Gå til innhold

Hva gjør du for å takle fibro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har fibromyalgi, tar dere noe medisin for det? Jeg har fått tilbud om sarotex, men nekter fordi sånt gir vektoppgang og tar bort sexlyst og evne til orgasme. Men smertene gjør meg sliten og sur, mister livsgnisten 🙄

Anonymkode: 38789...213

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trening hjelper meg best.  Ikke hard trening, men gåturer, yoga, tøyning og styrketrening (ikke for hard)

Anonymkode: 447df...8d4

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 23.34):

Dere som har fibromyalgi, tar dere noe medisin for det? Jeg har fått tilbud om sarotex, men nekter fordi sånt gir vektoppgang og tar bort sexlyst og evne til orgasme. Men smertene gjør meg sliten og sur, mister livsgnisten 🙄

Anonymkode: 38789...213

Jeg tar sarotex for samme. Har ikke gått opp et gram, mistet sexlyst eller evnen til orgasme.. har fått et nytt liv.

Anonymkode: c8a4d...902

Skrevet

Har ikke behov for medisiner, vil heller leve med smerter enn å bruke medisiner på daglig basis. Det å bruke medisiner uten at det er livsnødvendig er jeg ikke så tilhenger av fordi jeg har sett så mange få for mye medisiner, både gjennom jobb og privatliv så derfor jeg ganske så restriktiv til medisiner. Bruker paracet av og til men det er mer for menssmerter og migrene enn noe annet .

For fibro så føler jeg aktivitet er den beste medisin og det er det som funker best for meg. Har to bekjente som og er veldig fornøyde med sarotex men de har ikke merket noe av de bivirkningene du har fått. Å miste evnen til orgasme høres jo helt horribelt ut.. Sex er for øvrig god medisin når det komme til FM. :D 

Anonymkode: d8e73...22b

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tar sarotex for samme. Har ikke gått opp et gram, mistet sexlyst eller evnen til orgasme.. har fått et nytt liv.

Samme erfaring her :) 

Anonymkode: 30c71...a91

Skrevet

Jeg har brukt satotex i en del år, vekta har gått litt opp - men det kan skyldes mye annet enn sarotexen også. 

Ellers bedrer den livskvaliteten min så mye at de få bivirkningene jeg muligens får av dem, overveier virkningen. Hvis jeg ikke bruker dem, orker jeg i hvert fall ikke å ha sex, for å si det på den måten. Og husk, hvis du bruker dem for smerter/søvn så bruker du en mye lavere dose enn når den blir skrevet ut for depresjon.

Skrevet

Sarotex ga meg ingen merkbar virkning før vi nærmet oss maksdosering. Fikk noe roligere netter, men ingen merkbar smertelindring. 
Bivirkning med vektøkning og utflatet følelsesregister var mer merkbart, så det funket ikke for meg. 

Bruker nå Vimovo+Paracet morgen og kveld. Det gjør meg ikke smertefri, men blir betydelig lettere å leve med. I tillegg er det trening i varmt vann, og avspenning/tøying. Det vanskelige er at jeg merker egentlig ikke at noe av dette hjelper… Fordi symptomene er der hele tiden alikevel… Men, jeg merker veldig godt om jeg ikke trener, anspenner eller tar medisinene. Da blir det fort verre, og utholdenheten blir redusert. 
Har også Tramadol/Nobligan til bruk når smertene er ille. 

For min del er utmattelsen det vanskeligste med denne sykdommen. Smertene kan jeg til en viss grad leve med, men den plutselige og totale utmattelsen jeg får er utfordrende. Jobber derfor mye med å prøve å være bevist på totalbelastningen, selv om det ikke alltid er like lett. Belastning kan være både psykisk og fysisk, i tillegg til at hva man tåler varierer mye. 

Anonymkode: 03ef1...196

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sarotex er antidepressiva. Er fibromyalgi psykisk??? 

Anonymkode: 555b2...ae3

Skrevet

Jeg har Paracet 1g på blå resept. Ellers er det yoga (helst myofascial), bevegelse (tur med hunden i skog og mark), hvile og å redusere sukker til et minimum som fungerer best. 

Anonymkode: 532d9...893

Skrevet

Jeg har gått ned 30 kg siden jeg begynte på Sarotex. 

Anonymkode: 7ea72...406

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo vel kjent at en god del medisiner kan brukes på tvers av ulike lidelser og sarorex er en av de :) 

Anonymkode: 30c71...a91

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mange medisiner blir brukt til andre symptomer enn det de opprinnelig ble laget til. Sarotex virker også muskelavslappende og hjelper på søvnen - noe som er veldig viktig for fibro-pasienter.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...