Gå til innhold

Dårlig erfaring med å være fosterhjem - frustrert!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bare for å lufte litt men jeg er så skuffet over Dyrebeskyttelsen og hvordan jeg som har blitt behandlet som fosterhjem.. 

De siste 4 årene har jeg fostret 8 katter, både store små og sky katter. Jeg er alene med to små barn og egne katter. Så jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan ha katter som trenger mer enn jeg har å gi - jeg kan rydde og vaske og ordne med mat osv osv, men jeg har ikke kapasitet til å ta inn de kattene som krever at man sitter i timesvis og lokker osv for å temme dem (heldigvis er det andre hjem som har den kapasiteten)

I det siste året har jeg fått tre sky katter til meg i tyr og orden. Resultatet har vært at de blir skremt (det er mye lyd med to barn i hus) og kattene har tisser ned alle sengene og møbler. Jeg har sagt i fra og best om å bytte - det er ingen som har hatt godt av situasjonen og kattene har jo ikke blitt adopsjonsklare fordi jeg har ikke kunnet gi dem det de trenger. Nå har jeg måtte si i fra at jeg ikke orker lengre - jeg kan ikke bo i et hus som stinker (jeg vasker dyner hver eneste dag som er tisset ned), barna vil ikke ha med venner hjem fordi det lukter og jeg har rett og slett sagt at de må ta den siste tilbake.

men så har jeg blitt møtt med at jeg ikke gjør jobben min, ikke har kontroll på barna og hun som er kontakten min i DB er rett og slett skikkelig sur på meg! Jeg har aldri fått en neste takk for jobben jeg gjør, bare fått forespørsler for om jeg kan ta flere og blitt fortalt at jeg ikke kan bytte eller levere tilbake 😑 Jeg forstår så utmerket godt at det er masse katter som trenger hjelp men når forsterhjem blir behandlet slik så orker jeg ikke mer. Orker ikke å bruke energien min på det og i tillegg får jeg bare surmuling i retur 🙁

Er jeg urimelig her??

Anonymkode: 86a39...7e0

• Liker 4
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Har dessverre sett tendensene du beskriver flere steder og ikke bare DB rundt om i landet. Jeg er dog usikker på om det skyldes desperasjon etter å ha steder de kan plassere dyrene eller mangel på kunnskap/evne til å vurdere hvem katt som bør gå hvor. Eller begge deler for den saks skyld.

Synd at noen opplever dette for det er mye bra folk rundt om i landet, ikke bare DB men andre organisasjoner og.

Jeg personlig har valgt å ikke stille opp som fosterhjem for min lokale organisasjon selv om jeg flere ganger blir spurt siden jeg har en del kunnskap og erfaring med skye/redde/aggresive dyr. Jeg assisterer derimot gjerne hvis de ønsker en objektiv vurdering på om denne katten bør få slippe eller om det bør prøves mer sosialisering etc og her har organisasjonen og jeg et veldig bra samarbeid.

(Dessverre så overskrider antallet katter med "utfordringer" som lider utendørs av diverse årsaker antallet hjem som er kapable til å kunne gi de et hensiktsmessig hjem. Drømmen hadde vært at alt som ble hentet inn fikk nye gode hjem men realiteten er at i en del tilfeller så er det så store utfordringer med agressjon/helse/oppførsel at det ikke ville vært humant å presset dyret igjennnom den livsstilen vi ønsker for de)

Anonymkode: e2379...332

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, du er ikke urimelig. Har dessverre sett tendensene du beskriver flere steder og ikke bare DB rundt om i landet. Jeg er dog usikker på om det skyldes desperasjon etter å ha steder de kan plassere dyrene eller mangel på kunnskap/evne til å vurdere hvem katt som bør gå hvor. Eller begge deler for den saks skyld.

Synd at noen opplever dette for det er mye bra folk rundt om i landet, ikke bare DB men andre organisasjoner og.

Jeg personlig har valgt å ikke stille opp som fosterhjem for min lokale organisasjon selv om jeg flere ganger blir spurt siden jeg har en del kunnskap og erfaring med skye/redde/aggresive dyr. Jeg assisterer derimot gjerne hvis de ønsker en objektiv vurdering på om denne katten bør få slippe eller om det bør prøves mer sosialisering etc og her har organisasjonen og jeg et veldig bra samarbeid.

(Dessverre så overskrider antallet katter med "utfordringer" som lider utendørs av diverse årsaker antallet hjem som er kapable til å kunne gi de et hensiktsmessig hjem. Drømmen hadde vært at alt som ble hentet inn fikk nye gode hjem men realiteten er at i en del tilfeller så er det så store utfordringer med agressjon/helse/oppførsel at det ikke ville vært humant å presset dyret igjennnom den livsstilen vi ønsker for de)

Anonymkode: e2379...332

Betyr ikke det "menneskelig"? 

Anonymkode: 0b28d...19d

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke urimelig. Du har både barn og egne katter, og da er det høyden av idioti å gi deg fosterkatter som er helt tydelig sky. Forstår at de har dårlig kapasitet, men en sky katt som blir slengt inn i "bråkete" hjem, vil helt klart stresse noe forferdelig. Har de ikke muligheten til å ivareta helsen og velværen til alle kattene som kommer inn, må de avlive noen. Døde katter lider ikke.

Anonymkode: 146a3...13c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betyr ikke det "menneskelig"? 

Anonymkode: 0b28d...19d

Human betyr menneskelig, menneskevennlig, skånsom eller hensynsfull. Begrepet brukes om det som gjelder mennesket i motsetning til andre skapninger, for eksempel human biologi eller medisin.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo ikke akkurat lettere å få tak i fosterhjem når de behandler dem slik... 😕 

Anonymkode: b9ba0...bb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 22.40):

Det blir jo ikke akkurat lettere å få tak i fosterhjem når de behandler dem slik... 😕 

Anonymkode: b9ba0...bb1

Nei… jeg er helt utslitt, det går faan meg på den mentale helsa løs å måtte vaske kattepiss hver dag

Så nå har de et mindre fosterhjem…

Anonymkode: 86a39...7e0

• Hjerte 1
Skrevet

Sky katter kunne jeg tatt til meg halve nabolagets katter er nå vennene mine disse var ganske så sky :D 

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, ts. Jeg har mye av samme opplevelser fra diverse dyrevernsorganisasjoner. Måtte tilslutt sette ned foten og si at jeg var den som tok diverse avgjørelser. Har nå god kontakt med en lokal DB lignende organisasjon. Har ingen dyr i fosterhjem pr dags dato. Velger å ikke ha inne sky, urenslige katter. Jeg har barnebarn + andre dyr å ta hensyn til. 

Det finnes andre måter å støtte opp om dyrevernsorganisasjoner. Stille som sjåfør og levere dyr til veterinær, bli med på avliving av dyr, økonomisk støtte osv. Håper ikke du gir fullstendig opp, men finner deg en organisasjon som fungerer for deg. For dyrene trenger hjelp❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre akkurat samme erfaring som deg…

Anonymkode: 876f5...900

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjulpet kattehjelpen og ble også tissa ned. Kattehjelpen er lokale damer der de mest intense ildsjelene Kansje egentlig skulle hatt litt hjelp selv. Spesielt en dame fremsto som sur, frekke, grenseløs og vanskelige å snakke med, samt dømmende. Mistroiske og tilogmed rasistisk. Men heldigvis var lederne forståelsesfulle npr jeg sa at nok er nok og jeg vil ikke delta mer i slarv og tull i chattene deres. De har visst tid til sånt. Skal aldri hjelpe mer som hjem for katter der eierne bryr seg ikke uansett. 

Anonymkode: f3d6a...9ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hjulpet kattehjelpen og ble også tissa ned. Kattehjelpen er lokale damer der de mest intense ildsjelene Kansje egentlig skulle hatt litt hjelp selv. Spesielt en dame fremsto som sur, frekke, grenseløs og vanskelige å snakke med, samt dømmende. Mistroiske og tilogmed rasistisk. Men heldigvis var lederne forståelsesfulle npr jeg sa at nok er nok og jeg vil ikke delta mer i slarv og tull i chattene deres. De har visst tid til sånt. Skal aldri hjelpe mer som hjem for katter der eierne bryr seg ikke uansett. 

Ikke kattehjelpen i Trondheim?

Anonymkode: 160fc...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor disse kattene ikke bare blir avlivet?

Anonymkode: 73394...299

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om katten "smatt ut og ble påkjørt"? 

Katten har det jo tydeligvis ikke bra, jeg ville vurdert avliving. 

Anonymkode: 2af78...d4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kan si til BD i ditt tilfelle at de må hente kattene og at du er ferdig som fosterhjem. 

Anonymkode: 055f8...8e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 2.43):

Ikke kattehjelpen i Trondheim?

Anonymkode: 160fc...cbd

nei

AnonymBruker
Skrevet

Vil råde folk til å tenke seg godt om, om de bestemmer seg for å ta inn katter. Når jeg tok inn en katt her så må man selv håndtere å frakte katten til eierne, som kanskje ikke bryr seg om hva som skjer med den. I mitt tilfelle så slapp de katten ut en time etter at jeg hadde levert den, og da kom den tilbake til mitt hus, fordi der var det ly og mat. Så tar man den inn, så blir man ikke dermed et reservehjem for katten om eierne ikke selv tar grep om å ivareta katten sin / kastrere den / skaffe kattehus/ ly / kattedør til den. Og det er MANGE som ikke bryr seg.   

Samtidig måtte jeg blokkere denne merkelige halvsenile damen fra kattehjelpen som tenkte at det var normalt å spamme meg med frustrasjon over katter som kom til hennes hus samt spre ondsinnet slarv om katteeiere omkring.

AnonymBruker
Skrevet

Da blir man dermed et reservehjem, mener jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...