AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Baby sover fra kl. 9-8:30 ca, men har utrolig mange oppvåkninger om natten. Spiser kanskje 4- 5 ganger på natta, i tillegg bruker hun 30 min å sovne igjen fra hver mating. Derfor tror jeg ikke hun får så mye søvn. På dagtid er hun konstant våken og blir mer og mer grinete utover dagen. Jeg har lest at man må eksponere de for dagslys når det er dag pga døgnrytme, men har likevel nå begynt å legge hun på soverommet i mørket på dagen. Da sovner hun etter laaang tid, og kan sove 2,5 timer. Etter dette er hun våken, og har prøvd å legge både kl 18-19-20-21-22 men hun er helt hysterisk når jeg skal legge. Kan hun være overtrøtt? Isåfall hva bør jeg gjøre? Anonymkode: c8c0c...7cf
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Generelt har babyer på 4 mnd et våkenvindu på ca 1,5 time. Og du nør prøve å legge litt før det. Hvor lenge er babyen våken før du forsøker å legge? Kan høres overtrøtt ut ja, de er umulige å legge når de er overtrøtt. Anonymkode: 78c4c...5a6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Generelt har babyer på 4 mnd et våkenvindu på ca 1,5 time. Og du nør prøve å legge litt før det. Hvor lenge er babyen våken før du forsøker å legge? Kan høres overtrøtt ut ja, de er umulige å legge når de er overtrøtt. Anonymkode: 78c4c...5a6 Min baby kan være våken 5-6 timer i strekk, men skal jeg legge baby på rommet hver time etter den er våken da? Er liksom redd at den blir så forvirret over mørkt/lyst rom hele dagen, mørk rom skal jo bety natt Anonymkode: c8c0c...7cf
Ballerina87 Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 4 mnd er muligens midt i en søvnregresjon. For min del synes jeg det har hjulpet med «napper»-appen. Da får jeg et forslag for når det er på tide med en ny lur og hjelper meg å stole på hennes tegn. Et typisk våkenvindu for oss er 1,5 til 2 timer. Dagsoving er viktig, og gjør det som funker 😊 for oss kan det være trilletur, bæring i bæresele eller byssing og amming på et mørkt rom.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Kan du få henne til å sovne på et mørkt rom, også evt åpne gardinene etter at hun har sovnet? Slik at lys slipper inn. Jeg tror hun er overtrøtt ja om hun sover lite på dagtid. Hun kommer liksom inn i en ond sirkel. Jo mindre søvn hun får, jo vanskeligere blir det å legge. Anonymkode: aa850...a8e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 Min pleide å være våken ca. 1,5 time, maks 2 timer på den alderen. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å legge baby på rommet.. Du må sannsynligvis hjelpe baby å sove. Bysse, bære, amme eller trille til baby sover. Om du ikke helt ser når baby er trøtt så følg klokka en stund og begynn å få baby til å sove 1,5 timer etter at den våknet fra forrige dupp. Gjør dette fra dere står opp til leggetid. Jeg tror ikke det gjør så mye at det er mørkt når de sover dupp på dagtid men det er jo mange meninger om dette. Hos oss er nattsøvn helt lik om hun har sovet i mørke eller lys på dagtid (har gjort det ene og det andre i perioder) Anonymkode: 73925...0fb
Bruspulver Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Jeg slet med mye av det samme med min baby, samme hva jeg gjorde og hvor lenge våkenvindu jeg prøvde, det var plent umulig å få ungen til å sovne på dagtid store deler fra 3-7mnd. Til slutt ga jeg bare opp og innfant meg med at slik var han. Plutselig en dag endret det seg - fra å vugge/ta dype knebøy i bæresele i alt fra 30-1,5t, kunne han legges ned i egen seng og sovne der (riktig nok med mye støtte, men det gikk). Noen bare er sånn. Enkelte kaller det for high-need baby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå