AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Jeg er så sliten av tenåringene mine. Holder bare ut. Ingen store bekymringer egentlig. Bare det typiske. Noen er rotete, fryktelig rotete. Krevende. Fordi de alle har det til felles at de ser seg selv først. Litt komisk å høre de få gangene de diskuterer litt seg i mellom, da møter de seg selv i døra alle tre. Nei, det er ikke noe stort problem. De er ellers normale tenåringer alle sammen. Det føles enda langt unna at de er voksne. Noen flotte stunder, men BANG, så kjenner jeg igjen at: «Ojsann, du er bare DER, ja». Har naturlig nok ikke et voksent perspektiv på livet. Jeg er alene med tre fine, men det bæres preg av at de alle er tenåringer. (15- 19 år) Ser også at 19- åringen er langt mer voksen enn 15- åringen, det går seg jo til, men… Hvor gamle er dem sånn cirka, før jeg kan være MEG, uten at alt er flaut og teit? Hvor gamle er dem, før jeg kan ha en samtale med dem, lene meg tilbake og liksom kjenne at: »Herlig, nå har du blitt voksen» ?? PS. Jeg går ikke rundt og sier til dem at jeg venter på dette. Det er bare en hemmelighet. Anonymkode: 71f52...63c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Mine ble normale rundt 18-19 årsalderen. Tøffeste periodene var 15-17 år, grusefullt for oss alle. Alt blir bra🌈 Hold ut ❤️ Anonymkode: c687c...479 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Tenåringer er proppfull av hormoner, kroppen og hodet henger ikke med alltid. Men ja rundt 18-19 års alderen begynner de nok aller fleste å stabilisere seg. Anonymkode: 314c3...198
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 Har to tenåringer i hus, blir nå 19 år begge. (Tvillinger. ) Vil si at gutten er blitt veldig voksen av å gå på vgs borte fra hjemmet, og nå være i læring. Det har modnet ham veldig, uten at jeg kan hevde at jeg aldri blir vippet litt av pinnen av hvor tankeløs ung han også fremdeles kan være. Det blir jeg stadig. Jenta har bodd hjemme hele tiden, og selv om vi har satt grenser og krever at hun hjelper til, samt at hun er flink til å lage mat og klare seg selv noen dager, må jeg si at når voksne menn hevder at kvinner 16- 18 år er modne nok til alt mulig sukker jeg dypt og tenker "Vel vel, prøv å bo med en slik et par dager, så endrer du nok fort mening!" Det er så hormonelt og vinglete, så opp og ned og så stor umodenhet at man blir oppgitt, ofte. Veldig sterke meninger, uten at de er grunnfestet i erfaringer og evne til å se er større bilde enn eget tunellsyn. Kjapp fordømmelse av alt som er 'feil" og ikke ideelt i hennes øyne, uten evne til å ta hensyn og vise forståelse for at ting ikke er svart- hvitt i verden. Husker jeg var slik selv, og mener at jeg fikk bedre evner til å se klokere og mer voksent på ting da jeg var rundt 22 år, så satser på at det ikke er så mange år igjen før man kan forholde seg til et mer stabilt og rasjonelt menneske. Nå er det som å forholde seg til en emosjonell jojo. Voksen i ene øyeblikket, barn i neste, fornøyd i ene øyeblikket, misfornøyd uten evne til å kommunisere skikkelig hvorfor og hva som er galt og hvordan ting burde være i neste. Strevsomt! (Ikke minst for henne selv. Mye energi ut på å være emosjonell jojo. Merker at hun ikke engang forstår seg selv skikkelig. Følelser bare tar overhånd.) Anonymkode: db697...d6c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Lurer på det samme! vi har en på snart 20. voksen og grei, men det blir liksom ingenting av han. Vet ikke hvilken utdanning han vil ha så går ikke på skole. Jobber litt, er lat, lite tak i han og det virker ut som han ikke bryr seg nevneverdig om noe som helst. Anonymkode: 84a03...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 15- 18 var helt jævlig med eldste. Havnet i en feil gjeng. Var noen tøffe år. Men året etter videregående våknet han opp og begynte å satse på utdanningen sin. Anonymkode: 3d515...716 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Jeg lurer på det samme.. det er slitsomt å bo sammen med tikkende bomber 🙈 Anonymkode: 667a5...74a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 Tenåringsalderen har vært desidert det tøffeste. Men her er det en gutt uten konsekvent tenkning, adhd og hele tiden på utkikk etter adrenalin og dopamin. Som har resultert i mye dumme valg. Vi har nå bv involvert. De er ikke bekymret, men jeg trenger hjelp. Jeg er helt utslitt. Og han er intelligent, som medfører ekstra utfordringer også. Jeg gleder meg til det roer seg ned. Hold ut ts 🥰 Anonymkode: d9246...a67 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 23–25. da er hjernen, og evne til konsekvenstenking, ferdig utviklet. Anonymkode: 95a72...ab0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå