Gå til innhold

Selge hus og kjøpe nytt, prosess?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lenge i forveien bør jeg kontakte megler? Er noe tidspunkt på året bedre å selge enn andre? Og bør jeg selge eller kjøpe først?

Ønsker å flytte om ca et år. 

Anonymkode: 22fc5...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er mange variabler her. Vi valgte å kjøpe først, da vi ikke kan risikere å bli stående uten bolig (har barn). Ulempen med dette er at du ikke vet nøyaktig hva du selger for eller hvor lang tid det tar å få solgt. Mange meglere er kjappe og vi gikk fra første kontakt til visning og salg på under fire uker. 

Anonymkode: 5304b...150

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CSe0gvmY2b

Du må kontakte banken, om du vil kjøpe først må du jo få mellom finansiering godkjent. Om du ikke kan få det må du jo selge først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sesongbasert ja, og det kan nok variere litt etter område/distrikt også.

Ville forhørt meg med meglere i området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IneT skrev (1 minutt siden):

Du må kontakte banken, om du vil kjøpe først må du jo få mellom finansiering godkjent. Om du ikke kan få det må du jo selge først. 

Godt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjugur skrev (1 minutt siden):

Det er sesongbasert ja, og det kan nok variere litt etter område/distrikt også.

Ville forhørt meg med meglere i området

Det kan jeg gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mange variabler her. Vi valgte å kjøpe først, da vi ikke kan risikere å bli stående uten bolig (har barn). Ulempen med dette er at du ikke vet nøyaktig hva du selger for eller hvor lang tid det tar å få solgt. Mange meglere er kjappe og vi gikk fra første kontakt til visning og salg på under fire uker. 

Anonymkode: 5304b...150

Jeg har også barn og ønsker absolutt ikke å ut på leiemarkedet. Fire uker var kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvorfor du skal kjøpe/selge. Mange av oss kjøper fordi vi finner boligen vi leter etter, og slår til. Så starter vi salgsprosessen. 

Hvis det er godt tilbud på det du vil kjøpe, Jan du jo selge først.

Anonymkode: 49945...9b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville brukt tiden framover til å grunnrydde og forberede huset for salg. Sortere med kritisk blikk, bli kvitt ting du ikke trenger å ha, flikke og male hvis det trengs. 
Det er mye jobb å flytte, så du vil takke deg selv for å ha gjort dette arbeidet på forhånd. 

Anonymkode: 8b5a1...f3f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi valgte å kjøpe først pga at vi har barn og ikke kunne ta sjansen på å stå uten bolig.

Det angrer jeg på da leiligheten vår lå ute i 9 mnd før den ble solgt til 20% under prisantydning til slutt.

Vi sitter med ett såpass mye større lån nå enn planlagt, to år etter, at med rentestigningen og at en av oss plutselig ble permittert, ikke har noe annet valg enn å selge.

Jeg hadde absolutt solgt først, spesielt i disse tider, slik at dere vet akkurat hvor mye dere har til å bruke på ny bolig.

Det sies vel at januar/februar og august er de beste mnd å legge ut for salg.

Anonymkode: f3a98...050

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville brukt tiden framover til å grunnrydde og forberede huset for salg. Sortere med kritisk blikk, bli kvitt ting du ikke trenger å ha, flikke og male hvis det trengs. 
Det er mye jobb å flytte, så du vil takke deg selv for å ha gjort dette arbeidet på forhånd. 

Anonymkode: 8b5a1...f3f

God ide, det skal jeg absolutt gjøre! Jeg burde kanskje male/pusse opp overflater osv også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde absolutt solgt først, spesielt i disse tider, slik at dere vet akkurat hvor mye dere har til å bruke på ny bolig.

Problemet med det er jo at jeg risikerer at barna og jeg står uten bolig… Hvordan ville du løst det i tilsvarende situasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet med det er jo at jeg risikerer at barna og jeg står uten bolig… Hvordan ville du løst det i tilsvarende situasjon ?

For å ta det motsatte argumentet: Vi brukte 2 år på å finne huset vi ville ha. Du må nesten se an din situasjon. For oss, som på ingen måte måtte flytte men ventet på det akkurat rette, var det ikke noe argument å selge først. Vi er midt i salgsprosessen nå, så tiden får vise hvor lurt det er... Men samtidig har vi en ryddig økonomi som tåler å stå i usolgt hus ei god stund. Så det er en risiko vi er villig til å ta. Det var også en forutsetning for å flytte i det hele tatt. 

Anonymkode: 2d3e2...2aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøp først, så er du sikker på du får den eiendommen du ønsker. Man får jo  bolikjøpeforsikring hos mange meglere. Om ikke huset/leiligheten er solgt innen en viss tid, så får man 10 000 mnd til å dekke utgifter på dobbelt lån. 

Mai/juni er anbefalt av flere meglere som god salgstid.

Anonymkode: 0d9a7...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan både forhandle på overtagelsestiden med en evt kjøper og leie noe midlertidig.

Alt er bedre enn å stå i en situasjon hvor man ikke får solgt og til slutt blir tvunget til å selge til en mye lavere pris enn anslått.

Anonymkode: f3a98...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med megler, forklarer situasjonen. Du forventer å flytte om ca et år, og vil få behov for megler. Megler kan sjekke statistikken på salg i området ditt med tanke på hvor vanskelig/enkelt det er å selge tilsvarende objekter, når det lønner seg å selge og hva du bør kunne forvente å selge for. Vær obs på at du ved å selge og kjøpe i samme tidsrom selger og kjøper du i samme marked. Velger du en "het" periode å selge i, vil du sannsynligvis oppleve mer konkurranse og dermed økte priser på det du kjøper selv.

Jeg kan anbefale å høre med flere ulike meglere for å finne en som passer deg, og som ikke tar for stor del av kaka. Det kan man gjerne bruke god tid på, i stedet for å skaffe en i hui og hast etter at man har kjøpt. Vi gjorde det, og megleren hadde ingen problemer med å ha et salg liggende frem i tid.

Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, AnonymBruker said:

God ide, det skal jeg absolutt gjøre! Jeg burde kanskje male/pusse opp overflater osv også?

Ja muligens, men dette kan megler hjelpe deg med å finne ut av. Du ønsker å gjøre akkurat nok, men bare de riktige tingene 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bankene vil helst at du selger først, mange som opplever tregt salg om dagen.. Når du selger først vet du hva du har å kjøpe for. Men,selvsagt en risiko at man står uten bolig hvis man ikke har funnet noe nytt omtrent samtidig som man selger.. Glad vi ikke kjøpte først,for vi brukte over 6 mnd på å selge. Da vi hadde solgt,måtte vi bo hos mine foreldre en stund,før vi fikk kjøpt. Tungvint,men sånn ble det..Har du familie du kan bo hos en periode? 

Anonymkode: 1984d...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og,som noen over her sa: Begynn med det du kan begynne med. Rydd og kast,pakk ned ting du ikke trenger å bruke i hverdagen, feks vintertøy og julepynt. Merk alle poser og esker,og samle det du har pakket på et rom du ikke bruker feks. Det er mye jobb med flytting,og godt med alt som er gjort,eller ihvertfall begynt på...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og,som noen over her sa: Begynn med det du kan begynne med. Rydd og kast,pakk ned ting du ikke trenger å bruke i hverdagen, feks vintertøy og julepynt. Merk alle poser og esker,og samle det du har pakket på et rom du ikke bruker feks. Det er mye jobb med flytting,og godt med alt som er gjort,eller ihvertfall begynt på...

Ser nå at du tenker flytte om et år,da er det kanskje ikke så lurt å pakke vintertøy og julepynt enda! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...