Gå til innhold

Ville du latt student niese bo hos deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min niese bor i en annen by, men har søkt studieplass i byen der jeg bor.  

Jeg har god plass hos meg og i utgangspunktet ikke har noe i mot at hun bor hos meg. Det har hun lyst til. Hennes foreldre synes det er greit, fordi da sparer hun en del utgifter.

Problemet er at hvis hun "havner på feil side" eller starter med noe som ikke er bra, så er jeg redd for at jeg vil få skyld. Sånn er min familie. Selv om hun er 18, så blir man ikke voksen med en gang.

Jeg vet ikke om jeg bør ta denne risikoen. 

Anonymkode: 664e3...21d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke

Anonymkode: d093c...6d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke hatt noe problem med det. Hadde vært nødt å avtale regler for husleie, hva hun skal bidra med, ta med venner hjem osv.

Anonymkode: 1ba06...8c2

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er du redd for at hun skal havne på skråplanet? De fleste unge i dag er mer ordentlige enn vår generasjon, så jeg lurer på om det er noen risikofaktorer som går i familien. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må avklare på forhånd alt du tror kan bli problemer. Hvis du vet at familien vil bebreide deg hvis hun tar feil valg må du sette deg ned med dem og forklare tydelig at du ikke tar ansvar for hennes valg. Det er et premiss for leieavtalen. 

Anonymkode: 0a7f0...45f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Min niese bor i en annen by, men har søkt studieplass i byen der jeg bor.  

Jeg har god plass hos meg og i utgangspunktet ikke har noe i mot at hun bor hos meg. Det har hun lyst til. Hennes foreldre synes det er greit, fordi da sparer hun en del utgifter.

Problemet er at hvis hun "havner på feil side" eller starter med noe som ikke er bra, så er jeg redd for at jeg vil få skyld. Sånn er min familie. Selv om hun er 18, så blir man ikke voksen med en gang.

Jeg vet ikke om jeg bør ta denne risikoen. 

Hvorfor tror du hun at hun havner på the wrong side of the tracks nå når hun er 18 hvis hun ikke har gjort det før?

Anonymkode: 3384e...cfa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tror du hun at hun havner på the wrong side of the tracks nå når hun er 18 hvis hun ikke har gjort det før?

Anonymkode: 3384e...cfa

Det er bare en teoretisk mulighet. Men hvis det skulle bli virkelighet, så er min familie slik at jeg vil få skylda.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk ditt hus dine regler. Og frihet under ansvar er ok å holde seg til,  også for barn som ikke er dine men bor hos deg. De fleste som flytter på hybel og har snsvar for seg selv, klarer seg helt fint.

Men det er lov å gi regel om feks en melding om hvorfor, så du slipper å være bekymret. Utover det så må hun fikse ting selv, vaske klær og rydde etter seg. Og litt husleie,  som dekker ekstra utgifter 

Anonymkode: 8b819...df8

• Liker 1
Skrevet

Ja, det ville jeg :) Alltid hyggelig med ungdom i huset.
Så lenge jeg selv har god samvittighet har jeg kjempetalent for å gi faen i hva andre sier og mener.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt: så himla koselig! 

Anonymkode: 04996...3c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart det. Men vi har veldig god plass, og mannen min er snill og generøs. Hadde nok vært litt annerledes hvis jeg bodde i en liten leilighet med en sur og gjerrig mann.

Anonymkode: fe7f8...b1a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis familien din «er sånn» at du får skylla, så må vi jo nesten anta at de kan ha gode grunner til å anta at du har hatt en negativ innflytelse på henne, sånn teoretisk? 

Når mine døtre er klare for å studere og flytte hjemmefra, vil jeg nok ha en ganske generell forventning av at de velger riktig kurs, skjønt det er jo et knippe mennesker jeg ville vært skeptisk til at skulle ha noen form for ansvar for dem, og mest sannsynlig også ville bebreidet, hvis det gikk galt.

Anonymkode: cf1b1...f78

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg latt henne bo hos oss, om jeg hadde hatt en niese.

Anonymkode: 5363f...e9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kort periode mens hun finner et annet sted, ja. Men så er det på tide å bli selvstendig.

Anonymkode: 2595f...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt!

Anonymkode: 9d933...b7c

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært en selvfølge for meg. Hadde sett på det som en ære og en stor gave.  

Hadde skrevet en ordentlig kontrakt om husleie og forventninger, så slipper dere å havne i en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: a9c38...b7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært drømmen her hvis niesene mine ville komme å bo hos tante en periode. 

Anonymkode: a7d7e...bd5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt greit det. Men sagt ifra til foreldrene og bedt dem ta tak om jeg ble bekymret for at noe var i ferd med å skje. 

Anonymkode: ecd51...a50

Skrevet

Såklart. Men hadde måte betalt (en symbolsk) leie. Jeg er ufør og har ikke aller best råd. Men det hadde vært for kost og losji så jeg hadde sikkert gått i minus uansett.  

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gjøre det slik i en overgangsperiode? Og hjelpe henne med å finne plass i kollektiv eller tilsvarende. 

Jeg flyttet alene til studiestedet. Etter et halvår var vi mange som hadde funnet hverandre, og så begynte jakten på et sted vi kunne leie sammen, i stedet for ulike, stusselige løsninger vi valgte da vi var nye på studiet. 

Selv om hun er ordentlig vil en slik situasjon slite på etterhvert. Det var noen sene kvelder, gutter, med mer. Ikke så kjekt med walk of shame inn yttergangen en tidlig morgen. 

Anonymkode: e782c...f2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...