Gå til innhold

Det er ikke synd på familier med barn med litt trang økonomi som må/skal være hjemme i ferien!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig.

Vi har god råd skal likevel være hjemme hele ferien. Telt tur, ut til øyene vi voksne har måneds kort og ungene er gratis på søndager (kanskje oftere) bruke naturen og strendene det liker de best. Mobilen på flymodus og tid sammen er det barna vil ha.

Anonymkode: 5317d...6da

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Alder har jo litt å si her da. Og om hver eneste sommer er hjemmesommer. Barn har jo også glede av å kunne oppleve noe annet, dra til en morsom fornøyelsespark eller reise til et nytt sted/land. 

For all del, jeg skal ha hjemmesommer med barna selv i år jeg, da det har vært mye utgifter i det siste. Vi skal nok kose oss for det. Men jeg jobber for å kunne gi de en og annen ferieopplevelse ellers, det gir oss mye som familie og fine minner. 

Anonymkode: 8c077...9ad

• Liker 37
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig!

Er noe tull at alle liksom skal på fancy utenlandsferier hver sommer.

De fleste av barnas venner er faktisk bare hjemme,en dagstur her og der.Hytta. En to dagers tur til Danmark eller Sverige .Dette er ressursterke foreldre med jobb.

Anonymkode: bdeb9...10f

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig!

De fleste av barnas venner er faktisk bare hjemme,en dagstur her og der.Hytta. En to dagers tur til Danmark eller Sverige .Dette er ressursterke foreldre med jobb.

Hytte er dyrt, turer til Danmark og Sverige likeså. Det du beskriver er ikke noe fattigfolk kan få inspirasjon fra. Dagsturer er ikke nødvendigvis veldig billig det heller.

Anonymkode: 445fa...b91

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Utforske nærmiljøet er gull. Vi har gått i grotter, badet i fosser og kulper, naturlige sklier, telturer med masse minner, turer med vakker natur, padlet vakre steder og ned elver, sovet på øyer, gått fjellturer, teltet på terassen, snorklet...laget minner som ungdommen enda husker. Vi har opplevd så mye på disse turene. Sett masse dyr. Løpt midt på natten med alt utstyr fra knotten. Sittet under presenning med bål og sett på niser i vannet......

Norge er et eldorado av flott natur. Og ofte i nærheten bare man undersøker godt nok eller er eventyrlysten. 

Vi investerte i kajakk, telt osv i stede for noen dager i syden eller andre dyre ting. Det har gitt oss ufattelig mange muligheter til å utforske og lage minner. 

Jeg elsker å reise. Elsker å legge på stranden i syden også. Har alltid reist mye siden jeg var liten. Men det jeg husker best er somrene på hytta, fjellturer, fisking med pappa etc. 

Anonymkode: b381c...2d7

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal og lær barna gode natur verdier fra de er små. Gå fra hytte til hytte, DNT er kjempe fint sånn. Og man kan gå forskjellige steder hver år. Enig med ts, folk må bli mer kreative.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal og lær barna gode natur verdier fra de er små. Gå fra hytte til hytte, DNT er kjempe fint sånn. Og man kan gå forskjellige steder hver år. Enig med ts, folk må bli mer kreative.

Mhm, for turutstyr og transport til disse hyttene koster ingenting. Her er det kreativiteten det står på ja 👍🏻

Anonymkode: 03723...be9

• Liker 28
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Må forresten si jeg er litt lei disse nedlatende og bedrevitende «jeg har vært masse i syden,  men det er hjemmeferie med farmor jeg husker best» type innleggene.

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mhm, for turutstyr og transport til disse hyttene koster ingenting. Her er det kreativiteten det står på ja 👍🏻

Som regel kan man låne utstyr gratis. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg tenker det er stor forskjell på å velge å ikke bruke penger og det å ikke ha noe valg. 

Hvis jeg aldri kunne reise til utlandet hadde jeg nok blitt veldig opptatt av at "alle andre" gjorde det hver sommer.

Akkurat som med arveklær. Kjekkere når man ikke må.

Ellers vil jeg si at med mange års erfaring, er gode ferieminner noe som er oppstått både på reise og i nærmiljøet. Det viktigste for å huske det som en fin sommeropplevelse er at det har skjedd noe som ikke skjer ellers.

Bade et nytt sted. Oppsøke en severdighet. Ha hotellfrokost hjemme (alle får det de liker best når de spiser på hotell, og så lager vi buffet), seriemaraton med popkorn, soft-istur, sove på verandaen,  gå på biblioteket, klappe katter hos dyrebeskyttelsen osv. 

Jeg lager en liste hvert år med ting som høres gøy ut/steder jeg vil dra, og så ser vi hva det er stemning for og hva vi rekker. 

Men ja, det er absolutt gøyere de årene vi også har reist litt /opplevd varme. Om sommeren er 12 grader og regn i fire uker er jeg ikke fornøyd med kun nærmiljøet.

Endret av Elle Melle
  • Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vet barn er større en Bhg og tidlig skolealder også sant?? Lyser idiot av hele innlegget ditt, kan være høflig og si du mangler perspektiv men idiot passer egentlig bedre for så liten evne har man ikke til å resonnere om man ikke er psyk utviklingshemmet da..

Anonymkode: cf325...11d

Det gjelder ikke bare barn i bhg og tidlig skolealder. Men også barn på mellomtrinnet, ungdomsskole og videregående. Kjenner til flere barn og ungdommer som forteller at det er slitsomt å dra på ferie, og at de heller ønsker å være hjemme med venner og familie, bade, spille (både brettspill og ute i hagen) etc. Det er gjerne foreldrene som presser på, at man må og bør dra på ferie.

Du trenger ikke å kalle andre for idiot og psykisk utviklingshemmet for at du er uenig med dem.

Anonymkode: 6dbd3...8d7

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Må forresten si jeg er litt lei disse nedlatende og bedrevitende «jeg har vært masse i syden,  men det er hjemmeferie med farmor jeg husker best» type innleggene.

Jeg er enig. Blir en litt moralistisk tone i dem. Det å spise på restaurant i Norge er f.eks kjempedyrt, og været kommer med en haug av begrensninger. Parker og sånn er kjempedyre.

Jeg har ok økonomi, så vi reiser til utlandet hvert år (selv om det blir dyrere i år), men jeg tenker de med dårlig råd trenger støtte og forståelse for kjip situasjon, ikke pekefingere.

Anonymkode: 7728f...da9

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som regel kan man låne utstyr gratis. 

Telt og sovepose og sånn ja, men hva med tursko, turbukse, kanskje en ok jakke? En sekk? For gjerne fire personer? 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er stor forskjell på å velge å ikke bruke penger og det å ikke ha noe valg. 

Hvis jeg aldri kunne reise til utlandet hadde jeg nok blitt veldig opptatt av at "alle andre" gjorde det hver sommer.

Akkurat som med arveklær. Kjekkere når man ikke må.

Ellers vil jeg si at med mange års erfaring, er gode ferieminner noe som er oppstått både på reise og i nærmiljøet. Det viktigste for å huske det som en fin sommeropplevelse er at det har skjedd noe som ikke skjer ellers.

Bade et nytt sted. Oppsøke en severdighet. Ha hotellfrokost hjemme (alle får det de liker best når de spiser på hotell, og så lager vi buffet), seriemaraton med popkorn, soft-istur, sove på verandaen,  gå på biblioteket, klappe katter hos dyrebeskyttelsen osv. 

Jeg lager en liste hvert år med ting som høres gøy ut/steder jeg vil dra, og så ser vi hva det er stemning for og hva vi rekker. 

Akkurat det med å klappe katter hos dyrebeskyttelsen synes ikke jeg nødvendigvis er en så god idé. Dyra bør ikke utsettes for et renn av folk som skal klappe dem; det stresser dem.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat det med å klappe katter hos dyrebeskyttelsen synes ikke jeg nødvendigvis er en så god idé. Dyra bør ikke utsettes for et renn av folk som skal klappe dem; det stresser dem.

Når de legger ut melding om at de ønsker besøk fordi kattene trenger sosialisering, så tenker jeg de snakker sant. 

Men jeg ville selvsagt sjekket der jeg bor og det stedet som er aktuelt, for dyrenes beste er det viktigste. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (2 minutter siden):

Når de legger ut melding om at de ønsker besøk fordi kattene trenger sosialisering, så tenker jeg de snakker sant. 

Men jeg ville selvsagt sjekket der jeg bor og det stedet som er aktuelt, for dyrenes beste er det viktigste. 

I så fall er det jo et meget bra tips. Men ja, man bør sjekke hvordan det er lokalt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Helt enig!

Det er jo nettopp de tingene der vi snakker om. Dem som IKKE har «hytta», som ikke har råd til todagersturer til Danmark og Sverige. Nå må du faktisk bruke hodet litt og sette deg inn i andres situasjon. Har de hytte, så er det ikke dem disse sakene handler om.

Anonymkode: 65b1e...1cd

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...