Gå til innhold

Ang enestående foreldre,kan man bli med hvis man har ny partner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en mann, men han er ikke far til mine barn. Han gjør det klinkende klart at de er mine barn selvom han såklart er god mot dem, og jeg er like mye aleneforeldre som jeg alltid har vært med dem. Faren dems er ikke i bilde. 

Enestående foreldre er i utgangspunktet en gruppe for å dra på ting sammen med andre aleneforeldre, men kan jeg være med selvom jeg er samboer? Jeg er jo aleneforelder til barna mine, og er like alene og uten særlig nettverk selvom jeg har samboer. 

Anonymkode: bd7cd...f26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt DEM og spør?

Anonymkode: a683d...7a3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontakt DEM og spør?

Anonymkode: a683d...7a3

Jeg tør ikke nå, for jeg var nylig med på en aktivitet fordi jeg tenkte jo at jeg er jo alenemor. Men så ble jeg usikker på om jeg hadde gjort noe "galt". 

AnonymBruker
Skrevet

De skriver at det er for dem som ofte er alene med barn. Men jeg hadde holdt kjeft om ny samboer uansett. Er selv 100 % alene med barn( og derfor 100% alene om utgiftene i motsetning til deg som deler bo og levekostnader....). Vet om flere jeg har møtt på enestående familier aktivitet som har innrømt at de egentlig har samboer/ er sammen med barnefar, og dere irriterer meg skikkelig!  Så frekt og hensynsløst! Det er enorm pågang for å være med på aktivitetene, og sånne som deg tar plassen fra noen som faktisk har det mye vanskeligere enn deg økonomisk. 

Anonymkode: bec57...979

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært med i enestående foreldre :) Selvsagt kan du bli med. Det er ikke bare for aleneforeldre, men også for dem som er mye alene med barna (lite nettverk, f.eks).

Anonymkode: 0e9da...98d

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke enestående forelder når du har samboer. Det burde være en selvfølge å forstå.

Anonymkode: 0bf30...3cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er ikke enestående forelder når du har samboer. Det burde være en selvfølge å forstå.

Men hvorfor? Jeg er like mye alene om barna nå, jeg gjør alt alene med dem,alt fra ferier, til alt ansvaret, til det økonomiske. Jeg har også like dårlig nettverk som før. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ikke bedre ovenpå økonomisk, da jeg har mistet flere goder som alenemor, så det går opp i opp med mindre bokostnader. Jeg betaler like mye på alt annet som samboer av utgifter, og han betaler absolutt ingenting til mine barn. Mangler jeg penger til sko til barna må jeg spørre min mormor liksom. Jeg følte meg så inkludert og vi hadde det så fint på den aktiviteten vi var med på via enestående familier, og jeg mente ikke å være frekk med å bli med, jeg føler meg helt alene. Jeg har få muligheter ellers og veldig dårlig råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du sammen med en sånn mann egentlig? 🙈

Anonymkode: 8a6a0...80e

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor (Rogaland) er det ikke et krav at man er helt alene, men at man er mye alene med barna og har lite nettverk. Dvs jeg vet om noen som deltar på aktivitetene til enestående foreldre som har mann som er mye borte på jobb etc. Jeg synes ikke du skal føle på at du ikke tilhører der lengre, premissene dine har jo ikke endret seg så lenge dere ikke er to om økonomien, belastningen etc. 

Men vil du virkelig være sammen med en mann som ikke bidrar noe med barna dine? Jeg mener ikke at han skal ta på seg å betale 50/50 men han visste hva han begav seg ut på ved å bli samboer med en som har barn fra tidligere. Dere kom som en pakkeløsning mens han bestemte seg for å kun få godene ved å bo med en kjæreste?

Anonymkode: 35cf6...334

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samboer er en snill mann, men det er liksom to familier i hans øyne under samme tak. Jeg og han, og jeg og barna. Det er ikke noe oss. Livet med han ble ikke som jeg trodde. Jeg er inneforstått med at jeg burde komme meg ut av forholdet, jeg er vel sakte men sikkert på vei mot det tror jeg,men jeg føler meg svak og alene. Jeg har nesten ikke venner å snakke med om det heller. 

Den dagen vmjrg og barna var med enestående familier, så følte jeg for en gangs skyld en tilhørighet, men jeg ønsker såklart ikke å være frekk hvis jeg ikke har noe der å gjøre. 

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan være med. 😊

Anonymkode: f3f96...711

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er heller ikke bedre ovenpå økonomisk, da jeg har mistet flere goder som alenemor, så det går opp i opp med mindre bokostnader. Jeg betaler like mye på alt annet som samboer av utgifter, og han betaler absolutt ingenting til mine barn. Mangler jeg penger til sko til barna må jeg spørre min mormor liksom. Jeg følte meg så inkludert og vi hadde det så fint på den aktiviteten vi var med på via enestående familier, og jeg mente ikke å være frekk med å bli med, jeg føler meg helt alene. Jeg har få muligheter ellers og veldig dårlig råd. 

Med en slik samboer hadde jeg heller valgt å bodd alene. Det ser ikke ut som om denne samboeren tilfører noe positivt til familien.  

Kast ut mannen, og bli med i fellesskapet i stedet. Det gir mer glede for deg og barna.  

Anonymkode: 4415f...04c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samboer er en snill mann, men det er liksom to familier i hans øyne under samme tak. Jeg og han, og jeg og barna. Det er ikke noe oss. Livet med han ble ikke som jeg trodde. Jeg er inneforstått med at jeg burde komme meg ut av forholdet, jeg er vel sakte men sikkert på vei mot det tror jeg,men jeg føler meg svak og alene. Jeg har nesten ikke venner å snakke med om det heller. 

Den dagen vmjrg og barna var med enestående familier, så følte jeg for en gangs skyld en tilhørighet, men jeg ønsker såklart ikke å være frekk hvis jeg ikke har noe der å gjøre. 

Nei. Han er ikke snill.

Anonymkode: 07118...942

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva enestående foreldre er for noe, men jeg forstår det slik at hvis du skal på noe, så må du ha barnevakt, selv om du har samboer uten planer? Og du betaler alt for barna dine? Da er du aleneforelder, mener jeg.

Anonymkode: 08bd7...69f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da synes jeg absolutt at du har noe der å gjøre ❤️

Anonymkode: 8a6a0...80e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er frivillig leder i Enestående familier og det er klart du kan være med på våre aktiviteter. Det handler om å være mye alene i foreldrerollen og ønske å utvide sitt sosiale nettverk :) Dvs at vi også har med forelder med barn som fortsatt er gift/samboer med den andre forelderen men der den andre av ulike årsaker ikke er så involvert / kan være med på så mye av det sosiale. Det vi ikke synes er noe er når de felles foreldrene ønsker å være med på våre aktiviteter, sammen. For her er det i all hovedsak aleneforeldre med barn som deltar, så en skal kunne føle på at det også er normalt. Det er mange nok settinger ellers som passer for kjernefamilien der «våre» familier kan føle seg annerledes - på våre aktiviteter skal de få slippe å føle på det :)

Som leder ønsker jeg heller ikke å tilby plass til samboende / gifte foreldre som kun søker seg med oss pga økonomi. Da finnes det også andre ordninger, selv om jeg skjønner at en kan bli ganske så desperat når en har dårlig økonomi.

Så flott, tenker jeg, at du har funnet frem til Enestående familier. Fortsett å melde interesse for å være med på aktiviteter, håper dere får til å utvide nettverket deres og kos dere med de andre familiene med god samvittighet :)

Anonymkode: 16956...294

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 7.36):

Ts er alene  i foreldrerollen  og er derfor i målgruppen. 

Enestående familier er IOGT`s aktivitetstilbud til deg som ofte er alene med barn eller av en eller annen grunn opplever deg litt alene i foreldrerollen.

Ellers så skulle jeg ønske at var et lignende tilbud her. Det var en gruppe i en nabokommune, ser jeg, men her jeg bor er det ikke nok aleneforeldre til at de kan holde det gående. 

Anonymkode: 498ea...2be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...