AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Etter å ha lest i flere "journaltråder" her og på instagram kan det nesten virke sånn. Overvekt og undervekt og utseende lik alder er nå en ting, men er det vanlig at legen henger seg opp i at pasienten virker trøtt, prater mye/lite, lukter billig parfyme eller er bustete på håret? Er det sånn for de fleste av oss at det kan bli en ubehagelig opplevelse å lese egen journal? Anonymkode: c3896...c05
Topsi Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Jeg kommer aldri til å ville lese egen journal. Leste ikke henvisningen som kom ifjor heller. Leste epikrisen.men var dritnervøs. Jeg er helsepersonell selv med en psykisk historie, det kan stå utrolig nye dritt i journalen. 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Tror de noterer det de observerer og som de mener er relevant for pasientens helse ja. Så billig parfyme tror jeg ikke noteres, men alt det andre du nevner kan nok være relevant. Anonymkode: 43f32...df3 3 1 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 I min journal sto det "virker svært nervøs". Det var en utredning for kreft... No shit, Sherlock. Anonymkode: 3ee0d...cdb 4 5 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Jeg gikk til psykolog, som noterte ned nødvendige ting som eksempel virker deprimert, møter ikke blikk etc. Så kom jeg til ei ny ei, som plutselig noterer «ser litt intens ut i blikket». Før denne timen hadde jeg grått 1,5 time hele veien, og kjempet for å holde tårene tilbake da jeg blir flau av å grine foran andre. Dette la hun ikke merke til, hun noterte nemlig også at jeg virket normal i humør Anonymkode: 92cf5...2b8
Andro Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 Det burde være vanlig, selv om de neppe har tid 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Jeg er pent kledd og veltalende, men ser trist ut og virker svært anspent i følge min lege Anonymkode: 75fbf...275
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 Jeg er visstnok svært uheldig utseendemessig og hadde en far som var ufaglært og en mor var bare var hjemmeværende. Utrolig relevante opplysninger om et voksent menneske som er innlagt med vridd eggstokk... Anonymkode: faf74...cad 5 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er visstnok svært uheldig utseendemessig og hadde en far som var ufaglært og en mor var bare var hjemmeværende. Utrolig relevante opplysninger om et voksent menneske som er innlagt med vridd eggstokk... Anonymkode: faf74...cad Du tuller? Verste jeg har hørt! For en bruk av meningsløs makt over sårbare mennesker Anonymkode: 69b54...ddb 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er visstnok svært uheldig utseendemessig og hadde en far som var ufaglært og en mor var bare var hjemmeværende. Utrolig relevante opplysninger om et voksent menneske som er innlagt med vridd eggstokk... Anonymkode: faf74...cad Tragisk lege. Leger burde ikke få lov til å skrive slike ting, burde ikke skrive noe sol helst bortsett fra det pasienten sier. Anonymkode: fd58a...853 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 Andro skrev (9 timer siden): Det burde være vanlig, selv om de neppe har tid Nei. Anonymkode: fd58a...853 1
Frøkenfryden Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tragisk lege. Leger burde ikke få lov til å skrive slike ting, burde ikke skrive noe sol helst bortsett fra det pasienten sier. Anonymkode: fd58a...853 Er sterkt uenig her. Man må så klart skrive det på saklige måter. Men utseende bør også noen ganger skrives om, noen ganger kan noen ting ved utseende bety sjelden genfeil f eks og da er disse trekkene en av grunnene til en slik henvisning. Svak blikkontakt, lite mimikk, annerledes snakkemåte osv må så klart med. I f eks utredning av voksne med autisme har jeg blitt veldig glad for journaler fra BUP der ting er notert ned, kanskje er det skrevet ned rart eller sleivete av en fagperson som ikkje skjønte helt hva han så, men som jeg ser sammenhengen i 30 år etter. Så ja man MÅ notere ned, det hører med til jobben, men det bør etterstrebes å skrive på en måte som kjennes ok å lese. (Er ikke lege selv men annet helsepersonell og jobber med leger). Endret 19. juni 2023 av Frøkenfryden 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 Kommentarer på utseende handler mest sannsynlig om vurdering av depresjonssymptomer. Foreldrenes yrker er imidlertid helt irrelevant i behandling av problemer med eggstokkene. Mao bør leger ta seg sammen og kommentere på det som er relevant og la alt annet ligge, ellers blir det lett meningsløse maktovergrep til potensiell skade for pasienten Anonymkode: 69b54...ddb 5 2
Frøkenfryden Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommentarer på utseende handler mest sannsynlig om vurdering av depresjonssymptomer. Foreldrenes yrker er imidlertid helt irrelevant i behandling av problemer med eggstokkene. Mao bør leger ta seg sammen og kommentere på det som er relevant og la alt annet ligge, ellers blir det lett meningsløse maktovergrep til potensiell skade for pasienten Anonymkode: 69b54...ddb Det er jeg enig i, relevans må vurderes, helt klart.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 Det er vanlig, ja. Oppførsel og personlig hygiene/ta vare på seg selv, kan si mye om sykdom, selv om pasienten ikke er klar over det selv, og ikke er der for den spesifikke tingen. En person kan gå til legen pga utmattelse og trøtthet. Personen kan på forhånd ha tenkt at det kan være jern/vitaminmangel e.l., og i stedet for å klate på trøtthet og utmattelse, si "Jeg ønsker å få sjekket jern- og vitaminnivåene mine". Men utmattelse og trøtthet kan også komme av depresjon - noe legen er klar over, og det er derfor nyttig om legen legger merke til andre tegn på depresjon - som nettopp det å virke ustelt, nummen, ha lite mimikk, osv. Anonymkode: ec019...1ef 1
Daryl Dixon Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 Har sett i epikriser osv at det står alder og utseende samsvarer, eller velstelt osv. Men en gang stod det "brakt inn av sin far, som ser kjekk ut for alderen." Kan være en skrivefeil eller feil i setningen, men jeg ga hverfall "komplimentet" videre når jeg så det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 Daryl Dixon skrev (4 timer siden): Har sett i epikriser osv at det står alder og utseende samsvarer, eller velstelt osv. Men en gang stod det "brakt inn av sin far, som ser kjekk ut for alderen." Kan være en skrivefeil eller feil i setningen, men jeg ga hverfall "komplimentet" videre når jeg så det. Klinisk kjekk = våken/klar/ubesværet Så ikke handsom - selv om han selvsagt kan være det også 😄 Anonymkode: a5ca0...a37 3
Daryl Dixon Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Klinisk kjekk = våken/klar/ubesværet Så ikke handsom - selv om han selvsagt kan være det også 😄 Anonymkode: a5ca0...a37 Tenker at så klart den som følger pasienten er våken og klar, og egentlig ikke relevant i epikrisen. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 Det er viktig at legen observerer pasienten for å oppdage sykdom. Eldre pasienter vil ofre ikke belaste legen med sine plager eller skammer seg over forfall. Legen kan for eksempel oppdage sykdom ved å observere gange, holdning, og generelt legge merke til funksjonsnivå/funksjonstap. Anonymkode: 85b43...fa9 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 10 hours ago, Daryl Dixon said: Har sett i epikriser osv at det står alder og utseende samsvarer, eller velstelt osv. Men en gang stod det "brakt inn av sin far, som ser kjekk ut for alderen." Kan være en skrivefeil eller feil i setningen, men jeg ga hverfall "komplimentet" videre når jeg så det. Nå måtte jeg le! Ser for meg at vedkommende måtte holde igjen for å ikke fortsette. "brakt inn av sin far, som ser kjekk ut for alderen og har snerten rumpe og glimt i øyet". Leger er rare. Anonymkode: 3ee0d...cdb 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå