Gå til innhold

Hva tenker dere om helsepersonell som reserverer seg til norsk lov

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal en lege nekte å henvise gravide kvinner til abort? Noe som er lovbestemt? Kan de reservere seg mot dette?  Grunnet tro? 

Er det greit at prester nekter å vie homofile? Når det er lovbestemt? 

jeg jobber på sykehjem, kan jeg også nekte å sette sprøyter pga tro? 
(jeg er ikke troende så det er ikke noe problem) 

Skal en ung jente virkelig måtte ta stresset med å bli henvist til ny lege som hun ikke kjenner for å søke abort? 

Jeg personlig mener at alle skal utføre jobben de er satt til uavhengig av tro. 
Så lenge det følger norske lover og det er lovbestemt. 
Blir jo det samme som at en jehovas vitne lege ikke vil jobbe med en pasient som trenger blodoverføring? Fordi det er imot deres tro. Ikke at de lar pasienten blø i hjel, men at andre leger må inn å gjøre jobben han selv nekter 

Anonymkode: 9d834...c98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobben er frivillig å ta.

Derav, gjør jobben din, selv om den går imot din tro eller personlig mdning

Så jeg er helt imot at leger kan reservere seg mot å henvise til abort. Prester som ikke vil vie homofile. Etc

De kan finne seg en annen jobb om det er så grusomt tenker jeg.

Anonymkode: f0025...ef2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så jeg er helt imot at leger kan reservere seg mot å henvise til abort. Prester som ikke vil vie homofile. Etc

Enig. 
Hvis man er så voldsomt imot abort, så får man skaffe seg en legejobb er abort aldri er en problemstilling. Dem finnes det mange av. Det er ikke legens følelser som er det viktige, men pasientens følelser. 
Prester som ikke vil vie homofile får finne seg jobb på sykehus eller noe. Eller jobbe sammen med andre prester, slik at noen andre kan ta vielsen uten at paret det gjelder trenger å vite noe.

Anonymkode: a6874...428

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde en diskusjon med noen i helga som var heeeelt uenig med meg.. jeg tåler at folk har ulike meninger, men akkurat her ble jeg skikkelig forbanna og provosert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Enig. 
Hvis man er så voldsomt imot abort, så får man skaffe seg en legejobb er abort aldri er en problemstilling. Dem finnes det mange av. Det er ikke legens følelser som er det viktige, men pasientens følelser. 
Prester som ikke vil vie homofile får finne seg jobb på sykehus eller noe. Eller jobbe sammen med andre prester, slik at noen andre kan ta vielsen uten at paret det gjelder trenger å vite noe.

Anonymkode: a6874...428

Nettopp! Når kvinnen har lovbestemt abort må de følge loven. Da kan de hvertfall ikke kreve at pasienten skal betale for konsultasjonen hos en annen lege! 
Jeg blir så irritert på urett

AnonymBruker
Skrevet

Nazi-Tyskland var fullt av folk som bare gjorde jobben sin. Det er vel et samvittighetsspørsmål. Hvis man virkelig mener noe hardt nok bør man være villig til å risikere oppsigelse? Må i det minste håpe av nye leger og prester når de starter utdanningen blir gjort oppmerksom på hva de kan bli avkrevd så de i det minste kan trekke seg tidlig. Vanskelig da når reglene endrer seg. Hva om det snart blir forbudt å kalle barn for gutt eller jente på fødeavdelingen eller i skolen? I den hellige alfabetsuppens navn.

Anonymkode: 067c6...35a

AnonymBruker
Skrevet

Leger, helt enig. De yter en offentlig tjeneste som er viktig for liv og helse.

Prester, tja.. Man kan jo bare gifte seg på tinghuset eller ha seremonileder fra Human-Etisk Forbund. Synes det er litt rart å insistere på at en representant for en religion basert på an anti-homofil bok skal måtte vie deg om du er homofil, uansett om flertallet av representantene for den religionen i Norge ignorerer den delen av boka si.

Rart å ønske å bli viet av en representant for den religionen i det hele tatt om man ikke er hetero og kristen, men ok greit nok, ser bare ikke nødvendigheten til å tvinge prestene som ikke vil.

Anonymkode: f92d9...ea0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nazi-Tyskland var fullt av folk som bare gjorde jobben sin. Det er vel et samvittighetsspørsmål. Hvis man virkelig mener noe hardt nok bør man være villig til å risikere oppsigelse? Må i det minste håpe av nye leger og prester når de starter utdanningen blir gjort oppmerksom på hva de kan bli avkrevd så de i det minste kan trekke seg tidlig. Vanskelig da når reglene endrer seg. Hva om det snart blir forbudt å kalle barn for gutt eller jente på fødeavdelingen eller i skolen? I den hellige alfabetsuppens navn.

Anonymkode: 067c6...35a

Reductio ad Hitlerum...

Anonymkode: 93d7d...903

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal en lege nekte å henvise gravide kvinner til abort? Noe som er lovbestemt? Kan de reservere seg mot dette?  Grunnet tro? 

Skal en ung jente virkelig måtte ta stresset med å bli henvist til ny lege som hun ikke kjenner for å søke abort? 

Blir jo det samme som at en jehovas vitne lege ikke vil jobbe med en pasient som trenger blodoverføring? Fordi det er imot deres tro. Ikke at de lar pasienten blø i hjel, men at andre leger må inn å gjøre jobben han selv nekter 

1) Prester = relgion så ja de trenger ikke å vie noen som bryter med ens tro (les quraen, toraen, bibelen osv)

2) En trenger ikke gå via fastlege for å ta abort

Anonymkode: 5bd7d...6a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke enig. De må få velge. Vi trenger leger og prester. La de få velge. Samtidig må alle helsepersonell velge om de skal injiseres med vaksiner. La folk velge selv hva de putter inn i kroppen sin.

Anonymkode: b8079...5fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2) En trenger ikke gå via fastlege for å ta abort

Anonymkode: 5bd7d...6a5

Men man er i en sårbar posisjon og det skal ikke unødig gjøres vanskeligere å få helsehjelp.

Angående vielse er man ikke i en sårbar posisjon og det handler ikke om helse og har ingen hast, det er noe man har god til til å planlegge og det finnes alternativer som er akkurat like enkle.

Anonymkode: f92d9...ea0

AnonymBruker
Skrevet

Sammenligner du virkelig å ta liv ved abort med å sette enkle injeksjoner som ikke skader noen på sykehjem?

Anonymkode: ed2c6...e64

AnonymBruker
Skrevet

En veganer kan ikke ta seg jobb på et slakteri, for så å kreve fritak fra arbeidsplikt på grunn av livssyn. Det er uærlig og uredelig og bør ikke beskyttes av samfunnet.

Leger vet godt hva jobben innebærer før du velger å studere faget. De kan ikke søke en legestilling for så å kreve fritak fra arbeidet som lege på grunn av livssyn. Det er uærlig og uredelig og bør ikke beskyttes av samfunnet.

Er du veganer så la være å søke jobb på slakteri.

Er du religiøs så la være å søke jobb som lege. Velg et annet yrket som er i tråd med din overbevisning. Pilot f.eks. 

Anonymkode: 3c49d...5c6

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke lov å nekte å henvise til abort. Er kun reservasjonsrett vedrørende det å gjennomføre eller assistere ved gjennomføring av abort. Regjeringen Solberg kom med et lovforslag som skulle gi fastleger reservasjonsrett, men det ble trukket tilbake.

En liten anekdote fra mine yngre dager. Hadde en kvinnelig katolsk kollege som utførte aborter. Hun var enig med den katolske kirken, og med det personlig motstander til abort, men hun argumenterte meget ryddig og godt hvorfor det hadde vært feil av henne å reservere seg mot å utføre aborter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 2.25):

Jeg tenker at de ikke burde få lov til å være helsepersonell.

Enten så gjør man alle deler av jobben som kreves, eller så lar man være. Jeg er veldig mot religion, men var da likevel med på kristne sanger fordi det betydde mye for brukerne jeg jobbet med å delta på dette.

Anonymkode: d7b13...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...