Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser på varmepumper, men ønsker å finne en løsning som skaper absolutt minst mulig støy utendørs. Finner lite på nett om hvilke utedeler som er lavest mulig i dB, og får også tåkete svar fra leverandører når jeg spør om dette. Noen tips? Har også hørt at man kan bygge inn utedelen med ekstra lydisolering(?).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utedelen er som den er. Naboen har ei vendt hitover, men hører ikke noe til den. Er kun da det skjer noe, da blir det lyd fra de.

AnonymBruker
Skrevet

Utedel varmepumpe er fordelaktig å montere på mur.  Har lagd merke til at selv fagfolk ha montert utedel på vegg/ borkledningen, og  "høl i hue". Bordkledning er ikkje konstruert til å bære tyngden av 30-40 kg utedel varmepumpe. Mondering på terrasse er OK, men helst ikkje så den vert utsatt for takras. 

Anonymkode: e7ecc...a65

AnonymBruker
Skrevet

Det er idag minimalt med støy fra de fleste nye varmepumper. Har selv 2 stk Daikin varmepumper gulvmontert innedel, og vert veldi fornøyd m/ behageleg varme. På gulvvarmepumpe inndel ligg termostaten v/ gulvet i motsettning til veggmontert pumpe.  Det kan ofte  vera 3-4 gr. i forskjell mellom gulv /tak.

Anonymkode: e7ecc...a65

AnonymBruker
Skrevet

det aller beste er å lage en plattform som ikke har kontakt med hverken mur eller trevegg slik at man angår evt vibrasjoner. (barkduk, sand og betongheller som vatres opp) Du får utedel til 48Db. Dette står sjelden på reklamer. Du må sjekke tekniske spesifikasjoner. Skal du sette den på terrasse må du sørge for å få vannet ned i takrenne el.l. Varmepumpen kan produsere 8-10 liter vann i døgnet.

Anonymkode: c4790...ea5

AnonymBruker
Skrevet

Min Fujitsu Norgespumpa varmepumpe har en funksjon/innstilling for stillere utedel.

Har aldri brukt den funksjonen siden jeg aldri hører utedelen uansett. Pleier å sitte ca 3 meter unna den, trevegg.

Anonymkode: 197d7...2a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min Fujitsu Norgespumpa varmepumpe har en funksjon/innstilling for stillere utedel.

Har aldri brukt den funksjonen siden jeg aldri hører utedelen uansett. Pleier å sitte ca 3 meter unna den, trevegg.

Tillegsinfo: kjøpte varmepumpa i fjor, og selve festene er montert på mur (halvkjeller) like under treveggen jeg sitter på andre siden av.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 stk Mitsubishi varmepumper på bakkestativ,  og ingen av dem bråker. (Vi fikk anbefalt å bruke bakkestativ siden mur ikke var et alternativ for oss)

Vi setter på nattmodus på de som vender mot annen bebyggelse for sikkerhets skyld, men det er egentlig ikke nødvendig, for selv når maskinene går for fullt hører vi bare et lite sus. 

Anonymkode: cf3a6...841

AnonymBruker
Skrevet

De som har høy mur (jeg har bare noen få cm.) kan feste den på mur. 

Anonymkode: c4790...ea5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...