AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Jeg veksler veldig mellom å kjenne på hele meg at barnet er helt normalt, til å tenke at aktivitetsnivået er unormalt høyt. Nå har vi vert hos svigers en periode, og de kommenterer hele tiden på hvor aktivt barnet er. Det gjør meg straks usikker. Det skal sies at det er mange herrens år siden sist de hadde med barn å gjøre, og aktivitetsnivået oppleves kanskje høyere fordi de har glemt hvordan det var eller at de er blitt eldre og tåler mindre. Samtidig tenker jeg at de kan ha rett og at det er noe unormalt her. Det som er typisk barnet: *bytter aktiviteter hele tiden. Kan av og til sitte lenge med noe, men stort sett er det fra det ene til det andre. *vil ikke kose/ sitte på fanget med mindre det er bok eller tv involvert. Da sitter han gjerne lenge. *er alltid på farten, alt skal utforskes. Må fotfølges. *kreler og makker ved bleieskift. Liker ikke å sitte i vogn/bilstol eller ved bordet lenger enn 5/10 minutter. *våken og klar for dagen før fuglene fiser uansett når vi legger han. Dersom han en sjelden gang sover til 05.30 er det helt hallelujastemning her i huset. Er dette normalt i den alderen? Vi har ikke noen å sammenligne med da ingen i vår omgangskrets har barn på samme alder. Og barnet går på blandet avdeling i bhg og er mye mindre enn de andre der. En ting som bekymrer meg er at vi har latt barnet se litt tv det siste halve året. Bare for å få litt fri selv. Sitter sammen med han, men endelig kan vi sitte i ro i det minste. Dette har nå blitt kanskje så mye som en time i løpet av dagen, spredt ut over. Litt på morgen og litt på ettermiddag. Har megadårlig samvittighet for dette, og vurderer å kjøre full detox fremover. Kan det være at tv-tittingen har vert med å ødelagt konsentrasjonsevnen til barnet? Hilsen førstegangsmamma som er usikker! Anonymkode: 369fb...715
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Høres helt normal ut Og en times tv-titting per dag hadde ikke jeg stressa med å «detoxe». Går nok helt fint. Anonymkode: e28aa...b14 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Jeg kan bare svare for meg, har kun et barn og det er nå 14 mnd, og det er helt likt som du beskriver. Jeg hadde bestemt meg for ingen skjerm for 2 år og dømte de som tillot det🙈Men her ha vi også innført litt skjerm hver dag slik som dere, det er eneste mulighet for å få gjort noe eller sitet ned litt i løpet av dagen. Har ditt vært slik hele veien eller er det noe som har kommet eks etter han begynte å gå eller ble eldre? Anonymkode: 5498e...80d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan bare svare for meg, har kun et barn og det er nå 14 mnd, og det er helt likt som du beskriver. Jeg hadde bestemt meg for ingen skjerm for 2 år og dømte de som tillot det🙈Men her ha vi også innført litt skjerm hver dag slik som dere, det er eneste mulighet for å få gjort noe eller sitet ned litt i løpet av dagen. Har ditt vært slik hele veien eller er det noe som har kommet eks etter han begynte å gå eller ble eldre? Anonymkode: 5498e...80d Jeg har for øvrig også fått kommentarer på at ungen er svært aktiv, veldig utolmodig, nysgjerrig og "med". Så selv om det er innenfor normalen, er det nok ikke det som er MEST normalt😊 Anonymkode: 5498e...80d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Jeg har to stykker, ei på 4 år og ei på 2 år. Begge to har vært, og fortsatt er, veldig aktive. De har ikke tålmodighet eller ro nok i kroppen til å f.eks sitte og perle med de andre i barnehagen, og jeg måtte lære 4-åringen min hvordan hun bruker saks fordi hun sitter ikke rolig lenge nok i barnehagen til at de får gjort noe. 2-åringen min går aldri, hun løper og hun løper til noe fysisk stanser henne. Begge to klatrer, hopper og spretter hele dagen. Begge to får se tv litt hver dag, og de sitter sjelden i ro da heller. De sitter i kanskje 10 minutter, så løper de av gårde, leker litt, ser litt på tv og løper av gårde igjen. Så jeg tror du har en helt normal 1-åring, og den skjermtiden dere har har neppe ødelagt noen ting. Mine får se en halvtimes tid på morgenen, for da får jeg spist frokost og drukket kaffen min i fred. For meg er det gull verdt 😅 Anonymkode: 6b3e7...31a 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har to stykker, ei på 4 år og ei på 2 år. Begge to har vært, og fortsatt er, veldig aktive. De har ikke tålmodighet eller ro nok i kroppen til å f.eks sitte og perle med de andre i barnehagen, og jeg måtte lære 4-åringen min hvordan hun bruker saks fordi hun sitter ikke rolig lenge nok i barnehagen til at de får gjort noe. 2-åringen min går aldri, hun løper og hun løper til noe fysisk stanser henne. Begge to klatrer, hopper og spretter hele dagen. Begge to får se tv litt hver dag, og de sitter sjelden i ro da heller. De sitter i kanskje 10 minutter, så løper de av gårde, leker litt, ser litt på tv og løper av gårde igjen. Så jeg tror du har en helt normal 1-åring, og den skjermtiden dere har har neppe ødelagt noen ting. Mine får se en halvtimes tid på morgenen, for da får jeg spist frokost og drukket kaffen min i fred. For meg er det gull verdt 😅 Anonymkode: 6b3e7...31a Høres helt annerledes ut med dine da du skriver de løper av gårde for å leke. Jeg og TS har som hun skrev barn som må fotfølges, det er et helt annet nivå av krevende. Anonymkode: 5498e...80d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Veldig likt ene barnet mitt. Hun har autisme. Anonymkode: ae1b6...195
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 Høres veldig normalt ut. Min er helt lik, bortsett fra at hun sover lenger. Anonymkode: ff287...a45 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres helt annerledes ut med dine da du skriver de løper av gårde for å leke. Jeg og TS har som hun skrev barn som må fotfølges, det er et helt annet nivå av krevende. Anonymkode: 5498e...80d Jeg må omtrent fotfølge de. Gjør jeg ikke det, løper de fort ut i veien (hvis vi er på steder uten gjerde) eller de klatrer på ting de ikke har lov til. Får kommentarer stadig vekk fra barnehagen om at de er veldig aktive, så det er ingen rolige og avslappende dager her heller. Anonymkode: 6b3e7...31a 1
Surriball Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 Helt normalt, de fleste ettåringer er sånn. Og la nå barnet se litt barne-tv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 Helt lik min. Travelt, kaotisk og gøy. Anonymkode: 10967...da2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 Min på 16 måneder er lik, bare at hun ikke våkner like tidlig (men våkner mange ganger iløpet av natten istedet, noen ganger våken et par timer midt på natta) Var ganske tidlig ute motorisk og er veldig nysgjerrig. Snakker ikke ennå men babler masse og peker konstant på ting og vil at vi skal si hva det er (tror iallfall det er det hun vil) Vi ser og littegrann TV hver dag men forsøker å begrense det til en halvtime og ser kun programmer på NRK, forsøker å velge rolige ting. Anonymkode: f9b4d...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 Jeg har hørt at det skal hjelpe å ha færre leker fremme så jeg forsøker iblant å ta vekk noen av lekene så det ikke er så mange valg på en gang. Men må innrømme at det ofte blir mye rot og så blir mange liggende fremme likevel.. Så burde bli litt bedre på dette. (Hjelpe på konsentrasjonen for barnet altså) Anonymkode: f9b4d...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #15 Skrevet 18. juni 2023 Høres normalt ut. Her er det full fest fra 05.30 😅👍 Anonymkode: 81d89...87f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Skrevet 18. juni 2023 Høres veldig likt ut med min på samme alder, og den eldste var også sånn. Det er en slitsom alder for foreldrene, det skal være sikkert og visst 😅 Anonymkode: 413b7...375 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #17 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Veldig likt ene barnet mitt. Hun har autisme. Anonymkode: ae1b6...195 Da har hu en rekke andre særtrekk i tillegge til det TS beskriver. Anonymkode: 5498e...80d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #18 Skrevet 18. juni 2023 Som å lese om min, bare at hun ikke fant roen med bok og gikk lei tv-titting etter 5min om det ikke kunne kombineres med parkour i sofaen samtidig. Veldig tidlig ute og sterk motorisk (både fin og grov) men begynte litt senere med språk. Fikk beskjed av barnehagen om at hun hadde et veldig lite oppmerksomhetsvindu i forhold til jevnaldrende når hun startet i barnehagen (17mnd). Vi har fryktet autisme, og vært inne på tanken om adhd (begge deler ligger i slekta). merket en markant endring når hun bikket 2år, det samme gjorde barnehagen, selv om hun fortsatt er en virvelvind uten sidestykke. Har lagt fra oss tanken på autisme, enn så lenge, men vil ikke bli overrasket om det dukker opp noen bokstaver etterhvert😊 Anonymkode: 335f4...f4d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå