Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har del-ammet siden begynnelsen, ca 400ml daglig i erstatning og resten amming. Jeg har gjort dette pga helsegevinstene som er, og at det noen ganger er koselig. Likevel har jeg hatt enorme smerter og vondt hver gang jeg ammet. Vært på ammeveiledning men finner ikke noe galt. 

Nå i det siste har baby blitt helt hysterisk mange ganger i løpet av dagen, men spesielt kveldstid. Jeg prøver da og amme men han hyler bare enda mer når jeg viser brystet. Også om natten. Jeg sitter med tårer flere ganger daglig. Han kan også være slik rett etter erstatning. Jeg forstår ikke hva som er galt, prøver å amme og holde tilbake på erstatning men jeg begynner nå å lure om han er sulten. Når han griner slik og nekter å ta brystet tar han flaske og drikker om jeg gir, og blir rolig etterpå. 

Jeg er veldig redd for kreft osv og ville amme mest mulig pga dette også, og har ikke lyst å slutte. Smertene har også nettopp gitt seg, i alle fall ikke like ille. Samtidig er den psykiske helsen min helt kjørt, har null avlastning og gråter flere ganger som sagt pga dette og frustrasjon. Bør jeg kutte ammingen? 

Anonymkode: 9a20a...944

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Derfor amming er en uting, flere babyer hyler pga sult. Her ga vi mme fra første stund og vi hadde en unge som aldri gråt.

Anonymkode: d345e...732

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg ville droppet ammingen og gått over til MME. Sleit mye selv med amming, men når vi gikk over til MME ble det bedre for både baby og meg. I tillegg kunne far gi baby mat, så vi kunne dele på nattmatingen. Det var nydelig!

Anonymkode: 1bc2e...9e6

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg ville droppet ammingen og gått over til MME. Sleit mye selv med amming, men når vi gikk over til MME ble det bedre for både baby og meg. I tillegg kunne far gi baby mat, så vi kunne dele på nattmatingen. Det var nydelig!

Kan legge til at dersom vi får flere barn så tar jeg med flaske og MME allerede på sykehuset. Kommer ikke til å ofre en kalori for å prøve å få til ammingen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sluttet å amme. Vi sluttet tidlig fordi vi så hvor stor forskjell det utgjorde med MME. Et barn som var fornøyd, sov godt hele natten og mye på dagen, aldri magevondt. Mange som ammer har nok sultne barn🙄 Å de bortforklarer det med økedøgn, at det er normalt og går over. Jeg syns ikke noe om å sulte barn… 

Anonymkode: 0d7eb...ed1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Begynn med mme...gjorde det med begge mine 2 barn grade var 3 mnd. Livet ble så mye bedre.

Hvorfor tror du amme slutt vil gi kreft?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (30 minutter siden):

Begynn med mme...gjorde det med begge mine 2 barn grade var 3 mnd. Livet ble så mye bedre.

Hvorfor tror du amme slutt vil gi kreft?

Ts har da aldri sagt at ammeslutt gir kreft. Men det er forsket på at amming kan redusere risikoen for å utvikle brystkreft. 

Anonymkode: 90542...785

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han ikke vil die fra brystet pga melken kommer fortere ved flaskemating.  At han blir utolmodig og sint.

Anonymkode: dd7b0...676

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Derfor amming er en uting, flere babyer hyler pga sult. Her ga vi mme fra første stund og vi hadde en unge som aldri gråt.

Anonymkode: d345e...732

I alle dager! Amming er aldri en uting. Kom gjerne med kilder på alle disse babyene som hyler pga sult og amming! Jeg er ikke ute etter å shame de som gir erstatning, alle gjør det de må og føler er best for sitt barn, men det er da vitterlig forsket opp og ned i mente på at morsmelk et bedre for baby enn erstatning, så her kan du bare rulle inn. 

Mye rart sagt over her om amming, jeg har ammet mitt barn i snart ett år og aldri har hun grått av sult eller hatt problemer med maten? Etter jobbstart har far henne om nettene i hverdagene og gir da flaske med erstatning, da har magetrøbbelet kommet 🫠

ts; som nevnt før her, kan det være at baby har vendt seg til at melken kommer med engang fra flasken mens når hn ammer tar det litt tid før utdrivingen starter? Har du gitt flaske med langsom flaskemating (som egner seg best å kombinere med amming), og evt be legen om resept på Syntocinon nesespray slik at utdrivingen kommer raskere? 

Anonymkode: 19fca...51a

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig er vel baby i rette alder for brystvegring, du kan lese om det på ammehjelpen 😊

Anonymkode: 19fca...51a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har del-ammet siden begynnelsen, ca 400ml daglig i erstatning og resten amming. Jeg har gjort dette pga helsegevinstene som er, og at det noen ganger er koselig. Likevel har jeg hatt enorme smerter og vondt hver gang jeg ammet. Vært på ammeveiledning men finner ikke noe galt. 

Nå i det siste har baby blitt helt hysterisk mange ganger i løpet av dagen, men spesielt kveldstid. Jeg prøver da og amme men han hyler bare enda mer når jeg viser brystet. Også om natten. Jeg sitter med tårer flere ganger daglig. Han kan også være slik rett etter erstatning. Jeg forstår ikke hva som er galt, prøver å amme og holde tilbake på erstatning men jeg begynner nå å lure om han er sulten. Når han griner slik og nekter å ta brystet tar han flaske og drikker om jeg gir, og blir rolig etterpå. 

Jeg er veldig redd for kreft osv og ville amme mest mulig pga dette også, og har ikke lyst å slutte. Smertene har også nettopp gitt seg, i alle fall ikke like ille. Samtidig er den psykiske helsen min helt kjørt, har null avlastning og gråter flere ganger som sagt pga dette og frustrasjon. Bør jeg kutte ammingen? 

Anonymkode: 9a20a...944

Ja du bør slutte å amme, og du bør snarest begynne med grøt. Stakkars unge, den er sulten!!!

Anonymkode: b7b3f...a19

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Når mam bytter mellom bryst og flaske så synes ofte babyen at bryst blir for tregt, siden melka kommer mye fortere fra flaske

Anonymkode: 21b88...ffc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet ikke mitt andre barn. Ble mye styr med amming,  lite melk som kom, dårlig sugeteknikk osv. MME ble redningen hos oss. 

Anonymkode: b52f2...ccf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja du bør slutte å amme, og du bør snarest begynne med grøt. Stakkars unge, den er sulten!!!

Skjer med rare råd her på KG.. baby er 4 mnd. Det er ikke anbefalt å gi fast føde annet enn smaksprøver før 6 måneder. En på 4 mnd trenger ikke grøt for å bli mett!

Og det er helt ok å gi MME istedet for å amme men hva skjer med folk som gir råd om at amming er dårlig og at MME er bedre? Det er det jo ikke, det er jo fakta. For baby er brystmelk best, men MME er også helt fint. At det fungerte bedre for noen foreldre å gi MME er noe annet. Men ikke sitt på forum på nett og si at barn som ammes sultes, ærlig talt... 

TS om du sliter veldig med amming er det lov å slutte om du vil det :) 

Anonymkode: 31985...acb

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer med kvinner egentlig? Er bare et fåtall som faktisk greier å amme for tiden, ser det ut som. Glad mora til barna mine hadde bra med morsmelk, er bare så unaturlig med sånn erstatning. 

Anonymkode: 10a1d...b90

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjer med rare råd her på KG.. baby er 4 mnd. Det er ikke anbefalt å gi fast føde annet enn smaksprøver før 6 måneder. En på 4 mnd trenger ikke grøt for å bli mett!

Og det er helt ok å gi MME istedet for å amme men hva skjer med folk som gir råd om at amming er dårlig og at MME er bedre? Det er det jo ikke, det er jo fakta. For baby er brystmelk best, men MME er også helt fint. At det fungerte bedre for noen foreldre å gi MME er noe annet. Men ikke sitt på forum på nett og si at barn som ammes sultes, ærlig talt... 

Morsmelk er enda bedre, både for tilknytning til mor, hud mot hud, utvikling, immunforsvaret og ikke minst miljøet. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres ut som melkeproduksjonen din ikke er stor nok, og at det gjør babyen frustrert.
Sats på morsmelkerstatning som hovednæring, og amme litt i tillegg dersom dere begge føler for det.
Kreftfaren er minimal, så det trenger du ikke å bekymre deg over. Vær heller redd for røyk og alkohol mtp. kreftfare.

Du kan god gi grøt eller velling i tillegg fra den alderen babyen er i nå, og du kan også supplere med vann.

Det er ikke et nederlag å forkaste amming dersom det er slitsomt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit i alt annet. Viktigste at ungen har det bra og er fornøyd.  Har du ikke nok nærså gir du erstatning.  Enkelt og greit. Unger på erstatning vokser opp friske og fine de også. Å henge seg opp i annet er å overdrive.

Ja man velger pupp først og fremst pH dp sant det fungerer . Fungerer du det ikke, da bruker du alternativ nest best. Og hos det er det det mest fornuftige nå.

Ikke noe å lure på en gang 

Anonymkode: c4095...ec5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva skjer med kvinner egentlig? Er bare et fåtall som faktisk greier å amme for tiden, ser det ut som. Glad mora til barna mine hadde bra med morsmelk, er bare så unaturlig med sånn erstatning. 

Anonymkode: 10a1d...b90

Hva skjer med dømmingen? Har enda til gode å se folk opprette tråder bare for å fortelle at de får til amming, og ikke trenger råd. 
Bare slutt 

Anonymkode: 90542...785

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har ikke hatt så mange barn du da siden du påstår at en på 4 måneder ikke trenger grøt for å bli mett. Det kommer helt an på ungen det.

Selvfølgelig så kan man sitte på forum og si at unger som ammes sultes hvis de faktisk gjør det. Har selv hatt barn som har gått ned i vekt fordi de ikke fikk nok næring av morsmelka, har selv hatt barn som måtte begynne med fast føde tidlig,  faktisk så begynte vi med grøt etter 3,5 måneder etter anbefaling fra helsestasjon fordi han var så sulten (dette er over 20 år siden nå).

Morsmelk er faktisk ikke alltid best, f.eks så er det vist at baby som bare ammes  i større grad får d - vitamin og b-12 mangel enn barn som får mme.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...