AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Jeg har generalisert angst (GAD) og sosial angst og har nylig begynt i terapi hos psykolog. Jeg er veldig glad for endelig å få hjelp men stusser litt over at psykologen mener jeg bør begynne på medisiner mot angst ( antidepressiver eller betablokkere) siden jeg sliter med kraftige fysiske symptomer som følge av angsten ( vondt i mage, kvalme, brekninger, refluks, hodepine, svimmelhet, nakkesmerter m.m) Psykologen mener at så lenge mine fysiske symptomer er så sterke så nytter det ikke med terapi, kan blant annet ikke drive med eksponering. Jeg har ikke lyst til å begynne på medisiner overhode og føler meg rett og slett presset til det. Tanken på at jeg på en måte står i veien for min egen behandling ( når jeg ikke vil prøve medisiner) gir meg veldig mye angst. Jeg tenker at det må da være mulig å roe ned de fysiske symptomene uten å måtte gå på medisiner? Hvilke erfaringer har dere? Har noen av dere erfaringer med å få kontroll over angsten/de fysiske symptomene uten bruk av medisiner? I så fall hva gjorde dere? Veldig takknemlig for alle svar. Anonymkode: 9e3ac...1e8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Ja, jeg har klart det. Anbefaler å søke deg til Modum Bad eller begynne i psykodynamisk terapi. Anonymkode: 7f479...290
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg har klart det. Anbefaler å søke deg til Modum Bad eller begynne i psykodynamisk terapi. Anonymkode: 7f479...290 Folk på kg sier at det er umulig å få plass der Anonymkode: fef40...aa4
JaVel Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Hvorfor ta imot medisiner for høyt blodtrykk, intense smerter osv, osv og samtidig nekte å ta i mot medisiner for psykiske sykdommer? 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Psykologens forslag er bare et forslag, du bestemmer. Om du ikke vil dropper du det. Men da er sjansen stor for at du vil ha angstrelaterte symptom også etter behandling med psykolog. Det er begrenset fra en psykolog 45 min i uka eller sjeldnere, kan løse når symptomene er så kraftige. Modul bad osv er noe annet, da jobber man hver dag, hele dagene, med ulike team. Da er forutsetningene for bedring større. Men sjansen for å få plass på Modum er liten. Jeg hadde takket ja ril kombo med samtaleterapi og lette medisiner for angst for å bli kvitt problemene, ikke noe nederlag i det Anonymkode: eb7ed...d5c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Jeg har også fått kjempegod hjelp for angst på Modum Bad. Å overvinne angste uten medisiner gav meg en sinnsykt mestringsfølelse. Jeg har greid å programmere kroppen min til å reagere anderledes på "skremmende" situasjoner og tanker. Jeg satt et år på venteliste for å komme inn på Modum. Det var verdt det. Før det hadde jeg slitt i over 10 år. Jeg var inn og ut av DPS og sterkt medisinert. Jeg gikk på aap og det var rett før jeg ble ufør. Etter mitt opphold på Modum har jeg fått livet mitt tilbake. Anbefaler deg å søke. Det er absolutt verdt ventetiden. Anonymkode: 0da33...c2f 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Jeg begynte på medisiner når jeg ble syk og etterhvert startet i terapi. Uten medisiner tror jeg ikke det ville gått. Da tror jeg livet mitt ville sett veldig annerledes ut nå (på en negativ måte). Hadde som deg sterke fysiske symptomer og fikk bla. betablokker. Jeg tenker at du bør ha en bedre grunn til å ikke prøve medisiner enn "har ikke lyst". Det er en veldig dårlig grunn. Tenk gjennom hvorfor du føler det sånn. Snakk med psykologen om dine grunner og evt. frykter. Jeg hadde heller ikke lyst til å bruke medisiner, jeg synes det var dritskummelt. Jeg gråt når jeg tok den første pillen, var livredd for å få en sjelden og farlig bivirkning og dø eller enda verre, bli gal og skjemme meg ut. 😅 Men jeg synes jeg måtte satse "alt" og ta i mot alle tilbud jeg fikk for å bli bedre. Det fungerte. Anonymkode: 3f84f...e6d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 JaVel skrev (48 minutter siden): Hvorfor ta imot medisiner for høyt blodtrykk, intense smerter osv, osv og samtidig nekte å ta i mot medisiner for psykiske sykdommer? Høyt blodtrykk kan man ikke fikse med samtaler og eksponering. Anonymkode: fef40...aa4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har også fått kjempegod hjelp for angst på Modum Bad. Å overvinne angste uten medisiner gav meg en sinnsykt mestringsfølelse. Jeg har greid å programmere kroppen min til å reagere anderledes på "skremmende" situasjoner og tanker. Jeg satt et år på venteliste for å komme inn på Modum. Det var verdt det. Før det hadde jeg slitt i over 10 år. Jeg var inn og ut av DPS og sterkt medisinert. Jeg gikk på aap og det var rett før jeg ble ufør. Etter mitt opphold på Modum har jeg fått livet mitt tilbake. Anbefaler deg å søke. Det er absolutt verdt ventetiden. Anonymkode: 0da33...c2f Var det din fastlege som sendte henvisning til Modum? Anonymkode: fef40...aa4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høyt blodtrykk kan man ikke fikse med samtaler og eksponering. Anonymkode: fef40...aa4 Men TS klarer ikke ta i mot terapi og drive med eksponering. Anonymkode: f4a8b...4c2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men TS klarer ikke ta i mot terapi og drive med eksponering. Anonymkode: f4a8b...4c2 Kanskje samtaler da. Artikler, videoer, snakke med folk som har GAD. Anonymkode: fef40...aa4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kanskje samtaler da. Artikler, videoer, snakke med folk som har GAD. Anonymkode: fef40...aa4 Terapi er jo mye basert på samtaler, og det er psykolog som har sagt at TS ikke klarer nytte seg av dagens behandling. Om man har såpass mye angst at man ikke klarer nytte seg av terapi og eksponering, så hjelper det neppe å lese noen artikler. Man MÅ jobbe med angst, altså aktivt jobbe med den, man må eksponere seg. Det hjelper ikke sitte hjemme i sofaen å lese en artikkel eller se video, hvis man ikke er i stand til å gå ut døra og aktivt jobbe med angsten, oppsøke det man er redd for, og stå i angsten. Anonymkode: f4a8b...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var det din fastlege som sendte henvisning til Modum? Anonymkode: fef40...aa4 Ja Anonymkode: 0da33...c2f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 TS her. Kan jeg spørre hvilke antidepressiver og/eller betablokkere dere bruker ? Opplever dere noen bivirkninger? Har dere fått redusert lignende eller samme fysiske symptomer som jeg sliter med etter å ha startet på medisiner? Anonymkode: 9e3ac...1e8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 Trening har vist å virke bedre mot angst og depresjoner enn medisiner. Til og med alvorlig angst og depresjon (tidligere var det hovedsaklig lett til moderat angst/depresjon man så dette på). Jeg har slitt med angst og depresjoner siden barneskolealder. Jeg har blitt enormt mye bedre etter å ha fokus å trening og kosthold. Jeg merker enorm forskjell om jeg av en eller annen grunn ikke får trent på noen dager. Da stuper jeg mot kjelleren igjen. Anonymkode: 1ce20...7b5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 Psykologen din tar feil. Har hatt mange runder med eksponering for alvorlig sosial angst med kraftige fysiske symptomer, uten medisiner. Be psykologen komme med dokumentasjon på påstanden sin. De fysiske og psykiske symptomene roer seg under eksponeringen, det er hele poenget. Ikke aksepter medisiner når du ikke vil! Man kan jo lure på hva poenget med eksponering er om man uansett medisinerer/dekker over angsten eller bruker andre sikkerhetsstrategier som bekrefter at det er farlig. Man skal stå i symptomene og begynne med det som oppleves som vanskelig men håndterbart. Anonymkode: 05f11...568
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Kan jeg spørre hvilke antidepressiver og/eller betablokkere dere bruker ? Opplever dere noen bivirkninger? Har dere fått redusert lignende eller samme fysiske symptomer som jeg sliter med etter å ha startet på medisiner? Anonymkode: 9e3ac...1e8 Hei TS, jeg sliter med helseangst og var skeptisk til betablokker. Men det har hjulpet veldig for meg. Jeg går på lav dose og bivirkningen min er lavere puls, som gjør at jeg klarer å slappe mer av. Jeg blir ikke trøtt eller noe sånt, men litt mer avslappet. Tar Metoprolol. Uten betablokkere har jeg fått angstanfall på jobb, og det har vært helt forferdelig. Det gir i alle fall ikke mestringsfølelse. Jeg syns du skal sammen med psykologen i alle fall teste det i et par uker. Anonymkode: 9d60e...52d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har generalisert angst (GAD) og sosial angst og har nylig begynt i terapi hos psykolog. Jeg er veldig glad for endelig å få hjelp men stusser litt over at psykologen mener jeg bør begynne på medisiner mot angst ( antidepressiver eller betablokkere) siden jeg sliter med kraftige fysiske symptomer som følge av angsten ( vondt i mage, kvalme, brekninger, refluks, hodepine, svimmelhet, nakkesmerter m.m) Psykologen mener at så lenge mine fysiske symptomer er så sterke så nytter det ikke med terapi, kan blant annet ikke drive med eksponering. Jeg har ikke lyst til å begynne på medisiner overhode og føler meg rett og slett presset til det. Tanken på at jeg på en måte står i veien for min egen behandling ( når jeg ikke vil prøve medisiner) gir meg veldig mye angst. Jeg tenker at det må da være mulig å roe ned de fysiske symptomene uten å måtte gå på medisiner? Hvilke erfaringer har dere? Har noen av dere erfaringer med å få kontroll over angsten/de fysiske symptomene uten bruk av medisiner? I så fall hva gjorde dere? Veldig takknemlig for alle svar. Anonymkode: 9e3ac...1e8 Medisiner roer symptomene noe, men du kan også unngå de situasjonene som gir mest angst. Og terapi er nyttig men tar lang tid. Reflektere Og tenke over livet ditt så du finner opphavet til angsten. Det hjelper litt å vite at opplevelsen er irrasjonelle følelser og hvorfor man har dem, fremfor å la følelsene løpe av med seg nok til å tro det er reell fare. Anonymkode: 5e6ee...2b4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Medisiner roer symptomene noe, men du kan også unngå de situasjonene som gir mest angst. Og terapi er nyttig men tar lang tid. Reflektere Og tenke over livet ditt så du finner opphavet til angsten. Det hjelper litt å vite at opplevelsen er irrasjonelle følelser og hvorfor man har dem, fremfor å la følelsene løpe av med seg nok til å tro det er reell fare. Anonymkode: 5e6ee...2b4 Man skal absolutt ikke unngå situasjoner som gir angst. Man skal møte dem. Hver dag. Jo mer man unngår jo dypere setter angsten seg. Anonymkode: 0da33...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 Jeg har lenge hatt problemer med angst, gikk over lengre tid til psykolog, noe som hadde lite virkning, dessverre. Legen og psykolog anbefalte angstdempende, men jeg ønsket ikke å begynne på det, men begynte på det noen mnd senere, da jeg følte ingenting gikk og jeg ikke kom meg ut eller i jobb. Det har hatt såå god effekt og anger på at jeg ikke begynte på det før! Har fått et nytt og bedre liv. Går på en lav dose som hjelper meg samtidig som jeg må lære meg å mestre litt utfordringer på egenhånd, noe jeg trodde aldri ville være mulig for en stund siden. Jeg har lenge skammet meg og synes det har vært pinlig å gå på medisiner da jeg har følt at jeg burde klare meg uten da jeg blant annet har en baby å ta vare på. Men legen sier at det ikke bare er en brukken fot, eller hodepine som trengs å behandles, men like mye det psykiske, dette har hjulpet meg mye. Anonymkode: f760a...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå