Gå til innhold

Pinneis eller ispinne?

Pinneis eller ispinne?  

17 stemmer

1. 1. Heter det pinneis eller ispinne?

• Pinneis!
      14
    • Ispinne!
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, dette startet som et spørsmål fra meg på en grillfest forrige helg, og har blitt tidenes største diskusjon i vennegjengen OG familien vår. Heter det pinneis eller ispinne? 

Gjengen er delt, argumentene er mange og lange, og ingen er enig i at det kan hete begge deler. Så hva mener dere? 

Anonymkode: f5dc6...8f1

Skrevet

Begge deler.

Selve pinnen, derimot, heter ispinne.

Selv sier jeg mest pinneis.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (6 timer siden):

Begge deler.

Nemlig!

Ispinne = bare pinnen

Pinneis = is med pinne 

Anonymkode: 8d20d...855

• Liker 7
Skrevet
Hedda-78 skrev (6 timer siden):

Begge deler.

Dette.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det flere her sier:
Pinneis er en bestemt type is, nemlig is på pinne fremfor f.eks. is i beger. Spør jeg noen om de vil ha en pinneis fremfor bare en is er det for å tydeliggjøre hva slags type is jeg har å by på.

En ispinne er selve pinnen. Så det er også et ord, men det er et ord jeg bruker langt sjeldnere, siden jeg vanligvis ikke er så opptatt av selve pinnen.

Anonymkode: 4e7e4...d09

AnonymBruker
Skrevet

Penis

Anonymkode: a7544...5b7

Skrevet (endret)

Begge deler her også.

Pinneis dreier seg om is med pinne, mens ispinne for meg kan bety både is med pinne OG selve pinnen.
Jeg buker veldig sjelden ordet pinneis; bare når jeg virkelig skal understreke at det verken dreier seg om is i boks eller kroneis/båtis/sandwich. Jeg sier heller at "jeg kjøpte meg en ispinne" enn at "jeg kjøpte meg en pinneis". Det er likevel åpenbart for alle som ikke er sykelige petimetere at det sitter fast is på den pinnen jeg kjøpte. ;) 

Endret av Ullvott
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (4 timer siden):

Begge deler her også.

Pinneis dreier seg om is med pinne, mens ispinne for meg kan bety både is med pinne OG selve pinnen.
Jeg buker veldig sjelden ordet pinneis; bare når jeg virkelig skal understreke at det verken dreier seg om is i boks eller kroneis/båtis/sandwich. Jeg sier heller at "jeg kjøpte meg en ispinne" enn at "jeg kjøpte meg en pinneis". Det er likevel åpenbart for alle som ikke er sykelige petimetere at det sitter fast is på den pinnen jeg kjøpte. ;) 

Ispinner: https://panduro.com/nb-no/products/godteri-baking/is/ispinner/100-stk-ispinner-av-bok-115-cm-lange-lag-masse-iskrem-i-sommervarmen!-290395 

Hvis jeg skal lage is selv eller bygge noe vil jeg helst ha ispinner uten is på 🙃

Anonymkode: 8d20d...855

AnonymBruker
Skrevet

Hm, her hvor jeg bor sier vi egentlig ingen av delene. Bare is. Og spesifiserer med type is. Kommer fra en mellomstor kommune i Trøndelag.

Anonymkode: 3925c...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Når man har slike avstemninger, så blir det nesten aldri spesifisert om det gjelder det man sier eller det man skriver

Anonymkode: 28886...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...