AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 «Startlån kan gis som topplån i samfinansiering med vanlig banklån eller som fullfinansiering av bolig, eventuelt i samfinansiering med boligtilskudd» står det på kommunens hjemmeside. Jeg kvalifiserer til startlån, men samboeren min. Er ufør med barn. Kan en få startlån og en annen lån i vanlig bank? Hva betyr topplån i denne sammenhengen? Anonymkode: b9810...3d4
Amossa Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Dette vet jeg lite om. Men jeg vet at alle kommuner har en ansatt som tar seg av søknader om startlån, og som skal gi informasjon. Anbefaler deg å spørre på kommunen hvem dette er, og så ber du om et møte. Det er Husbanken som gir kommunen midler for finansieringen, og det er viktig for deg å søke i god tid før 1.mars. Da er hovedbevilgningen.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Banken ser på dere som en husstand, dere må søke sammen, og dere må sammen oppfylle kravene for startlån. Topplån er lån på mer enn 75 % av boligen, dvs lån på nødvendig egenkapital. Om du for eksempel har god nok økonomi til å få lån i vanlig bank, men ikke kan spare til egenkapital, så kan man få startlån for å dekke egenkapital-kravet. Anonymkode: 4f945...ae1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå