Gå til innhold

Er fristet til å sprette BSU og betale tilbake skattefordel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ca. 270 000 kr stående på BSU.

Men ser ikke noen utsikter til å kunne kjøpe noe eget i nær fremtid...

Er 33 år og har uansett bare 1 år igjen å spare. Så i forbindelse med å aldri få opprettet BSU konto igjen så har det ikke noe å si.

Skulle gjerne hatt de pengene nå, er drittlei av sånn jeg har det nå, har lyst å sprette BSUen, ha litt ekstra cash og få det litt greit for min psykiske helse.

Eneste som hindrer meg er at det skal bli brukt mot meg å kjøpe bolig resten av livet, men har det noe å si egentlig om man ordner egenkapital på andre måter? Har uansett inntrykk av at inntekt og total gjeld er viktigere i regnestykket. Feks. har jeg ikke sjans nå pga. lav inntekt og boligpriser som enslig, og midlertidig stilling.

Noe annet som er litt kjipt er at BSU-renta er ganske bra om dagen, nå som den er forbi 5% så er det allerede 6000 kr i renteinntekter i år så langt, og stigningen er jo ikke over, så føler jeg burde la det stå og melke kontoen mest mulig, men samtidig så kan jo evt. sette noe av det i fond og få bedre avkastning.

En annen ting jeg kvier meg til er å faktisk kontakte banken og gjøre det, ser for meg at det kommer til å være ydmykende og vanskelig. Når jeg googler så virker det som dette egentlig ikke er en mulighet, men vet fra tidligere tråder her inne at man strengt tatt kan gjøre som man vil så lenge man tar konsekvensene av å betale tilbake skattefordelene.

I forbindelse med det som skjer nå i verden uansett med renteøkning, så føles det ikke noe poeng å ha pengene låst i BSU.

Dere som har gjort dette, hvordan var prosessen og angrer dere eller var det vel verdt det?

Klok av skade skulle jeg egentlig ønsket at jeg aldri låste pengene på BSU, og synest egentlig det er betenkelig hvor vanskelig det skal være å få tilgang til midlene om man ikke skal bruke dem akkurat på bolig. Synest det faktisk burde ha vært mulig å sende inn søknadskjema via nettbanken der man signerte digitalt uten at man trengte å kontakte banken for å forklare hvorfor.

Anonymkode: ae50b...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok ut BSU da jeg var 34. Kommunikasjonen med banken var minimal, og strengt tatt så er det ingen som dømmer deg. Det er dine penger, ikke bankens.

Sett noe av pengene i fond, så får du uansett mye bedre avkastning enn de ynkelige BSU rentene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (Akkurat nå):

Tok ut BSU da jeg var 34. Kommunikasjonen med banken var minimal, og strengt tatt så er det ingen som dømmer deg. Det er dine penger, ikke bankens.

Sett noe av pengene i fond, så får du uansett mye bedre avkastning enn de ynkelige BSU rentene.

Tusen takk for informasjon.

Etter å ha sett litt på siden til banken så ser det faktisk ut som de har et skjema for å avslutte BSU. Så da skal jeg prøve det. Håper det blir minimal med kommunikasjon.

Kan jeg spørre hvordan du ordnet det med å betale tilbake skatt? Ventet du på skattemeldingen året etter eller betalte du inn et beløp på forhånd? Jeg skal betale tilbake ca. 35 000 kr har jeg funnet ut ved å sjekke opp tidligere skatteoppgjør.

Skrevet

Du kan avslutte BSU. Bare å sende en melding til banken. Du bestemmer. 

Det er rett at du må betale tilbake skattefordelen om du ikke bruker pengene på bolig. 

Det kommer med på neste skattemelding.

Sett av det du tror du må betale i skatt på en vanlig sparekonto med en gang etter utbetaling. Gjerne kall den "skatt" for å minne deg på hva det er. 

Når skatteoppgjør kommer så er du forberedt på restskatt.

Schnuhu

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent 1 år og sett så på fond.

Anonymkode: 945cf...aea

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for informasjon.

Etter å ha sett litt på siden til banken så ser det faktisk ut som de har et skjema for å avslutte BSU. Så da skal jeg prøve det. Håper det blir minimal med kommunikasjon.

Kan jeg spørre hvordan du ordnet det med å betale tilbake skatt? Ventet du på skattemeldingen året etter eller betalte du inn et beløp på forhånd? Jeg skal betale tilbake ca. 35 000 kr har jeg funnet ut ved å sjekke opp tidligere skatteoppgjør.

Det kommer av seg selv på neste års skattemelding, dvs du får en baksmell på 35.000 kr. Det er ingenting å stresse med, pengene har du jo😉

Skrevet (endret)
13 hours ago, AnonymBruker said:

men har det noe å si egentlig om man ordner egenkapital på andre måter?

Hvordan skal du ordne egenkapital på andre måter hvis du planlegger å brenne BSU-pengene? Hadde du satt av litt ekstra penger til bufferkonto eller en fornøyelseskonto hadde du hatt penger til å "bedre din psykiske helse", men her skal du altså sprette boligsparekontoen for å kjøpe deg noe for å få det bedre psykisk? Ikke verdens lureste idé (med forbehold om noe manglende bakgrunnsinfo)

Endret av newman01
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Hvordan skal du ordne egenkapital på andre måter hvis du planlegger å brenne BSU-pengene? Hadde du satt av litt ekstra penger til bufferkonto eller en fornøyelseskonto hadde du hatt penger til å "bedre din psykiske helse", men her skal du altså sprette boligsparekontoen for å kjøpe deg noe for å få det bedre psykisk? Ikke verdens lureste idé (med forbehold om noe manglende bakgrunnsinfo)

Er ikke sånn at jeg ikke kan spare egenkapital bare fordi jeg avslutter BSUen?! Skal nok komme i gang med sparinga igjen med tiden, så er det evt. arv., og salg av bil (som er nedbetalt) som feks. kan brukes til egenkapital. 

Har ikke tenkt å brenne av alt på BSUen bare fordi jeg avslutter kontoen. Tenker blant annet å sette noe av pengene i fond for å få bedre avkastning, og det meste skal stå på sparekonto.

Har kommet i en litt uheldig skvis etter å ha vært arbeidsledig en stund og har nettopp begynt å jobbe igjen i full stilling.  Før jeg var arbeidsledig hadde ganske grei sparekonto som sakte men sikkert har blitt tømt pga. en rekke utgifter har kommet på en gang + minimalt med penger inn.

Pga. fullt ferietrekk, har jeg denne måneden ikke fått utbetalt lønn, og har makset kreditkortet på 20 000 kr mens jeg venter på ferietillegg fra NAV som jeg ikke vet når jeg kommer, men som visstnok skal komme denne måneden. I tillegg har rentene begynt å løpe på kredittkortet nå. Tillegget fra NAV kommer knapt til å dekke kredittkortregningen (finnes ingen informasjon noen plass om man faktisk skal skatte av dette heller), og jeg har begynt å telle på krona når jeg går i butikken og revurdert om jeg har mulighet til å være med på sosiale ting som kafébesøk når jeg har blitt spurt. Siden det fortsatt er litt ferietrekk i juli, vil jeg ikke komme riktig ovenpå da heller, og jeg risikerer å bli hengende en del bakpå med kredittkortet, som er en skikkelig ubehagelig følelse. 

Orker rett og slett ikke å ha det sånn, orker ikke økonomisk stress i tillegg som går utover min psykiske helse. Har en kjip skade som har satt meg ut i et par måneder, og som gjør livet litt ekstra kjipt akkurat nå. Spesielt er det kjipt å være pengelengs nå på sommeren. Og nei, har ikke skulset bort penger på å bestille ferietur eller noe.

Så ja, det virker kanskje idiotisk for en så avgrenset periode, men føltes som jeg var på nippet i å havne i en situasjon der jeg ikke klarer å betale regningen på kredittkortet uten å måtte låne på nytt for å ha noe å leve av til lønn kommer, og føles som jeg virkelig var på vei inn i en negativ spiral økonomisk. 

Det er faktisk bedre å sprette BSUen i stedenfor å ende opp som gjeldsslave visst man skal sette det på spissen, når man faktisk har midler til det. Selv om jeg bare trenger 20 000 kr for å betale gjelden, og kanskje 10 000- 20 000 kr på fornøyelser. Nå er det dessverre sånn at man ikke kan ta ut deler av det som er låst uten å avslutte BSU, så da blir det rett og slett sånn at man må sprette hele BSUen. Heldigvis er jeg såpass gammel at jeg ikke kan spare mye mer, i år er faktisk siste året jeg kunne ha satt inn og nå er jo uansett skattefradraget halvert så det lønner seg ikke så mye lenger som det gjorde før.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Sendte melding til banken og kontoen er allerede avsluttet i dag og pengene på sparekonto uten at jeg trengte å kommunisere noe mer med banken. Så nå er det i orden :) Skrev ganske tydelig at jeg foresto konsekvensene av å avslutte kontoen, så det ble ikke så ille som jeg tenkte.

Har allerede opprettet en egen bankkonto med beløpet jeg skal betale tilbake i skatt, og kalt denne kontoen for skatt :)

Føles litt vemodig å ha sprettet kontoen, men samtidig veldig godt å slippe dette økonomiske stresset. Livet føles mye lettere i dag bare av å vite at man har råd til diverse trekk på konto og få betalt ut kredittkortet.

Nå skal jeg benytte anledningen også til å komme ovenpå økonomisk, og tenker å sette av mellom 25 000 - 50 000 kr av pengene i fond, og la en god del stå igjen på sparekonto. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er ikke sånn at jeg ikke kan spare egenkapital bare fordi jeg avslutter BSUen?! Skal nok komme i gang med sparinga igjen med tiden, så er det evt. arv., og salg av bil (som er nedbetalt) som feks. kan brukes til egenkapital. 

Har ikke tenkt å brenne av alt på BSUen bare fordi jeg avslutter kontoen. Tenker blant annet å sette noe av pengene i fond for å få bedre avkastning, og det meste skal stå på sparekonto.

Har kommet i en litt uheldig skvis etter å ha vært arbeidsledig en stund og har nettopp begynt å jobbe igjen i full stilling.  Før jeg var arbeidsledig hadde ganske grei sparekonto som sakte men sikkert har blitt tømt pga. en rekke utgifter har kommet på en gang + minimalt med penger inn.

Pga. fullt ferietrekk, har jeg denne måneden ikke fått utbetalt lønn, og har makset kreditkortet på 20 000 kr mens jeg venter på ferietillegg fra NAV som jeg ikke vet når jeg kommer, men som visstnok skal komme denne måneden. I tillegg har rentene begynt å løpe på kredittkortet nå. Tillegget fra NAV kommer knapt til å dekke kredittkortregningen (finnes ingen informasjon noen plass om man faktisk skal skatte av dette heller), og jeg har begynt å telle på krona når jeg går i butikken og revurdert om jeg har mulighet til å være med på sosiale ting som kafébesøk når jeg har blitt spurt. Siden det fortsatt er litt ferietrekk i juli, vil jeg ikke komme riktig ovenpå da heller, og jeg risikerer å bli hengende en del bakpå med kredittkortet, som er en skikkelig ubehagelig følelse. 

Orker rett og slett ikke å ha det sånn, orker ikke økonomisk stress i tillegg som går utover min psykiske helse. Har en kjip skade som har satt meg ut i et par måneder, og som gjør livet litt ekstra kjipt akkurat nå. Spesielt er det kjipt å være pengelengs nå på sommeren. Og nei, har ikke skulset bort penger på å bestille ferietur eller noe.

Så ja, det virker kanskje idiotisk for en så avgrenset periode, men føltes som jeg var på nippet i å havne i en situasjon der jeg ikke klarer å betale regningen på kredittkortet uten å måtte låne på nytt for å ha noe å leve av til lønn kommer, og føles som jeg virkelig var på vei inn i en negativ spiral økonomisk. 

Det er faktisk bedre å sprette BSUen i stedenfor å ende opp som gjeldsslave visst man skal sette det på spissen, når man faktisk har midler til det. Selv om jeg bare trenger 20 000 kr for å betale gjelden, og kanskje 10 000- 20 000 kr på fornøyelser. Nå er det dessverre sånn at man ikke kan ta ut deler av det som er låst uten å avslutte BSU, så da blir det rett og slett sånn at man må sprette hele BSUen. Heldigvis er jeg såpass gammel at jeg ikke kan spare mye mer, i år er faktisk siste året jeg kunne ha satt inn og nå er jo uansett skattefradraget halvert så det lønner seg ikke så mye lenger som det gjorde før.

Så du tar det ut av bsu hvor du har god rente for å sette mesteparten på sparekonto med elendig rente? 

Anonymkode: 9a8b9...a25

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Bra at det ordnet seg. Det er også bra å avsette penger til skatt. Men du er ikke helt i mål enda.

1) Før du setter inn pengene i fond, så burde du gjøre en fullstendig vurdering av din aktuelle risikoevnen. Når du faktisk låner penger med kredittkortet så tyder det på at din buffer er / har vært for lav. Du burde bygge deg en buffer først. 

Husk at en buffer ikke skal brukes til å fornøye seg, ikke til ferie, ikke til å betale regninger til vanlig osv. En buffer brukes for å dekke manglende inntekt. Det strakk ikke til i ditt tilfelle så vurder nøye hva du trenger å ha stående.

2) Klipp kredittkortet og si det opp. Din økonomi er ikke moden for det enda. Prøv deg uten en stund. Betal utestående lån.

3) Lag et budsjett. Budsjettet bør være slik at du har noe igjen etter alle utgiftene og sparing.

4) Vurder om skattekonto kan være en fastrentekonto. Da får du litt rente på det før de brukes til skatt.

5) Om du da velger fond, så må du være klar for at de står der i 15 år eller mer. Det er lettere sagt enn gjort. Fond er bra alternativ formuebygging. Ikke alle trenger å eie bolig. Det er positiv at du ønsker deg fond sparing nå som det ikke blir bolig. Vurder regelmessig fondsparing i budsjettet ditt.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jøssenavn, man klarer seg helt fint økonomisk til man er over 30 år, har nesten full BSU-konto, som forøvrig vitner om gode spareevner gjennom åra (mesteparten som student), også blir man stemplet som totalt håpløs økonomisk bare fordi man er så uheldig å komme i ein økonomisk skvis en gang i livet etter måneder som arbeidsløs og med full ferietrekk.  I tillegg til å få råd om å klippe sitt eneste kredittkort med kredittramme på 20 000 kr som er en del under vanlig lønn, som man forøvrig hadde klart å betale inn i løpet av 1-2 måneder, i tillegg til å bli frarådet å sette en forholdvis liten sum i fond når man har over 200 000 kr disponibelt etter penger satt av til skatt? 

Bare fordi man velger å avslutte en konto med egne oppstarte midler, etter å ha hatt den i 13 år. 

Setter jeg 25 000 kr i fond til å begynne med, så har jeg fortsatt 200 000 kr stående på sparekonto. Nå som jeg er i full jobb og begynner å få normal lønn igjen fra august så har jeg mulighet til å spare en del hver måned.

Dersom jeg hadde nevnt at jeg hadde 250 000 kr disponibelt på konto uten å si noe om hvor pengene kom fra, så er det ingen her som hadde rådet meg til å la alt stå i en buffer og ikke sette noe i fond.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøssenavn, man klarer seg helt fint økonomisk til man er over 30 år, har nesten full BSU-konto, som forøvrig vitner om gode spareevner gjennom åra (mesteparten som student), også blir man stemplet som totalt håpløs økonomisk bare fordi man er så uheldig å komme i ein økonomisk skvis en gang i livet etter måneder som arbeidsløs og med full ferietrekk.  I tillegg til å få råd om å klippe sitt eneste kredittkort med kredittramme på 20 000 kr som er en del under vanlig lønn, som man forøvrig hadde klart å betale inn i løpet av 1-2 måneder, i tillegg til å bli frarådet å sette en forholdvis liten sum i fond når man har over 200 000 kr disponibelt etter penger satt av til skatt? 

Bare fordi man velger å avslutte en konto med egne oppstarte midler, etter å ha hatt den i 13 år. 

Setter jeg 25 000 kr i fond til å begynne med, så har jeg fortsatt 200 000 kr stående på sparekonto. Nå som jeg er i full jobb og begynner å få normal lønn igjen fra august så har jeg mulighet til å spare en del hver måned.

Dersom jeg hadde nevnt at jeg hadde 250 000 kr disponibelt på konto uten å si noe om hvor pengene kom fra, så er det ingen her som hadde rådet meg til å la alt stå i en buffer og ikke sette noe i fond.

Du motsier deg selv litt eller jeg skjønner at du prøver å rettferdiggjøre egne beslutninger ovenfor deg slev. 

Først stresser du over kredittkort, så kaster du ut at det er null stress for det kunne du uansett betalt ned i løpet av 1-2 mnd. Altså.. 

Tror de fleste klør seg i hode over at du skal ha 200 k stående å råttne på ordinær sparekonto. BSU er det absolutt mest risikofrie med så høy rente, min har vell 5,90 % i rente nå + skatte fradraget. Idioti og ta de ut pr i dag når de for min del skal gå til ek en gang i fremtiden.

Det hadde gitt mer mening og tatt ut penge for å investere i noe med bedre avkastning og vært inneforstått med risikoen av det. 

Det du sier i det siterte innlegget vitner jo om at du ikke egentlig trengte ta de ut. Fult ferietrekk? Har du ikke råd til ferie så tar du selvfølgelig ikke ferie. Du kunne betalt ned kreditkort på 1-2 mnd, men du casha heller ut over 200k. Overskuddet skal du la stå på en sparekonto med hva, 2-3% rente? Altså tap i realiteten. Makes no sense.

Anonymkode: b5ac1...acb

Skrevet

Så du brant 35000 skattepenger for å betale ned et lån på 20'000? Har du regnet på den renta? Her snakker vi etpar hundre prosent minst. I måneden!

Det hadde kostet deg noen tusenlapper i rentekostnader å bruke noen måneder på å betale kredittkortet, men istedenfor velger du den nest verste måten å betale det ut med... 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor snakker du om deg selv i tredjeperson? Det er du som er TS? 

Anonymkode: 05839...163

Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jøssenavn, man klarer seg helt fint økonomisk til man er over 30 år, har nesten full BSU-konto, som forøvrig vitner om gode spareevner gjennom åra (mesteparten som student),

Hm ...

også blir man stemplet som totalt håpløs økonomisk bare fordi man er så uheldig å komme i ein økonomisk skvis en gang i livet etter måneder som arbeidsløs og med full ferietrekk.

Men hvorfor hadde du ikke nok i din buffer da? Du kan jo økonomi? 

I tillegg til å få råd om å klippe sitt eneste kredittkort med kredittramme på 20 000 kr som er en del under vanlig lønn, som man forøvrig hadde klart å betale inn i løpet av 1-2 måneder

Jeg tror du misforstår konseptet med et kredittkort. Har du ikke nok penger til å betale regningen første gang så har du gått på en smell. Forskyver du det til fremtiden med dyre renter så har jo du enda mindre i fremtiden. Men du har ikke nødvendigvis håndtert situasjonen økonomisk forsvarlig med det samme.

Å gi råd om å kvitte seg med kredittkortet er helt innenfor. Det handler om å få vekk impuls til kreditt og tvinge frem et forsvarlig budsjett.

1 hour ago, newman01 said:

Så du brant 35000 skattepenger for å betale ned et lån på 20'000? Har du regnet på den renta? Her snakker vi etpar hundre prosent minst. I måneden!

Det hadde kostet deg noen tusenlapper i rentekostnader å bruke noen måneder på å betale kredittkortet, men istedenfor velger du den nest verste måten å betale det ut med... 

Amazing, made my day😚!

Men om TS ikke ønsker å gå boligveien slik som forspeilet i første innlegg så synes jeg at det er helt innenfor å kvitte seg med BSU uansett, samme om deler av det brukes på å få vekk lån.

i tillegg til å bli frarådet å sette en forholdvis liten sum i fond når man har over 200 000 kr disponibelt etter penger satt av til skatt?

Glasskulen min vet jo også helt tydelig alt om din økonomi og dine bufferbehov. Vurder ditt risikoevne. Godt mulig at du ikke burde sette noe i fond. Godt mulig at du kan gå all in. How to know?

Du har nettopp gått på en smell og da burde du gå frem defensiv for å unngå ytterlige smell. Gi det litt tid. Om du investerer om noen måneder er det fremdeles innenfor.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...