Gå til innhold

søknad

Søtpotita

Anbefalte innlegg

Går det an å få tak i malar for korleis ein søknad skal sjå ut? Kva skal med?

Skal begynne å søka på min første ordentlege jobb og har null peiling på kva eg skal skriva. Skal eg ta med alle tidlegare sommarjobbar? Kven og kor mange skal eg setta opp som referansar? Kor lang pleier ein søknad å vera?

Er heilt grøn.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn skriver jeg mine søknader:

Mitt navn og adresse og tlf. og mail

Bedriftens navn og adress

Overskrift: Bare navnet på stillingen

Hvor jeg har sett opslaget og at jeg søker på stillingen

Motivasjon: Hvorfor jeg søker stillingen, tar utganspunk i stillingen, bedriften eller branchen. Skriver noe i denne stilen:

Motivationen for min ansøgning er, udover et positivt indtryk af xxx (bedriften) og jeres kommunikation, en stor interesse for stillingens arbejdsopgaver. Gennem min uddannelse som xxx, har jeg fået en bred indsigt i de forskellige aspekter af xxx Jeg har ikke kun den nyeste teoretiske viden indenfor f.eks. xxx og xxx, men har også haft mulighed for at afprøve dette gennem en række varierede studieprojekter. Ikke mindst i min hovedopgave, hvor jeg diskuterede hvordan xxx. Dermed mener jeg, at min baggrund vil være relevant for xxx (bedriften).

Deretter skriver jeg et avsnitt eller to om hva jeg kan bidra med i stillingen. Her analyserer jeg oppslaget nøye og skriver hva jeg kan i forhold til det. Det er viktig og ikke bare ramse opp ting fra CVen din (den har de jo lest), men eksemplifisere masse. Jeg skrive en del om at jeg har mye erfaring med samarbejde for de jeg har jobbet i grupper og at dette også betyr at jeg er god til og nå mål. Deretter skriver jeg en fire - fem punkter som tar utgangspunk i mine faglige kompetancer. Eks.: • Evne til at angribe et problem analytisk og finde løsninger

I tillegg skriver jeg litt om mine opphold i utlandet og studiejobber/sommerjobber og verv, og hva de har lært med.

Jeg avslutter med: Jeg håber min ansøgning har vakt jeres interesse, og ser frem til at høre fra jer.

Vedhæftet findes CV og karakterudskrift.

Med venlig hilsen

Håper dette var til litt hjelp. Mine tre beste råd når det kommer til og søke jobb (som jeg fikk på jobbsøkekurs:

- Les oppslaget nøye og skriv spesefikt til denne stillingen. Ikke bare reproduser den samme søknaden.

- IKKE reproduser CVet i søknaden. Den har de lest, så det er viktig at du bridrar med noe nytt, noe som gir et godt bilde av deg. Husk og komme med eksempler. Jeg er god til og samarbeide fordi...

- Bruk like lang til på CVet som på søknaden. ofte ser de først på CVet.

Husk også at en søknad skal være kort og aldri mere enn en side. Jobb med språket og ha mange avsnitt. Få noen til og lese korektur.

Lykke til!

Piglet

PS Eksemplene mine er på dansk, men jeg håper du forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til referanser, så skriver jeg i CVet at referanser fåes ved henvendelse. De ringer sjeldent til referanser hvis ikke du har vært til intervju, og jeg liker ikke tanken om at mine referanser ligger og flyter rundt i x antall bedrifter.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...