AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Hei dere, jeg trenger synspunkter fra noen utenfra. Jeg føler jeg blir manipulert av kjæresten min, eller misforstått, jeg vet ikke helt. Episoden er slik: jeg hadde på meg en hvit shorts en dag, som kjæresten min tydeligvis syntes var litt for gjennomsiktig. Han kommenterte dette, og jeg lo det egentlig bare vekk. Vi var tross alt bare hjemme. Men han gir seg ikke og fortsetter å si at han synes det er litt spesielt å gå i noe som er gjennomsiktig. Jeg spør hva han egentlig mener, om han blir brydd eller ikke synes den var noe fin på meg osv…men han sier det ikke handler om det men han lurer på om det har noe med oppmerksomhet å gjøre. Da blir jeg egentlig ganske sint og fornærmet. At han ymter frempå at jeg vil ha oppmerksomhet fra andre menn gjør meg egentlig litt overrasket, for slik er ikke jeg. Jeg har bare på meg en shorts som matcher genseren min, og føler meg egentlig fin. Han blir rasende fordi jeg blir sint og mener jeg overreagerer. Jeg sier jeg har rett til å reagere for når jeg føler at noen prøver å fortelle meg hva jeg skal ha på meg og ikke, så er det langt over min grense. Dagen etter reiser han til sine foreldre og sier han må prate med dem angående forholdet vårt og om han i det hele tatt skal gidde mer. Jeg sitter igjen som et spørsmålstegn hjemme og har egentlig litt panikk..hva skjer nå liksom? Når han kommer hjem så sier han at jeg må forandre meg. Ikke bare mtp den situasjonen men hvordan jeg er som person, som mor, hva jeg bruker tiden min på og at jeg ikke viser nok takknemlighet ovenfor foreldrene hans og alt de gjør for oss. Jeg synes jeg sier takk MYE mer enn hva han gjør og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen hans av meg. Jeg føler nesten jeg har en liten identitetskrise her. Føler jeg ikke har lov til å reagere på noe som jeg ikke syns er greit og at jeg ikke får lov til å være meg. Jeg ble så glad for at han ikke dumpet meg når han kom hjem at jeg ikke turte å diskutere noe mere . Vi er i 30-årene og har 1 barn. Hva er det som skjer her egentlig? Anonymkode: e55a1...23e 6
Phoenix Heart Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 (endret) Han er kontrollerende og manipulerende. Endret 18. juni 2023 av Athena Freyja 14 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Her føler eg at det har skjedd noko i forkant. Som ikkje har å gjere med shortsen din. Anonymkode: ab501...e6d 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når han kommer hjem så sier han at jeg må forandre meg. Ikke bare mtp den situasjonen men hvordan jeg er som person, som mor, hva jeg bruker tiden min på og at jeg ikke viser nok takknemlighet ovenfor foreldrene hans og alt de gjør for oss. Jeg synes jeg sier takk MYE mer enn hva han gjør og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen hans av meg. Minst en av foreldrene hans liker deg ikke, han er feig og illojal og den forandringa kan han bare drite i! Anonymkode: 1f350...453 7
Andro Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Han er en dominerende og kontrollerende skitstøvel, og du skal ikke akseptere slike påstander om deg selv. Du kler deg i akkurat hva du vil, og han har ingen rett til å regulere det eller bli sur for shortsen din. Dette er en mann som har leita etter et påskudd for å lage en scene og såre deg. 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Jeg vil legge til noe; det har vært en tendens at hver gang jeg reagerer på noe han sier eller gjør så blir han sint og truer med å gå. Vi hadde en diskusjon forrige sommer der han tok tak i skjortekragen min (tok nedi meg på et vis) mens han brølte i ansiktet mitt. Når jeg reagerte på dette truet han med å gjøre det slutt. Mitt svar på dette var at dersom han trodde han kunne manipulere meg til å godta at dette var greit så var det faktisk HELT greit at det ble slutt. Da snudde han og ba om unnskyldning og skyldte på stress. TS Anonymkode: e55a1...23e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er han Norsk? Anonymkode: 2f636...695 Ja, vi er begge norsk. Anonymkode: e55a1...23e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her føler eg at det har skjedd noko i forkant. Som ikkje har å gjere med shortsen din. Anonymkode: ab501...e6d Mjaa, alle forhold har en historie. Vi har vel gjort våre ting begge to men jeg føler jeg er ganske så tolerant og lar han gjøre som han vil, ikke minst være seg selv. TS Anonymkode: e55a1...23e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 Han er kontrollerende og manipulerer deg. Han gaslighter deg og får deg til å føle at du har gjort noe galt når det er han som overreagerer og oppfører seg manipulerende og kontrollerende. Å gaslighte offeret er helt vanlig teknikk blandt manipulerende mennesker når de ikke får kontrollert offeret, altså når du ble sur og stod opp for deg selv og sa at shortsen var fin. Da kommer gaslightingen og den emosjonelle manipulasjonen hvor han truer med å slå opp, som slår ut en underdanighet hos mange "ånei ikke slå opp jeg elsker deg jo" og man underkaster seg mere, akuratt den posisjonen han ville oppnå å få deg i. Hvordan han nå mener at du må forandre deg og at alt du gjør er galt og ikke bra nok er bevisst nedbryting for å få enda større maktposisjon over deg. Dette er et forhold som har tegn på psykisk vold, og når det først begynner med dette her så blir det desverre bare verre. MYE verre... Skjønner at det er vanskelig å gå og å bryte opp familien men om dette blir verre så vil det skje så diffust og gradvis at du ikke legger merke til det før det plutselig har blitt FOR ille.. Og da er du så nedbrutt og under hans kontroll at det er enda vanskeligere å komme seg ut.. Anonymkode: cfc9c...915 1 4
MizzVic Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 Hadde mannen sagt han måtte dra hjem til mora si for å spørre om vi fortsatt bør være sammen, så hadde jeg sagt han kan ta med seg en koffert i samme slengen, og bli der. 3 9
Andro Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 Han har mange adferdstrekk som gjør at jeg ville ha kasta ham ut. Jeg aksepterer ikke at noen brøler til meg, holder meg fast, utpresser meg eller vil bestemme over personlige ting som klær. Det er sannsynlig at kofferten hans allerede hadde stått på trappa. 1 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil legge til noe; det har vært en tendens at hver gang jeg reagerer på noe han sier eller gjør så blir han sint og truer med å gå. Vi hadde en diskusjon forrige sommer der han tok tak i skjortekragen min (tok nedi meg på et vis) mens han brølte i ansiktet mitt. Når jeg reagerte på dette truet han med å gjøre det slutt. Mitt svar på dette var at dersom han trodde han kunne manipulere meg til å godta at dette var greit så var det faktisk HELT greit at det ble slutt. Da snudde han og ba om unnskyldning og skyldte på stress. TS Anonymkode: e55a1...23e Ikkesant. Han er feig og prøver å teste deg. Bare gå, det blir bare verre Anonymkode: fb2ca...673 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 Vil du ha en mann som oppfører seg sånn? Vil du at ungen skal få dette som en standard, at mor behandles sånn? Hvis ikke tar du ham på ordet og avslutter forholdet. Anonymkode: ff413...acb 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #15 Skrevet 18. juni 2023 Grunnen til at du får panikk er at du føler du mister kontroll. Men jeg synes du skal ta kontrollen og begynne å planlegge å flytte fra han. Da kommer det ikke til å bli like skummelt fordi du da har kontrollen selv. Anonymkode: 48dbf...a0a 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Skrevet 18. juni 2023 Han blir styrt av foreldrene sine, og han brøler deg i ansiktet?? Hva slags menneske er det du har rotet deg bort i, egentlig? Skjønner godt at du er fortvilet! Nå må du gjøre et valg i livet ditt som gjør deg lykkelig, trygg og avslappet! Anonymkode: 58be7...29a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 Du fortjener bedre! Og barnet ditt fortjener bedre. La barnet ditt slippe å bo 100 % med en så manipulerende og kontrollerende far! Gi barnet ditt et trygt og stabilt hjem hvor barnet kan føle seg trygg, sett og elsket og respekter og godt behandlet og gode, forutsigbare rammer. Det kan du ikke gi barnet ditt hvis du fortsetter å bo sammen med barnets far. Selv om barnet har samvær hos far, når dere bor hver for dere, så vil barnet minst halve tiden få leve i et normalt, trygt og godt hjem basert på kjærlighet, respekt, omtanke, sunne grenser, forutsigbarhet, et hjem hvor det er godt å komme til. Din samboer er kontrollerende, manipulerende, han driver med en form for psykisk vold, og episoden fra i fjor sommer er fysisk vold. Om hans foreldre er enige med ham ang. deg, så antar jeg du har svaret på hvorfor han er som han er. Om han ønsker en endring må han gå i behandling. Planlegg hvordan du skal komme deg ut av dette forholdet, gjør det på en smart måte slik at han vet at du har støtte av egen familie, venner eller andre som følger deg opp. Ta bidrag gjennom Nav, så slipper du mye unødvendige frustrasjoner, og fratar far muligheten til å manipulere og kontrollere deg med økonomien. Hvis du mot formodning skulle bli hos ham, så må du kreve både parterapi sammen og at han går sinnemestringskurs og tar behandling selv. Men jeg hadde ikke kastet bort mer tid på å leve med ham, for det han gjør er skadelig for både deg og barnet deres. Skulle han etter et brudd gå i terapi og ta sinnemestringskurs, da kan han heller oppsøke deg og se hvordan du har det i livet da, om du skulle være singel. Men ikke hold pusten, om du venter på en endring... Ta vare på deg selv og barnet ditt nå! Anonymkode: ff22e...e2e 3
Maskinfører Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 Høres ut som sånn Tyrkisk Muslim som de har snakket om her på Kvinneguiden før
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 Tusen takk for alle svar! Jeg føler jeg står litt sterkere og stødigere i meg selv allerede nå som jeg får bekreftet fra flere hold at jeg ikke skal finne meg i slik oppførsel! TS Anonymkode: e55a1...23e 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 Manipulerende personer bør ikke gå til parterapi. Da kan de vri på det parterapeuten sa, og bruke det i mot deg. Anonymkode: 58be7...29a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå