Gå til innhold

Flyalarm eller no ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
hjelper lite med flyalarm når halvparten av oss ikke aner hva det er for noe når det tuter ute? :/

Jeg synes det er rart at man ikke har lært det av sine foreldre, jeg! Husker godt at pappa alltid forklarte det til meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir stadig overrasket over hvor mange som ikke kjenner til dette. På jobben i sommer gikk samtlige av skaftet.

Jeg har hørt flyalarm to ganger i året i hele mitt liv, alltid en onsdag, alltid klokken 12.

Hvor har alle andre mennesker vert alle disse gangene? Kanskje det bare er i byene. :klø:

Skrevet

Jøss, er det noen som ikke vet om dette altså?

Herregud, det testes jo to ganger i året, til samme tid. Andre onsdag i januar og andre onsdag i juni, begge gangene akkurat kl.12.

Dette var noe både foreldrene og skolen snakket om og forklarte, så "alle" visste jo hva som foregikk.

Idag var det det første jeg tenkte da jeg hørte det, "åja, da er det vel andre onsdag i januar da..."

Men det er kanskje mange som er oppvokst på bygda som ikke har hørt det før.

Skrevet

Dessuten har det vært varslet på radio i et par dager i forkant.

Veldig forundret over at så mange ikke kjenner til sivilforsvarets varsling. Hva om det var virkeligheten - ville dere sittet der som vanlig mens resten av oss forsvant til bomberommene?

Skrevet

Skolen vår er 90 år i dag. En av lærerne holdt en laaaaaaaaang (rundt 25 min) kjedelig og tørr tale akkurat da flyalarmen begynte.

Kunne ikke ha passet bedre :ler:

Skrevet

Har høyrt om det, sjølvsagt. Men har aldri høyrt sirena før, eg har budd mesteparten av livet i ei bygd. Og dersom det alltid er tidleg i januar og tidleg juni, så pleier eg som regel ikkje vera i byen.

Skrevet
hjelper lite med flyalarm når halvparten av oss ikke aner hva det er for noe når det tuter ute? :/

Burde ikke det få deg til å prøve å finne ut dette selv?

Skrevet

Jeg vokste opp på et mindre industristed, og der testet de alarmen hver første onsdag i måneden, klokka 12, hele året igjennom. Vet ikke om de gjør det ennå. Men grunnen til den hyppige testingen, var vel p.g.a. fabrikken, og fare for utslipp (av hva husker jeg ikke).

Skrevet
Jeg vokste opp på et mindre industristed, og der testet de alarmen hver første onsdag i måneden, klokka 12, hele året igjennom. Vet ikke om de gjør det ennå. Men grunnen til den hyppige testingen, var vel p.g.a. fabrikken, og fare for utslipp (av hva husker jeg ikke).

Jesus - hvor vokste du opp????

Skrevet
Jeg blir stadig overrasket over hvor mange som ikke kjenner til dette. På jobben i sommer gikk samtlige av skaftet.

Jeg har hørt flyalarm to ganger i året i hele mitt liv, alltid en onsdag, alltid klokken 12.

Hvor har alle andre mennesker vert alle disse gangene? Kanskje det bare er i byene. :klø:

jeg også.........

Skrevet

Når flyalarmen går, skal man skru på NRK radio :)

Skrevet (endret)

Den som ble sendt for et par dager siden var ingen flyalam. Det var "viktig melding lytt på radio". Denne kan bli brukt i fredstid og jeg har opplevd det selv i Trondheim da det brant i noen rørgater under sentrum med giftig gass som mulig resultat.

Under en flyalarm (i krig) skal man ikke lytte på radio. Da skal man gå i dekning. Det er ikke noe problem å høre forskjell på disse to forskjellige signalene.

http://www.sivilforsvaret.no/presentation/...ils.asp?id=5467

Endret av skrue
Skrevet
Den som ble sendt for et par dager siden var ingen flyalam. Det var "viktig melding lytt på radio". Denne kan bli brukt i fredstid og jeg har opplevd det selv i Trondheim da det brant i noen rørgater under sentrum med giftig gass som mulig resultat.

Under en flyalarm (i krig) skal man ikke lytte på radio. Da skal man gå i dekning. Det er ikke noe problem å høre forskjell på disse to forskjellige signalene.

http://www.sivilforsvaret.no/presentation/...ils.asp?id=5467

Du har selvfølgelig helt rett :)

Skrevet
Den som ble sendt for et par dager siden var ingen flyalam. Det var "viktig melding lytt på radio".

Du har helt rett, men alle kaller det for "flyalarm" allikevel.

Skrevet

Jeg hørte den veldig godt. Jeg er vokst opp ved en sivilforsvarsleir og visste derfor godt hva dette var.

Skrevet

Lærte dere ikke dette på skolen? Vi fikk en lang innføring i det ganske tidlig, og jeg har derfor visst om det siden jeg var 7 år gammel eller deromkring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...