AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Min mor vil kvitte seg med en del gamle bøker. Blant annet et leksikon over flere bind fra 60/70-tallet. Det er i veldig god stand. Jeg vet selvsagt at folk ikke leser leksikon lenger, men har de noe verdi som "antikvare" bøker? Det er ikke pengene som er viktig, men jeg liker ikke å kaste bøker. Anonymkode: 6a69f...e04 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 I dagens marked er det dessverre null marked for gamle oppslagsbøker; idag fant jeg over 30 årganger av "Hvem Hva Hvor" i en byttekiosk - fra årgang 1959 og utover i rekkefølge, noe som ville vært utenkelig den gangen dette hadde en viss verdi. Men i år 2023 der man har Google og Wikipedia på nett kan man i beste fall få gitt dette bort. Så man kan levere leksikonet enten til en innendørs gjenbruksstasjon der bokinteresserte kan finne noe de er interessert i, eller til en byttekiosk; sistnevnte har likevel ulempen at fuktig luft kommer inn når det regner, noe som går ut over innbundne bøker. Utendørs gjenbruksstasjoner er pest og plage for bøker i hardcover, som etter en stund begynner å minne om trekkspill. Uansett - på disse stedene blir heldigvis ikke bøker kastet. Leverer man dette til et loppemarked, er sjansen mikroskopisk for at noen kjøper dette, slik at haugevis med fullt brukbare bøker havner i avfallscontaineren etter at loppemarkedet er over. Slik er virkeligheten idag; der leksikonet i mange tiår hadde hedersplassen i bokhyllen, får man i dagens digitale samfunn knapt gitt dette bort, og til og med ærverdige Encyclopædia Britannica som overlevde 244 år i papirformat, gis ikke ut lenger; siste papirutgave var i 2010, og leksikonet er kun å finne online nå. Anonymkode: baea1...f7e 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I dagens marked er det dessverre null marked for gamle oppslagsbøker; idag fant jeg over 30 årganger av "Hvem Hva Hvor" i en byttekiosk - fra årgang 1959 og utover i rekkefølge, noe som ville vært utenkelig den gangen dette hadde en viss verdi. Men i år 2023 der man har Google og Wikipedia på nett kan man i beste fall få gitt dette bort. Så man kan levere leksikonet enten til en innendørs gjenbruksstasjon der bokinteresserte kan finne noe de er interessert i, eller til en byttekiosk; sistnevnte har likevel ulempen at fuktig luft kommer inn når det regner, noe som går ut over innbundne bøker. Utendørs gjenbruksstasjoner er pest og plage for bøker i hardcover, som etter en stund begynner å minne om trekkspill. Uansett - på disse stedene blir heldigvis ikke bøker kastet. Leverer man dette til et loppemarked, er sjansen mikroskopisk for at noen kjøper dette, slik at haugevis med fullt brukbare bøker havner i avfallscontaineren etter at loppemarkedet er over. Slik er virkeligheten idag; der leksikonet i mange tiår hadde hedersplassen i bokhyllen, får man i dagens digitale samfunn knapt gitt dette bort, og til og med ærverdige Encyclopædia Britannica som overlevde 244 år i papirformat, gis ikke ut lenger; siste papirutgave var i 2010, og leksikonet er kun å finne online nå. Anonymkode: baea1...f7e Kan legge til at det er synd at folk ikke ser verdien i gamle faktabøker som beskriver samfunnet slik det faktisk var den gang; eksempelvis er "Hvem Hva Hvor"-bøkene etter min mening svært interessante hvis man vil se historien slik man betraktet den i samtiden, enten det er snakk om 1950- eller 1960-årene - i en av årgangene har man for eksempel en artikkel om hvordan verden vil se ut i år 2000, 34 år fremover i tid fra 1966, da den ble skrevet. Av "Hvem Hva Hvor" er det dessverre bare noen få bøker som er tilgjengelige i Nasjonalbibliotekets nettarkiv, men ser at de har mange leksikon: https://www.nb.no/search?q=leksikon&mediatype=bøker&viewability=ALL Et nyere leksikon alle som er mer enn gjennomsnittlig interessert i fotball bør kjenne til, er Norsk fotball-leksikon, som følger serierunde for serierunde fra 1963 og frem til årtusenskiftet: https://www.nb.no/items/b6daa0b9a79e6d49a25ad13b351e4e31 Ellers vil jeg også anbefale gamle tegneserier som Donald Duck & co. - med reklame for leker som barna den gang ønsket seg; her er en dansk utgave av Lego-reklamen: - Brian Anonymkode: baea1...f7e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Takk for svar. Veldig synd, da jeg synes det er interessant og gir et innblikk i hvordan folk tenkte før. Ikke minst kan jeg ikke fordra å kaste bøker. Men harde fakta er vel at de fleste husstander hadde slike leksikonbind før i tiden, så de er ikke akkurat sjeldne heller. TS Anonymkode: 6a69f...e04 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Takk for svar. Veldig synd, da jeg synes det er interessant og gir et innblikk i hvordan folk tenkte før. Ikke minst kan jeg ikke fordra å kaste bøker. Men harde fakta er vel at de fleste husstander hadde slike leksikonbind før i tiden, så de er ikke akkurat sjeldne heller. TS Anonymkode: 6a69f...e04 Samme her - å kaste en bok her er tabu, så når jeg gir bort noe, foretrekker jeg å gi det bort til et gjenbrukssenter fremfor loppemarked, da de fleste loppemarkedene jeg har spurt, dessverre legger usolgte bøker i søppelcontaineren. Men når selv biblioteket ikke lenger prioriterer bøker - og nye Deichman i Bjørvika har plass til færre bøker enn det gamle hovedbiblioteket på Hammersborg - er det forståelig at heller ikke privatpersoner gjør det, og ser man for eksempel på arealet til nye leiligheter som bygges i byene idag, er de rett og slett ikke beregnet for oppbevaring av ting; man får knapt plass til en sofa og en seng der før det begynner å bli liten plass. Forholder man seg til dette i langtidsperspektiv, er det likevel ikke umulig å slike leksikon i fremtiden kan få en viss verdi eller bli ettertraktede - når "alle" har kastet noe, og interessen for dette blomstrer opp igjen da objektet blir retro og etterspurt, er det gjerne dette som skjer; bare å se på prisene for alminnelige møbler fra 1960-årene som alle ville bli kvitt 20 år senere, biler fra denne perioden, eller 1970-årenes kassetter, som ikke en sjel ville legge merke til før årtusenskiftet. I mellomtiden får man akseptere at ting er som de er, og at folk flest heller foretrekker å stikke nesen i smarttelefonen enn å ha en vellagret bokhylle hjemme, og at de som er interessert i bøker, har gode tider, da man kan finne mye nyttig lesestoff på gjenbrukssentrene og i byttekioskene - helt gratis. - Brian Anonymkode: baea1...f7e
Ullvott Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Leksikon fra 60-70-tallet har ingen antikvarisk verdi. De er ikke sjeldne nok. Selv om ikke alle er digitalisert, er det bevart mange leksikon i Nasjonalbiblioteket. Å kaste bøker virker kanskje rart og vondt, men de aller aller fleste bøker er ikke unikum. Brukte bøker skiller seg ikke ut fra andre bruktgjenstander: det finnes ting noen ønsker å betale for, og det finnes ting man må innse at ingen vil ha. Men i motsetning til andre ting synes mange å tro at bøker har noe hellig eller opphøyet over seg, som gjør at de ikke må havne i avfallet. Man må rett og slett fri seg fra den tanken. Markedet for brukte bøker finnes selvsagt, men det har en begrensning. Verken bruktbutikker eller loppemarkeder tar inn leksikon, da de aldri får solgt det. Mange bruktbutikker har inntaksstopp på vanlige bøker også. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 Ullvott skrev (9 minutter siden): Leksikon fra 60-70-tallet har ingen antikvarisk verdi. De er ikke sjeldne nok. Selv om ikke alle er digitalisert, er det bevart mange leksikon i Nasjonalbiblioteket. Å kaste bøker virker kanskje rart og vondt, men de aller aller fleste bøker er ikke unikum. Brukte bøker skiller seg ikke ut fra andre bruktgjenstander: det finnes ting noen ønsker å betale for, og det finnes ting man må innse at ingen vil ha. Men i motsetning til andre ting synes mange å tro at bøker har noe hellig eller opphøyet over seg, som gjør at de ikke må havne i avfallet. Man må rett og slett fri seg fra den tanken. Markedet for brukte bøker finnes selvsagt, men det har en begrensning. Verken bruktbutikker eller loppemarkeder tar inn leksikon, da de aldri får solgt det. Mange bruktbutikker har inntaksstopp på vanlige bøker også. Du har helt rett, men ikke glem søppelteorien med tanke på fremtiden: Grunnen til at det første amerikanske Superman-bladet mildt sagt koster flesk idag, er ikke at det var sjeldent da det ble gitt ut; prisen er som den er fordi de aller fleste gjennom mange år så på bladet som verdiløst søppel ingen ville ha og kastet det. Jubileumsfrimerkene som alle så en verdi i og tok vare på, derimot - de får man slengt etter seg. - Brian Anonymkode: baea1...f7e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 De bruktbutikkene jeg vet om tar inn alt (som ikke er ødelagt), men ikke leksikon. Anonymkode: ee0ec...d33 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 Like mye verdt som dopapir. Anonymkode: 34538...89d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 Jeg ville ha betalt noen hundre kroner for ett komplett sett fra den tiden. Det er som en tidskapsel for hvordan samfunnet var i språk å oppfatning. Ser bra ut i bokhylla, vanligvis god kvalitet. Anonymkode: cb251...bcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå