Gå til innhold

Jeg skjønner ikke dette med sko til barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en på 16 mnd som skal i barnehage i august.

Vi har pr nå lær å gå sko, dere vannavstøtende med høyt skaft. Anser disse som isteden for joggesko. De passer i august og kanskje september vil jeg tro da det ikke er for kaldt.

Også har vi gummistøvler uten for, men har kjøpt ullsåler til og litt tykkere ullsokker til å ha nedi når de blir kaldere.

Og sist så har vi foret vanntette vintersko i skinn. Men de har gtx membran. 

Hva er det jeg mangler da? Folk snakker om overgangssko, termostøvler, vanntette joggesko osv. Jeg blir helt sprø. Kan noen fortelle meg hva jeg trenger som et minimum? Ønsker ikke mange sko og sko som man bare får brukt et par uker. Ser for meg at overgangssko blir brukt i oktober også er det på med vinterskoene i november. Og evt termostøvler i mars. Så da vil vel disse kun bli brukt en måned hver og det blir jo litt dumt å kjøpe sko for det når de ikke kan brukes neste sesong da små føtter vokser raskt. 

Kjøper heller førre og gode sko som kan overlappe hverandre, enn mange som blir liggende rundt og vanskelig å velge mellom når passer. 

Takk for at du leste alt😅❤️

Anonymkode: 2f556...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres bra ut for høsten/vinteren. Til våren er det greit med både overgangssko, joggesko og sandaler i tillegg til støvler. Ja, det er dyrt med sko til barn, så slå til på tilbud etc. Fint om ingen sko har knyting. Hilsen barnehageansatt. 

Anonymkode: a8eaa...74b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres bra ut for høsten/vinteren. Til våren er det greit med både overgangssko, joggesko og sandaler i tillegg til støvler. Ja, det er dyrt med sko til barn, så slå til på tilbud etc. Fint om ingen sko har knyting. Hilsen barnehageansatt. 

Anonymkode: a8eaa...74b

Hvorfor er det behov for overgangssko om våren, men ikke høsten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har termostøvler til mine når det er mye slaps tidlig vinter og mot våren. Da har de holdt seg tørrere på bena enn med vintersko og ikke blitt kalde. Jeg ville kanskje hatt noen gode goretex overgangssko til høsten, de kan brukes ganske lenge utover høsten egentlig (litt avhengig av hvor dere bor selvfølgelig, og om vinteren kommer tidlig.) De små kan også vokse ganske fort, så selv om skoene dere har nå passer er det ikke sikkert de vil passe i september og oktober, og da er det gjerne for tidlig for vintersko. De bør også ha "litt" å gå på, for begynner skoene bli trange er de kaldere å gå med. 

Jeg har også alltid kjøpt gode sko til mine på salg, kikker rundt på nett og finner tilbud. Mine har har sandaler, joggesko (sommer) overgangssko høst og vår, gummistøvler (høst, vår, sommer) og termostøvler, samt vintersko til vinter. Ser alle i barnehagen har det samme, så vil tro det er vanlig. 

Også er det litt sånn at sko ikke passer så lenge i den alderen, det kommer man liksom ikke forbi. Det viktigste er at de alltid har sko etter været og at de holder seg tørre og varme på bena når det er kaldt. 

Anonymkode: b5e1a...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar. Legger til at jeg bor i Oslo, ganske sentralt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ser an. Er ikke sikkert du trenger noe mer, men så blir det en varm/kald/tørr/våt høst. Eller så går barnet ditt fra å være en vognsitter som knapt har vært på bakken når den ikke er tørr til å bli en sølepyttbadende, gjørmelekende pjokk - eller en som trives best med lekene under tak eller i husken. Og så er det rett ut, eller rett inn etter barnehagen.

Forskjellige barn i forskjellige familier med forskjellige livsstiler har ulike behov og ulike preferanser.

Anonymkode: 2973f...77d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi bruker ikke overgangssko med mindre vinterskoene blir for små i mars. Går rett fra vintersko til joggesko. 

Anonymkode: 806a5...3b1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå klarer jeg ikke dy meg lenger. selv om jeg ikke vet om du er den samme som har hatt ørten innlegg her inne siste tiden om barnehagestart og utstyrsinnkjøp, så har jeg følelsen av at du er den samme. I såfall: du må ta det med ro! Du trenger ikke kjøpe inn kreti og pleti av klær for et helt år i lang tid før barnehagestart. Lær deg å ta ting etter hvert, kjøp inn når du ser behovet melder seg. Du risikerer jo at barnet vokser ut av det du har kjøpt før det blir tatt i bruk.

For all del, jeg liker å ha ting på stell selv og er gjerne ute i god tid, kan godt kjøpe på salg en sesong før bruk, men det er fordi jeg syns det er greit å kjøpe på salg når jeg har 3 barn som trenger utstyr. Men du går meg en god gang faktisk.

De aller minste er gjerne ikke så mye eller lenge ute det første året så de trenger egentlig ikke så mye. Personalet sier gjerne fra om de ser at barnet mangler noe og det er ikke noe galt i det.

Så igjen, ro ned, ta ting etter hvert, butikkene er åpne og utvalget er like godt også etter barnehagestart.

Anonymkode: 366d9...875

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå klarer jeg ikke dy meg lenger. selv om jeg ikke vet om du er den samme som har hatt ørten innlegg her inne siste tiden om barnehagestart og utstyrsinnkjøp, så har jeg følelsen av at du er den samme. I såfall: du må ta det med ro! Du trenger ikke kjøpe inn kreti og pleti av klær for et helt år i lang tid før barnehagestart. Lær deg å ta ting etter hvert, kjøp inn når du ser behovet melder seg. Du risikerer jo at barnet vokser ut av det du har kjøpt før det blir tatt i bruk.

For all del, jeg liker å ha ting på stell selv og er gjerne ute i god tid, kan godt kjøpe på salg en sesong før bruk, men det er fordi jeg syns det er greit å kjøpe på salg når jeg har 3 barn som trenger utstyr. Men du går meg en god gang faktisk.

De aller minste er gjerne ikke så mye eller lenge ute det første året så de trenger egentlig ikke så mye. Personalet sier gjerne fra om de ser at barnet mangler noe og det er ikke noe galt i det.

Så igjen, ro ned, ta ting etter hvert, butikkene er åpne og utvalget er like godt også etter barnehagestart.

Anonymkode: 366d9...875

😂😂😂 Det er ikke jeg som har opprettet de andre trådene, men følte meg litt truffet alikevel😅 Liker å være forberedt og sette meg inn i ting😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi bruker ikke overgangssko med mindre vinterskoene blir for små i mars. Går rett fra vintersko til joggesko. 

Anonymkode: 806a5...3b1

Bruker dere termostøvler eller gummistøvler, evt begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønnen min begynte i barnehagen da han var 15 måneder.  
Han startet i begynnelsen av august. 
Han hadde et par overgangssko og et par gummistøvler i barnehagen den høsten. 
Til vinteren kjøpte jeg forede vintersko og thermostøvler. 
Det var mer enn nok. 

De sliter ikke så mye på skoene når de er så små. 
Når de blir eldre kan de slite ut flere par med joggesko i løpet av få måneder. 

Anonymkode: cd3ef...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har pr nå lær å gå sko, dere vannavstøtende med høyt skaft. Anser disse som isteden for joggesko. De passer i august og kanskje september vil jeg tro da det ikke er for kaldt.

Også har vi gummistøvler uten for, men har kjøpt ullsåler til og litt tykkere ullsokker til å ha nedi når de blir kaldere.

Hva er det jeg mangler da? Folk snakker om overgangssko, termostøvler, vanntette joggesko osv. Jeg blir helt sprø. Kan noen fortelle meg hva jeg trenger som et minimum? Ønsker ikke mange sko og sko som man bare får brukt et par uker. Ser for meg at overgangssko blir brukt i oktober også er det på med vinterskoene i november. Og evt termostøvler i mars. Så da vil vel disse kun bli brukt en måned hver og det blir jo litt dumt å kjøpe sko for det når de ikke kan brukes neste sesong da små føtter vokser raskt. 

Kjøper heller førre og gode sko som kan overlappe hverandre, enn mange som blir liggende rundt og vanskelig å velge mellom når passer. 

Min barnehageunge hadde:

- sandaler

- joggesko

- gummistøvler

- vintersko

Punktum.

Funka helt greit. 

Anonymkode: 1024c...459

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk å ikke kjøp sko lang tid i forveien (altså kjøpe vintersko i juni osv). Du kan ikke være sikker på størrelse. Veldig dumt å kjøpe for store sko til småbarn. Ser at mange foreldre gjør denne tabben. Noen tror også at barnet skal ha «sko å vokse i». Det skal de ikke. De trenger sko som passer. 

Anonymkode: 1d5ce...45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk å ikke kjøp sko lang tid i forveien (altså kjøpe vintersko i juni osv). Du kan ikke være sikker på størrelse. Veldig dumt å kjøpe for store sko til småbarn. Ser at mange foreldre gjør denne tabben. Noen tror også at barnet skal ha «sko å vokse i». Det skal de ikke. De trenger sko som passer. 

Anonymkode: 1d5ce...45b

Vintersko skal være 1,5-2 cm for store, det kalles voksetillegg. Barns føtter vokser 2 cm mellom 1-2 år.

Jeg har tatt mål hver måned, barnets fot vil ikke vokse mer enn 2 cm i løpet av juli, august og september evt oktober. Størrelsen barnet bruker nå vil være for liten, neste str passe, størrelsen over der for stor.

Så vanskelig er det ikke å gjøre matten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vintersko skal være 1,5-2 cm for store, det kalles voksetillegg. Barns føtter vokser 2 cm mellom 1-2 år.

Jeg har tatt mål hver måned, barnets fot vil ikke vokse mer enn 2 cm i løpet av juli, august og september evt oktober. Størrelsen barnet bruker nå vil være for liten, neste str passe, størrelsen over der for stor.

Så vanskelig er det ikke å gjøre matten. 

For øvrig er det åpent kjøp på de i 100 dager, så passer de ikke i slutten av september, så passer de ikke i oktober heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som skobransjen har lyktes godt med sine hjernevaskingskampanjer mot usikre foreldre og barnehageansatte. Sjekk finn.no med jevne mellomrom, det dukker av og til opp gode tilbud på barneklær/-sko der (en venninne fortalte også om et annet sted jeg har glemt, kanskje det var fretex) men ikke kjøp noe usett, lett å bli lurt når noe skal sendes i posten, ta heller en ekstra kjøre-, buss-, sykkeltur eller bruk god tid på å finne de gode tilbudene.

Anonymkode: 59131...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som skobransjen har lyktes godt med sine hjernevaskingskampanjer mot usikre foreldre og barnehageansatte. Sjekk finn.no med jevne mellomrom, det dukker av og til opp gode tilbud på barneklær/-sko der (en venninne fortalte også om et annet sted jeg har glemt, kanskje det var fretex) men ikke kjøp noe usett, lett å bli lurt når noe skal sendes i posten, ta heller en ekstra kjøre-, buss-, sykkeltur eller bruk god tid på å finne de gode tilbudene.

Anonymkode: 59131...c2b

Hjernevasking? Gå med noen andre sine sko i et par uker da. Jeg og min søster tok med feil sko hjem etter telttur, fikk såre føtter og vondt i ryggen av det. Kjøper heller et billigmerke på salg, en brukte sko. Nordbjørn på jollyroom har gode sko som er veldig billige. 

Her bruker 3 og 4 åringen: 

Sommer: gummistøvler, joggesko, sandaler 

Vår/høst: gummistøvler, dock boots, overgangssko, joggesko

Vinter: dock boots, overgangssko, vintersko 

De har også innesko, noen har tøfler, andre crocs e.l. 

Anonymkode: 65d61...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde joggesko, vanntette joggesko, sandaler , støvler når varmt men når det ble kaldt så doc boots, gode goretex vintersko.

Anonymkode: f8201...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt 'overgangssko' til mine barn. Det vi har brukt i løpet av året er: vanlige joggesko, sandaler, vintersko, støvler og forede støvler. Pluss ballerina/pyntesko. 

De vokser fort så i løpet av et år og ofte måtte de stort sett få alt dette nytt. Mye har blitt arvet fra storesøsken, spesielt støvler og vinterstøvler. Det andre har stort sett blitt slitt nok etter ett barn. Dyrt nok blir det uansett. 

Nå når de er eldre har de fått fjellsko/tursko i tillegg men har droppet alle slags støvler. Det bruker de ikke uansett. Så har det blitt litt flere par joggesko og sandaler da. Men nå er det ungdommer jeg snakker om. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hjernevasking? Gå med noen andre sine sko i et par uker da. Jeg og min søster tok med feil sko hjem etter telttur, fikk såre føtter og vondt i ryggen av det. Kjøper heller et billigmerke på salg, en brukte sko. Nordbjørn på jollyroom har gode sko som er veldig billige. 

Her bruker 3 og 4 åringen: 

Sommer: gummistøvler, joggesko, sandaler 

Vår/høst: gummistøvler, dock boots, overgangssko, joggesko

Vinter: dock boots, overgangssko, vintersko 

De har også innesko, noen har tøfler, andre crocs e.l. 

Anonymkode: 65d61...4cc

Lurer virkelig på hvordan folk klarte å overleve før i tiden, da ett par sko gikk i arv fra barn til barn, og barna lekte barbeint om sommeren.

Anonymkode: 4228d...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...