AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Hunden må ned i vekt. Kresen på mat og spiser ikke alt. Har funnet et for han liker. Hvis han må ned to kg f.eks, skal jeg gi mat tilsvarende 9kg i stedet for 11kg? Hunden er mindre aktiv pga. skade. Klarer ikke å løpe eller gå mer utfordrende turer. Går derfor kortere turer. Hva med godbiter/trening? Han er kun interessert om det er noe animalsk. Anonymkode: bc323...1b5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Du skal alltid gi mat etter ønsket vekt ja. Og om det ikke er noen medisinsk grunn til at bikkja ikke spiser, har den ikke vondt av å ikke spise på et par dager og bli sulten, så lenge den drikker vann Anonymkode: 81aae...392 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 Jeg slanka hunden min fra 12.5 til 10 kg. Før så fikk hunden vel ca 120gr om dagen pluss litt her og der, nå kuttet jeg hardt ned til 60-70gr. Anonymkode: 9f3c4...60b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 Gi mat etter ønsket vekt, ikke vekten hunden er på nå. Om han i tillegg rører seg lite nå, er det mulig du må enda mer ned i mengde fôr. Her går aktivitetsnivået litt opp og ned etter sesong/været, så jeg tilpasser maten etter det. Kjenner jeg at det har lagt seg litt ekstra over ribbeina, så gir jeg de mindre. Noen nevner vanntrening, og der er supert og perfekt nå på sommeren. Anonymkode: 4a5e3...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Jeg slanket katten og veide opp det ønsket vekt tilsa bakpå posen med mat. Anonymkode: 5a5f0...c0a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 Hvis hunden er kresen, blir det jo ikke noe problem å slanke den. En hund må ikke ha mat hver dag. Spesielt ikke dersom den ikke kan brukes aktivt. Gi den vanlig fôr, reduser gradvis. Spiser den ikke når du setter ned fôret, ta det opp og prøv igjen ved neste måltid. Ser flere tipse om vanntrening. Det beste er å ta en tur til fysioterapeut og få lagt opp et treningsprogram. Skal du trene hjemme, kjøp inn flytevest. Da kommer hunden mer rett i vannet og den får riktig belastning. "Stjeler" og deler en video jeg fikk tilsendt av en venn sine hunder: Anonymkode: b7878...e84
Myrmica Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 Ta deg tid, og tenk at slankingen (og å holde på en slank kropp) er et langtidsprosjekt. Reduser maten noe, og følg med på om hunden går ned i vekt eller holder seg stabil. Går den ikke ned over tid, reduser litt til. Husk at alt av godbiter også må regnes inn i dagsrasjonen - jo mer godbiter, jo mindre måltid. Måltidet kan også med fordel gis utover dagen i aktiviteter, som å kaste tørrfôr utover i gresset, eller gi våtfôr på en slikkematte eller i en aktivitetsleke. Noen hunder vil savne det om den ikke får det vante måltidet i en skål, men det er en vanesak. Om hunden må jobbe litt for maten hjelper det på aktivitetsnivået. Husk også at anbefalt mengde som står på posen kun er en anbefaling, og ikke stemmer for alle hunder. Så det er viktigere å følge med på vekta over tid enn å holde seg til hva som står på posen, men det kan være et greit tall å ha som utgangspunkt om man ikke er sikker på hvor man skal begynne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå