AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #21 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Skjer med rare råd her på KG.. baby er 4 mnd. Det er ikke anbefalt å gi fast føde annet enn smaksprøver før 6 måneder. En på 4 mnd trenger ikke grøt for å bli mett! Og det er helt ok å gi MME istedet for å amme men hva skjer med folk som gir råd om at amming er dårlig og at MME er bedre? Det er det jo ikke, det er jo fakta. For baby er brystmelk best, men MME er også helt fint. At det fungerte bedre for noen foreldre å gi MME er noe annet. Men ikke sitt på forum på nett og si at barn som ammes sultes, ærlig talt... TS om du sliter veldig med amming er det lov å slutte om du vil det Anonymkode: 31985...acb Jo, noen babyer trenger grøt og fast føde for å bli mette. Når de begynner drikke store mengder melk, er det på tide å gi dem mer. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva skjer med kvinner egentlig? Er bare et fåtall som faktisk greier å amme for tiden, ser det ut som. Glad mora til barna mine hadde bra med morsmelk, er bare så unaturlig med sånn erstatning. Anonymkode: 10a1d...b90 Applaus for deg da. Anonymkode: 1d5f1...134 3 4
myMa Skrevet 18. juni 2023 #22 Skrevet 18. juni 2023 Brystvegring og/eller sult. Gjør deg selv en tjeneste og gå over til mme og evt grøt. Du har virkelig prøvd. Høres ikke ut som ammingen er kos lenger. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #23 Skrevet 18. juni 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Hadde sluttet å amme. Vi sluttet tidlig fordi vi så hvor stor forskjell det utgjorde med MME. Et barn som var fornøyd, sov godt hele natten og mye på dagen, aldri magevondt. Mange som ammer har nok sultne barn🙄 Å de bortforklarer det med økedøgn, at det er normalt og går over. Jeg syns ikke noe om å sulte barn… Anonymkode: 0d7eb...ed1 Haha herregud. Her har du gravd langt og lenge for å rettferdiggjøre ting for deg selv. ”Syns ikke noe om amming uansett for de sulter barna sine” 🥴 Anonymkode: 38038...109 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #24 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du har ikke hatt så mange barn du da siden du påstår at en på 4 måneder ikke trenger grøt for å bli mett. Det kommer helt an på ungen det. Selvfølgelig så kan man sitte på forum og si at unger som ammes sultes hvis de faktisk gjør det. Har selv hatt barn som har gått ned i vekt fordi de ikke fikk nok næring av morsmelka, har selv hatt barn som måtte begynne med fast føde tidlig, faktisk så begynte vi med grøt etter 3,5 måneder etter anbefaling fra helsestasjon fordi han var så sulten (dette er over 20 år siden nå). Morsmelk er faktisk ikke alltid best, f.eks så er det vist at baby som bare ammes i større grad får d - vitamin og b-12 mangel enn barn som får mme. Anonymkode: b7b3f...a19 Det høres ikke ut som du har hatt så mange heller. Jeg har automatisk tillit til at ts følger standard løp hos helsestasjonen, tror du virkelig de ikke hadde gitt ts råd om å gi mer erstatning om barnet går ned i vekt? Ts skriver ingenting om at barnet går ned i vekt, og om barnet følger kurven sin tviler jeg på at det sulter. Jeg vil råde ts til å ta kontakt med sin hs og spørre om råd der, fordi her kommer det virkelig overraskende mange råd som er helt på jordet. Ang det siste, skal vi gå inn på hva barn som vokser opp på erstatning har risiko for å få? Nei tenkte ikke det nei. I Norge er det forresten anbefaling om å gi barn som ammes d-vitamin hele det første året, så tror det går bra 🙃 igjen er ikke dette en diskusjon om hva som er best (morsmelk har allerede vunnet den diskusjonen 100/100 ganger), alle må gjøre det som er best for hver enkelt. Men i denne tråden har det altså kommet så mye feilinformasjon at det er skummelt. Ts - hør med helsestasjonen din! For gudsskyld ikke hør på det som har kommet her! Anonymkode: 19fca...51a 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #25 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres ikke ut som du har hatt så mange heller. Jeg har automatisk tillit til at ts følger standard løp hos helsestasjonen, tror du virkelig de ikke hadde gitt ts råd om å gi mer erstatning om barnet går ned i vekt? Ts skriver ingenting om at barnet går ned i vekt, og om barnet følger kurven sin tviler jeg på at det sulter. Jeg vil råde ts til å ta kontakt med sin hs og spørre om råd der, fordi her kommer det virkelig overraskende mange råd som er helt på jordet. Ang det siste, skal vi gå inn på hva barn som vokser opp på erstatning har risiko for å få? Nei tenkte ikke det nei. I Norge er det forresten anbefaling om å gi barn som ammes d-vitamin hele det første året, så tror det går bra 🙃 igjen er ikke dette en diskusjon om hva som er best (morsmelk har allerede vunnet den diskusjonen 100/100 ganger), alle må gjøre det som er best for hver enkelt. Men i denne tråden har det altså kommet så mye feilinformasjon at det er skummelt. Ts - hør med helsestasjonen din! For gudsskyld ikke hør på det som har kommet her! Anonymkode: 19fca...51a Hei! Jeg har hørt med helsestasjonen og føler de skal være så vag og laidback, «vi støtter uansett» «det viktigste er at du har det bra» etc. De sier også at de ikke har peiling på hvorfor baby griner, det kan være så mange ting. Får lite støtte der i grunn. Baby har gått greit opp i vekt hittil, mellom 180 og 330 g hver uke minus en uke hvor han ikke hadde lagt på seg noe. Jeg vet morsmelk er best, men jeg føler meg helt psykisk og fysisk nedbrutt. Min samboer har flere ganger sagt jeg burde gå til lege for jeg virker deprimert, men tror bare det er situasjonen som gjør at jeg har det slik og at han svært sjeldent er hjemme og kan hjelpe med ting. Anonymkode: 9a20a...944 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #26 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Jeg har hørt med helsestasjonen og føler de skal være så vag og laidback, «vi støtter uansett» «det viktigste er at du har det bra» etc. De sier også at de ikke har peiling på hvorfor baby griner, det kan være så mange ting. Får lite støtte der i grunn. Baby har gått greit opp i vekt hittil, mellom 180 og 330 g hver uke minus en uke hvor han ikke hadde lagt på seg noe. Jeg vet morsmelk er best, men jeg føler meg helt psykisk og fysisk nedbrutt. Min samboer har flere ganger sagt jeg burde gå til lege for jeg virker deprimert, men tror bare det er situasjonen som gjør at jeg har det slik og at han svært sjeldent er hjemme og kan hjelpe med ting. Anonymkode: 9a20a...944 Vet du, slutt med ammingen. Det er virkelig ikke verdt å kjøre seg i grøfta for det. Du har allerede gitt barnet et flott utgangspunkt ved å amme så mye du kan frem til nå. Når vi gikk over til mme fikk vi en helt annen hverdag. Syns ikke vask, sterilisering og å lage flasker er noe styr i det hele tatt sammenlignet med det helvette vi hadde med ammingen. Anonymkode: 90542...785 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #27 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ikke ut som du har hatt så mange heller. Jeg har automatisk tillit til at ts følger standard løp hos helsestasjonen, tror du virkelig de ikke hadde gitt ts råd om å gi mer erstatning om barnet går ned i vekt? Ts skriver ingenting om at barnet går ned i vekt, og om barnet følger kurven sin tviler jeg på at det sulter. Jeg vil råde ts til å ta kontakt med sin hs og spørre om råd der, fordi her kommer det virkelig overraskende mange råd som er helt på jordet. Ang det siste, skal vi gå inn på hva barn som vokser opp på erstatning har risiko for å få? Nei tenkte ikke det nei. I Norge er det forresten anbefaling om å gi barn som ammes d-vitamin hele det første året, så tror det går bra 🙃 igjen er ikke dette en diskusjon om hva som er best (morsmelk har allerede vunnet den diskusjonen 100/100 ganger), alle må gjøre det som er best for hver enkelt. Men i denne tråden har det altså kommet så mye feilinformasjon at det er skummelt. Ts - hør med helsestasjonen din! For gudsskyld ikke hør på det som har kommet her! Anonymkode: 19fca...51a Neivel 😄 Jeg har 5 barn. Virkelig komisk er det å lese hva du skriver om amming. At du faktisk tror at det er så fantastisk mye bedre enn MME. Jeg vet at vi ikke kan trekke konklusjoner ut fra egne erfaringer, men det barnet som fikk morsmelk hos oss er også det barnet som har vært mest sykt, så jeg har ikke noe særlig tro på "vidundermedisinen" din kalt morsmelk. Og nei morsmelk vinner ikke diskusjonen 100 av 100 ganger. Det som er best for mor er nemlig best for barnet også. De undersøkelser som er gjort angående morsmelk versus MME viser jo også at forskjellen er så liten her i Norge at det knapt er målbart. De eneste rådene som er på gjordet her er de som anbefaler at TS fortsetter å amme. Barnet er for sultent og TS har for vondt. Legg vekk det amme hysteriet for en gangs skyld. Ammimg er virkelig ikke alltid det beste. Anonymkode: b7b3f...a19 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #28 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Jeg har hørt med helsestasjonen og føler de skal være så vag og laidback, «vi støtter uansett» «det viktigste er at du har det bra» etc. De sier også at de ikke har peiling på hvorfor baby griner, det kan være så mange ting. Får lite støtte der i grunn. Baby har gått greit opp i vekt hittil, mellom 180 og 330 g hver uke minus en uke hvor han ikke hadde lagt på seg noe. Jeg vet morsmelk er best, men jeg føler meg helt psykisk og fysisk nedbrutt. Min samboer har flere ganger sagt jeg burde gå til lege for jeg virker deprimert, men tror bare det er situasjonen som gjør at jeg har det slik og at han svært sjeldent er hjemme og kan hjelpe med ting. Anonymkode: 9a20a...944 TS, har du prøvd brystpumpe? På den måten så kan baby få melken din på flaske samtidig som den ikke trenger å vente lenge før melken kommer. Den griner mest sannsynlig fordi den ikke blir skikkelig mett. Begynn med grøt, det vil hjelpe veldig på metthetsfølelsen for baby. (Jeg er bestemor til en på 5 måneder, som får 2 grøtmåltid, 1 grønnsaks / middagsmåltid i tillegg til melk). Dette måtte til fordi baby var altfor sulten og misfornøyd/sutrete ved å bare ha melk. Anonymkode: b7b3f...a19 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #29 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Neivel 😄 Jeg har 5 barn. Virkelig komisk er det å lese hva du skriver om amming. At du faktisk tror at det er så fantastisk mye bedre enn MME. Jeg vet at vi ikke kan trekke konklusjoner ut fra egne erfaringer, men det barnet som fikk morsmelk hos oss er også det barnet som har vært mest sykt, så jeg har ikke noe særlig tro på "vidundermedisinen" din kalt morsmelk. Og nei morsmelk vinner ikke diskusjonen 100 av 100 ganger. Det som er best for mor er nemlig best for barnet også. De undersøkelser som er gjort angående morsmelk versus MME viser jo også at forskjellen er så liten her i Norge at det knapt er målbart. De eneste rådene som er på gjordet her er de som anbefaler at TS fortsetter å amme. Barnet er for sultent og TS har for vondt. Legg vekk det amme hysteriet for en gangs skyld. Ammimg er virkelig ikke alltid det beste. Anonymkode: b7b3f...a19 Vel, alle kan si de har uendelig med barn her inne, det trenger ikke å være sant. Du kan ikke sitte å gi råd om ernæring til babyer ut i fra personlige erfaringer. Spesielt ikke når du ikke kjenner barnet og moren du gir råd til, men kun vet det som er skrevet i tråden. Ærligtalt, hvis du faktisk har 5 barn bør du vite såppas. Som jeg har skrevet tidligere, må alle gjøre det de har behov for. Om man ikke får til amming av ulike grunner er det ingen skam å gi erstatning. Men man må faktisk si imot når du kommer med slik bunnløst svada om at erstatning er det samme, om ikke bedre, enn morsmelk - fordi det stemmer ikke. om ammingen er tung for deg ts, så kan du selvfølgelig gå over til kun erstatning. Men du har også fått en del gode råd her om du fortsatt er motivert til å prøve, ammehjelpen er også mulig å ta kontakt med for å få veiledning. Men du må selvsagt gjøre det du syns er best, kreft skal du nok ikke bekymre deg for iallefall ❤️ Anonymkode: 19fca...51a 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #30 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Neivel 😄 Jeg har 5 barn. Virkelig komisk er det å lese hva du skriver om amming. At du faktisk tror at det er så fantastisk mye bedre enn MME. Jeg vet at vi ikke kan trekke konklusjoner ut fra egne erfaringer, men det barnet som fikk morsmelk hos oss er også det barnet som har vært mest sykt, så jeg har ikke noe særlig tro på "vidundermedisinen" din kalt morsmelk. Og nei morsmelk vinner ikke diskusjonen 100 av 100 ganger. Det som er best for mor er nemlig best for barnet også. De undersøkelser som er gjort angående morsmelk versus MME viser jo også at forskjellen er så liten her i Norge at det knapt er målbart. De eneste rådene som er på gjordet her er de som anbefaler at TS fortsetter å amme. Barnet er for sultent og TS har for vondt. Legg vekk det amme hysteriet for en gangs skyld. Ammimg er virkelig ikke alltid det beste. Anonymkode: b7b3f...a19 Amming er alltid bedre, men ikke enkleste løsning alltid. Noen velger jo kjappeste vei, men det er jo en smakssak det. Noen vil ha det beste båndet til sine barn og gi dem det som er best for dem……. Og noen gjør som deg, og velger utfra fakta de selv har komt på. Og nei, du tar helt feil. Ammehysteri? Vedder på du aldri har sterilisert flaskene du ga barna dine heller fordi du selv mener det ikke er vits Anonymkode: 3e91c...ef5 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #31 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Neivel 😄 Jeg har 5 barn. Virkelig komisk er det å lese hva du skriver om amming. At du faktisk tror at det er så fantastisk mye bedre enn MME. Jeg vet at vi ikke kan trekke konklusjoner ut fra egne erfaringer, men det barnet som fikk morsmelk hos oss er også det barnet som har vært mest sykt, så jeg har ikke noe særlig tro på "vidundermedisinen" din kalt morsmelk. Og nei morsmelk vinner ikke diskusjonen 100 av 100 ganger. Det som er best for mor er nemlig best for barnet også. De undersøkelser som er gjort angående morsmelk versus MME viser jo også at forskjellen er så liten her i Norge at det knapt er målbart. De eneste rådene som er på gjordet her er de som anbefaler at TS fortsetter å amme. Barnet er for sultent og TS har for vondt. Legg vekk det amme hysteriet for en gangs skyld. Ammimg er virkelig ikke alltid det beste. Anonymkode: b7b3f...a19 Og dine egne usikkerheter på at du selv ikke fikk til amming er dårlig gjort å kaste på ts. Kanskje ts faktisk har lyst til å få det til, selvom du selv ga opp med en gang når du ikke fikk det til Anonymkode: 3e91c...ef5 4
Maleficenta Skrevet 18. juni 2023 #32 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har del-ammet siden begynnelsen, ca 400ml daglig i erstatning og resten amming. Jeg har gjort dette pga helsegevinstene som er, og at det noen ganger er koselig. Likevel har jeg hatt enorme smerter og vondt hver gang jeg ammet. Vært på ammeveiledning men finner ikke noe galt. Nå i det siste har baby blitt helt hysterisk mange ganger i løpet av dagen, men spesielt kveldstid. Jeg prøver da og amme men han hyler bare enda mer når jeg viser brystet. Også om natten. Jeg sitter med tårer flere ganger daglig. Han kan også være slik rett etter erstatning. Jeg forstår ikke hva som er galt, prøver å amme og holde tilbake på erstatning men jeg begynner nå å lure om han er sulten. Når han griner slik og nekter å ta brystet tar han flaske og drikker om jeg gir, og blir rolig etterpå. Jeg er veldig redd for kreft osv og ville amme mest mulig pga dette også, og har ikke lyst å slutte. Smertene har også nettopp gitt seg, i alle fall ikke like ille. Samtidig er den psykiske helsen min helt kjørt, har null avlastning og gråter flere ganger som sagt pga dette og frustrasjon. Bør jeg kutte ammingen? Anonymkode: 9a20a...944 om amming bare er et slit for deg og baby er det best å slutte. Psykisk helse er likeså viktig som fysisk helse. 5
Maleficenta Skrevet 18. juni 2023 #33 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og dine egne usikkerheter på at du selv ikke fikk til amming er dårlig gjort å kaste på ts. Kanskje ts faktisk har lyst til å få det til, selvom du selv ga opp med en gang når du ikke fikk det til Anonymkode: 3e91c...ef5 ts sier det er et helvete. Og babyen blir roligere av flaske. Kan være babyen ikke klarer å suge ut nok melk fra puppen og blir derfor hysterisk? 3
Maleficenta Skrevet 18. juni 2023 #34 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts har da aldri sagt at ammeslutt gir kreft. Men det er forsket på at amming kan redusere risikoen for å utvikle brystkreft. Anonymkode: 90542...785 joda men nå har hun jo ammet en stund 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #35 Skrevet 18. juni 2023 Jeg hadde droppet ammingen hvis jeg var deg. Man skal ikke være nødt til å holde ut store smerter i FIRE måneder. Da er det noe galt. Anonymkode: 2ee99...a4c 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #36 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Amming er alltid bedre, men ikke enkleste løsning alltid. Noen velger jo kjappeste vei, men det er jo en smakssak det. Noen vil ha det beste båndet til sine barn og gi dem det som er best for dem……. Og noen gjør som deg, og velger utfra fakta de selv har komt på. Og nei, du tar helt feil. Ammehysteri? Vedder på du aldri har sterilisert flaskene du ga barna dine heller fordi du selv mener det ikke er vits Anonymkode: 3e91c...ef5 Nei, amming er ikke alltid det beste. Jeg er så lei av denne ammemafiaen som bare trykker andre mødre ned! Hilsen en mamma som har fullammet to stk, og som ga flaske til ett barn. Selvsagt alltid steriliserte flasker og kokt vann! Anonymkode: 2ee99...a4c 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #37 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, amming er ikke alltid det beste. Jeg er så lei av denne ammemafiaen som bare trykker andre mødre ned! Hilsen en mamma som har fullammet to stk, og som ga flaske til ett barn. Selvsagt alltid steriliserte flasker og kokt vann! Anonymkode: 2ee99...a4c Ok, det var ikke rettet til deg. Anonymkode: 3e91c...ef5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #38 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, amming er ikke alltid det beste. Jeg er så lei av denne ammemafiaen som bare trykker andre mødre ned! Hilsen en mamma som har fullammet to stk, og som ga flaske til ett barn. Selvsagt alltid steriliserte flasker og kokt vann! Anonymkode: 2ee99...a4c Altså dette er jo bare tullete å si? Ammemafiaen? Snakk om hysteri. Skal hun få lov å snakke SÅ ned om mødre om ammer, og så er det de ammende som rakker ned? Har du LEST hva hun skriver om ammende mødre? Du svarer jo på ting du ikke har noe med Målet er jo å gi babyen mat, men fy søren så ekkelt språk noen velger å bruke ovenfor mødre som prøver sitt beste å gjøre det som er anbefalt (og amming er det som er anbefalt) Anonymkode: 3e91c...ef5 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #39 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og dine egne usikkerheter på at du selv ikke fikk til amming er dårlig gjort å kaste på ts. Kanskje ts faktisk har lyst til å få det til, selvom du selv ga opp med en gang når du ikke fikk det til Anonymkode: 3e91c...ef5 Herregud bare skjerp deg!!! Hvem har sagt at jeg ikke fikk til amming? Jeg foretrakk andre løsninger, som å pumpe og gi på flaske. Mye bedre løsning for mor, far og baby for vår del. Er ikke alle mødre som ser på babyen som sin egen eiendel vet du, og noen ønsker å involvere far også fra første stund. Anonymkode: b7b3f...a19 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #40 Skrevet 18. juni 2023 Maleficenta skrev (12 minutter siden): joda men nå har hun jo ammet en stund Ja jeg har aldri sagt noe annet vel? Anonymkode: 90542...785
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå