AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 hvordan ser dagen ut for deres baby? hvor mye mat gir dere? Og hva gir dere? Kan jeg gi bananpannekake til jenta mi på 6 mnd? Er det trygt? Livredd for hun skal sette i halsen. Gir jeg bare veldig små biter da? Her gir vi mest MME, prøver grøt enten til lunsj eller kvelds, ikke så glad i det! Av og til middag, og litt smaksprøver. Men nå som hun er nettopp blitt 6 mnd så skal vi begynne å gi mer! Anonymkode: 60e1e...4db
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Har hun spist noe før? Måltider? Ville prøvd å gi litt mer mos så hun kan smake på ting Du kan gi små biter eller større biter som hun kan holde i. Husk at de kan brekke seg litt av konsistens, tekstur og mat generelt, uten at det betyr de kveles. Helsesøster sa vi skulle la babyen prøve seg Anonymkode: f4627...69a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hun spist noe før? Måltider? Ville prøvd å gi litt mer mos så hun kan smake på ting Du kan gi små biter eller større biter som hun kan holde i. Husk at de kan brekke seg litt av konsistens, tekstur og mat generelt, uten at det betyr de kveles. Helsesøster sa vi skulle la babyen prøve seg Anonymkode: f4627...69a Ja fått søtpotetmos, og litt andre ting. Litt brødskive, men da er bitene så små at jeg nesten ikke ser de.😂hysterisk mor.. men om jeg gir større biter så putter hun bare alt i munnen med en gang😅 men skal prøve 😃 Anonymkode: 60e1e...4db
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 Fra 6 mnd ga vi vanlig mat. Hel brødskive med diverse pålegg (kaviar, leverpostei, makrell, egg, avokado, peanøttsmør, kokt skinke) Eggerøre med majones og avokado, litt krydder. Bananpannekaker, vafler (med havregryn i), havregrøt med banan, blåbær og litt nøttesmør. smoothie med frukt og bær, litt vann og en rå eggeplomme. Vanlig middag som vi spiser (fisk, kjøtt, grønnsaker , potet, ris, pasta, pizza og taco) Fiskekaker , kjøttboller, grønnsaker og baby - yoghurt til typisk lunsj - snack , Vann som drikke til maten 4 måltider om dagen. Anonymkode: 1d6ed...866 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Da min yngste var 6 mnd prøvde vi stadig med diverse, men hun klarte ikke svelge noen ting. Spiste sin første skje med grøt og første bit med søtpotet(helt myke biter, store nok til at hun kunne holde selv, vi hadde prøvd å tilby mat i alle mulige former) rundt 8 mnd. da eldste var på den alderen fikk han søtpotetlapper som jeg skar opp i «strimler» han kunne holde selv. De kontrollerer mye bra selv så sant de er sterke og stabile nok til å sitte oppreist. Bare pass på med f.eks bananpannekaker at de har god konsistens, ikke sånn at de klistrer seg inni munnen Anonymkode: 9921c...640
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fra 6 mnd ga vi vanlig mat. Hel brødskive med diverse pålegg (kaviar, leverpostei, makrell, egg, avokado, peanøttsmør, kokt skinke) Eggerøre med majones og avokado, litt krydder. Bananpannekaker, vafler (med havregryn i), havregrøt med banan, blåbær og litt nøttesmør. smoothie med frukt og bær, litt vann og en rå eggeplomme. Vanlig middag som vi spiser (fisk, kjøtt, grønnsaker , potet, ris, pasta, pizza og taco) Fiskekaker , kjøttboller, grønnsaker og baby - yoghurt til typisk lunsj - snack , Vann som drikke til maten 4 måltider om dagen. Anonymkode: 1d6ed...866 Oi, ser at jeg kan gi mye mer. Men ammer du eller mme? Og hvor ofte gir du det? dere som gir det samme dere spiser, dere lager alt vell alt selv da, og ingen ferdig produkter? Anonymkode: 60e1e...4db
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Vår er ikke veldig fan av mos, så vi driver med en del blw. Hun er 6 mnd og har fått mme fra start. vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd, det var ikke før hun var 6 mnd at hun viste seg klar for fast føde. Får grøt en gang om dagen, og ellers får hun smake på det vi har som egner seg. Jeg bryr meg ikke om hun får i seg masse av de smakene vi gir, hensikten er at hun skal få teste ulike konsistenser og smaker, og det er vel så viktig at hun lærer å spytte ut mat. Sjekk ut appen «solid starts», de tar for seg servering av div mat til ulik alder (hvordan det kan gis osv). Anonymkode: e915c...e28 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja fått søtpotetmos, og litt andre ting. Litt brødskive, men da er bitene så små at jeg nesten ikke ser de.😂hysterisk mor.. men om jeg gir større biter så putter hun bare alt i munnen med en gang😅 men skal prøve 😃 Anonymkode: 60e1e...4db Min erfaring med yngste som ikke var så god på fast føde var at da hun endelig knakk koden måtte bitene være så store at hun enkelt kunne holde selv og rive av biter selv, og så store at hun ikke kunne putte alt i munnen. Vi hadde en periode der hun fikk en brødskive delt i strimler, og når hun hadde spist halve strimmelen måtte vi ta resten så hun ikke skulle stappe alt inn. Tok ikke veldig lang tid før hun lærte seg hvor store biter som var greit. Anonymkode: 9921c...640
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi, ser at jeg kan gi mye mer. Men ammer du eller mme? Og hvor ofte gir du det? dere som gir det samme dere spiser, dere lager alt vell alt selv da, og ingen ferdig produkter? Anonymkode: 60e1e...4db Det hender seg at det blir ferdigprodukter jo 😛 har null dårlig samvittighet for det. Prøver bare å unngå for mye salt. Men om det en dag skulle bli en smak med ferdig pastasaus så går det helt fint. Anonymkode: e915c...e28 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi, ser at jeg kan gi mye mer. Men ammer du eller mme? Og hvor ofte gir du det? dere som gir det samme dere spiser, dere lager alt vell alt selv da, og ingen ferdig produkter? Anonymkode: 60e1e...4db Sitter barnet oppreist å spiser maten selv? Les litt om BLW Vi ga både MME og pupp, men sluttet å amme tidlig. Ga en del mme, men ikke på natt så kun morgen (ca 2 timer før frokost), midt på dagen, kvelden før legging og en sjeldent gang på natt. Vi lager middag fra bunnen og spiser en del ren mat (laks, ørret, torsk, sei, kjøtt av kylling, storfe og svin, kjøttdeig) , men jeg gir ferdige fiskekaker, kjøttboller osv når barnet skal ha til lunsj eller som snack. Og vi har ikke noe problemer med å kjøpe oss en pizza ute eller grille pølser på sommeren 🙂 Nå er barnet såpass stor at hen går i barnehage, og da sender jeg ofte med diverse i matpakken, ikke alltid ting er hjemmelaget 😊 Anonymkode: 1d6ed...866 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hender seg at det blir ferdigprodukter jo 😛 har null dårlig samvittighet for det. Prøver bare å unngå for mye salt. Men om det en dag skulle bli en smak med ferdig pastasaus så går det helt fint. Anonymkode: e915c...e28 Ok, så bra😂var redd det alltid måtte være hjemmelaget 👌🏼er redd for for mye salt.. Anonymkode: 60e1e...4db
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, så bra😂var redd det alltid måtte være hjemmelaget 👌🏼er redd for for mye salt.. Anonymkode: 60e1e...4db Selv helsestasjonen her sier at det er helt innafor så lenge man bare prøver å minimalisere saltet 😛 generelt gir vi rene matvarer, men noen ganger «synder» vi altså 😅 Anonymkode: e915c...e28
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Selv helsestasjonen her sier at det er helt innafor så lenge man bare prøver å minimalisere saltet 😛 generelt gir vi rene matvarer, men noen ganger «synder» vi altså 😅 Anonymkode: e915c...e28 Bra💛da skal ikke jeg heller ha dårlig samvittighet, selv om jeg helst bare vil gi sunn/hjemmelaget mat. Men er ikke alltid det er tid til det! Anonymkode: 60e1e...4db
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bra💛da skal ikke jeg heller ha dårlig samvittighet, selv om jeg helst bare vil gi sunn/hjemmelaget mat. Men er ikke alltid det er tid til det! Anonymkode: 60e1e...4db Ja klart man vil det ☺️ å det er et veldig bra utgangspunkt å ønske å bruke rene råvarer, vi spiser mange ganger sunnere etter at vi fikk baby fordi vi er så mye mer bevisst hva HUN får i seg. Men, noen ganger så orker vi ikke, eller tiden strekker ikke til. Anonymkode: e915c...e28
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #15 Skrevet 18. juni 2023 Da min var 6 mnd fikk hun bare grøt og mos, og ikke veldig mye Laget grøten tynnere enn det står på pakken og bare kvart porsjon eller noe. Vi brukte litt tid på å trappe opp matingen men innen hun var året spiste hun brødskiver og alt mulig og 3-4 måltider om dagen. Som 6 mnd gammel satt hun ikke godt og stødig selv og jeg ville derfor ikke gi annet enn mos. Du MÅ ikke drive med BLW, gjør det du er komfortabel med Du kan og vente litt før du starter med det. Det vi startet med utenom mos når hun ble litt større var veldig godt dampede grønnsaker i staver, feks gulrot og brokkoli. Og bananlapper, de klarte baby veldig fint å spise selv, ga da i strimler eller halv lapp. Omelett funket og fint. Mener når de er små så skal de heller ha større biter de kan holde enn små biter de ikke klarer å plukke opp selv hvis man gir annet enn mos, pinsettgrepet kommer vel rundt 9-10 mnd alder. Se gjerne solidstarts.no for tips om hvordan man kan servere forskjellige ting, jeg brukte den selv om vi ikke drev med BLW for å se tips om trygge måter å servere forskjellige typer mat på. Og så brukte jeg gjerne 6mnd-anbefalingen for servering selv om min var 9 mnd feks. Anonymkode: 0c4f9...364
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, så bra😂var redd det alltid måtte være hjemmelaget 👌🏼er redd for for mye salt.. Anonymkode: 60e1e...4db AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv helsestasjonen her sier at det er helt innafor så lenge man bare prøver å minimalisere saltet 😛 generelt gir vi rene matvarer, men noen ganger «synder» vi altså 😅 Anonymkode: e915c...e28 Snakker dere om ferdigmat for barn? Det lages uten salt stort sett og er bare most mat. Anonymkode: f4627...69a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Snakker dere om ferdigmat for barn? Det lages uten salt stort sett og er bare most mat. Anonymkode: f4627...69a Nei «toro» osv 😅 Anonymkode: e915c...e28
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 Jeg har tre barn og av ulike grunner så har ett av de fått MME fra 3 mnd og to av de ble fullammet frem til matstart. Alle tre har spist ganske forskjellig ved 6 måneder. Hun ene var fortsatt på smaksprøver, at hun fikk en skje, enten med smak fra vår mat eller smaksprøver som jeg laget spesielt for henne, mens han andre var oppe i fire måltider hvor han stort sett fikk vanlig mat, kun tilpasset ved mindre salt og meieriprodukter. Mitt beste tips er å rett og slett følge barnet og trappe opp gradvis fremfor å justere deg etter andre. Noen morsmelkernærte barn har så vidt startet med smaksprøver ved 6 måneder, mens andre har fått fra 4 måneder. Noen trapper opp fort, mens andre trenger litt tid. La barnets interesse for mat være avgjørende for hvordan du legger opp. Ett av mine barn var ikke så interessert i fast føde, og viste tydelig at han mistlikte nye konsistenser i starten. Med han så ble det ekstra mye mos og mye mat blandet med morsmelk sammmenlignet med de to andre i starten, men han tok dem igjen etter hvert og spiste normalt ved ett år likevel. Anonymkode: a57b7...512
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå