Gå til innhold

Til dere i pre-overgangsalder :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som er/ har vært i pre-overgangsalder som i den fasen har hatt nok østrogen, men for lite progesteron? Og dermed bygger slimhinnen seg opp, men det er ikke nok progesteron til å sette igang blødning? (Mens?) Jeg har vært i den fasen lenge nå. Jeg må som regel ta en proverakur hver 3.måned for å sette igang blødning, så jeg får blødd ut slimhinnen som har bygd seg opp. Det kan visst utvikle seg til kreft i livmorslimhinnen dersom slimhinnen blir værende der inne, altfor tykk. Det hender forøvrig at mensen plutselig dukker opp på egenhånd også, så det er litt av/på.

Er dette vanlig i en pre-overgangsaldersfase? Virket ikke som fastlegen min kunne noe om dette. Det er gynekolog jeg har hatt kontakt med i forbindelse med dette, men hadde en samtale med fastlegen om det, som da virket helt uvitende om hele greia. 

Et lite praktisk spørsmål til dere som har samme erfaring; hvor mange dager tar dere provera for å sette i gang mensen hver 3.mnd? Gynekologen har nevnt både 10, 12 og 14 dager, og jeg har gjort litt av hvert. Virker som det kanskje ikke spiller noen roller om man tar provera 10, 12 eller 14 dager? Mensen kommer jo uansett. 

De av dere som har opplevd dette, hvor lenge varte denne fasen før slimhinnen ikke lenger vokste seg tykk?

Anonymkode: 1aa0c...8db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om. Kreft i slimhinnen???

Anonymkode: fe49c...623

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig problemstilling for kvinner med PCOS og andre blødningsforstyrrelser, mange av disse anbefales å ha blødning minst 4 ganger årlig for å redusere kreftfare.

Anonymkode: 2e4a7...7e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, kreft i livmorslimhinnen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det kan utvikle seg til kreft i livmorslimhinnen dersom slimhinnen blir værende der inne for lenge og vokse seg tykk, uten at den blir blødd ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig vanlig problemstilling for kvinner med PCOS og andre blødningsforstyrrelser, mange av disse anbefales å ha blødning minst 4 ganger årlig for å redusere kreftfare.

Vet du om dette som regel er en vanlig fase i pre-overgangsalderen? Inntil østrogen-nivået også faller, sånn at slimhinnen ikke bygger seg opp? Hvor lenge er det vanlig at en sånn fase varer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...