Grøntgress77 Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Hei! Håper at noen kan hjelpe Vi har leid et leilighet for 9år (2 voksne og 2 barn) Endelig vi har kjøpt oss et hus og flyttet ut 1 uke siden. Vi var ferdig med å vaske leiligheten på onsdag denne uka. Eier har sett på leilighet og eneste som notert at gulvet(eikeparkett) på kjøkkenet var mørkere der hvor er vasken. Sikkert pga vann. På kjøkken er ganske mørkt og mens jeg laget mat jeg ofte hadde våte hender og sikkert ikke alltid tørket gulvet med en gang. Men eier av leiligheten sa at det er ikke noen problem og han skal prøve og pusse med pusse papir og hvis det går ikke, gulvet skal bare være sånn. På fredag fikk jeg melding fra han, at til å få det mørket bort, gulvet må slipes men han tar det på egen kost. Men han ville at vi betaler for kjøkken vifte som var litt ødelagt og jeg bare vippset han penger for ny vifte. Da ringte han til banken og frigjort hele depositum og bare ønsket oss og ha en fin sommer i nytt hus. MEN i går(lørdag) jeg fikk melding fra han igjen at gulvet må nok slipes( det han allerede sa på fredag og det var helt greit til han) Derfor han skal sende bilder av gulvet til Husleieutvalget for å høre hvis det er normal slitasje eller skal dekkes av leietager. Han sier at han fortsatt kan få dekket skader etter han frigjort depositum!! Jeg var bare sjokkert! Han plutselig begynte å snakke helt annerledes. Vi var enig om alt på fredag og vi var ferdig med saken! Kanskje noen vet hvis eier har egentlig lov å kreve til å dekke skade etter han frigjort depositum??
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Nei, når han har frigjort depositum kan han ikke komme og klage i ettertid. Anonymkode: cb1f1...ad1 13 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Bare si nei, det er normal slitasje. Ikke betal fem øre og anse dere som ferdige med hele saken. Normal slitasje, sånn er livet! Si det og ikke si noe mer. Anonymkode: 29c27...96f 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 Jeg hadde ikke betalt for vifta engang. Den er ødelagt og sånt skjer. Ingen klarer å bruke en vifte feil på 9 år. Han har frigjort depositum så da kan han ikke komme i ettertid å kreve penger fra depositumet. Anonymkode: c5576...946 5 1
Schmuhu Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 (endret) Svar at overtakelsen er gjennomført og at leieforholdet har blitt avsluttet. Si takk for mange hyggelig år og en ukomplisert utbetaling av depositumet. Videre forklarer du at du ser frem til husleietvistutvalget dersom utleier mener det foreligger mislikehold. Når utleier faktisk skulle åpne en sak, så spør du i møter med utvalget om hva som står i utflyttingsprotokollen du signerte. Om ikke huseier kan dokumentere for åpenbare skader ved utflytting og at det ble tatt opp med deg i protokollen så blir det en vanskelig sak for utleier. Vent, det finnes ingen protokoll? Ja men hvorfor har utleier nektet protokoll da? Booom, saken er ferdig. Det er sant at utleier kan klage inn vesentlige skader som går utover vanlig slitasje. Dokumentasjonskravene er høy. Jeg mener dog at det ikke kan være tilfelle her. Vannskaden fra vasken går uansett på utleier. Mulig at utleier til og med har tilrettelagt for skaden ved å bruke feil gulv ved vasken. Utleier kunne jo har hatt fliser der som tåler vann. Boom, hva tror du husleietvistutvalget gjør da? Schmuhu Endret 18. juni 2023 av Schmuhu 6 1 1
Grøntgress77 Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2023 Takk for svar til alle. Akkurat nå føler jeg stort press fra utleier. Han begynte også å klage om alle (dype) ryper på gulvet og mener at gulvet må slipes og det skal koste minst 20.000kr. Han mener at han kan sende alle skader innen 14 dager og kan kreve fra meg penger. Også han sier at han frigjort depositum at leietager har økonomi til å dekke skader. Jeg mener at før han frigjort depositum han hadde tid nesten 2 dager..og han kunne sjekke helle leilighet med forstørrelse glass… Egentlig alt depositum er borte. Jeg betalte alle penger tilbake til den person som lånte de til meg. Så egentlig hvordan kunne jeg dekke eventuelt skader hvis jeg har ikke råd til det og kan ikke låne penger fra ingen sted? Utleier vil finne en løsning med meg, og han mener at det blir biligere en hvis han sender alle kostnader for skader til Husleietvistutvalget.. Føler meg sliten psykisk av denne situasjon…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 1 minutt siden, Grøntgress77 said: Takk for svar til alle. Akkurat nå føler jeg stort press fra utleier. Han begynte også å klage om alle (dype) ryper på gulvet og mener at gulvet må slipes og det skal koste minst 20.000kr. Han mener at han kan sende alle skader innen 14 dager og kan kreve fra meg penger. Også han sier at han frigjort depositum at leietager har økonomi til å dekke skader. Jeg mener at før han frigjort depositum han hadde tid nesten 2 dager..og han kunne sjekke helle leilighet med forstørrelse glass… Egentlig alt depositum er borte. Jeg betalte alle penger tilbake til den person som lånte de til meg. Så egentlig hvordan kunne jeg dekke eventuelt skader hvis jeg har ikke råd til det og kan ikke låne penger fra ingen sted? Utleier vil finne en løsning med meg, og han mener at det blir biligere en hvis han sender alle kostnader for skader til Husleietvistutvalget.. Føler meg sliten psykisk av denne situasjon… Ganske sikker på at utleier prøver å presse deg til å gi penger fordi han har driti på draget. Anonymkode: a5c5f...c67 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 Grøntgress77 skrev (5 minutter siden): Utleier vil finne en løsning med meg, og han mener at det blir biligere en hvis han sender alle kostnader for skader til Husleietvistutvalget.. Bare si nei, dere skal ikke finne noen privat løsning. Hvis han ønsker å gå videre med saken så må han sende den til husleietvistutvalget. Anonymkode: 06540...9a3 4
Pillarguri Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 Jeg kan ikke tro at huseier har noen sak. Når leiligheten har vært leiet ut til dere i 9 år så må utleier regne med at det er slitasje på gulvet. Ikke la dere presse til å betale noe til huseier. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Henvis til at dere hadde en avtale der han skriftlig har informert deg om at alt er OK og at dere ikke er skyldig noe samt at han har frigjort depositum til dere og spør om han ønsker ta saken til forliksrådet eller hva det egentlig er han ber om for å klarhet i hva kravet dreier seg om hvis han ikke har gitt en sum han ønsker Anonymkode: 13102...489
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 Summene er for lave til at det blir noen rettslig prosess ut av dette. Bare sitt stille i båten du. Gratulerer med ny bolig! Fokuser på den og ditt nye liv Anonymkode: 111cb...a35 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 Er dere sikre på at de mørke flekkene kommer av vann fra overflaten? Grunnen til at jeg spør er at hos oss så er det også mørke flekker, og det er grunnet vannlekkasje fra rør, som har spredd seg utover gulvet. Så her kommer mørke flekker under gulvet og opp (hvis du skjønner). Det er uansett ikke leieboer sin skyld, men en forsikringssak, og burde undersøkes sånn at ikke skaden blir værre. Anonymkode: a67b7...21a
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #13 Skrevet 20. juni 2023 Det er noe som heter normal slitasje. Og hvis dere har bodd der i 9år. Er det endel normal slitasje huseier må påkoste selv. Bla normal slitasje på gulv. Anonymkode: 633cc...edb 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 Schmuhu skrev (På 18.6.2023 den 19.50): Svar at overtakelsen er gjennomført og at leieforholdet har blitt avsluttet. Si takk for mange hyggelig år og en ukomplisert utbetaling av depositumet. Videre forklarer du at du ser frem til husleietvistutvalget dersom utleier mener det foreligger mislikehold. Når utleier faktisk skulle åpne en sak, så spør du i møter med utvalget om hva som står i utflyttingsprotokollen du signerte. Om ikke huseier kan dokumentere for åpenbare skader ved utflytting og at det ble tatt opp med deg i protokollen så blir det en vanskelig sak for utleier. Vent, det finnes ingen protokoll? Ja men hvorfor har utleier nektet protokoll da? Booom, saken er ferdig. Det er sant at utleier kan klage inn vesentlige skader som går utover vanlig slitasje. Dokumentasjonskravene er høy. Jeg mener dog at det ikke kan være tilfelle her. Vannskaden fra vasken går uansett på utleier. Mulig at utleier til og med har tilrettelagt for skaden ved å bruke feil gulv ved vasken. Utleier kunne jo har hatt fliser der som tåler vann. Boom, hva tror du husleietvistutvalget gjør da? Schmuhu Boom. Okei. Anonymkode: 617de...478 3
Gjest takinova Skrevet 20. juni 2023 #15 Skrevet 20. juni 2023 Kos dere med ny bolig og bare ignorer ham. Ja, det er ubehagelig. Men det er ennå mer ubehagelig å gi bort 20 000.
Grøntgress77 Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 13.11): Summene er for lave til at det blir noen rettslig prosess ut av dette. Bare sitt stille i båten du. Gratulerer med ny bolig! Fokuser på den og ditt nye liv Anonymkode: 111cb...a35 Nå fant eier noen andre ting i leiligheten som må fikses og han kom på med regning for 40.000-50.000 kr. Og han skal sende alt til Husleietvistutvalget. Så ble det plutselig veldig stor sum😀 men vi må bare vente og se hva slags vedtak blir
Grøntgress77 Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #17 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 14.01): Er dere sikre på at de mørke flekkene kommer av vann fra overflaten? Grunnen til at jeg spør er at hos oss så er det også mørke flekker, og det er grunnet vannlekkasje fra rør, som har spredd seg utover gulvet. Så her kommer mørke flekker under gulvet og opp (hvis du skjønner). Det er uansett ikke leieboer sin skyld, men en forsikringssak, og burde undersøkes sånn at ikke skaden blir værre. Anonymkode: a67b7...21a Jeg er nesten sikkert at det mørke kommer fra overflate..men han fant vannskade under oppvaskmaskin også. ahh hvorfor å velge eikeparkett på kjøkken som tåler ingenting..der står sånne ting som kjøleskap, vaskemaskin, oppvaskmaskin og vasken..det hadde vært ingen problem hvis eier hadde valgt flys😒 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 Grøntgress77 skrev (2 minutter siden): Jeg er nesten sikkert at det mørke kommer fra overflate..men han fant vannskade under oppvaskmaskin også. ahh hvorfor å velge eikeparkett på kjøkken som tåler ingenting..der står sånne ting som kjøleskap, vaskemaskin, oppvaskmaskin og vasken..det hadde vært ingen problem hvis eier hadde valgt flys😒 Når det gjelder lekkasjen under oppvaskmaskinen så er det ikke sikkert at det er deres ansvar. Det er vel mest sannsynlig lekkasje fra rørsystemet. Uansett så har han vel forsikret boligen, å får dekket vannskader. Kanskje han prøver å lure til seg penger både fra dere og forsikringsselskapet. Anonymkode: a67b7...21a 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 Ikke kommuniser mer med utleier, la han sende klager til kongen omså. Han har ingen sak her. Anonymkode: 87d9c...bb9 4 1
Grøntgress77 Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #20 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Når det gjelder lekkasjen under oppvaskmaskinen så er det ikke sikkert at det er deres ansvar. Det er vel mest sannsynlig lekkasje fra rørsystemet. Uansett så har han vel forsikret boligen, å får dekket vannskader. Kanskje han prøver å lure til seg penger både fra dere og forsikringsselskapet. Anonymkode: a67b7...21a Han egentlig sa ikke at det er vår skyld..det føles sånn at han prøver å skremme oss med store summer. Eier vil at vi finner enighet med han, siden han vil ikke betale regningen aleine . Så ja, han vil ha penger fra oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå