AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #81 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha nå er du latterlig 😉😉😉 ikke legg ord i min munn. Jeg har aldri sagt at ts må noen ting. Hvis det du skriver her er det du faktisk mener så er vi jo enige - jeg har også skrevet at hun må gjøre det som passer best for henne, også har jeg gitt henne noen råd for hva hun kan prøve om hun ønsker det - noe som er hyggelig når noen presenterer et problem, ikke sant? Anonymkode: 19fca...51a Da får du lese litt koder oppover, så du ser hvem som er hvem - jeg har hele tiden skrevet det er viktigere for TS å beholde psykisk og fysisk helse inntakt når hun er så på felgen. Men jeg syns personlig ikke det er så veldig hyggelig å få enda flere velmente råd, når noen presenterer et problem med «samtidig er den psykiske helsen min helt kjørt, har null avlastning og gråter flere ganger som sagt pga dette og frustrasjon». «Bør jeg slutte å amme?». Men vi får være enige om å være uenige. Anonymkode: 1d5f1...134 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #82 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette blir bare for dumt. Han stod vel ikke opp om nettene for å mate babyen? Du ammet jo... Så nei, han var nok ikke så involvert som du innbiller deg. Anonymkode: b7b3f...a19 Fy søren så slem du er i måten du skriver på. Få deg et liv, logg av Internett, for dine 5 barns skyld. Flaut. Anonymkode: 3e91c...ef5 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #83 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ok så da mener du at alle bør gi erstatning istedet for å amme fordi da blir far mer involvert? Det sier mer om det enn de som ammer. Og far sto opp like ofte om natten som deg for å gi flaske selv om han var på jobb om dagene og du i perm? Hørtes ut som en fantastisk ordning for mor da. Selvfølgelig er flaske komfortabelt for mor, men man ammer faktisk fordi det er det beste for barnet. Barnet og far har forresten en veldig god relasjon idag, tror ikke den hadde vært bedre fordi han hadde gitt flaske noen netter. Nei, jeg mener ikke at alle skal gi erstatning i stedet for å amme. Ja, far stod opp like ofte som meg, og tidvis oftere. Han hadde da også mer perm enn meg totalt da. Som sagt, det er ikke alle som bruker puppene (ammingen) som våpen for å nekte far like mye perm. Og hvorfor antar du automatisk at det som er på den flaska er morsmelkerstatning og ikke morsmelk? AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Lyser jo igjennom her at det er en bitter gjeng som «dessverre» har måttet ty til erstatning fordi ammingen ikke har funket. De er kanskje ikke de beste til å gi råd til en mor som har det tøft ang amming. Men du og alle som gir erstatning må vite at det er ok og ingen som ser ned på dere for det. Dere trenger ikke å gå til frontalangrep på amming bare fordi dere ikke fikk det til. Men det anbefales faktisk amming ovenfor erstatning om man har mulighet og kapasitet til det, amming er bedre som næring for barnet og vil alltid være det. Det er fakta dere faktisk aldri kan diskutere på. Så er mors kapasitet og mentalitet noe annet, noen ganger er erstatning «bedre» i den form at ammingen gjør at mor har det psykisk dårlig og at barnet derfor også lider under dette. Akkurat i dette tilfellet er erstatning selvfølgelig bedre. Det lyser jo gjennom at her er det et par gretne damer som ikke er fornøyd med egen situasjon, men som ser sitt snitt til å tråkke på damer som har valgt annerledes enn dem selv, altså å ikke amme. For selv så uvirkelig det kan være så er det faktisk mulig å velge vekk amming av andre grunner enn at man "ikke fikk det til". De som virkelig ikke er de rette til å gi råd til en som sliter med amming er en som synes amming bare er flott, og som gjerne kunne tenke seg å amme i både 1, 2 og 3 år evt lenger. Det er en grunn for at man har fått uttrykk som ammepoliti og ammehysteri. Det er ikke noe hjelp i å presse på for de stakkars damene som gjør så godt de kan og som åpenbart burde rulle puppen godt inni bh-en og finne fram flaska i stedet for. Som sagt, jeg har ikke følt meg dårlig, utilstrekkelig, mindre verdt osv fordi jeg ikke ammet (så mye). Jeg likte ikke å amme og foretrakk å pumpe og gi morsmelk på flaske, og etterhvert også mme når det ble tomt for melk. Men vi begynte med fast føde ved 4 måneder. Mitt tips til TS har i hovedsak vært å begynne med fast føde slik at barnet ikke skal være så urolig og misfornøyd. Og ja, det er provoserende å lese da at noen få (trenden har endret seg her, før var det gjerne motsatt), anbefaler at hun bare skal fortsette med amming selv om hun er utslitt og mistrives med dette. Anonymkode: b7b3f...a19 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #84 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fy søren så slem du er i måten du skriver på. Få deg et liv, logg av Internett, for dine 5 barns skyld. Flaut. Anonymkode: 3e91c...ef5 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fy søren så slem du er i måten du skriver på. Få deg et liv, logg av Internett, for dine 5 barns skyld. Flaut. Anonymkode: 3e91c...ef5 Du bør nok ta en kikk på hvordan du selv skriver. Jeg når deg ikke til knærne engang i stygg, frekk skrivemåte. Anonymkode: b7b3f...a19 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #85 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvordan vet du at barnet er sultent når det følger kurven sin? Hvorfor kan det ikke være brystvegring eller at barnet ikke klarer kombinasjonen amming/flaske mtp hastighet på melk? Skummelt å påstå at man sitter med fasit. Anonymkode: 19fca...51a Jeg refererte til MITT barn, som faktisk VAR sultent og IKKE la på seg. Helsesøster var faktisk den som sa jeg skulle gi MME. Jeg har aldri sagt at jeg sitter med TS sin fasit på hvordan eller om det er mulig å løse TS sine ammeproblemer. Men når man har prøvd i fire måneder og fremdeles har smerter (noe er åpenbart galt), og mor er helt nedbrutt og far snakker om lege, da må det være lov å si til mor at det kan være helt ok å slutte å amme, og ingen skal gi deg dårlig samvittighet fordi du «ikke prøvde nok». En lykkelig og fornøyd mamma er ALLTID bedre enn en utslitt og nedbrutt mamma, samme hvor melka kommer fra! Anonymkode: 2ee99...a4c 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #86 Skrevet 19. juni 2023 HVORDAN kan en tråd, hvor en utslitt og overveldet mot ber om hjelp og råd, føre til en skikkelig kjerringkamp mellom amming og erstatning? Har dere sett hvordan dere skriver til hverandre? Anonymkode: 90542...785 3 1
myMa Skrevet 19. juni 2023 #87 Skrevet 19. juni 2023 Har selv opplevd hvor sårt det kan være "å måtte" slutte å amme. Pumpet for harde livet for å holde i gang ammingen. Samtidig måtte jeg gi mme. Husker jeg syntes det var et nederlag hver gang jeg måtte lage en flaske. Der var liksom et bevis på at det jeg gjorde ikke funket, jeg hadde mislyktes. Hele døgnet bestod av amming, pumping, sterilisering av flasker osv. Gråt mine modige tårer da jeg, etter flere måneder, innså at det var på tide å gi seg. Skulle ønske noen hadde bedt meg kutte ut lenge før. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #88 Skrevet 19. juni 2023 myMa skrev (1 time siden): Har selv opplevd hvor sårt det kan være "å måtte" slutte å amme. Pumpet for harde livet for å holde i gang ammingen. Samtidig måtte jeg gi mme. Husker jeg syntes det var et nederlag hver gang jeg måtte lage en flaske. Der var liksom et bevis på at det jeg gjorde ikke funket, jeg hadde mislyktes. Hele døgnet bestod av amming, pumping, sterilisering av flasker osv. Gråt mine modige tårer da jeg, etter flere måneder, innså at det var på tide å gi seg. Skulle ønske noen hadde bedt meg kutte ut lenge før. Dette er det altfor mange kvinner som kjenner på. Helt unødvendig faktisk. I Norge og den vestlige verden merker man knapt noe forskjell om forskjell i det hele tatt om man har morsmelkerstatning eller morsmelk. I U-land er morsmelken desto viktigere. Anonymkode: b7b3f...a19 5
Kaptein Stålull Skrevet 20. juni 2023 #89 Skrevet 20. juni 2023 Nå har ikke jeg lest alle svarene her, så beklager om det har blitt anbefalt allerede, men hva med hjelpebryst? Da får babyen mat samtidig som brystet ditt blir stimulert. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #90 Skrevet 21. juni 2023 On 6/18/2023 at 8:32 PM, AnonymBruker said: Du har ikke hatt så mange barn du da siden du påstår at en på 4 måneder ikke trenger grøt for å bli mett. Det kommer helt an på ungen det. Selvfølgelig så kan man sitte på forum og si at unger som ammes sultes hvis de faktisk gjør det. Har selv hatt barn som har gått ned i vekt fordi de ikke fikk nok næring av morsmelka, har selv hatt barn som måtte begynne med fast føde tidlig, faktisk så begynte vi med grøt etter 3,5 måneder etter anbefaling fra helsestasjon fordi han var så sulten (dette er over 20 år siden nå). Morsmelk er faktisk ikke alltid best, f.eks så er det vist at baby som bare ammes i større grad får d - vitamin og b-12 mangel enn barn som får mme. Anonymkode: b7b3f...a19 Du som har hatt barn for over 20 år siden, tenker du ikke på at rådene fra Helsestasjonen kan ha bli endret siden? Når du kommer med egne anbefalinger på forum? Det er nå ikke anbefalt å innføre fastføde før 4 mnd alder, så ingen Helsestasjon ville gitt deg råd om å begynne med grøt til 3.5 måneder gammel baby. For bare noen få år siden, var rådene å vente med å innføre fastføde til 6 mnd. Det er nå blitt endret til 4 mnd, men man skal ikke begynne å gi grøt i fulle måltider, man skal gi barnet smaksprøver. Hvordan går det med ungen din i dag da.. helseproblemer, allergier, mageproblemer, overvekt? Anonymkode: 320c6...b30 2
Maleficenta Skrevet 22. juni 2023 #91 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 8.44): Du som har hatt barn for over 20 år siden, tenker du ikke på at rådene fra Helsestasjonen kan ha bli endret siden? Når du kommer med egne anbefalinger på forum? Det er nå ikke anbefalt å innføre fastføde før 4 mnd alder, så ingen Helsestasjon ville gitt deg råd om å begynne med grøt til 3.5 måneder gammel baby. For bare noen få år siden, var rådene å vente med å innføre fastføde til 6 mnd. Det er nå blitt endret til 4 mnd, men man skal ikke begynne å gi grøt i fulle måltider, man skal gi barnet smaksprøver. Hvordan går det med ungen din i dag da.. helseproblemer, allergier, mageproblemer, overvekt? Anonymkode: 320c6...b30 da jeg fikk mitt barn for 5 år siden var det absolutt anbefalt å starte så smått med fast føde fra 4 mnd, har de endra igjen nå?
Maleficenta Skrevet 22. juni 2023 #92 Skrevet 22. juni 2023 Kaptein Stålull skrev (På 20.6.2023 den 15.59): Nå har ikke jeg lest alle svarene her, så beklager om det har blitt anbefalt allerede, men hva med hjelpebryst? Da får babyen mat samtidig som brystet ditt blir stimulert. hva er hjelpebryst?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #93 Skrevet 22. juni 2023 Maleficenta skrev (11 minutter siden): hva er hjelpebryst? Det er en liten slange som man lurer inn i barnets munn mens det dier, andre enden i en beholder med melk/erstatning. Da får barnet i seg mer selv om brystet gir lite. Anonymkode: bd81c...18f
Maleficenta Skrevet 22. juni 2023 #94 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en liten slange som man lurer inn i barnets munn mens det dier, andre enden i en beholder med melk/erstatning. Da får barnet i seg mer selv om brystet gir lite. Anonymkode: bd81c...18f så da suger den morsmelk og mme samtidig?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #95 Skrevet 22. juni 2023 Maleficenta skrev (6 minutter siden): så da suger den morsmelk og mme samtidig? Ja. Men jeg brukte det i starten da det kun kom små dråper fra brystet, så vet ikke hvor godt det fungerer når brystet gir noe mer. Anonymkode: bd81c...18f
Memorangen Skrevet 22. juni 2023 #96 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 16.51): Derfor amming er en uting, flere babyer hyler pga sult. Her ga vi mme fra første stund og vi hadde en unge som aldri gråt. Anonymkode: d345e...732 Amming er en uting. Nå har jeg hørt det også. 1
Memorangen Skrevet 22. juni 2023 #97 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 21.26): Hei! Jeg har hørt med helsestasjonen og føler de skal være så vag og laidback, «vi støtter uansett» «det viktigste er at du har det bra» etc. De sier også at de ikke har peiling på hvorfor baby griner, det kan være så mange ting. Får lite støtte der i grunn. Baby har gått greit opp i vekt hittil, mellom 180 og 330 g hver uke minus en uke hvor han ikke hadde lagt på seg noe. Jeg vet morsmelk er best, men jeg føler meg helt psykisk og fysisk nedbrutt. Min samboer har flere ganger sagt jeg burde gå til lege for jeg virker deprimert, men tror bare det er situasjonen som gjør at jeg har det slik og at han svært sjeldent er hjemme og kan hjelpe med ting. Anonymkode: 9a20a...944 Vil bare komme med et lite innspill, mtp på det du sier om at baby gråter mye. Min ene gutt gråt også veldig mye rundt den alderen, uten at vi noen gang fant ut hva som var problemet. Tror det må ha vært luft/magevondt. Det er vel også en alder der de har en voldsom utvikling mentalt mener jeg å ha lest et sted. Jeg fullammet da. Det jeg ville frem til var at denne perioden gikk over. Jeg endte opp med å amme han i mange år. Når det er sagt så høres det ut som du har presset det ganske langt allerede, og for all del ikke tenk på det som et nederlag om du går over til bare erstatning. Høres jo ut som du virkelig har prøvd❤️
Kaptein Stålull Skrevet 22. juni 2023 #98 Skrevet 22. juni 2023 1 hour ago, Maleficenta said: hva er hjelpebryst? Ser du fikk svar allerede. Nå prøver ikke jeg å presse HI til å amme, men er jo en fin mulighet om man har lyst til å prøve. Eventuelt pumpe og fryse ned. Morsmelk er jo veldig fint å ha i kombinasjon med fast føde, siden det til en grad kan beskytte mot allergier.
Tanuki Skrevet 23. juni 2023 #99 Skrevet 23. juni 2023 TS, høres ut som du har gjort det du kan når det gjelder amming. Var jeg deg ville jeg forsøkt med bare mme og se hvordan det gikk. Man skal ikke ødelegge psyken for å amme lengst mulig, det viktigste er at baby får den næringen den skal ha. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #100 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 22.41): Herregud bare skjerp deg!!! Hvem har sagt at jeg ikke fikk til amming? Jeg foretrakk andre løsninger, som å pumpe og gi på flaske. Mye bedre løsning for mor, far og baby for vår del. Er ikke alle mødre som ser på babyen som sin egen eiendel vet du, og noen ønsker å involvere far også fra første stund. Anonymkode: b7b3f...a19 😂 babyen trenger mor, og morsmelk. Anonymkode: 10a1d...b90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå