AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #61 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så du er mer bekymret for at en voksen blir uskyldig dømt enn at flere barn blir misbrukt seksuelt? Jeg snakker ikke om å ta noen, jeg snakker om å verne barn. Anonymkode: cb261...f90 Så du hadde akseptert at du ble hengt ut, mistet kontakt med venner og familie, mistet jobb og fått livet ødelagt fordi noen hadde gjort en feil? Hjelpe meg for et samfunn det hadde blitt. Anonymkode: 7db9e...8cd 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #62 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle vil verne barna, men man kan ikke ofre uskyldige på veien. Anonymkode: 4310f...827 Så da er det greit at uskyldige barn blir ofre? Merkelig tankegang og sier mye hvor lite barn er verdt for enkelte. Anonymkode: cb261...f90 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #63 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så da er det greit at uskyldige barn blir ofre? Merkelig tankegang og sier mye hvor lite barn er verdt for enkelte. Anonymkode: cb261...f90 Ett liv er ikke mer verdt enn ett annet. Derfor finnes det lovverk som prøver å beskytte alle på best mulig måte, gapestokk er en dårlig løsning i så måte. Anonymkode: 4310f...827 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #64 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 12.52): Så du er enig i at de ikke skal få jobbe med barn samtidig sier du at det er helt greit at de finner smutthull som gjør at de kan jobbe med barn eller omgås de hvor de kan bygge opp tillit. Da skal man ikke gjøre noe. Eller hvis en pedofil dømt overgriper blir sammen med en enslig mor med barn. Og at har de sonet sin straff skal de ikke straffes mer. Likevel sier du indirekte at de fortsatt er farlige for barn og ikke burde jobbe med de.......Men hadde de ikke sonet sin straff likevel? Hvorfor skal vi da ikke la de jobbe med barn? Jeg vet ikke om jeg er for et offentlig register. Men jeg vet at det må gjøres mer for å forebygge og varsle. Vandelsattest er full av hull og politiet varsler ikke ved behov. Et register eller andre tiltak settes ikke inn for å ytterligere straffe, men for å beskytte barn og familier. Jeg bryr meg mer om barnas trygghet og rettsvern enn pedofile overgripere. Anonymkode: cb261...f90 Tenker du må roe deg kraftig ned, og ikke la selvopplevde hendelser påvirke dømmekraften. Så kan du kanskje la være å tillegge folk meninger de ikke har. Og slutte å demonisere enkelte mennesker. Anonymkode: 5b460...31a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #65 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så da er det greit at uskyldige barn blir ofre? Merkelig tankegang og sier mye hvor lite barn er verdt for enkelte. Anonymkode: cb261...f90 Det er ingen her som har sagt at det er greit at uskyldige barn blir ofre. Men det er ikke opp til deg og dine likesinnede å bestemme hvem som skal ha krav på rettsvern og hvem som ikke skal ha det. Anonymkode: 5b460...31a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #66 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 8.52): Personlig så stemmer jeg nei til dette. Jeg tenker at det er mange fallgruver, og vi kan allerede bruke USAs data til å se nøyaktig hvorfor dette ikke fungerer. Klart vi kan bli bedre på mange ting i Norge, men jeg er faktisk fan av at rettsvesenet er som det er. Her blir man straffet for lovbrudd man begår, og så finnes det masse virkemidler og tiltak for å prøve å hindre lovbrudd fra å bli begått. Rehabilitering er noe jeg kjenner sterkt for framfor straff. Jeg synes våre fengslede kriminelle skal behandles med verdighet og respekt, og jeg synes at når man er ferdig å sone, så er man ferdig å sone. Det hjelper ingen om man skal sosialt straffes i ettertid, da legger man null rom for varig endring. Det er MASSE tiltak for pedofile for å søke hjelp og behandling, og at man er pedofil betyr ikke nødvendigvis at man er kriminell. Det er pedofile som benytter seg av de hjelpemidlene som staten har gitt ut, uten å begå overgrep. Kriminelle kan man møte overalt, og jeg skjønner at det er skummelt å tenke på at det finnes overgripere her å der, men istedenfor å gå fullstendig "USA-Hysterisk" å tenke på skumle kriminelle, må man se på dataen som viser at overgrep mot barn som oftest ikke skjer av vilt fremmede personer som nasker med seg et barn på lekeplassen. for det første er det som oftest en person de kjenner, og når det er fremmede, så blir barna som regel kontaktet via internett. Så det er jo der man som forelder må begynne å ta grep, istedenfor å fientliggjøre en hel gruppe mennesker som har sonet sin straff og i henhold til Norske lover, er ferdig med saken. Ikke undervurder hvor belastende det er å være offentlig uthengt, og at det sjelden medfører til varig endring i personligheten i en positiv retning, men heller skaper et utenforskap for samfunnet som kan føre til videre kriminelle handlinger. Anonymkode: 93e89...066 Words💯🙌 Anonymkode: c41d0...f66
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #67 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så du hadde akseptert at du ble hengt ut, mistet kontakt med venner og familie, mistet jobb og fått livet ødelagt fordi noen hadde gjort en feil? Hjelpe meg for et samfunn det hadde blitt. Anonymkode: 7db9e...8cd Med den logikken kan vi ikke ha et rettsystemet, sånn i tilfelle noen blir dømt feil. Hva er forskjell på å bli dømt feil for seksuelle overgrep mot barn nå eller hvis det hadde vært et system som varslet de nødvendige? Som eks alenemødre med barn. Vi har fortsatt vandelsattest. Vi har fortsatt fengselsstraff, rettsaker, sladder, offentlige dommer, nyheter. Eller tenker du at det er fritt frem for dømte overgripere? Fjerne vandelsattest, rettsaker etc i tilfelle noen blir dømt feil? Skal ingen kriminelle få dom og ansiktet sitt i nyhetene? Alle saker være lukket og unndratt offentligheten? I tilfelle....... Anonymkode: cb261...f90
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #68 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen her som har sagt at det er greit at uskyldige barn blir ofre. Men det er ikke opp til deg og dine likesinnede å bestemme hvem som skal ha krav på rettsvern og hvem som ikke skal ha det. Anonymkode: 5b460...31a Og det er heller ingen her som sier at det er greit at uskyldige blir dømt. Anonymkode: cb261...f90
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #69 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tenker du må roe deg kraftig ned, og ikke la selvopplevde hendelser påvirke dømmekraften. Så kan du kanskje la være å tillegge folk meninger de ikke har. Og slutte å demonisere enkelte mennesker. Anonymkode: 5b460...31a Det er faktisk jeg som ble lagt ord i munnen på og ilagt meninger jeg ikke hadde. Da spurte jeg om det samme tilbake. Men det fikk du kanskje ikke med def? Eller overså du det? Sorry, jeg er for et vern av barn. De som burde roe seg kraftig ned her er de som er mer opptatt av å verne overgripere eller potensielle uskyldige dømte. I saker som har flest henleggelse og færrest dømte. Hvor kravene til bevisbyrden er stor og omfattende. Ikke en tanke engang på barna og deres rettsvern. Anonymkode: cb261...f90 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #70 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Med den logikken kan vi ikke ha et rettsystemet, sånn i tilfelle noen blir dømt feil. Hva er forskjell på å bli dømt feil for seksuelle overgrep mot barn nå eller hvis det hadde vært et system som varslet de nødvendige? Som eks alenemødre med barn. Vi har fortsatt vandelsattest. Vi har fortsatt fengselsstraff, rettsaker, sladder, offentlige dommer, nyheter. Eller tenker du at det er fritt frem for dømte overgripere? Fjerne vandelsattest, rettsaker etc i tilfelle noen blir dømt feil? Skal ingen kriminelle få dom og ansiktet sitt i nyhetene? Alle saker være lukket og unndratt offentligheten? I tilfelle....... Anonymkode: cb261...f90 Det er den logikken rettssystemet fungerer etter. Sitat: "I strafferetten gir dette seg utslag i prinsippet om at enhver rimelig og forstandig tvil skal komme den tiltalte til gode og at det er bedre at ti skyldige går fri enn at én uskyldig blir dømt." https://snl.no/benefit_of_the_doubt Selvfølgelig skal kriminelle dømmes, men da skal det være hevet over en hver tvil at de er skyldige. Bevisbyrden er så viktig at i feks voldtektssaker dømmes kun en brøkdel av de som har blitt anmeldt. Det betyr at det uten tvil går mange rundt som ikke har blitt tatt. Dette er selvfølgelig rettssystemet klar over, men det viktige her er at ingen uskyldige blir dømt. Og likevel skjer det. Ang hvem som skal få ansiktet sitt i nyhetene så er det heldigvis det hender. Og det er like greit. Det er omtrent aldri noen grunn til at folk skal få vite hvem noen kriminelle er. Anonymkode: 7db9e...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #71 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er faktisk jeg som ble lagt ord i munnen på og ilagt meninger jeg ikke hadde. Da spurte jeg om det samme tilbake. Men det fikk du kanskje ikke med def? Eller overså du det? Sorry, jeg er for et vern av barn. De som burde roe seg kraftig ned her er de som er mer opptatt av å verne overgripere eller potensielle uskyldige dømte. I saker som har flest henleggelse og færrest dømte. Hvor kravene til bevisbyrden er stor og omfattende. Ikke en tanke engang på barna og deres rettsvern. Anonymkode: cb261...f90 Etter hva jeg har sett så er det ingen her som er mer opptatt av å verne overgripere enn å verne barn. Forskjellen på deg og andre i tråden her er at man ser helheten, respekterer rettssystemet vårt, og ikke oppfører seg som vigilanter. Anonymkode: 5b460...31a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #72 Skrevet 28. juni 2023 Om staten nekter å opprette pedoregister så må vi gå sammen om å gjøre det. Husk det er bedre å henge ut en for mange enn for få, det viktigste er at våre barn er trygge Anonymkode: 03fbf...128
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #73 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Om staten nekter å opprette pedoregister så må vi gå sammen om å gjøre det. Husk det er bedre å henge ut en for mange enn for få, det viktigste er at våre barn er trygge Anonymkode: 03fbf...128 Stiller du deg frivillig opp å være "en for mange" (uskyldig)? Anonymkode: 4310f...827 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #74 Skrevet 28. juni 2023 Huldertøsa skrev (På 18.6.2023 den 20.06): Du vil altså vite om en 16 åring har hatt sex på en på 15 med andre ord? Kan tenke meg at hvis du hadde fått varsel om alle sedelighetsdømte i nabolaget så hadde du antagelig låst døra og aldri turd å gå ut... Det er jo ikke det hun skriver. Det jeg har uthevet er ikke pedofili og det er heller ikke straffbart. Anonymkode: 648f4...973 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #75 Skrevet 28. juni 2023 Men ja, dårlig idé. Anonymkode: 648f4...973
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #76 Skrevet 28. juni 2023 Leste om en fyr i USA, der de har åpent sexforbryterregister, han hadde urinert 100meter fra en barnehage i fylla og hadde havnet på det registeret. Han fikk ingen jobber, ble konstant trakassert og endte opp med å ta livet sitt. Så det er jo noe å tenke på. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Om staten nekter å opprette pedoregister så må vi gå sammen om å gjøre det. Husk det er bedre å henge ut en for mange enn for få, det viktigste er at våre barn er trygge Anonymkode: 03fbf...128 Dummeste jeg har hørt. Hvis noen blir hengt ut som pedofil og det viser seg å være feil, så hjelper ikke det engang, de er nå stemplet for livet. Kjenner en som ble falskt anklaget for voldtekt av en møkkakjerring. Han ble frikjent, men blir fortsatt trakassert den dag i dag, 5 år senere. Det stempelet sitter for livet. Anonymkode: 2c2b3...351 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #77 Skrevet 28. juni 2023 On 6/26/2023 at 11:33 AM, AnonymBruker said: Da vet du jo også at 70% - 50% ikke er barn. 14% blir dømt på nytt. De fleste saker blir henlagt eller aldri meldt. Så har ufattelig lite å si når man bare legger frem et tall fra statistikken slik. Hvem snakker om 16-17 åringer som har sex med 14-15 åringer? Vi snakker her om voldtekter, overgrep. Ikke frivillig sex med kjæresten sin som er et til to år yngre. Det er å dra det litt langt og sjeldent noen blir dømt på det. Anonymkode: cb261...f90 Det er faktsik ganske vanlig at de blir dømt for det. Anonymkode: d7af2...34e
Gjest Huldertøsa Skrevet 28. juni 2023 #78 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er jo ikke det hun skriver. Det jeg har uthevet er ikke pedofili og det er heller ikke straffbart. Anonymkode: 648f4...973 Pedofili er det ikke, og det er det mange overgrep mot barn som ikke er. Man må skille mellom pedofili og overgrep. Man kan være pedofil uten å utøve overgrep mot barn. Og man kan utøve overgrep mot barn uten å være pedofil. Straffbart er det likevel all den tid den ene er over seksuell lavalder og den andre under. Selv om nesten ingen blir dømt pga dette så er det likevel straffbart. jeg ser førøvrig nå at jeg har greid å kommentere både med brukenavn og anonym i denne tråden. Beklager det. Jeg er anonym...31a
Gjest Elooon Skrevet 28. juni 2023 #79 Skrevet 28. juni 2023 Ja det skulle det vært, men hvorfor skal det bare være register for pedofile? Like ille med mordere og voldtektsmenn/kvinner også. Da bør det også være et register for de. Det går ikke uansett hvor mye man ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #80 Skrevet 28. juni 2023 Kult. Bra du ønsker det. Heder, ære. Årets borger, nobels fredspiss, kongens fortsjenestekongle. Anonymkode: 125d3...9f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå