Gå til innhold

Gjerrighet - fordeling av kostnader i forhold med ulik inntekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg og kjæresten har vært sammen i ca 6 år. Jeg har fortsatt en del lavere inntekt da jeg ikke er ferdig med studier enda (over halvparten inn). Her om dagen sa kjæresten min at hn synes jeg ikke spanderer nok på hn. Dette tok nok utspring fra at jeg ble litt «irritert», da vi var og handlet inn mat for helga, jeg betalte for all maten og en kasse øl hn ville ha (jeg drikker ikke øl). Kommenterte at det kanskje ikke var nødvendig å ta en hel kasse øl når jeg i tillegg betalte for all maten (og mest sannsynlig kommer til å lage all maten…). Og det synes vedkommende at var smålig av meg, at det koster jo ingentiiing (hele helgehandelen kom på godt over det jeg vil bruke en uke alene på meg selv).

Er det feil av meg å synes det var litt sårende? Er jo ikke at jeg vil være gjerrig, men jeg har rett og slett mye mindre penger å ta av.

Anonymkode: a4161...bf6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er han som er gjerrig og utnytter deg

Anonymkode: b4276...da0

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er han som er gjerrig og utnytter deg

Anonymkode: b4276...da0

Hvor i teksten står det "han"

Anonymkode: 89bdf...235

AnonymBruker
Skrevet

En kasse øl?!? Det er enormt å drikke i løpet av helgen. Jeg antar at dere bytter på å handle og ellers fordeler utgifter nokså likt.

Og da er jeg bekymret for om kjæresten din kan ha et alkoholproblem.

Anonymkode: 0f6eb...87d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hvordan forholdet er innrettet ellers. Visst det er slik at den andre betaler alle utgifter utenom, og du kun har ansvar for innkjøp av mat så kan det vel sees på forskjellige måter.

Jeg lever i et forhold med forskjellig inntekt, hvor hun tjener vesentlig mindre. Jeg betaler alle utgifter bortsett fra strøm, og så handler vi begge inn matvarer alt etter som det passer seg. Synes det er helt greit at jeg betaler det meste, men har merket meg at uansett så blir hennes utgifter påført meg til slutt uansett. Når jeg går igjennom vippsen for siste året så har jeg vippset henne mer enn det strømmen som hun skulle betale for. Hun er også litt lur når det gjelder handling, for når jeg skal handle så skriver hun handleliste til meg, på den listen så havner alltid de dyreste innkjøpene, når hun selv handler er det bare for å supplere.

Så egentlig så har hun ikke en eneste utgift men klager ofte på hvor mye strømmen og de økte matvareprisene påvirker økonomien hennes. Ellers så er hun ganske raus med gaver og sånn sett forventer og få fine gaver selv. Selv om hun ikke sier det direkte så forventer hun skikkelige gaver siden jeg har så mye bedre økonomi. Selv så sier jeg at jeg ikke vil ha bursdagsgave, men setter mer pris på en hjemmebakt kake. For jeg vet uansett at gaven blir det jeg som må betale til syvende og sist allikevel. For henne er det ikke noe problem og gå tom for penger før neste lønning, for da er det bare å spørre om jeg kan vippse for pengene strakk ikke til, og strømmen og maten er blitt så dyr.

Jeg har ingenting imot og betale vesentlig mer, eneste som er irriterende er at hun allikevel får meg til å føle meg kjiip.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor i teksten står det "han"

Hvor mange kvinner drikker en kasse øl på en helg?

Anonymkode: b2efd...639

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det spørs jo hvordan forholdet er innrettet ellers. Visst det er slik at den andre betaler alle utgifter utenom, og du kun har ansvar for innkjøp av mat så kan det vel sees på forskjellige måter.

Jeg lever i et forhold med forskjellig inntekt, hvor hun tjener vesentlig mindre. Jeg betaler alle utgifter bortsett fra strøm, og så handler vi begge inn matvarer alt etter som det passer seg. Synes det er helt greit at jeg betaler det meste, men har merket meg at uansett så blir hennes utgifter påført meg til slutt uansett. Når jeg går igjennom vippsen for siste året så har jeg vippset henne mer enn det strømmen som hun skulle betale for. Hun er også litt lur når det gjelder handling, for når jeg skal handle så skriver hun handleliste til meg, på den listen så havner alltid de dyreste innkjøpene, når hun selv handler er det bare for å supplere.

Så egentlig så har hun ikke en eneste utgift men klager ofte på hvor mye strømmen og de økte matvareprisene påvirker økonomien hennes. Ellers så er hun ganske raus med gaver og sånn sett forventer og få fine gaver selv. Selv om hun ikke sier det direkte så forventer hun skikkelige gaver siden jeg har så mye bedre økonomi. Selv så sier jeg at jeg ikke vil ha bursdagsgave, men setter mer pris på en hjemmebakt kake. For jeg vet uansett at gaven blir det jeg som må betale til syvende og sist allikevel. For henne er det ikke noe problem og gå tom for penger før neste lønning, for da er det bare å spørre om jeg kan vippse for pengene strakk ikke til, og strømmen og maten er blitt så dyr.

Jeg har ingenting imot og betale vesentlig mer, eneste som er irriterende er at hun allikevel får meg til å føle meg kjiip.

Men dette er jo ikke greit. Du kan jo sette foten ned hvis du ønsker.

Anonymkode: ab3c7...7f2

Skrevet

Felleskontoer om dere bor sammen. To kontoer, en til regninger, og en til mat som dere har hvert deres kort til. Så kan dere heller enes om en fordeling på det dere putter inn enn å furte i etterkant 😉

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, mente en six pack, tenkte det var det samme som en kasse😅

Vi har ellers separate kostnader, hver vår leie, bil osv, da vi bor hver for oss, selv om vi har vært sammen leeenge. Men i det siste er det jeg som regel som har handla inn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange kvinner drikker en kasse øl på en helg?

Anonymkode: b2efd...639

Nei det vet jeg ikke, men der sto ingenting om at den skulle drikkes opp i løpet av helgen.

Ok, men visst kvinner ikke drikker øl så må det sees på som en utgift av fordelen med å ha en mann i huset, gir du dem øl så vil de hamre, snekre, skru, slå plen gjøre oppussing med mer, mens caffe latte bare får de til å gå rundt og filosofere over hva de skal gjøre, ikke minst undres over hvordan det skal gjøres, så det må være noen gode virkestoffer i øl 🙂

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har ellers separate kostnader, hver vår leie, bil osv, da vi bor hver for oss, selv om vi har vært sammen leeenge. Men i det siste er det jeg som regel som har handla inn.

Koster vel kanskje 150 kroner

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spør du meg så mener jeg at en sixpack går under "give and take".

Sette seg på bakbena for en sixpack er en kilde til splid, litt romslighet må man ha ovenfor hverandre. Det spørs bare om han gjør det samme for deg. Det betyr ikke noe millimeter regnskap, men at det jevner seg ut over tid og at han innser at du har mindre å rutte med enn han, og viser at han tar hensyn til det også. Visst han er en som suger penger ut av deg på tross av du tjener vesentlig mindre, så er han en kalkulert gjerrigknark (slike blir kjedelige å leve med)

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er stort sett eu som handler mat, så blir det feil. Mat koster en del. 

Anonymkode: f53a7...651

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva spanderer han på deg da?

Anonymkode: fb2d7...7a3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er og samboer har nøyaktig samme økonomiske situasjon der han er ferdigutdannet med en svært godt betalt jobb og jeg er student. Innimellom kan jeg kjenne på det samme, at han får meg til å betale mye mer enn jeg vanligvis ville gjort på fks helgehandel. Likevel, når jeg får tenkt litt over det, så er jeg i en så heldig situasjon. Det meste i hverdagen betaler vi relativt likt på det meste av innkjøp, men jeg har for eksempel en veldig billig husleie. Når det er snakk om ferier, dyre opplevelser OL betaler han det meste. Så til syvende og sist betaler han langt mer enn jeg gjør. Og det også føles kjipt, så jeg gleder meg til jeg kan ta en større del av det økonomiske lasset, betalte for hjemmet 50-50 og kunne i han finere gaver og overraske han med en middag på restaurant mitt i uka der jeg betaler hele. Så spørsmålet mitt er egentlig- hvor stor forskjell er det egentlig på utgifter dersom du ser helhetlig på det og ikke bare den ene handleturen?

Anonymkode: b42c9...0c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker begge parter bør tjene LITT på f.eks. samboerskap. Et forhold må gi fordeler til begge når det gjelder kjærlighet, husarbeid, hverdagslige OG økonomi. Sånt bør snakkes om.

Anonymkode: db4ba...988

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 16.08):

Hei! Jeg og kjæresten har vært sammen i ca 6 år. Jeg har fortsatt en del lavere inntekt da jeg ikke er ferdig med studier enda (over halvparten inn). Her om dagen sa kjæresten min at hn synes jeg ikke spanderer nok på hn. Dette tok nok utspring fra at jeg ble litt «irritert», da vi var og handlet inn mat for helga, jeg betalte for all maten og en kasse øl hn ville ha (jeg drikker ikke øl). Kommenterte at det kanskje ikke var nødvendig å ta en hel kasse øl når jeg i tillegg betalte for all maten (og mest sannsynlig kommer til å lage all maten…). Og det synes vedkommende at var smålig av meg, at det koster jo ingentiiing (hele helgehandelen kom på godt over det jeg vil bruke en uke alene på meg selv).

Er det feil av meg å synes det var litt sårende? Er jo ikke at jeg vil være gjerrig, men jeg har rett og slett mye mindre penger å ta av.

Spørsmålet er hva spanderer han på deg? Ser dere ikke bor sammen, så da har dere hver deres husleie osv. så hvis det er sånn at du betaler all mat hver gang dere er sammen, utnytter han deg. 

Anonymkode: 5076a...515

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo mye å si hvordan dere fordeler de andre utgiftene, jeg mener f.eks. faste utgifter ved å bo. Om f.eks. det er han som betaler for at dere kan bo der; slik som husleie, strøm, vann og avløp og eventuelle låneutgifter så er det kanskje rimelig av han å forlange endel av deg i gjengjeld.

Anonymkode: 284ad...5fb

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av årsakene jeg ikke orker forhold lengre, man blir bare utnyttet på den ene eller andre måten. Kjærlighet finnes ikke når den ene klager over hvor lite den andre bidrar, når de tjener flere hundre tusen mer og har spart opp en del penger, mens du kanskje snur på enhver krone. Skal jeg i nytt forhold må det være med felles konto, felles ideer og planer og det er lite sannsynlig vil skje. 

Dropp ham og klar deg selv, dropp ham heller før enn senere, er han gjerrig og forholdet ulikt med tanke på økonomi vil det uansett skape misnøye til slutt. Du har min sympati ❤️

Anonymkode: e14a9...7dc

AnonymBruker
Skrevet

Har du studert i seks år og bare kommet halvveis?

Anonymkode: 83c4f...2d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...