, 2 og 3 ansatt 1 har sterk personlighet, kjapp i replikken og skyter tilbake. ansatt 2 er litt lettere, mens ansatt 3 legger seg paddeflat og klarer ikke svare for seg. nr 1,2 og 3 har gjort samme feil.. men bare 3 får tilsnakk. Leder kjefter mye på 3. nr 1 kan gjøre så mange blemmer hun vil og ha frie tøyler, leder tør ikke røre 1 fordi hun tåler ikke det som kommer i retur. Igjen fører dette til at 1 observerer at leder er redd henne og 1 får selv litt muskler overfor 2 og 3. 3 blir forbannet, såret og mistrives. 3 snakker med andre ansatte på andre avdelinger om den dumme lederen, og får støtte på at de også har opplevd henne slik. Og der er sirkelen i gang med baksnakking. 3 blir sur på 1 som aldri får tilsnakk. leder kan kjefte på 3 gjerne foran 1 for å «hinte» hva hun egentlig mener til 1.. men som hun ikke tør å si direkte. Leder baksnakker 1 til 3 grunnet frustrasjon og krever da støtte fra 3 som hun stadig kjefter på. 3 støtter for å komme inn i varmen. Dette er klassiske tilfeller på veldig mange arbeidsplasser, som ofte er grobunn i dårlig arbeidsmiljø og sykmeldinger. En sterk leder skal behandle ansatte likt og de ansatte skal ha like reaksjoner. Rettferdighet fører til at ansatte føler seg sett, og anerkjent. trynefaktor skaper aldri god stemning. Jeg skal holde et foredrag på min arbeidsplass om temaet, da jeg er verneombud og har hentet informasjon både fra forsking og klager fra ansatte. Er dette kjent fra deres arb plass? Anonymkode: aec9a...a15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå